[Gdynia] stacje kolejowe

Dyskusje na temat oświetlenia bocznic, węzłów i dworców kolejowych.

Re: [Gdynia] stacje kolejowe

Postprzez trojmiejski » 2 listopada 2022, 23:50

Jak rok temu byłem fotografować Orłowo po ciemku, to wtedy system ściemniania nie był uruchomiony, więc wszystko świeciło się cały czas na pełnej mocy. Teraz ponownie pojawiłem się tam żeby rozpracować jak w praktyce ten system ściemniana działa. Ogólnie to LEDy na słupach mają co najmniej trzy tryby pracy (może być czwarty, którego nie zauważyłem), a oprawy pod wiatą są zgrupowane w grupy ściemniane lub rozjaśniane w różnych konfiguracjach, w tym podejrzewam, że jest konfiguracja o minimalnym poziomie emisji światła, której dziś nie złapałem, aczkolwiek domyślam się dlaczego. Wszystko jest podpięte pod magistralę DALI.

Ogólnie system ściemniania działa mniej więcej tak jak opisano w podlinkowanych artykułach czyli jest to kombinacja podpięcia systemu do rozkładu jazdy w połączeniu z detektorami ruchu na peronie. Oprawy zgrano tak, że cztery oprawy na dwóch sąsiednich słupach są sterowane razem wspólnym zestawem czujników ruchu (trzy słupy najbliżej wiaty wyjątkowo pracują jako tercet). Zgranie z rozkładem jest zauważalne i uwzględniono też położenie opraw względem jedynego wejścia na peron. Gdy jest luka między pociągami rozkładowo zatrzymującymi się i brak ruchu ludzi, oprawy na końcu peronu przeciwnym niż wejście pracują w najniższym trybie jasności, lecz oprawy na słupach znajdujące się bliżej części zadaszonej ściemniają się jedynie do poziomu pośredniego przy braku ruchu. Jak wkrótce ma zatrzymać się rozkładowo pociąg regionalny, to wtedy te oprawy na krańcu, co dotychczas ulegały ściemnieniu do najniższego poziomu będą się ściemniały tylko do poziomu pośredniego oraz będzie dłuższa zwłoka z ściemnieniem poniżej poziomu maksymalnego.

Podejrzewam, że po bardzo długim braku rozkładowych zatrzymań i braku ruchu ostatecznie cały przystanek przechodzi do najniższego poziomu jasności, lecz akurat w tych godzinach w których fotografowałem, to ciągle coś jechało więc nie byłem w stanie dokonać tej obserwacji.

Zdjęcia robiłem z ustawieniami F5.0, czasem naświetlania 1/4 s i ISO 400, nie przeprowadzałem dodatkowej obróbki, żeby nie przekłamać zarejestrowanych różnic jasności:
Obrazek

Tu się ściemnią dwie oprawy najbardziej na lewo do poziomu najniższego:
Obrazek

Obrazek

Para słupów na poprzednim zdjęciu ściemniona, tu znowu świecąca jaśniej (za to para słupów jeszcze dalej ściemniona do najniższego poziomu):
Obrazek

Znowu najniższa moc:
Obrazek

Widok bezpośrednio z peronu, wszystko na pełnej mocy:
Obrazek

Trzy słupy najbliżej wiaty uległy ściemnieniu do poziomu średniego:
Obrazek

Gdy tamte trzy pozostały ściemnione na poziomie średnim, to oprawa najbliżej zeszła do poziomu najniższego, celowo się nie ruszałem, żeby czujniki nie wykryły ruchu z mojej strony:
Obrazek

Znowu pełna moc wszędzie::
Obrazek

Oprawy pod wiatą, dwa zestawy ściemnione:
Obrazek

Część rozjaśniona, część ściemniona:
Obrazek

Pełna moc wszystkiego
Obrazek

Znowu wszystko ściemnione:
Obrazek

Ta sama sekwencja na wyciętych fragmentach:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok z peronu SKM, tu przestawiłem czas naświetlania na 1/2.5 s:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia strona

Powrót do Oświetlenie obiektów infrastruktury kolejowej

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości