Technika kinowa

Dyskusja na tematy dowolne

Re: Technika kinowa

Postprzez lampa123 » 19 marca 2012, 16:54

Mnie ciekawiło jak to jest z tym dźwiękiem na taśmach - co w starych urządzeniach "czytało" sygnał? Bo wydaje mi się że nie fotorezystor - za duża bezwładność.
I jeszcze - jak to jest z ścieżką - zapisana jest jako fala poprzeczna, tzn musiał być jakiś zespół fotodetektorów, aby "odczytać" całą szerokość zapisanej fali. Pojedynczy by może się nadał ale do fali podłużnej.
Avatar użytkownika
lampa123
 
Posty: 963
Zdjęcia: 45
Dołączył(a): 17 grudnia 2007, 17:04

Re: Technika kinowa

Postprzez atreyu » 19 marca 2012, 18:29

lampa123 napisał(a):co w starych urządzeniach "czytało" sygnał?

W pierwszych projektorach dźwiękowych czytnikiem dźwięku była fotocela (fotokomórka próżniowa). Później stosowano fotodiody a teraz skanery CCD (Dolby Digital, SDDS).
lampa123 napisał(a):zapisana jest jako fala poprzeczna, tzn musiał być jakiś zespół fotodetektorów

Fotodetektor był jeden. Cały myk polegał na tym że światło do odczytu dźwięku formowano w postaci poziomej kreseczki o znikomej grubości oświetlającej w poprzek ścieżkę dźwiękowa. System ten zresztą do dziś jest stosowany z małymi usprawnieniami. Kreskę świetlną zastąpiła przesłona napylana na fotodiody czytnika, ścieżka dźwiękowa jest powiększana optycznie i dopiero taki jej obraz rzutowany jest na duży gabarytowo zespół fotodiody. Ułatwia to regulację i umożliwia uzyskanie poprawnej separacji kanałów która z kolei jest kluczowa dla poprawnego dekodowania Dolby SR/A. Same ścieżki dźwięku analogowego przeszły też ewolucje - od archaicznego zapisu gęstościowego, poprzez zapis kontrastowy do dzisiejszego dwukanałowego zapisu Dolby SR w barwie cyan-dye (do odczytu światłem monochromatycznym o długości fali 660nm).
Pozdrawiam. . .
http://neony.gdynia.pl
atreyu
 
Posty: 77
Zdjęcia: 5
Dołączył(a): 5 czerwca 2011, 22:24
Lokalizacja: Gdynia

Re: Technika kinowa

Postprzez lampa123 » 19 marca 2012, 19:12

atreyu napisał(a):Fotodetektor był jeden. Cały myk polegał na tym że światło do odczytu dźwięku formowano w postaci poziomej kreseczki o znikomej grubości oświetlającej w poprzek ścieżkę dźwiękowa.

Ale to chyba nie miało zbyt dużego pasma przenoszenia?
Avatar użytkownika
lampa123
 
Posty: 963
Zdjęcia: 45
Dołączył(a): 17 grudnia 2007, 17:04

Re: Technika kinowa

Postprzez atreyu » 19 marca 2012, 19:29

Pasmo w analogu cięte jest na poziomie 15kHz, przynajmniej obecnie. Nawet nie wiem czy procek Dolby robi jakąś deemfazę. Taśma przesuwa się z szybkością około 33cm/s, od szerokości kreski świetlnej zależało pasmo przenoszenia urządzenia odczytowego, ale z kolei im węższa szczelina tym mniejszy był odstęp S/N. Dlatego szerokość szczeliny świetlnej musiała być ściśle określona - jaka dokładnie to nie pamiętam, ale na pewno jest to podane w normatywach kinotechnicznych albo w starych numerach Kinotechnika...
Pozdro. . .
http://neony.gdynia.pl
atreyu
 
Posty: 77
Zdjęcia: 5
Dołączył(a): 5 czerwca 2011, 22:24
Lokalizacja: Gdynia

Re: Technika kinowa

Postprzez cieszyn » 19 marca 2012, 21:45

No dobra, a od dołu, jakie wartośći osiąga zakres pasma dźwięku?

Z tego co piszesz wynika, że oświetlenie ścieżki dźwiękowej odbywa się w innym miejscu, zdaje się "przed" projektorem (widziałem jakieś niemieckie rozwiązanie, gdzie taśma najpierw wchodziła do czytnika stojącego na projektorze, a potem dopiero do projektora). Jeśli tak jest, to jak się osiąga jednoczesność obrazu i dźwięku? Dzwięk wyprzedzający obraz jest jakoś elektronicznie opóźniany?

- Czy dochodzi też do awarii krzyża maltańskiego? Często, czy raczej po dłuższym okresie eksploatacji?
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12647
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Technika kinowa

Postprzez atreyu » 19 marca 2012, 22:18

cieszyn napisał(a):No dobra, a od dołu, jakie wartośći osiąga zakres pasma dźwięku?

Przy aktywnym systemie OBE Optical Bass Extension bez problemu schodzi do 20Hz. Oczywiście mowa tu o analogu Dolby SR/A.
cieszyn napisał(a):Z tego co piszesz wynika, że oświetlenie ścieżki dźwiękowej odbywa się w innym miejscu, zdaje się "przed" projektorem (widziałem jakieś niemieckie rozwiązanie, gdzie taśma najpierw wchodziła do czytnika stojącego na projektorze, a potem dopiero do projektora).

Jak już to za kanałem dźwiękowym. Obraz jest przesunięty względem dźwięku o około 30cm. Tak są po prostu realizowane kopie dystrybucyjne. Odległość obrazu od dźwięku także jest objęta normatywem i jest stała dla wszystkich producentów projektorów.
cieszyn napisał(a):widziałem jakieś niemieckie rozwiązanie, gdzie taśma najpierw wchodziła do czytnika stojącego na projektorze, a potem dopiero do projektora

Widziałeś zapewne skaner Dolby Digital CAT 701, 702 lub 703. Takie skanery montuje się na główce projektora, a opóźnienie realizowane cyfrowo w procesorze pozwala wybrać typ pracy skanera przedkanałowy/zakanałowy. Skanery zakanałowe są typowe dla nowszych projektorów w których konstrukcyjnie uwzględniono odczyt datagramów Dolby Digital np Kinoton FP-25 czy Cinemeccanica Victoria V-5. Skaner przedkanałowy ma jeszcze dosyć specyficzną cechę dlatego zaleca się go stosować do projekcji przy użyciu podajnika taśmy (plattera).
cieszyn napisał(a):Czy dochodzi też do awarii krzyża maltańskiego? Często, czy raczej po dłuższym okresie eksploatacji?

Słyszałem o jednej awarii krzyża w czasie seansu. Jeżeli zaczyna za mocno bić góra dół (np widać to po niestabilnych napisach) oznacza to że czas już na jego wymianę. W latach 50 XX wieku gdy najpopularniejszym krajowym projektorem był AP-5 awarie mechanizmu krzyża maltańskiego były bardzo częste. Krzyże z lat 70 i 80 XX wieku są już bardzo trwałe. Niestety, nie można powiedzieć tego o współczesnych krzyżach Kinotona made by ChRL które nie wytrzymują kilkunastu seansów.
Pozdrawiam. . .
http://neony.gdynia.pl
atreyu
 
Posty: 77
Zdjęcia: 5
Dołączył(a): 5 czerwca 2011, 22:24
Lokalizacja: Gdynia

Re: Technika kinowa

Postprzez cieszyn » 19 marca 2012, 22:37

cieszyn napisał(a):widziałem jakieś niemieckie rozwiązanie, gdzie taśma najpierw wchodziła do czytnika stojącego na projektorze, a potem dopiero do projektora


chodzi mi o takie urządzenie stojące na projektorze:

http://www.youtube.com/watch?v=4hMDC66o ... re=related


Obrazek

Obrazek

Czy to jest skaner Dolby Digital CAT 701, 702 lub 703 lub podobny?
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12647
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Technika kinowa

Postprzez atreyu » 19 marca 2012, 22:56

cieszyn napisał(a):chodzi mi o takie urządzenie stojące na projektorze:

Wpisz w google lub w wyszukiwarkę ebay.com frazę "Dolby CAT 701" to zobaczysz :) Te trzy modele skanerów są w zasadzie zewnętrznie identyczne

Pozdro
http://neony.gdynia.pl
atreyu
 
Posty: 77
Zdjęcia: 5
Dołączył(a): 5 czerwca 2011, 22:24
Lokalizacja: Gdynia

Re: Technika kinowa

Postprzez cieszyn » 20 marca 2012, 00:24

to co wygooglałem jest i nie jest podobne, ujrzałem urządzenie z innej strony niż dałem zrzut ekranu na forum, to jak mam to porównać, ja się na tym nie znam, Ty to znasz doskonale

atreyu - litości, nie możesz napisać Tak lub Nie? co do czarnej skrzynki, którą pokazałem na tych zdjęciach, czy jest ona tym Dolby CAT-em? :oops: :cry:
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12647
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Technika kinowa

Postprzez atreyu » 20 marca 2012, 00:35

Tak, to jest skaner datagramów Dolby Digital. Skaner ten nie odczytuje analogowej ścieżki SR/A, tylko datagramy pomiędzy otworami perforacyjnymi taśmy filmowej. Możliwe że występują drobne różnice zewnętrzne pomiędzy modelami 701, 702 a 703 ale są one nieznaczne :)
http://neony.gdynia.pl
atreyu
 
Posty: 77
Zdjęcia: 5
Dołączył(a): 5 czerwca 2011, 22:24
Lokalizacja: Gdynia

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Off-Topic

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości

cron