Sygnalizatory kolejowe

Dyskusje na temat sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach, podświetlanych znakach drogowych i wszelkich innych podświetlanych oznaczeniach na zewnątrz

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 22 kwietnia 2022, 12:14

Znaleziony film pokazujący ciekawostkę obecną na posterunku odgałęźnym Glincz, w 45:22 widać sygnał S10 podawany przez semafor trzykomorowy (bez białego światła) dla przejścia z lk229 na lk201 przy jeździe z Gdańsk Kokoszki w kierunku Somonina:



Dla relacji z lk201 na lk229 przy jeździe z Borkowa do Kartuz oraz w drugą stronę z Kartuz do Borkowa jest jeszcze ciekawsza sytuacja z trzykomorowymi semaforami z pomarańczowymi pasami oraz wskaźnikami W21 podbijającymi prędkość do 80km/h, taki semafor powinien pokazywać sygnał S10a z zapalonym wspomnianym wskaźnikiem. Nie znalazłem materiału to pokazującego, tu tylko ogólny widok na ten semafor pokazujący S1 stój:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 28 kwietnia 2022, 22:57

Byłem tam spojrzeć swoim okiem, widok na semafor trzykomorowy (zielone, czerwone, pomarańczowe) na lk201 w kierunku Żukowa:
Obrazek

Obrazek

Akurat się trafił SA138 do Kościerzyny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok na semafor przy lk229, podany sygnał S10a ze wskaźnikiem W21 oznaczającym jazdę z ograniczeniem 80km/h, sygnał podany dla pociągu z Kartuz do stacji Gdańsk Wrzeszcz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

To samo tylko przycięte fragmenty z poprzednich zdjęć:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 30 kwietnia 2022, 23:20

W ramach uzupełnienia znaleziony nocny przejazd ze stacji Gdańsk Osowa do Wieżycy. Po pierwsze wiele semaforów na stacji Gdańsk Osowa ma znaczniki W21 podbijające prędkość do 80km/h ze względu na odpowiednie rozjazdy. Odjazd na samym początku odbywa się na sygnał S10a z zapalonym wskaźnikiem W21, w punkcie 11:20 następuje zmiana sygnału w Żukowie Wschodnim, w 16:00 podjazd do sfotografowanego przeze mnie wcześniej posterunku Glincz, wpierw widać powtarzacz, a potem półsamoczynny pokazujący sygnał S2 (jazda w kierunku Somonina, gdyby jechał do Kartuz to by był sygnał S10a z zapalonym W21 podbijającym do 80km/h):



Na Pomorzu półsamoczynne na posterunku Glincz nie są jedynymi bez białego światła, między przystankiem SKM Reda Pieleszewo, a Wejherowo Śmiechowo w dwóch kierunkach są dwukomorowe półsamoczynne mające tylko czerwone i zielone światło:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Gdynia Leszczynki, jazda lewym torem w związku z przebudową przystanku SKM:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 28 maja 2022, 14:37

Wygrzebałem na dysku zdjęcia z 2011 przedstawiające trzystawną jednokierunkową SBL na przystanku Gdynia Wzg. św. Maksymiliana i zastępstwo przez obecnie tam obecne semafory półsamoczynne:
Obrazek

Obrazek

SBL oznaczony znacznikiem W18:
Obrazek

Jako, że jest to jednokierunkowa SBL to na torze lewym jest tylko tarcza ostrzegawcza:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Inna ciekawostka z 2011 obecnie już nieistniejąca czyli powtarzacz w Gdyni Głównej w kierunku portu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obecnie jedyny powtarzacz na południe od Gdyni Głównej to znajduje się przy torze linii 201 i odnosi się do tego semafora:
Obrazek

Obrazek

Oto ten powtarzacz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Z ciekawostek to wśród cabview na YT często widać sygnalizację przejazdową SSP w stanie czynnym z zapalonymi dwoma białymi światłami w pionie. Tu rzadki widok usterki SSP pokazanej przez sygnalizatory w postaci dwóch pomarańczowych świateł w poziomie:



