Sygnalizatory kolejowe

Dyskusje na temat sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach, podświetlanych znakach drogowych i wszelkich innych podświetlanych oznaczeniach na zewnątrz

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 16 lutego 2021, 15:22

MRP200 napisał(a):Na zelektryfikowanych też jeszcze je można spotkać, tam, gdzie nie dotarła modernizacja.
Stacja Słupsk
Obrazek

Stacja Słupsk w widoku wieczornym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 7 grudnia 2021, 22:30

Semafory czterokomorowe na wjeździe do Gdynia Port GPA, oba pokazujące sygnał S1, choć chwilę wcześniej towar wjechał na S13 (warto dodać, że choć byk ciągnął beczki to maszynista miał załączone światła końca tak jakby jechał luzem więc na zdjęciu zarejestrowany został ślad):
Obrazek

Gdynia Stocznia, dwa widoki z długim naświetlaniem:
Obrazek

Obrazek

Gdynia Główna:
Obrazek

Gdańsk Śródmieście, semafor na torze SKM, sygnał S1:
Obrazek

Długie naświetlanie w ramach którego nałożyły się sygnały S1, S13 i S10:
Obrazek

S10:
Obrazek

Powtarzacz na torze dalekobieżnym:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 19 grudnia 2021, 21:31

Sygnalizacja na wjeździe do Gdyni Głównej od strony południowej. Zwraca uwagę para półsamoczynnych na linii 201, przy czym ten pierwszy to semafor czterokomorowy z układem świateł zielone, czerwone, pomarańczowe, białe. Światło pomarańczowe jest wykorzystywane do podawania sygnału S4 lub S5. Jak na semafor półsamoczynny czterokomorowy wydaje mnie się to być dość rzadko spotykana kombinacja (choć można znaleźć przykłady poza Gdynią, przykładowo kawałek za Warszawą Wschodnią można znaleźć takie przykłady, oglądając od 1:08 widać po prawej semafor czterokomorowy pokazujący sygnał S5: https://www.youtube.com/watch?v=wV7wRBWVoG4 , nie wspominając o SBLach z zielonym w najniższej komorze w późniejszych momentach tego filmu). Taki układ kolorów minus biały, z tak wykorzystywanym pomarańczowym, raczej częściej się spotyka w przypadku semaforów samoczynnych. Półsamoczynne czterokomorowe w takim układzie częściej wykorzystują pomarańczowe do wyświetlania razem z zielonym sygnału S10, ewentualnie z pasami świetlnymi S10a lub S6. Niewątpliwie jednak instrukcja Ie-1 określa stosowane sygnały, lecz nie mówi o tym, że układ komór musi sztywno być ten sam, dlatego migające pomarańczowe może być pod czerwonym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zdjęcia przycięte, choć na dalszym semaforze pięciokomorowym przy linii 201 podano już sygnał S13, to dyspozytor na czterokomorowym jeszcze sygnału nie zmienił. Przy okazji w tle widać semafor z wskaźnikiem unieważnienia W 3, stoi po prawej stronie toru linii 201, lecz ma ten wskaźnik właśnie, żeby informować, że nie odnosi się do tej linii. Odnosi się on do toru 502 linii 250 (SKM) w kierunku przeciwnym do zasadniczego:
Obrazek

Miga sygnał S4:
Obrazek

Obrazek

Nocne widoki, sygnał S10a podany dla brutta które nadjechało od strony Gdańska:
Obrazek

Jedzie SKM:
Obrazek

Na linii 201 sytuacja zbliżona do tej uchwyconej za dnia, choć z różnicą, że pięciokomorowy podaje tym razem S13a zamiast S13:
Obrazek

Obrazek

Pojechał:
Obrazek
Ostatnio edytowano 21 stycznia 2022, 20:09 przez trojmiejski, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 24 grudnia 2021, 00:37

Semafory samoczynne SBL przy torach PKP PLK w kierunku stacji Gdynia Orłowo, widoczne z perspektywy przystanku SKM Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Normalnie zapalony jest tylko ten przy torze dla którego kierunek do Orłowa jest kierunkiem zasadniczym. Jednakże ten szlak kawałek przed tymi semaforami został zablokowany przez skład towarowy z lokomotywą BR232 która zdefektowała tam, więc ruch puszczono w obu kierunkach pozostałym torem, a SBL na torze zajętym przez Ludmiłę pokazuje sygnał S3 gdyż tu jest czterostawna SBL i sygnał S3 jest tu dlatego, że na wjeździe do Orłowa jest S1.
Obrazek

Obrazek

Odnośnie tego zestawu SBLek tyle, że skierowanych w drugą stronę, tu na tym cabview od 29:21 widać, że SBL oznaczony wskaźnikiem W18, zgodnie z tym co ten wskaźnik reprezentuje, dubluje jako tarcza ostrzegawcza i wyświetla migające pomarańczowe w związku z tym, że dalej półsamoczynny wyświetla sygnał S10a:



