Strona 1 z 1

Oprawy z wbudowanymi sprzęgłami

PostNapisane: 1 grudnia 2018, 23:16
przez Filip
Oprawy z wbudowanymi sprzęgłami były oprawami, do których opuszczania nie było konieczne stosowanie osobnego sprzęgła. Występowały w różnych wersjach m. in. w Warszawie, w miejscach takich jak: ul. Kredytowa, ul. Złota, al. Jerozolimskie, plac Powstańców Warszawy i Nowy Świat. Na zdjęciach wyraźnie widoczne są linki wychodzące z trzonu słupa i biegnące bezpośrednio do opraw, nie ma więc wątpliwości, że fabrycznie były wyposażone w sprzęgła. Wszelkie dostępne mi źródła milczą na temat typów i producentów wspomnianych opraw.


ul. Złota

fot. z 1964 r.
Obrazek

fot. archiwum
Obrazek

fot. archiwum - fragment
Obrazek


ul. Kredytowa

fot. archiwum - fragment
Obrazek


al. 3 Maja i most Poniatowskiego

fot. archiwum
Obrazek


Nowy Świat

fot. archiwum
Obrazek


plac Powstańców Warszawy (wówczas plac Napoleona)

fot. z lat 30. XX w.
Obrazek


Budowa opraw tego typu została opisana i przedstawiona graficznie (rys. 132, s. 81) w przedwojennej pozycji Lampy i oprawy autorstwa inż. Jana Rabanowskiego i Aleksandra Bibiłło:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oprawy z wbudowanymi sprzęgłami

PostNapisane: 2 grudnia 2018, 00:21
przez MRP200
Filip napisał(a):Obrazek

Ta fotka nadaje się do osobnego wątku. Wymogi w konstrukcji współczesnych pojazdów komunikacji publicznej wymagają, aby pojazd nie miał żadnych zewnętrznych elementów pochwytnych, które umożliwiałyby jazdę w pozycji uczepionej, jak na powyższej fotce.