Przykład trzystawnej SBL wyświetlającej migający zielony sygnał S3:



Jak wiadomo typowo zielony migający sygnał S3 kojarzy się z czterostawną SBL, w jej przypadku sekwencja poszczególnych semaforów od najdalszego do najbliższego to odpowiednio S1 "stop", S5, S3 i S2, gdy typowo w trzystawnej to jest S1, S5, S2. Jednakże trzeba pamiętać, że ostatni SBL oznaczony wskaźnikiem W18 podlega innym regułom dlatego, że będąc ostatnim, odnosi się do semafora półsamoczynnego. Dlatego choć typowo trzystawna nie wyświetla migającego zielonego, to ostatni SBL z wskaźnikiem W18 jak najbardziej może, jeśli półsamoczynny do którego się odnosi wyświetla jakiś sygnał z przedziału S6-S9. Podobnie ostatni SBL zarówno trzystawny i czterostawny może też wyświetlać sygnał S4 czyli migające pomarańczowe, który typowo nie jest przewidziany w gamie sygnałów SBL (w przypadku czterostawnej SBL, gdy ostatni z W18 wyświetla S4, to poprzedzający go wcześniejszy SBL będzie wyświetlał S3).

W filmie w 5:32 jest mowa, że na linii kolejowej 131 jadąc w kierunku północnym, do Jaksic jest SBL trzystawna dwukierunkowa, od Jaksic do Nowej Wsi Wielkiej jest trzystawna jednokierunkowa, a dalej do Maksymilianowa jest ponownie trzystawna dwukierunkowa, gdy od Maksymilianowa do Trójmiasta jest czterostawna dwukierunkowa.

W 32:50 jest wspomniany SBL trzystawny z W18 migający na zielono, w 34:25 widać semafor półsamoczynny pokazujący sygnał S7 czyli ograniczenie 100km/h (obecność rozjazdów anglików) z informacją, że kolejny półsamoczynny też pokazuje ograniczenie 100km/h. W 39:31 jest ten kolejny, on zaś wyświetla sygnał S6.

Inny film z innego regionu Polski, tutaj choćby w 24:27 widać wjazdowy semafor kształtowy nocą, a pod nim świetlna tarcza ostrzegawcza odnosząca się do semafora wyjazdowego:



Nietypowy dwukomorowy półsamoczynny ze światłem czerwonym w dolnej komorze:
http://fotokolej.pl/img-et22-1136-22754.htm
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 27 czerwca 2022, 17:32

Wjazdowy do Władysławowa na 70km/h:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 14 lipca 2022, 13:02

Więcej sygnalizatorów na północ od Gdyni Głównej, w tym kilka z linii kolejowej 213 Reda-Hel. Na początek okolice Gdyni Głównej, czterokomorowe z układem świateł pomarańczowe, czerwone, pomarańczowe, białe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Reda:
Obrazek

Mrzezino:
Obrazek

Władysławowo, na początek lepsze zdjęcia tego wcześniej przedstawionego czterokomorowego z pomarańczowym pasem i LEDowym wskaźnikiem W 21, dotyczącego wjazdu do Władysławowa od strony Pucka. Jazda 70km/h na "2" z zapalonym wskaźnikiem jest przy wjeździe na tor 3, dla odmiany wjazd na tor 1 odbywa się na "1", zaś wjazd na tor 2 bez krawędzi peronowej odbywa się przy prędkości 40km/h. Co ciekawe układ świateł opracowano według założenia, że tutaj jest mijanka i zawsze pociąg będzie zatrzymany w peronach lub na torze 2 bez peronu. Dlatego brakuje światła zielonego ze względu na założenia praktyczne, choć hipotetycznie pociąg skierowany na tor 1 wjeżdżając tutaj na "1" mógłby przejechać bez zatrzymania w peronie i wyjechać z Władysławowa dalej na "1" w kierunku Helu, zatem w takiej sytuacji byłoby uzasadnione wyświetlenie tutaj sygnału S2, a w praktyce przez brak zielonego wyświetlenie tego sygnału nie jest możliwe, gdyż jak mówiłem, założono, że w praktyce takie przejazdy bez zatrzymania nie będą się zdarzać z powodu konieczności mijanki. Czerwone S1 na początek:
Obrazek

Obrazek

Zmiana sygnału:
Obrazek

Zbliżenie na wskaźnik W21:
Obrazek

Zaraz pojawił się Nurek z TLK Mierzeja do Helu:
Obrazek

Tarcza manewrowa, gdy Nurek z TLK Mierzeja wtoczył się na tor 3, to w przeciwnym kierunku (do Pucka) z toru 1 wyruszył inny Nurek z EIC Jantar:
Obrazek

Obrazek

Numeracja peronów:
Obrazek

Wyjazdowe w kierunku Helu:
Obrazek

Obrazek

Czterokomorowy semafor z pomarańczowym pasem jako wyjazdowy w kierunku Helu dla toru 3:
Obrazek

Obrazek

Wyjazdowy w kierunku Helu dla toru 1 jest trzykomorowy z zielonym, czerwonym i białym światłem:
Obrazek

Dla kompletu informacji jeszcze semafory wyjazdowe w przeciwnym kierunku dla pociągów jadących do Pucka:
Obrazek

Obrazek

Na wyjazdowym dla toru 1 zapaliło się zielone światło sygnału S2:
Obrazek

Wyjazdowy dla toru 3, ze względu na to, że w kierunku do Pucka jest stałość prędkości 70km/h, to wskaźnik W21 jest wykonany w postaci metalowej stałej tabliczki:
Obrazek

Kontynuując podróż do Helu, wyjazdowy z Jastarni w kierunku Helu z prędkością 50km/h:
Obrazek

Pierwszy wjazdowy do Helu, trzykomorowy z dość rzadką kombinacją świateł pomarańczowe, czerwone, białe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pociągi w Helu kończą bieg, lecz za peronami jest jeszcze kikut przeznaczony do manewrów, dlatego semafory mają dwie komory, czerwone światło w roli zaporowej i białe do podania sygnału manewrów:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Porównanie z tarczą manewrową:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 18 lipca 2022, 22:47

Tarcza ostrzegawcza odnosząca się do semafora wjazdowego do Grudziądza:
Obrazek

Obrazek

Później jechałem tą linią, lecz w przeciwnym kierunku, wjazdowy do Grupy:
Obrazek

Obrazek

Wyjazd jest podawany przez semafor trójkomorowy z układem komór czerwone, zielone, białe. Drobna różnica względem choćby poprzednio przedstawionej linii helskiej gdzie występują trójkomorowe z układem zielone, czerwone, białe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Sygnalizacja przejazdowa między Pruszczem Gdańskim, a przystankiem Gdańsk Orunia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

SBL LEDowe na linii SKM, na maszcie jest też wskaźnik W3 który wydaje się też być LED gdyż świeci innym odcieniem bieli niż typowe żarowe wskaźniki W3:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez MRP200 » 24 lipca 2022, 00:28

"Sygnalizacja przejazdowa" pokazana na fotach od 9 do 14 to faktycznie tarcze ToP, informujące maszynistę o stanie urządzeń przejazdowych. Dwa pionowe światła białe - urządzenia przejazdowe sprawne. Dwa poziome światła pomarańczowe - urządzenia przejazdowe niesprawne - zwolnienie do 20 km / h.
Określenie "sygnalizacja przejazdowa" dotyczy urządzeń dotyczących użytkowników drogowych.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 24 lipca 2022, 21:20

Racja, zastosowałem skrót myślowy który jednak jest błędny w tym kontekście. Osobiście nie miałem okazji widzieć pomarańczowych świateł zapalonych w przypadku awarii, jedynie na filmie.

Ostatnio byłem w Czechach więc miałem parę krótkich chwil na przyjrzenie się tamtejszym semaforom. Ogólnie wiele wyświetlanych sygnałów sygnalizacji prędkościowej (po czesku návěstidla rychlostí) jest dość podobnych, ale jest wiele szczegółowych detali mocno się różniących od tego co znamy u nas. Przykładowo spójrzmy na semafor w Bohuminie. Od góry układ świateł to odpowiednio pomarańczowe, zielone, czerwone, białe (warto zaznaczyć, że soczewka ma filtr dzięki któremu jest to dzienna biel, a nie stosowana u nas ciepła biel), pomarańczowe i na samym dole komora zaślepiona. Tak samo jak u nas zielone+pomarańczowe oznacza następny Vmax, teraz jazda 40km/h, zaś pomarańczowe+pomarańczowe oznacza następny stop, teraz jazda 40km/h, po prostu odstęp między poszczególnymi zapalonymi światłami jest większy:
Obrazek

Krzyżówka między naszymi pasami świetlnymi, a wskaźnikiem W21. Gdy podany jest wyjazd na 50km/h to przykładowo prócz zielonego i pomarańczowego światła powinny być zapalone lampki formujące wielką "5", tak jak u nas dwa światła i zapalony wskaźnik W21 pokazujący "5". Zaś gdy podany jest wyjazd na wyższą prędkość to zapalone są ułożone horyzontalnie kolorowe lampki formujące pas, tak jak u nas są świetlne pasy tylko zamiast trzech żarówek tutaj zaś więcej lampek składa się na dany pas. Przy czym między sygnalizacją w Polsce, a w Czechach jest pewna różnica, o ile w obu przypadkach kombinacja zielonego i pomarańczowego światła z jednym pomarańczowym pasem oznacza jazdę na 60km/h, u Czechów pojedynczy zielony pas oznacza jazdę na 80km/h, a dopiero zapalone dwa zielone pasy oznaczają jazdę na 100km/h. U nas 80km/h podane by było przez kombinację pomarańczowego pasa i wskaźnika W21 pokazującego "8", a sam pojedynczy zielony pas u nas oznacza jazdę na 100km/h. Zatem nasze semafory mogą mieć dwa pasy świetlne, a czeskie nawet trzy (pomarańczowy i dwa zielone). Nie widziałem na tym semaforze innego światła niż czerwone więc nie jestem pewien jaka kombinacja jest tutaj zastosowana:
Obrazek

Praga, semafory czterokomorowe z układem świateł pomarańczowe, zielone, czerwone, białe. Jako, że semafory są obok siebie między torami, wskaźniki pokazują który semafor do którego toru się odnosi:
Obrazek

Widok nocny z komórki. Należy zwrócić uwagę na pewne różnice w filozofii projektowania stacji i prowadzenia ruchu. Przykładowo te semafory są mniej więcej w środkowej długości peronu. Dlaczego? Otóż peron jest podzielony na sektory i zdarza się, że gdy w przednim sektorze stoi już jeden pociąg, to na wcześniejszy sektor przy tej samej krawędzi peronowej wjeżdża już kolejny pociąg i podejmuje obsługę pasażerów zanim pierwszy pociąg z przedniego sektora w ogóle odjedzie. Te semafory w środkowej długości peronu są po to, żeby wskazać gdzie kolejny pociąg ma się zatrzymać, żeby nie wjechać w tył pierwszego pociągu oraz te semafory też są po to żeby wprost podać sygnał odjazdu dla pociągu do którego sygnały się odnoszą, gdy nadejdzie planowy czas odjazdu:
Obrazek

Obrazek

Kolejną kwestią jest to, że te semafory półsamoczynne mogą pokazywać sygnał złożony z pomarańczowego i stałego białego światła czyli coś co u nas nie występuje na semaforach półsamoczynnych, lecz kojarzy się z naszymi powtarzaczami (Czesi nie mają powtarzaczy). Pod zdjęciami wytłumaczę na czym rzecz polega:
Obrazek

