Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Klasyczne i te nieco rzadziej spotykane

Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez cieszyn » 25 listopada 2007, 00:21

Tak, tak.
Te skrzynki poniżej - to nie dyskoteka!
Obrazek
Postanowiłem zamieścić tu parę słów o źródłach światła w latarniach morskich. Są to obecnie: żarówki zwykłe (nie wiem, na ile zwykłe), halogenowe i inne (brak wiedzy :-( )

Kilka słów wstępu:
"Pierwszą, źródłową wiadomość o murowanej latarni w Gdańsku mamy z 1482 roku. Po ogniskach rozpalanych na szczycie wieży zastosowano następnie łuczywa, a w średniowieczu nawet świece. W XVI wieku nad Bałtykiem funkcjonowało podobno 15 prymitywnych latarni morskich. Nie były może zbyt wyrafinowane technicznie, ale dzieki nim wiele statków uniknęło katastrofy. W XIX wieku wprowadzono światło naftowo-żarowe, potem acetylenowe i ok. roku 1920 reflektory elektryczne. Obecnie chętnie stosowane są żarówki halogenowe. Dzisiejsze latarnie są przeważnie bezobsługowe, sterowane automatycznie.


Najpotężniejsza latarnia morska należy do Francji. Umieszczono ją na wyspie Quessant, koło półwyspu bretońskiego. Natężenie jej światła wynosi około 500 milionów kandeli. Brak (jeszcze teraz) informacji jakie zastosowano tam źródło światła. Natomiast w Polsce mamy inne "rekordy". Najwyższą latarnią jest ta usytuowana w Świnoujściu. Jej światła umieszczone są 68 metrów n.p.m. Na jej szczyt prowadzi 300 schodów. Drugą pod względem wysokości umieszczenia światła jest latarnia w Porcie Północnym, w Gdańsku. Nowoczesna, jak na standardy światowe, a na jej szczyt można dojechać szybką windą. To jedyna latarnia z windą na naszym wybrzeżu. Mamy też najniższą latarnię. Jakżeby inaczej. To latarnia morska w Jastarni - tylko 13,3 metra. Jej światła umieszczone są 22,2 metra nad poziomem morza. I tu małe zaskoczenie - latarnia Kikut, na wybrzeżu zachodnim, ma wprawdzie tylko 15 m wysokości, ale jej światła wyniesione są na 91 metrów, bowiem tak wysokie jest tam wzgórze

Latarnia w Gdańsku Porcie Północnym to żelbetowa, prostokątna wieża położona ok. 1,3 kabla na południowy wschód od latarni w Gdańsku Nowym Porcie. Źródłem światła są lampy reflektorowe, umieszczone w panelach na obrotowym stole, włączane i wyłączanie automatycznie przez detektor mgłowy lub fotowyłącznik zmierzchowy. Pierwsze uruchomienie latarni nastąpiło 18.06.1984 r.

Obecnie źródłem światła latarni jest żarówka umieszczona w obrotowym, czterokierunkowym aparacie optycznym z soczewkami pierścieniowymi. Żarówka ma moc 1000 W i jest umieszczona w zmieniaczu żarówek - gdy pali się jedna, druga pozostaje w rezerwie. Zabezpieczeniem latarni przed zanikiem napięcia jest agregat prądotwórczy umieszczony w dyżurce latarnika, która znajduje się 8 m od budynku.



W dziewiętnastowiecznych latarniach morskich do wysyłania sygnałów świetlnych używano tzw. aparatury Fresnela. Tak było również w Świnoujściu. Cztery palące się koncentryczne knoty, podsycane olejem rzepakowym, dawały światło, którego zasięg był niewiele mniejszy od współczesnych latarni morskich i wynosił 24 mile morskie.
W latach dwudziestych XX wieku w latarni zainstalowano lampy elektryczne. Obecnie sygnały świetlne wysyła ze Świnoujścia żarówka o mocy 4200 W. Jej średnica w najszerszym miejscu wynosi 20 cm, a długość 42 cm. Zamontowana jest w optyce cylindrycznej i w zmieniaczu, który - jeśli żarówka ulega przepaleniu - automatycznie wymienia ją na nową. Charakterystykę światła latarni (4 + 1 = 5 s, czyli cykl - cztery sekundy światła i sekunda przerwy) nadaje kołowa przesłona składająca się z czterech wirujących blach, zawieszonych na urządzeniu przypominającym karuzelę. Przesłona ta początkowo poruszana była siłą opadającego ciężarka zawieszonego na linie, przechodzącej przez otwór w trzonie konstrukcji latarni. Ciężarek ten był codziennie, po służbie latarnika, podciągany na kołowrotku. Zwalniało się go w porze zapalania latarni. Obecnie mechanizm ten zastąpiony jest silnikiem elektrycznym.

Każda latarnia morska ma swoją charakterystykę świetlną- o to oznacza?
Każda latarnia ma swój indywidualny cykl świetlny o określonej długości podzielony na okresy świecenia i przerwy. Po tym właśnie charakterystycznym "mruganiu" nawigatorzy mogą łatwo rozpoznać, na wysokości której latarni się znajdują. Cykl ten powtarza się w charakterystycznych kilku lub kilkunastosekundowych okresach "

Popatrzcie tu:
Latarnia współczesna w działaniu:
http://153.19.91.132/pl/turystyka/szlak ... y_latarnia

A teraz kilka fotek:

Ze strony pstrykacz.blox.pl
zarowkaa.JPG
zarowkaa.JPG (32.98 KiB) Przeglądane 11764 razy


Ze strony http://www.e-swinoujscie.pl

11.jpg
11.jpg (70.93 KiB) Przeglądane 11766 razy

zaroweczka.jpg
zaroweczka.jpg (57.31 KiB) Przeglądane 11764 razy


Ze strony http://www.poczta-polska.pl
latarnie_fdc1_small.jpg
latarnie_fdc1_small.jpg (18.23 KiB) Przeglądane 11760 razy

latarnie_fdc2_small.jpg
latarnie_fdc2_small.jpg (24.25 KiB) Przeglądane 11763 razy


Ze strony http://www.gniazdkodomowe.pl
zarowka.jpg
zarowka.jpg (9.07 KiB) Przeglądane 11761 razy


ZE strony http://www.latarnia.gda.pl
fot8.jpg
fot8.jpg (28.29 KiB) Przeglądane 11765 razy


Niezależnie od tego, czy są wśród nas forumowiczów osoby znad Bałtyku czy nie, Wasze uwagi i fotki żarówek, lamp mających zastosowanie w latarniach morskich będą tu mile widziane, bo materiału póki co mamy niewiele ....
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez cieszyn » 25 listopada 2007, 00:28

I jeszcze kilka zdjęć

Ze strony www_latarnia_kolobrzeg_pl
lampa.jpg
lampa.jpg (15.49 KiB) Przeglądane 11748 razy

silnik_lampy.jpg
silnik_lampy.jpg (14.08 KiB) Przeglądane 11747 razy


Ze strony www_umgdy_gov_pl
Obecne źródła światła.jpg
Obecne źródła światła.jpg (15.94 KiB) Przeglądane 11745 razy

Soczewka wraz z żarówką z lat 70-tych.jpg
Soczewka wraz z żarówką z lat 70-tych.jpg (13.77 KiB) Przeglądane 11746 razy


Ze strony www_zaglowce_ow_pl
latar-bud2.gif
latar-bud2.gif (34.42 KiB) Przeglądane 11744 razy

LATARNIE   MORSKIE - BUDOWA.gif
LATARNIE MORSKIE - BUDOWA.gif (10.35 KiB) Przeglądane 11744 razy


Ze strony zyrardow_pttk_pl
Obrotowy aparat optyczny niechorze.jpg
Obrotowy aparat optyczny niechorze.jpg (24.74 KiB) Przeglądane 11747 razy




UUUFFFF!
I to by było na tyle - miłego oglądania :D :arrow: :idea:
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez KaszeL » 25 listopada 2007, 12:12

Jak by ktoś się zastanawiał, jak wygląda taka żarówka 4200W oto ona.

7504K-4200W-70V.jpg
7504K-4200W-70V.jpg (184.78 KiB) Przeglądane 11730 razy


Jest zasilana napięciem 70V przy prądzie 60A.
Uwaga zły, zły admin. W razie problemów szukaj pomocy u dobrego -> neon44
Avatar użytkownika
KaszeL
Site Admin
 
Posty: 8650
Zdjęcia: 534
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 14:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez keleris » 25 listopada 2007, 14:57

Fajne żarówki, zastanawia mnie tylko dlaczego nie stosowano i nie stosuje się nadal lamp wyładowczych w latarniach morskich, czyżby chodziło o to, że lampa wyładowcza potrzebuje pewnego czasu na rozgrzanie się do temp pracy i osiągnięcia pełnego strumienia świetlnego ? Przecież w tym przypadku możnaby zastosować układ, który załączyłby zasilanie odpowiednio wcześniej, by zanim zrobi się bardzo ciemno lampa świeciła pełną mocą
keleris
 

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez cieszyn » 25 listopada 2007, 15:14

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!
przez KaszeL 25 listopada 2007, 13:12

Jak by ktoś się zastanawiał, jak wygląda taką żarówka 4200W oto ona.


JAk tworzyłem ten wątek, to chciałem na końću zapytać KaszeLa, czy ma może w swoich zbiorach takie żarówki - ale uznałem, że może to śmieszne i nierealne, więc nie zapytałem,

Ale uderzyłem w stół i nożyczki się odezwały.
SUPER - dobrze więc, że masz tę żarówkę!

KaszeL:
1. Czy próbowałeś ją kiedyś zaświecić :?: :idea: :?: - chyba by zgasło światło w całym bloku, a druty w ścianie mogły by się spocić!

2. Możesz napisać, kto jest producentem tej Twojej GIGA :arrow: :idea: ŻARÓWKI :?:
Ostatnio edytowano 25 listopada 2007, 21:04 przez cieszyn, łącznie edytowano 2 razy
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez cieszyn » 25 listopada 2007, 15:20

keleris napisał(a):Fajne żarówki, zastanawia mnie tylko dlaczego nie stosowano i nie stosuje się nadal lamp wyładowczych w latarniach morskich, czyżby chodziło o to, że lampa wyładowcza potrzebuje pewnego czasu na rozgrzanie się do temp pracy i osiągnięcia pełnego strumienia świetlnego ? Przecież w tym przypadku możnaby zastosować układ, który załączyłby zasilanie odpowiednio wcześniej, by zanim zrobi się bardzo ciemno lampa świeciła pełną mocą


Nie wiem, ale może dlatego, że każda latarnia musi generować swój niepowtarzalny ciąg błysków, gdzie czas świecenia i odstępy między błyskami ma zasadnicze znaczenia dla marynarzy, którzy tylko na tej podstawie mogą stwierdzić, która latarnia do nich błyska (oczywiście dziś są już radiolatarnie i inne wynalazki, jednak światło nadal się stosuje, bo gdy ta nowoczesna technika zawiedzie, to żarówka + agregat zawsze spełni swoje zadanie) Oprócz tego w takiej latarni zawsze jest gotowa żarówka zapasowa!

Więc wracając do początku: żarówki zwykłe pozwalają na lepsze uzyskanie różnych czasów trwania błysku świetlnego. To być może powód ich stosowania. Z drugiej strony, w latarniach stosuje się aparaty świetlne, które za pomocą soczewek i przysłon potrafią precyzyjnie generować wymagane błyski - i w takim przypadku lampa wyładowcza mogłaby być niezastąpiona, a czemu tak nie jest, tego nie wiem. Dodatkowo trzeba mieć świadomość, że ciągłe zapalanie i gaszenie żarówki zwykłej, wcale jej żywotności dobrze nie służy!
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez Krzysiek » 25 listopada 2007, 17:37

cieszyn napisał(a):Więc wracając do początku: żarówki zwykłe pozwalają na lepsze uzyskanie różnych czasów trwania błysku świetlnego. To być może powód ich stosowania. Z drugiej strony, w latarniach stosuje się aparaty świetlne, które za pomocą soczewek i przysłon potrafią precyzyjnie generować wymagane błyski - i w takim przypadku lampa wyładowcza mogłaby być niezastąpiona, a czemu tak nie jest, tego nie wiem. Dodatkowo trzeba mieć świadomość, że ciągłe zapalanie i gaszenie żarówki zwykłej, wcale jej żywotności dobrze nie służy!


Błyski nie są generowane przez zapalanie i gaszenie żarówki. Sądze iz powodem jest spadek strumienia świetlnego podczas eksploatacji lampy rteciowej i trudność ponownego uruchomienia w przypadku chwilowego spadku napięcia ale to tylko moje przypuszczenia.
Avatar użytkownika
Krzysiek
 
Posty: 187
Dołączył(a): 21 czerwca 2007, 08:16
Lokalizacja: Kraków

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez KaszeL » 25 listopada 2007, 18:35

Cieszyn niestety z przykrością muszę stwierdzić, iż żarówka ze zdjęcia nie należy do mnie. Znalazłem fotkę na lighting-gallery.pl Zaraz po tym, jak ją zobaczyłem, wpisałem ją na moją listę most wanted ;)

Odnośnie wymian lamp w latarniach morskich. To na całym świecie robi się to od jakiegoś czasu. W USA np. coraz trudniej znaleźć latarnię, w której nadal świeciła by zwykła żarówka. Większość przerobiono ma lampy metalohalogenkowe o mocy do 1000W.

Jeśli chodzi o błyski. To oczywiście nie są one generowane przez wyłączanie lampy, tylko przez system specjalnych przysłon. Nawet żarówka w takim stanie padła by bardzo szybko.
Uwaga zły, zły admin. W razie problemów szukaj pomocy u dobrego -> neon44
Avatar użytkownika
KaszeL
Site Admin
 
Posty: 8650
Zdjęcia: 534
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 14:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez cieszyn » 25 listopada 2007, 21:09

Jeśli chodzi o błyski. To oczywiście nie są one generowane przez wyłączanie lampy, tylko przez system specjalnych przysłon. Nawet żarówka w takim stanie padła by bardzo szybko.


Tak, tak - nie doczytałem do końca to, co sam wcześniej zacytowałem. Co zaś do powodów stosowania żarówek a nie lamp rtęciowych, nic pewnego nam nie wiadomo, więc wolałbym dotrzeć do takich tłumaczeń i wyjaśnień, które opisują jacyś fachowcy lub znawcy tego tematu :|

W sumie wolałbym tu się skupić na źródłach światła w latarniach morskich - wszelkie info plus foty - mile widziane ;)
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Żarówki w latarniach .... MORSKICH!

Postprzez qba » 30 listopada 2007, 10:27

W Latarni Morskiej w Gąskach jest żarówka 1500W. Jest ogromna, widziałem ją z bliska. Obok jest zapasowa.
RACJONALNE OŚWIETLENIE MIESZKAŃ SPRZĘTEM OŚWIETLENIOWYM "POLAM"
- ułatwia prace wykonywane w domu
- nie powoduje olśnienia i zmęczenia wzroku
- stwarza nastrój i warunki miłego wypoczynku
Avatar użytkownika
qba
 
Posty: 8334
Zdjęcia: 1020
Dołączył(a): 10 czerwca 2007, 19:15
Lokalizacja: WLKP

Następna strona

Powrót do Żarówki tradycyjne i halogenowe

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości