andrzejlisek napisał(a):Świetlówki i lampy MH dające światło o wyraźnie różowistym zabarwieniu są nie dla mnie, mimo, że są 827, 830. Cały problem bierze się z tego, że luminofor oddaje światło o widmie nieciągłym, czyli nienaturalne.
100 % racji. Właśnie dlatego poprosiłem KaszeLa o upolowanie dwóch lampek 930 - chcę mieć źródło o Ra >90. Dla barwy 942 już mam, szukałem czegoś w barwie ciepłej, akurat na wieczór. Są świetlówki 930, ale trudno je kupić.
Mała ciekawostka - dzisiaj przy kręceniu przekazu wideo z małej konferencji, w której byłem jednym z prelegentów, ekipa odpaliła naświetlacz obsadzony czterema świetlówkami kompaktowymi niezintegrowanymi Osram 54W o barwie 954. Ilość światła niestety średnia, metalohalogen 70W daje go więcej, nie mówiąc o 150W. Przypuszczam, że jest to luminofor wielopasmowy, który ma małą wydajność ale za to bardzo wysokie oddawanie kolorów.
Co do barwy nie mam zastrzeżeń, Ra w górnym zakresie, czyli 95 lub wyżej. Kamera się sama skalibrowała na 5400 w trybie daylight, czyli rozpoznaje widmo jako pełne. Moim zdaniem świetlówka taka świeci bardzo podobnie do Philips Graphica, gdyby odpalić jedno obok drugiego, to być może by się zobaczyło różnicę. Nigdy przedtem nie widziałem takich świetlówek kompaktowych.
Lubię dobre światło.