Semafor obowiązujący dla kierunku przeciwnego niż zasadniczy dla toru 502 linii 250 (SKM). Jako, że jest po lewej stronie tego toru, a obok jest tor linii 201, to obecny jest wskaźnik W3
Obrazek

Tarcze manewrowe na wjeździe do Gdyni:
Obrazek

Bodajże pierwsze w Trójmieście semafory SBL w technologii LED. Z tego co słyszałem ich instalacja jest w związku z wymianą przez SKM Trójmiasto całej blokady SBL z typu E jednokierunkowej z 1977/1978 na dwukierunkową RailMil / Kontron CBL2010:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano 8 lutego 2022, 11:20 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 6 stycznia 2022, 18:55

Znaleziony film ze stacji Grupa na którym widać semafory półsamoczynne trójkomorowe z układem komór czerwone, zielone, białe:



Tu zaś w punkcie 1:34:55 widać semafory sześciokomorowe z Radomia. Komory są rozdzielone na dwie kolumny, w lewej światła są w kolejności zielone, czerwone, pomarańczowe, w prawej zaś pomarańczowe, białe, pomarańczowe. Poza tymi światłami są jeszcze pasy świetlne, dla toru po którym porusza się pociąg zielony, tor obok ma pomarańczowy:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 8 stycznia 2022, 23:24

Powtarzacz na stacji Gdańsk Wrzeszcz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 21 stycznia 2022, 22:20

Semafory na północnej głowicy stacji Gdynia Główna, są tutaj semafory półsamoczynne czterokomorowe, skonfigurowane w częściej spotykany sposób z użyciem dolnego pomarańczowego w połączeniu z zielonym do wyświetlania sygnału S10 zamiast samodzielnego użycia pomarańczowego do sygnału S4 lub S5:
Obrazek

Obrazek

ED160 pojechał więc chwilę później siódemka dostała wspomniany sygnał S10:
Obrazek

Obrazek

Tarcze manewrowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Warszawa Śródmieście, jeden z niewielu sygnalizatorów w Polsce zdolnych do wyświetlania sygnału S1a, czyli sygnału złożonego z dwóch świateł czerwonych, górnego stałego, dolnego mrugającego. Sygnał ten oznacza absolutny zakaz wjazdu do tunelu. Ze względu na nadzwyczajność tego sygnału, nie widziałem go i miałem okazję zaobserwować jedynie pracę tego sygnalizatora w charakterze typowym dla SBL:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Warszawa Wschodnia:
Obrazek

Archaiczny semafor sześciokomorowy. Obecnie przerobiony, z najwyższą komorą zaślepioną, a komorami poniżej skonfigurowanymi do wyświetlania współczesnych sygnałów:
Obrazek

Sygnał S10:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Film z przejazdu Kolejami Mazowieckimi z Warszawy Wschodniej do Dęblina, w 0:33 widać bliżej ten sygnalizator sześciokomorowy pokazujący sygnał S10 jak na moim zdjęciu:



Na tym filmie widać też kilka kolejnych ciekawostek. Przykładowo od 1:08 widać po prawej na torze obok semafor półsamoczynny czterokomorowy z pomarańczą pod czerwonym, pokazujący sygnał S5 podobnie jak się zdarza sygnalizatorowi z Kościerzyny do Gdyni pokazywać S4.

Wkrótce potem jest kilka sygnalizatorów SBL z zielonymi sygnałami zlokalizowanymi w najniższych komorach. Zazwyczaj semafory SBL mają zielony sygnał w najwyższej komorze. Wśród tych nietypowych semaforów SBL między innymi widać egzemplarz z zielonym w najniższej komorze, zlokalizowany za przystankiem Warszawa Olszynka Grochowska w minucie 4:00.

W ramach modernizacji w 27:35 widać współczesny semafor z dodatkowymi wskaźnikami LED.

Na początku innego filmu widać zaś sygnał zastępczy w akcji:



Tu zaś od 24:45 widać semafor dwukomorowy podający właśnie Sz, z dodatkowo zapalonym wskaźnikiem W24:



Często semafory półsamoczynne z układem komór pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe, białe są spotykane na wjazdach do stacji rozrządowych i manewrowych, lecz w przypadku Międzylesia ze względu na specyficzny układ torowy, taki semafor jest jako wyjazdowy, koło 10:08 odjeżdża Impuls KD na sygnał podany przez taki semafor (na końcu filmu na stacji Kłodzko Miasto są też widoczne semafory sześciokomorowe z dwoma pionami świateł):

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 31 stycznia 2022, 15:54

Reda, spojrzenie na zestaw sygnalizatorów tam obecnych. Sygnalizator pięciokomorowy z zielonym pasem:
Obrazek

Po chwili dla SKM jadącej do Wejherowa został podany sygnał S6:
Obrazek

Czterokomorowy, z tego toru zazwyczaj ruszają pociągi do Helu i jest dla nich podawany sygnał S10:
Obrazek

Dwukomorowy:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Sygnalizatory w kierunku Rumi, trzykomorowy na wprost ma układ świateł zielone, czerwone, białe co jest naturalnie uwzględniając jego umiejscowienie (choć w razie potrzeby jazdy torem lewym to trzeba by podać Sz zamiast S10):
Obrazek

Wycinek tamtego zdjęcia:
Obrazek

Dla lepszego wglądu na Redę polecam oglądać ten materiał od 58:15. Przy okazji dalej jest za Reda Pieleszewo pewne kuriozum odnośnie którego brakuje mi wiedzy teoretycznej. W 1:05:30 nagrane jest hamowanie przed semaforem półsamoczynnym dwukomorowym. W górnej komorze jest soczewka czerwona, a w dolnej zielona, w 1:06:17 następuje zmiana sygnału. Dziwi mnie brak światła białego, czy z definicji półsamoczynny nie powinien mieć takiego światła w celu możliwości podania sygnału zastępczego?



Tu w 11:12 widoczny jest inny dwukomorowy cudak, tutaj w dolnej komorze jest soczewka pomarańczowa:



Taka ciekawostka, sygnał zastępczy na sześciokomorowym karzełku:



W 4:02 rzadko spotykany trzykomorowy półsamoczynny z pomarańczowym w górnej komorze:



Nietypowy semafor pięciokomorowy w którym komora światła zielonego jest druga od góry zamiast typowo być pierwsza. W 21:02 pokazuje sygnał S1, w 21:23 podany jest sygnał S10 gdzie widać nietypowy układ komór. Do tego warto zwrócić uwagę, że często semafory czterokomorowe są tak umiejscawiane, że zawsze muszą pokazać sygnał S10, lecz w 8:58 widać semafor przed rozjazdem anglikiem co biorąc pod uwagę naturę tego rozjazdu pokazuje S2 dla jazdy wprost, a S10 dla jazdy w bok:



Borowa Oleśnicka, kuriozalny czterokomorowy semafor z dwoma czerwonymi światłami, tu widać, że EN57 przez rozjazdy wjedzie na tor zasadniczy i świeci się czerwone w trzeciej komorze:
http://rail.phototrans.eu/14,147828,0,P ... _6Bk_.html

Tu zaś świeci się czerwone w drugiej komorze:
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... toid=54811

Na tym filmie 56:58 widać zielone. Oglądając film dalej widać, że nie ma tutaj rozjazdów wymuszających podanie S10 i brak SBL wymuszającej S5:



WKD Podkowa Leśna Główna, semafor przeżytek z dwoma światłami zielonymi:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 12 lutego 2022, 20:34

Będący częścią linii PKM przystanek Gdańsk Strzyża, w związku z elektryfikacją ruch odbywa się lewym torem co daje okazję do zobaczenia zapalonego wskaźnika W24:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok bliżej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok na ten sam semafor oraz odnoszący się do niego powtarzacz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mojego autorstwa film z przejazdem składu do Kartuz:



Gdańsk Wrzeszcz, semafor dla toru 4 przy peronie 1 w kierunku północnym, czterokomorowy z pomarańczowym pasem:
Obrazek

Sygnal S12a:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Znaleziony film z dawną sygnalizacją w Herbach Starych, w 1:20 pomarańczowe na górze i zielone na dole, w 2:48 dwa zielone:



Inny nieistniejący już zabytek, dwukomorowy SBL z W18 przed wjazdem do Gdyni Głównej (obecnie jest trzykomorowy czterostawnej SBL, w praktyce zielone jest zbędne gdyż od strony Orłowa nie żadnego ma wjazdu do Gdyni Głównej "na 1", tak jest tylko od strony Osowy i na SKM). Dolna komora pomarańczowa:
http://rail.phototrans.eu/14,111969,0.html
http://rail.phototrans.eu/14,143993,0.html
http://rail.phototrans.eu/14,146539,0.html
Tu widać zapaloną czerwoną komorę:
http://rail.phototrans.eu/14,84853,0.html
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 26 lutego 2022, 20:07

Własny film przedstawia semafor półsamoczynny odnoszący się do czterostawnej SBL i stosownie dostosowujący sygnał z S11a na S10a:



Z obcych znalezisk, w 57:25 widać zbliżanie się do semafora półsamoczynnego trójkomorowego z pasem, wyświetlającego sygnał S10. Zwraca uwagę brak białego światła do podania sygnału zastępczego:



Choć nie jest to wprost powiedziane to semafory w Knurowie widoczne w 23:50 raczej chyba też w dolnej komorze mają pomarańczowe czyli znowu brak białego światła:



Podobnie na stacji Jaworzyna Śląska są czterokomorowe z pomarańczowym pasem w których główne komory są w układzie zielone, pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe, brakuje zgodnie z analogią światła białego.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sygnalizacja i oznakowanie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości