cieszyn napisał(a):No dobra, a od dołu, jakie wartośći osiąga zakres pasma dźwięku?
Przy aktywnym systemie OBE Optical Bass Extension bez problemu schodzi do 20Hz. Oczywiście mowa tu o analogu Dolby SR/A.
cieszyn napisał(a):Z tego co piszesz wynika, że oświetlenie ścieżki dźwiękowej odbywa się w innym miejscu, zdaje się "przed" projektorem (widziałem jakieś niemieckie rozwiązanie, gdzie taśma najpierw wchodziła do czytnika stojącego na projektorze, a potem dopiero do projektora).
Jak już to za kanałem dźwiękowym. Obraz jest przesunięty względem dźwięku o około 30cm. Tak są po prostu realizowane kopie dystrybucyjne. Odległość obrazu od dźwięku także jest objęta normatywem i jest stała dla wszystkich producentów projektorów.
cieszyn napisał(a):widziałem jakieś niemieckie rozwiązanie, gdzie taśma najpierw wchodziła do czytnika stojącego na projektorze, a potem dopiero do projektora
Widziałeś zapewne skaner Dolby Digital CAT 701, 702 lub 703. Takie skanery montuje się na główce projektora, a opóźnienie realizowane cyfrowo w procesorze pozwala wybrać typ pracy skanera przedkanałowy/zakanałowy. Skanery zakanałowe są typowe dla nowszych projektorów w których konstrukcyjnie uwzględniono odczyt datagramów Dolby Digital np Kinoton FP-25 czy Cinemeccanica Victoria V-5. Skaner przedkanałowy ma jeszcze dosyć specyficzną cechę dlatego zaleca się go stosować do projekcji przy użyciu podajnika taśmy (plattera).
cieszyn napisał(a):Czy dochodzi też do awarii krzyża maltańskiego? Często, czy raczej po dłuższym okresie eksploatacji?
Słyszałem o jednej awarii krzyża w czasie seansu. Jeżeli zaczyna za mocno bić góra dół (np widać to po niestabilnych napisach) oznacza to że czas już na jego wymianę. W latach 50 XX wieku gdy najpopularniejszym krajowym projektorem był AP-5 awarie mechanizmu krzyża maltańskiego były bardzo częste. Krzyże z lat 70 i 80 XX wieku są już bardzo trwałe. Niestety, nie można powiedzieć tego o współczesnych krzyżach Kinotona made by ChRL które nie wytrzymują kilkunastu seansów.
Pozdrawiam. . .