Strona 1 z 2

Oprawy PKP

PostNapisane: 12 lutego 2016, 19:42
przez OUKS340
Udało mi się dostać oprawy świetlówkowe pracujące w oświetleniu składu EN57, jeszcze nie wyczyszczone :oops: :oops:
Obrazek
Obrazek
statecznik
Obrazek
Obrazek
kondensator
Obrazek
kostka połączeniowa
Obrazek
Oprawka żarówki oświetlenia awaryjnego.
Obrazek
Tabliczki znamionowe
Obrazek
Obrazek
Nijak je uruchomić, 220V ale 500Hz :(

Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 12 lutego 2016, 20:01
przez kamil
Można by próbować jakimś falownikiem .

Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 12 lutego 2016, 20:29
przez trojmiejski
Świetna zdobycz, w końcu wiadomo jakie bebechy były wewnątrz tych opraw. Dobrze widzę, że w miejscu odpowiadającym temu gdzie w klasycznym układzie byłby zapłonnik to tu jest kondensator 25μF? Jak wygląda obwód w porównaniu do obwodu BMKs z Rapid Startem? Ktoś kiedyś wrzucał bodajże schemat lecz nie mogę znaleźć. Oprawy w EN57 to Rapid Start i ciekaw jestem jak to wygląda elektrycznie w porównaniu z tym:


Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 12 lutego 2016, 21:11
przez slaweklampy
Witam

Ten układ stosowany w oświetleniu wagonów kolejowych jest quasi rezonansowy i jest stosowany również we wszystkich statecznikach dla świetlówek kompaktowych z zimnym zapłonem. Co do uruchamiania to myślę, że można by zastosować generator sinus, wzmacniacz mocy m. cz. i transformator podnoszący napięcie.

Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 12 lutego 2016, 22:32
przez trojmiejski
Jeśli się chce uruchomić oprawę jako tako to najprostszym sposobem jest po prostu podmienić dławik na klasyczny. Jeśli jednak zależy na odpaleniu w obecnej postaci z oryginalnym osprzętem to jeśli skombinowanie oryginalnej przetwornicy oświetleniowej z EN57 odpada (wtedy potrzebne byłoby 110V DC lecz jest to prostsza sprawa niż 220V 500Hz) to trzeba wymyślić coś twórczego żeby odpalić.

Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 12 lutego 2016, 22:39
przez Beton
I to jest fajna zdobycz :) Warto, żeby oryginalna żaróweczka też była do zapalania, wtedy masz klimat EN57 w domu :)

Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 12 lutego 2016, 23:12
przez slaweklampy
Witam

Napięcie 110V prądu stałego z baterii akumulatorów służyło za oświetlenie awaryjne w tej oprawie. Zresztą żarówki z trzonkiem B22 są na też napięcia 12, 24, 60 i 220V. Problemem może być wielkość bańki tych żarówek.

Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 12 lutego 2016, 23:31
przez trojmiejski
Akurat tutaj trzonek żarówek awaryjnych to BA15D

Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 13 lutego 2016, 00:31
przez OUKS340
trojmiejski napisał(a):Świetna zdobycz, w końcu wiadomo jakie bebechy były wewnątrz tych opraw. Dobrze widzę, że w miejscu odpowiadającym temu gdzie w klasycznym układzie byłby zapłonnik to tu jest kondensator 25μF? Jak wygląda obwód w porównaniu do obwodu BMKs z Rapid Startem? Ktoś kiedyś wrzucał bodajże schemat lecz nie mogę znaleźć. Oprawy w EN57 to Rapid Start i ciekaw jestem jak to wygląda elektrycznie w porównaniu z tym:

Kondensator ma wartość 0,5uF i jest włączony tak samo jak klasyczny zapłonnik :) Dławik oczywiście szeregowo ze świetlówką. Zapłon następuje podobnie jak w świetlówkach kompaktowych z zimnym zapłonem z tą różnicą, że świetlówka "rozjaśnia się" w ciągu 1 sekundy (inaczej nie mogę tego opisać, to trzeba zobaczyć na żywo w ENce). Podczas zapłonu słyszalny jest cichy dźwięk przypominający pisk (tak jak pisał Sławek, jest to układ qasi rezonansowy)
Żaróweczki też do nich mam tylko nie wiem gdzie położyłem :oops: :oops:

Re: Oprawy PKP

PostNapisane: 13 lutego 2016, 00:38
przez toomm40
pierwszy raz widzę na oczy statecznik polskiej produkcji dedykowany dla rur 25W :)
ale widzę ,że tam jest 500 Hz :shock: ? czy można by taki statecznik użyć do zapalenia świetlówki 25W w normalnym układzie na 240V i zapłonnikiem bimetalicznym ?