Obrazek

U Czechów sytuacja gdy semafor półsamoczynny wyświetla stałe białe światło w połączeniu z różnymi innymi kolorami niż czerwony, oznacza to, że między tym semaforem, a następnym jest niewystarczająca droga hamowania. Światła takie zwane są po czesku opakování návěsti. Tutaj mamy jazdę na "1" dlatego są zapalone dwa światła, pomarańczowe i stałe białe, w odniesieniu do czerwonego na następnym semaforze w przedniej części krawędzi peronowej. Nie jestem pewien gdyż nie widziałem zmiany światła, lecz przypuszczam, że gdy na następnym semaforze nastąpi zmiana sygnału na pozwalający na jazdę, zestaw świateł pomarańczowe+białe zmieni się na migające pojedyncze pomarańczowe lub migające albo stałe pojedyncze zielone, zależnie od tego jaki sygnał jest podany na kolejnym.

Dla porównania u nas semafor w podobnej sytuacji będzie wyposażony w wskaźnik W20 i przy jeździe na "1" będzie wyświetlał S9, S13a lub S13 gdy na kolejnym jest czerwone. Potem odpowiednio gdy na kolejnym będzie podana jazda, to sygnał S9, S13a lub S13 zmieni się na S2.

Czesi jak widać nie bawią się w odpowiednik metalowego wskaźnika W20. Do tego dodajmy, że system czeski pozwala na rozróżnienie jazdy na "1" i jazdy na "2". Tutaj przy jeździe na "1" wyświetlany jest sygnał z pomarańczowymi i stałym białym światłem. Zaś przy jeździe na "2" będą zapalone trzy stałe światła, odpowiednio pomarańczowe, białe i pomarańczowe.

Z tego co wiem jeśli nie popełniłem błędu w rozumieniu źródeł i translacji, w sytuacji gdy przy jeździe na "1" będą trzy semafory i środkowy z nich będzie pokazywał sygnał pomarańczowe+białe oznaczający jak mówiłem brak drogi hamowania, to semafor poprzedzający będzie pokazywał pojedyncze pomarańczowe odpowiadające naszemu S5, de facto odnosząc się do ostatniego semafora pokazującego czerwone. Ma to sens, przy braku drogi hamowania za środkowym semaforem maszynista będzie musiał zwolnić odpowiednio wcześniej więc w praktyce będzie w gotowości do zatrzymania zarówno w sytuacji gdy czerwone będzie na środkowym semaforze i w sytuacji gdy czerwone będzie dopiero na ostatnim.

Na tym znalezionym na YT filmie w 28:25 widać różne kombinacje świateł w tym takie z stałym białym światłem. Na wprost jest semafor sześciokomorowy, z układem świateł pomarańczowe, zielone, białe, czerwone, pomarańczowe i szóste nieznane (mogę zgadywać jedynie, że może to być drugie białe do podania sygnału zastępczego, choć chyba Czesi dopuszczają Sz z białym światłem nad czerwonym). Na sąsiednim lewym torze jest pięciokomorowy ze światłami pomarańczowe, zielone, białe, czerwone i nieznane. W przypadku sąsiedniego toru widać sygnał pomarańczowe+białe gdy kolejny pokazuje czerwone, a chwilę potem samo zielone gdy i kolejny pokazuje zielone. Zaś z toru którym porusza się pociąg z którego nagrywane jest cabview, wyjazd odbywa się na "2" na sygnał złożony z pomarańczowego, białego i pomarańczowego:



Inny przykład, od 2:08:33 widać wjazd do tunelu i pojedyncze pomarańczowe, a potem tuż przed wyjazdem z tunelu w 2:09:42 widać kolejny semafor pokazujący światła pomarańczowe, białe i pomarańczowe w odniesieniu do tarczy zaporowej dla toru kończącego się ślepo przy jednej z krawędzi peronowych w Pradze. Nie jestem pewien czy pojedyncze pomarańczowe było w odniesieniu do czerwonego na tarczy zaporowej dwa semafory w przód czy do tego środkowego, na którym sygnał się zmienił w trakcie przejazdu przez tunel. W pierwszym przypadku daje to istotną implikację, że nie należy traktować środkowego semafora tak jakby nie istniał gdyż choć pierwszy semafor prawidłowo zapowiedział, że będzie potem czerwone, to środkowy semafor "poprawił", że jazda będzie na "2", a nie na "1":



Należy dodać, że sygnały ze stałym białym światłem nie oznaczają możliwości wjazdu na tor zajęty. Nawet na moim zdjęciu z Pragi widać, że gdy podany jest sygnał pomarańczowe i stałe białe, to tor za semaforem jest pusty. Czesi dla wjazdu na tor zajęty wymyślili kombinację pomarańczowego lub dwóch pomarańczowych z migającym białym światłem. Przykład pokazałem na poprzedniej stronie.

Dodać warto, że o ile u nas na liniach pasażerskich konsekwentnie każdy tor ma swój semafor wyjazdowy, na niektórych liniach lokalnych w Czechach występują zaszłości historyczne gdzie jeden semafor odnosi się do wielu torów wyjazdowych. U nas tylko niektóre stacje towarowe mają semafory grupowe i jest to o tyle mało problemowe, że towar będzie sobie stał i nie ma problemu pociągów przelotowych. Przy modernizacjach Czesi teraz stawiają las słupów jak my, a na wymarciu jest rozwiązanie które gdy wymyślono dekady temu, wtedy miało sens przy podejściu z jednym głównym semaforem wyjazdowym dla wielu torów. U nas zawsze był wyraźny rozdział na semafory półsamoczynne i tarcze manewrowe (po czesku seřaďovacího návěstidla), światło czerwone oznacza stop także dla manewrów więc nie było sensu żeby jednocześnie było obecne światło czerwone i niebieskie. U Czechów zaś występowały semafory mieszane (vložené návěstidlo) odnoszące się do poszczególnych torów zanim się zbiegną w jeden przy którym stoi główny semafor wyjazdowy. Takie semafory mieszane miały światło czerwone, białe i niebieskie. Gdy jednocześnie świeciło się czerwone i niebieskie, oznaczało to absolutny stop dla wszystkich form ruchu. Samo niebieskie jak w przypadku tarczy manewrowej oznacza zakaz manewrów, ale pozwala na przelot pociągu liniowego i podjazd pod semafor wyjazdowy nawet gdy ten pokazuje stop. Samo stałe białe lub białe z czerwonym oznaczają pozwolenie na manewry. Migające białe informuje, że semafor grupowy podaje sygnał wyjazdu.
Ostatnio edytowano 7 sierpnia 2022, 13:27 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 5 sierpnia 2022, 20:05

Co do czeskich sygnalizatorów to szukając dalsze cabview rozgryzłem kilka detali co do których miałem wątpliwości. Choćby oglądając ten cabview od 1:34:48 można wyciągnąć pewne wnioski. Widoczny w tym punkcie czasowym semafor z dwoma pomarańczowymi i zielonym pasem informuje o jeździe teraz 80km/h (w Polsce ta kombinacja oznacza jazdę 100km/h), kolejny semafor do którego ten się odnosi pokazuje stop, przy czym kolejny odnoszący nie oznacza fizycznie kolejnego, lecz tego co znajduje się na samej stacji Praha hl.n., a te pomiędzy z stałym białym światłem informującym o braku drogi hamowania nie liczą się pod tym aspektem. Jednocześnie semafory z stałym białym światłem nie służą tylko dublowaniu, gdyż o ile semafor z dwoma pomarańczowymi światłami i zielonym pasem pokazywał ograniczenie 80km/h, ale kolejne z pomarańczowym i białym nie nakazywały ograniczenia prędkości gdyż były już za rozjazdami. Trzecim detalem jest też fakt, że tych semaforów z stałym białym światłem informującym o braku drogi hamowania jest więcej niż jeden. Czwartym detalem jest to, że w Pradze przy zastosowaniu układu z semaforem pośrodku peronu, to ten semafor rozdziela przednią strefę od tylnej jakby to były osobne szlaki, więc nawet jak z przodu stoi skład, a potem wjeżdża kolejny, to wcześniejsze semafory dla tego kolejnego pociągu nie muszą pokazywać jakiegoś specjalnego sygnału. Sami Czesi wymyślili sygnał z migającym białym jako sygnał wjazdu na tor już zajęty, ale to się tyczy sytuacji gdy tor przy danym peronie ma tylko jeden semafor na końcu peronu w danym kierunku. Tu się to nie stosuje gdyż jako, że ten semafor pośrodku rozdziela na osobne szlaki, to kolejny pociąg wjeżdża na tor, który formalnie nie jest zajęty, nawet jeśli fizycznie za semaforem coś innego stoi. Ostatni detal to podejście do stosowania sygnałów z ograniczeniem prędkości zależnie od jazdy na "1" czy na "2". U nas przy jeździe na "1" może pokazać ograniczenie prędkości jeśli jest brak drogi hamowania oznaczony wskaźnikiem W20, ale przy wolnym szlaku będzie pokazany sygnał S2. Przy jeździe w bok, to sygnał z ograniczeniem prędkości będzie zawsze pokazany, niezależnie od tego czy są jakieś inne ograniczenia prędkości. Tymczasem w przypadku Czechów różnie to bywa. Gdy z danego toru można odjechać w różnych kierunkach z różną prędkością, to dla rozróżnienia jazda wprost będzie na pojedyncze zielone, a w bok będzie na sygnał z ograniczeniem prędkości. W niektórych zaś innych przypadkach, a przynajmniej przypadku stacji Praha hl.n., jak prędkość ogranicza tabliczka ograniczenia prędkości (przykładowo 40km/h) i będąc przed rozjazdami stosuje się ona do wszystkich kierunków, pokazany będzie na semaforze sygnał tak jakby dla jazdy na "1" (pojedyncze pomarańczowe i stałe białe)zarówno w przypadku faktycznej jazdy na "1" oraz jazdy w bok przez angliki i inne różne cuda:



Wjazd do Pragi z drugiej strony, tej samej co w filmie z cabview Leo Express z poprzedniego posta. W poprzednim poście wjazd do Pragi na ślepo kończący się tor był zasygnalizowany przez semafor tuż przed wyjazdem z tunelu, wyświetlający dwa pomarańczowe i stałe białe. Tutaj w 8:04 jest samo jedno pomarańczowe, potem następuje wjazd na peron, w 9:16 jest podany sygnał pomarańczowe+białe gdyż temu pociągowi nakazano podjechanie, aż do końca peronu, gdzie jest kolejny semafor wyświetlający czerwone:



Podobna sytuacja, w 19:24 semafor w tunelu, w 20:43 semafor pośrodku peronu w Pradze:



Tu ciut inna sytuacja, w 4:33 semafor w tunelu, lecz dla odmiany semafor pośrodku peronu w 6:02 nakazuje zatrzymanie, gdyż za semaforem stoi Pendolino:



Powrót do Polski, sześciokomorowe półsamoczynne karzełki na peronie 5 w Gdańsku Głównym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Lewa kolumna zawiera odpowiednio zielone, czerwone, pomarańczowe, a prawa kolumna pomarańczowe, białe, pomarańczowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kiedyś zamiast karzełków były typowe semafory pięciokomorowe, choć na dość niskich słupach:
http://rail.phototrans.eu/14,150191,0,P ... _6Bk_.html

Gdańsk Wrzeszcz, wyjazd z toru 3 w kierunku Gdańska Głównego przy jeździe później torem lewym odbywa się na prędkość 80km/h przy zapalonym wskaźniku W21 oznaczającym jazdę 80km/h oraz również zapalonym W24 oznaczającym jazdę torem lewym. Niestety tylko w bardzo wyjątkowych okolicznościach taka sytuacja wystąpi więc nie mogłem złapać tego semafora pokazującego jakikolwiek innych sygnał niż sygnał stop:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sygnalizacja i oznakowanie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości