Strona 1 z 1

[Poznań] poznańskie stacje i przystanki

PostNapisane: 2 października 2017, 12:15
przez amisiek
Oto mała stacja Poznań Wola. Jedna z niewielu, w których uchowała się klasyczna infrastruktura. Także oświetleniowa.
Stacja posiada sygnalizację kształtową (!). Klasyczne oświetlenie stanowiły oprawy OURW, ale zostały wyłączone po modernizacji do światła sodowego.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Powyższe oprawy to oświetlenie pobliskiej ulicy.
Tablicę z nazwą stacji podświetla belka świetlówkowa z samodzielnie wykonaną przysłoną:
Obrazek
Obrazek
Pierwszy peron oświetla soda
Obrazek
Obrazek
Drugi jest ciemny, na przejście swieci projektor z budynku dyżurnego ruchu - o właśnie ten. Zmodernizowany do żarówki halogenowej 55W, zasilanej z zasilania gwarantowanego.
Obrazek

Na tej stacji da się zrobić mega klasyczne zdjęcie, takie jak to
Obrazek
oraz takie z większym kontrastem technologii (szkoda, że nie Pendolino). Fotka ma kiepską jakość, to było tuż przed tęgą ulewą, która zalała okolice.
Obrazek

Z kolei dyżurny ruchu powiedział mi, że ta ręczna latarnia jest jeszcze przedwojenna. Nadal sprawna!
Obrazek

Re: [Poznań] poznańskie stacje i przystanki

PostNapisane: 2 października 2017, 20:41
przez MRP200
amisiek napisał(a):Drugi jest ciemny, na przejście świeci projektor z budynku dyżurnego ruchu - o właśnie ten. Zmodernizowany do żarówki halogenowej 55W, zasilanej z zasilania gwarantowanego.

Do zasilania tych reflektorów stosuje się najzwyklejszy transformator bezpieczeństwa 230/24 V o odpowiedniej mocy. A więc nie jest to żadne napięcie gwarantowane.

Re: [Poznań] poznańskie stacje i przystanki

PostNapisane: 2 października 2017, 21:46
przez amisiek
Dyżurny ruchu mi powiedział, że mają tam akumulatory służące do opuszczania rogatek i z tego źródła świeci także ten projektor. Mógł się mylić. BTW mam więcej fotek z tej stacji.
Tak przy okazji - Marku jaka jest procedura na brak zasilania na stacji? Co muszą mieć w zapasie?
Dyżurny mi mówił, że z akumulatorów mają zasilane opuszczanie rogatek, radiotelefon i ten reflektor. Nie wiem jak wygląda zasilanie półsamoczynnej blokady liniowej.

Re: [Poznań] poznańskie stacje i przystanki

PostNapisane: 3 października 2017, 07:21
przez MRP200
Do obsługi rogatek przejazdu rzeczywiście wykorzystuje się prąd stały 24 V. Napędy wyposażone są w silniki prądu stałego 24 V, w ten sposób unika się zbędnych strat energii z akumulatorów na pracę przetwornic. A sama bateria powinna wystarczyć na 8 godzin obsługi przejazdu, więc nie sądzę, aby dodatkowo obciążali ją wspomnianym reflektorem.
Do rezerwowego zasilania blokad liniowych wykorzystuje się również baterie akumulatorów, umieszczoną najczęściej w przekaźnikowni, a czasami w zamkniętej i zaplombowanej szafie. W przypadku blokad samoczynnych oraz przejazdów kat. B i C akumulatory umieszczone są w kontenerach aparatowych na szlaku. Każdy kontener posiada również wtyczkę odbiornikową do przyłączenia przewoźnego agregatu prądotwórczego.
Nastawnie wyposaża się też w rezerwowe zasilanie w postaci agregatu prądotwórczego.
Obecnie jest wymóg, aby na zmodernizowanych liniach kolejowych każda nastawnia posiadała dwa niezależne zasilania z sieci, przełączane w układzie SZR. Zdarzają się oczywiście wyjątki, (nazywa się to odstępstwem), że nastawnia ma tylko pojedyncze zasilanie, bo drugiego nie ma skąd pobudować.

Re: [Poznań] poznańskie stacje i przystanki

PostNapisane: 5 października 2017, 20:44
przez amisiek
Wychodzi na to, że obaj mamy rację. Oni zasilają z tego gwarantowanego źródła, chociaż nie powinni :)
Dziś się spytałem.
Aha, nawet stary telefon miejscowej baterii też mają, taki na korbę. Ciekawostka. Nie wiem do czego im służy,.

Re: [Poznań] poznańskie stacje i przystanki

PostNapisane: 6 października 2017, 07:33
przez MRP200
Na liniach kolejowych na których urządzeni telekomunikacyjne i SRK są niezmodernizowane, nadal wykorzystuje się takie właśnie telefony na korbkę, zwane też induktorowymi (czasami można się spotkać z określeniem uproszczonym - indukcyjnymi). Tymi telefonami przekazuje się informację pomiędzy sąsiednimi posterunkami ruchu oraz pomiędzy strażnicami przejazdowymi. Przy obsłudze takiego telefonu trzeba mieć wprawę telegrafisty, bowiem już w samych sygnałach dzwonkowych zakodowane są podstawowe informacje. Przyjęto, że krótki dzwonek to jeden obrót korbki, a długi - trzy obroty.
Np. wywołanie dróżnika przejazdowego jednym długim dzwonkiem oznacza, że pociąg jedzie w kierunku rosnącego kilometra, a dwa długie - w kierunku malejącego.
Dyżurnych ruchu sąsiednich posterunków wywołuje się: w kierunku malejących kilometrów - dwa krótkie dzwonki; w kierunku rosnących kilometrów - trzy długie dzwonki.
Jeden długi i trzy krótkie dzwonki (czasami powtarzane kilkakrotnie) to sygnał "Alarm".
Zainteresowanych odsyłam do instrukcji Ir-1

Re: [Poznań] poznańskie stacje i przystanki

PostNapisane: 11 grudnia 2017, 19:24
przez amisiek
Okazało się, że OURW które dotąd były wyłączone - teraz świecą.

Może to była awaria?

W każdym razie stacja Poznań Wola ma swój niesamowity klimat.
Obrazek
Jest część rtęciowa i część sodowa...
Obrazek

Re: [Poznań] poznańskie stacje i przystanki

PostNapisane: 15 grudnia 2017, 10:48
przez Edziu
Świetny klimat, można wybierać perony w oczekiwaniu na pociąg zaleznie kto jaki kolor lubi :D