[Gliwice] Dworzec PKP

Dyskusje na temat oświetlenia bocznic, węzłów i dworców kolejowych.

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez Whites86 » 7 stycznia 2014, 18:26

LemuRR11 napisał(a):Oby tylko nie wywalili tego zegara :) Bo on jest akurat SUPER ;)
Mozaika na ścianie też fanie wygląda. Gdyby tylko o to dbali...

to jest mozaika ? :mrgreen: a ja myślałem że to jakiś syf od nigdy nie mytych kafelek czy czyms w tym rodzaju :P
I spojrzał Pan na to wszystko i poszedł w.... gdzieś tam
Avatar użytkownika
Whites86
 
Posty: 19220
Zdjęcia: 5404
Dołączył(a): 12 marca 2008, 23:18

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez Lampka » 7 stycznia 2014, 21:07

Nie, to mozaika, z 1967 roku, z czasów, zapewne gdy zainstalowano również te oprawy ORZ1-podobne na suficie. Ponoć właśnie wtedy był remont, czy też przebudowa tego dworca.
Może niektórzy się zdziwią, ale ja tam wcale nie chcę, żeby ten dworzec przebudowywano i wyremontowano - przynajmniej nadal świeci tam tyle PRLowskiej klasyki :P Już niech remontują ten w Bytomiu. Chyba, że wszystkie, albo chociaż część tych klasyków trafi w dobre ręce ;)

Jeśli chodzi o focenie, to koło kas, po jednej i drugiej stronie rzędu okienek kasowych, za podłużną pionową szybą, jest po jednej oprawie 2x40w, ale nie wiem dokładnie jakiej, bo szyba jest wykonana z porowatego szkła. Widać tylko kontury i zarysy chyba oprawy BN-240, z wkręconą w nie jedną lub dwiema świetlówkami. Wiadomo, że to nie działa. Natomiast nad okienkami kas, znajdują się współczesne elektroniczne oprawy 1x13w z nastawianym kierunkiem świecenia, w których świetlówki też już dawno padły. Idąc na lewo od kas, jest niedługi mały hol, gdzie parami na suficie jest 6 współczesnych hermetyków, ale jeszcze około 5 lat temu na ich miejscach były klasyki z mlecznym kloszem i ściętymi narożnikami 2x40w. Gdy wymieniono w nich świetlówki jesienią 2002 roku, wówczas do niektórych z tych opraw, wkręcono po jednej świetlówce w ciepłej barwie i po jednej dziennej, ale gdy koło 2009 roku zdjęto te oprawy na miejsce będących tam obecnie, już prawie nic tam nie działało.
Natomiast oprawą którą warto sfocić, jest klasyk z mlecznym kloszem, lecz w wersji 2x20w, która znajduje się z lewej strony na kiosku na 3-cim peronie.
Dawniej, na 2 peronie, znajdował się taki sam kiosk i po obu jego stronach, tak samo nad witrynami bocznymi, znajdowały się te same oprawy 2x20w, co tutaj, ale bez kloszy. W jednej z nich, odkąd pamiętam, nie było świetlówek, natomiast w drugiej - do wiosny 2002 roku siedziały stare brudne i brązowe z kurzu Polampy Warszawa ze stycznia 1981 roku, które jednak wiosną 2002 roku za zgodą obsługi kiosku sobie wykręciłem (mam je do dziś - wówczas jedna świeciła, druga migała, ale szybko obie zużyłem, świecąc nimi sobie w pokoju). Co ciekawe, w tych oprawkach, które pierwotnie były z kloszem, jak obecnie znajdująca się na 3 peronie, znajdowały się oprawy takie, jak BMKS, (z gniazdami poziomymi, ale wystające ponad obudowę oprawki). Kiosk ten zlikwidowano potem, kilka lat później.
Ciekawostką są też tablice informacyjne na peronach. Były one od góry i od dołu podświetlane rurami 20w. I z góry i z dołu, były po 2 rury. Jeszcze jakieś 11 lat temu, we wszystkich, przynajmniej od dolnej strony, powkręcane były stare Polampy, takie, jak te, które zdobyłem z kiosku. Większość z nich wyglądała na sprawne. Natomiast około 10 lat temu, po kolei, w tych tablicach infrmacyjnych, znikała jedna z szyb, a wkrótce znikały także te rury (pewnie ktoś widział, że są na wierzchu i je wykręcał). Jedna tylko została, bo widocznie gdy ktoś próbował ją wykręcić, to urwał się jej trzonek. W kilku z tych tablic, od góry, widziałem Pile T8 18w, francuskiej produkcji, z lat 90-tych, które chyba tam zostały. Jednak nie pamiętam, czy te tablice informacyjne (z rozkładem jazdy w środku) jeszcze tam stoją.
Na gliwickim dworcu jest jeszcze drugie, równoległe przejście do peronów, jak to od holu głównego, nieco bardziej na lewo. Tam też kiedyś, w przejściu, były rzędy opraw BN, za niebieską listwą, ale już ponad 10 lat temu na ich miejsce założono współczesne hermetyki, które są tam do tej pory. Był okres, że w niektórych wandale robili spustoszenie, ale obecnie świeci tam nawet sporo rur.
Za dworcem jest przejście na drugą stronę miasta, które otwarte zostało pod koniec 2004 roku. Pierwotnie, w oprawach z kloszem 1x36w, które tam nadal są, świeciły same dzienne rury Pila 36w, z oznaczeniem CE w górnej linijce. Działały one około 3 lata - potem masowo padły i zaczęto wymieniać je na rury w ciepłej barwie i do dziś wymienia się je głównie na ciepłe (w tym przejściu świecą może 2 lub 3 dzienne rury i kilka w ciepłobiałej barwie). Działa tam też kilka zróżowiałych świetlówek. Idąc dalej tym przejściem, w stronę ul. Tarnogórskiej, pod koniec, u wylotu tego przejścia, kilka opraw jest przypiętych pasami do belek konstrukcyjnych, bo kilka lat temu wandale pokazali tam swoją siłę i parę opraw dyndało sobie na kabelku przez kilka dni. W samym przejściu, na dole, też kilka opraw 1x36w z kloszem, jest innych, bo zostały zniszczone i były uzupełniane.
Na peronach - na pierwszym - ostało się wiele wartych sfocenia klasyków, takich, jak 10J, OUKS oraz ich późniejsze wersje. OUSFy wisiały tylko nad schodami, ale gdy pod koniec czerwca 2012 roku je zdjęto, założono tam oprawy ledowe, które widać w akcji na jednym ze zdjęć. OUSFy z tego peronu oraz z drugiego, gdzie też były (jak i inne oprawy z drugiego peronu - 10J, OUKS itd, które też wtedy zdjęto), przejrzałem potem i powybierałem niektóre lepsze sztuki.
Na 3 peronie, też jakiś czas temu wymieniono oprawy, ale tam świeciły dawniej oprawy z kloszem, ale z lat 90-tych.
Natomiast na 4 peronie oraz w przejściu do niego, w oprawach 1x36w (w przejściu i pod peronem) i 2x36w (na peronie), do około 10 lat temu, świeciły Osramy 36w, w barwie, chyba 830, które padły głównie między 2002, a 2004 rokiem (ich trwałość była dość zróżnicowana). Zużywały się tak, że w oprawach 2x36w, zawsze jedna zaczynała świecić słabo na końcach (jak zwarty zapłonnik), z druga wysiadała zupełnie. Przez jakiś czas było tam ciemno, aż zaczęto je wymieniać na dzienne. Obecnie, te nie działające Osramy, są jeszcze w oprawach przy wyjściu na 3 peron, u progu przejścia do 4 peronu, w rzędzie nad tunelem do 4 peronu (sfociłem je chyba raz i wstawiłem tutaj fotkę). Dawniej, przy wyjściu na 4 peron, tam, gdzie obecnie świeci soda, też na suficie były 2 rzędy owych opraw 1x36w, ułożone parami, po dwie obok siebie.

Dziwi mnie też jedno zjawisko, które od lat obserwuję w oprawach z kloszem na gliwickim dworcu, ale w tych współczesnych, zarówno 2x36w, jak i 1x36w. Otóż świetlówki w tych oprawach z nie wiadomych przyczyn, czasem po prostu pękają. I to nie przy końcówkach - po prostu rura wygląda, jakby ktoś uderzył ją w połowie długości, a w kloszu leżą odłamki szkła (nie jest to robota z zewnątrz). Był okres, że rury strzelały w ten sposób masowo, nawet te u góry, u wylotu przejścia na drugą stronę dworca. Zawsze mnie to zastanawiało i nie mogłem znaleźć przyczyny tego zjawiska.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6556
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez ourp » 7 stycznia 2014, 21:44

Sodówki w tych oprawach tunelowych w przejściu to kompletna pomyłka. Rtęć w hali głównej ma klimat ale raczej z poprzedniej epoki. Czekam na wasze nowe zdjęcia
Avatar użytkownika
ourp
 
Posty: 380
Dołączył(a): 8 listopada 2013, 17:19
Lokalizacja: Opolskie

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez Lampka » 27 grudnia 2014, 19:01

Kilka dzisiejszych fotek z gliwickiego dworca, który nadal stoi, jak stał. Jednak remont rozpocznie się najpewniej lada dzień, wszystkie sklepy są już wysiedlone, nie działają też tablice odjazdów i przyjazdów, słychać też inne syreny, gdy ogłaszają jaki pociąg odjeżdża. Krótko mówiąc, dworzec zupełnie pustoszeje.

Przejście od tyłu, od strony ul. Tarnogórskiej. Niektóre zdjęcia są słabej jakości, bo oczywiście musiało się poruszyć, a baterię miałem na wyczerpaniu :evil:

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Jak widać, oświetlenie w tylnej części pasażu nadal działa i mało świetlówek jest zużytych, choć można zobaczyć niezły mix barw i kolorów świecących tam świetlówek 36W :) Od dziennej do ciepłej, w różnej jakości. Natomiast stara część pasażu oświetlona jest głównie lampami sodowymi w naświetlaczach na suficie, a jedynie w miejscach, gdzie owych naświetlaczy brak, działają pojedyncze świetlówki T8.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6556
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez neon44 » 4 stycznia 2015, 20:00

Na nowym dworcu takiego miksu barwowego świetlówek napewno nie uświadczysz.
Fanatyk opraw ulicznych

Zrobiłem już 5564 zdjęcia opraw oświetleniowych
Avatar użytkownika
neon44
Site Admin
 
Posty: 11126
Zdjęcia: 62
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 14:57
Lokalizacja: Górny Śląsk

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez Lampka » 6 stycznia 2015, 01:13

Podejrzewam, że to przejście zostanie tam tak, jak jest, ewentualnie zamontują nowe oprawy. Te hermetyki działają tam już 10 lat - to przejście zostało otwarte na przełomie 2004 i 2005 roku. Pierwsze świetlówki, jakie tam działały, to były Pile T8 w barwie dziennej.
Dziś tam byłem i jeszcze nic się nie działo. Trzeba odzyskać te stare zegary żarówkowe, które znajdują się na elewacji ponad wejściem do hali głównej na zewnątrz.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6556
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez amisiek » 23 marca 2015, 08:01

Lampka napisał(a): Trzeba odzyskać te stare zegary żarówkowe, które znajdują się na elewacji ponad wejściem do hali głównej na zewnątrz.

To co z tymi zegarami?
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez FOX » 23 marca 2015, 22:14

znając życie pewnie trafią na złom :(
Avatar użytkownika
FOX
 
Posty: 1357
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 15 lipca 2007, 12:07

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez amisiek » 23 marca 2015, 22:15

To nikt się nie odezwał do zarządców tego budynku? No bez jaj panowie. taki zabytek i nikt go nie ratuje a po pospolitą łychę to pół miasta przejadą by ją odratować?
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: [Gliwice] Dworzec PKP

Postprzez Lampka » 23 marca 2015, 23:46

Ja się pytałem i zainteresowałem tematem, ale ciężko jest znaleźć ludzi, z którymi można o tym pogadać, generalnie każdy umywa od tego ręce, a w telekomunikacji, pod którą podlegają zegary dowiedziałem się póki co tylko, że zegar-matka nie będzie likwidowany, gdyż będzie zarządzał nowymi zegarami po remoncie.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6556
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie obiektów infrastruktury kolejowej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron