Sygnalizatory kolejowe

Dyskusje na temat sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach, podświetlanych znakach drogowych i wszelkich innych podświetlanych oznaczeniach na zewnątrz

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 11 marca 2022, 13:26

Spojrzenie ze szczegółami na semafory na stacji Gdynia Główna i różności widoczne z przystanku SKM Gdynia Grabówek odnoszące się do torów linii kolejowej 202 i 960. Wpierw ponownie wrócę do tematu wjazdu do Gdyni Głównej z lk201, tam po czterokomorowym semaforze przed rozjazdem potem następuje pięciokomorowy z pasem za rozjazdem. Poprzednio przedstawiłem czterokomorowy pokazujący sygnał S4 w odniesieniu do S13 (wjazd na tor 9 lub 10) lub S13a (wjazd na tor 2) na pięciokomorowym. Dla zasady uchwyciłem ostatnio sytuację w której czterokomorowy wyświetla S2 w odniesieniu do S5 na pięciokomorowym (wjazd na tor 1):
Obrazek

Obrazek

Na samej stacji Gdynia Główna wśród semaforów wyjazdowych w kierunku południowym, oznaczonych oznaczeniami zaczynającymi się od litery G, to wyjazd na "1" jest możliwy tylko przy wyjeździe na lk201 odpowiednio z toru 10 i 1 (w przypadku toru 1 byłaby to jazda po torze lewym). Wszystkie wyjazdy na lk202 w kierunku Orłowa odbywają się na "2". Oczywiście na lk250 czyli linii SKM też jest wyjazd na "1", ale traktuję to jako osobny temat, choć jest połączenie rozjazdowe między lk201, a lk250 i z toru 1 jest możliwy wyjazd na S4 (z innych torów S12 lub S12a) z przejściem na lk250 na sygnał S10, S12 lub S13 zapodany przez znajdujący się przed rozjazdem semafor C101. Od 1 kwietnia będzie trwała modernizacja przystanków SKM Gdynia Grabówek i Gdynia Leszczynki, w związku z tym będą kursy między Chylonią, a Główną po lk202 i jeden z nich będzie bezpośredni do Gdańska właśnie wykorzystujący to przejście na lk250. Tutaj sygnał S2 podany dla pociągu PKM ruszającego z toru 10 do Wrzeszcza przez Osowę:
Obrazek

Tu semafor dla toru 1 mający na tabliczce oznaczenie 1/2 mówiące, że wyjazd może się odbyć zarówno na "1" i na "2":
Obrazek

Dla porównania semafor toru 5 który może podać wyjazd tylko na "2", tu akurat pokazujący sygnał manewrowy:
Obrazek

Ostatnio zaczęto kolejny etap modernizacji Gdynia Port i najprawdopodobniej przez grzebanie tam ostatnio się zdarza, że czasami część sterowania ruchem pada i trzeba podać sygnał zastępczy. Tu wyjazd z toru 4 do Gdyni Postojowej (zdjęcie zrobione 6 marca):
Obrazek

Obrazek

Normalnie wyjazd na Gdynię postojową odbywa się na sygnał S12:
Obrazek

Jest tak, gdyż w drodze na Postojową następny w kolejności jest semafor zawsze pokazujący sygnał S10 (oczywiście gdy w momencie wyjazdu z peronów nie jest tu jeszcze przestawiony sygnał z domyślnego S1, to wtedy na peronie pokazuje sygnał S13):
Obrazek

W przypadku wyjazdu do Chyloni po lk202 wtedy semafor odnosi się do czterostawnej SBL więc zależnie od stanu SBL wyjazd z toru 4 przy peronie 3 może odbyć na sygnał S13a, S11a lub S10a (dla porównania wyjazd do Chyloni z sąsiedniego toru 5 przy pozostałej krawędzi peronu 3 odbywa się na "1" więc wyświetlane są sygnały S5, S3 i S2):
Obrazek

Obecnie rozpoczęła się modernizacja okolic Gdynia Port GPA więc nie ma tam wjazdu, ruch towarowy skierowano pod dawną nastawnię GPW (obecnie te nazwy mają znaczenie historyczne gdyż teraz wszystko będzie podpięte pod LCS i formalnie dawnych nastawni GPW, GPF i innych już nie ma). Wjazd tam odbywa się na "1" (choć oznaczenie na tabliczce tego nie przewidują) z zapalonym wskaźnikiem jazdy torem lewym czyli W24. W rozmytym tle widać jeszcze zapalone semafory wjazdowe do GPA:
Obrazek

Obrazek

Wkrótce potem wygaszono semafory wjazdowe do Gdynia Port GPA:
Obrazek

Tu zdjęcie z grudnia gdy działały:
Obrazek

Zaporowe dla torów bocznych SKM:
Obrazek

Widok z Grabówek SKM, charakterystyczne dla ostatnich SBL dublowanie jako tarcza ostrzegawcza (potwierdzone znacznikiem W18) oznaczające możliwość podania sygnału pomarańczowego migającego. Inne SBL bez W18 nie podają takiego sygnału:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

W odróżnieniu od zwyczajnej tarczy ostrzegawczej, tutaj przejechanie tego SBL oczywiście oznacza zmianę sygnału na stop:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Skoro mowa o zwyczajnych tarczach ostrzegawczych to właśnie tu są umieszczone przy torach lk960 tarcze dla pociągów wyjeżdżających z Postojowej, ostrzegające przed wjazdem do Gdyni Głównej. Widać też powtarzacze odnoszące się do semaforów S302 i S301, choć są trzykomorowe to według schematów stacyjnych mają środkową komorę zaślepioną, co ma sens gdyż semafory S302 i S301 zawsze podają wyjazd na "2" więc zielone w powtarzaczach jest zbędne. Tu tarcza i powtarzacze uchwycone w akcji, podające sygnał migający w odniesieniu do sygnału wjazdu zapodanego na semaforze S302:
Obrazek

Obrazek

Trzystawna SBL na lk250, w przypadku podawania sygnału S5 zapalony jest wskaźnik W20 oznaczający brak drogi hamowania:
Obrazek

Tu wskaźnik jest dosyć usyfiony więc za dnia fakt świecenia nie jest oczywisty, nocą jednak jak najbardziej podświetlenie widać:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tu zaś świecenie jest wyraźnie widoczne także za dnia:
Obrazek

Dla porównania widok nocny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wjazd do Gdyni Postojowej chroni tarcza ostrzegawcza ToA posiadająca tylko jedną pomarańczową komorę:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zebranie zestawu zdjęć do sesji fotograficznej powyżej dość dobrze zbiegło się z premierą cabview Patryka Kotlewskiego przedstawiającego przejazd z Orłowa do Chyloni 8 marca:



Podsumowując najciekawsze momenty:
8:20 wjazd na Sz do Gdyni Głównej z południa w kierunku północy;
14:22 sygnał S10 podany na semaforze K8, tym samym który na moim zdjęciu pokazywał dla byka S5 z W24;
16:18 po prawej dwa semafory dla torów do Postojowej, te same co na dziewiątym zdjęciu z EP07-534;
17:34 zbliżanie się do Grabówka;
18:20 migający na pomarańczowo SBL odnoszący się do wjazdowego do Chyloni;
19:40 ciekawostka typowo oświetleniowa czyli Strady na Gdynia Leszczynki z zamiennikami LEDowymi, jeszcze 18 lutego zamiast LEDów były w tych Stradach MIXy 250W, ostatecznie wkrótce w związku z moderną i tak wszystko będzie rozwalone;
21:10 przelot przez Chylonię z podanym sygnałem S6 (zielone, pomarańczowe i zielony pas) w związku z przelotem wprost przez rozjazd "anglik";
21:30 widać, że jedna sztuka OURJ-400 z Chyloni nadal świeci rtęciowo;
22:16 widać zledyzowane kwiaty w elektrowozowni SKM;
24:40 SBL z W18 migający na zielono w odniesieniu do widocznego w 25:58 wjazdowego do Rumi podającego sygnał S9.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez famabud » 18 marca 2022, 12:55

Czy PKP zaczęło stosować sygnalizatory LED na szlakach kolejowych? Na przebudowanej LK7 widzę, że zastosowano żarowe źródła. Chyba, że to tylko tymczasowe rozwiązanie. :roll:
Light is life
Avatar użytkownika
famabud
 
Posty: 9296
Zdjęcia: 1074
Dołączył(a): 3 listopada 2009, 17:25
Lokalizacja: Lublin

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 18 marca 2022, 13:12

Biorąc pod uwagę sposób działania systemów SRK trzeba by w poszczególnych regionach stawiać wszystko od nowa na najświeższych systemach. Nawet jak poszczególne elementy z osobna mają już certyfikację z osobna, to gdy trzeba to spiąć razem, preferowane jest podejście zachowawcze, instalujemy żarową sygnalizację gdyż jest z tym najmniejszy problem. Oczywiście znaczniki się już stosuje LEDowe, nie jest niczym nietypowym widok semaforów żarowych z LEDowym znacznikiem, choćby W 21 podwyższenia prędkości wyświetla cyfrę 5 poprzez układ zimnobiałych LEDów.

Prawdziwie LEDowe są fragmenty obecnie modernizowanej SBL na linii SKM Trójmiasto, tu w komorach poszczególnych kolorów są diody:
Docelowo SKM Trójmiasto chce wymienić całą blokadę SBL z typu E jednokierunkowej z 1977/1978 na dwukierunkową RailMil / Kontron CBL2010:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Póki na razie nawet nowe semafory półsamoczynne na SKM są wciąż żarowe, jak zainstalują kiedyś LEDowe to powinienem zauważyć.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 20 marca 2022, 19:21

W odniesieniu do tematu Gdyni Chyloni pojawiającej się w materiale ruchowym, postanowiłem uzupełnić relację o własne materiały. Widok w kierunku Rumi:
Obrazek

Sygnał S10 na torze 1 dla Regio do Słupska
Obrazek

Przejechał i wszystko na czerwono:
Obrazek

Kolejny raz S10 na torze 1, tym razem dla IC Gryf do Szczecina:
Obrazek

S1 na torze 2:
Obrazek

S6 dla Regio do Helu, sygnał ustawiony stosownie do faktu, że z ograniczeniem 100km/h ten pociąg Regio przejedzie po rozjeździe angliku w relacji na wprost:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oto wspomniane Regio, obsługa SA138-004:
Obrazek

Stonki na torze 3 przyjechały z Rumi i potem zmieniły kierunek, żeby pojechać do Gdynia Port (dawny GPF, obecnie w ramach modernizacji i wdrażania LCS formalnie GPF już nie ma). Jazda z toru 3 do Gdynia Port jest na "1" więc podany sygnał to S2:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zaporowe na SKM:
Obrazek

Tarcza manewrowa SKM:
Obrazek

LK202 w kierunku Gdyni Głównej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wygrzebane z dysku stare zdjęcie z 2014 przedstawiające semafor w Sopocie mający pięć komór i pasy z dwoma różnymi kolorami, tu podający sygnał S9 dla jazdy wprost:
Obrazek

Ten semafor przy drodze wolnej pokazuje pojedyncze zielone S2, między widocznym rozjazdem, a następnym semaforem półsamoczynnym (mającym pięć komór i pomarańczowy pas) nie ma innych rozjazdów. Zatem tutaj pomarańczowy pas jest dla jazdy w bok. Gdy przy jeździe wprost następny semafor pokazuje stop, to tu mamy sygnał S9. Gdy na następnym nastąpi zmiana na wolną drogę wprost, to tu przy jeździe wprost następuje zmiana z S9 na S2. Nie jestem pewien jaki sygnał będzie gdy tu będzie jazda wprost, a następny semafor będzie pokazywał jazdę w bok na tor lewy.

Ciekawostki z innych miejsc, półsamoczynny przemianowany na tarczę ostrzegawczą:
http://rail.phototrans.eu/14,148168,0,PaFaWag_4E_.html

Wrocław Nadodrze, powtarzacz karzełek:
http://rail.phototrans.eu/14,148361,0,HCP_301D_.html

Sygnał zastępczy podany przez sygnalizator dwukomorowy z komorą czerwoną i białą:



Unikalny dla czeskiej kolei sygnał oznaczający jazdę w bok z ograniczeniem 40km/h na tor na którym już się znajduje inny pociąg (przykładowo wcześniejszy pociąg podjechał aż do końca peronu zostawiając sporo wolnej przestrzeni przy tym peronie, ten sygnał pozwala wjechać kolejnemu na ten peron, żeby mógł wysadzać pasażerów choć poprzedni jeszcze nie odjechał):

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez MRP200 » 24 marca 2022, 21:20

Na polskich kolejach taki wjazd ze szlaku, na tor częściowo zajęty, możliwy jest jedynie na rozkaz pisemny "S". Nie mówimy tutaj o jazdach manewrowych, bo to osobny temat. Zresztą same manewry muszą być wcześniej uzgodnione z dyżurnym ruchu.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4281
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 6 kwietnia 2022, 21:43

W Gdyni pociągi PKM często stają jeden za drugim, lecz zgodnie z zasadami odbywa się to w ramach manewrów z odpowiednim oznakowaniem pojazdu.

Ostatnio postanowiłem rozpracować zależności między semaforami na stacjach w Gdańsku, Sopocie i Gdyni, ustawionymi tak, że odległość między poszczególnymi parami jest mniejsza niż przewidziana dla danej linii długość drogi hamowania. Gdy coś takiego nastąpi, semafor poprzedzający w takiej parze może wykazywać pewne charakterystyczne cechy. Jedną z nich jest obecność wskaźnika W20 w postaci dwóch strzałek skierowanych w dół (zazwyczaj stała tabliczka choć w starszych instalacjach zdarzają się podświetlane). Inną cechą charakterystyczną może być specyficzna sekwencja wyświetlanych sygnałów. Głównie chodzi o to, że w relacji prostej semafor poprzedzający może wyświetlać sygnał ograniczający prędkość (S9, S13a lub S13) gdy następny semafor wyświetla stop (S1), zaś po zmianie S1 na S5, odpowiednio semafor poprzedzający zmienia sygnał z ograniczającego prędkość na sygnał S2 czyli przelot z maksymalną. Jest to charakterystyczny widok gdy przykładowo semafor wyświetla sygnał S9 czyli dwa pomarańczowe i zielony pas, następnie te światła wszystkie gasną i w zamian zapala się pojedyncze zielone u góry bez niczego więcej. Tak jest dla relacji wprost, różni się to od sytuacji jazdy w bok gdzie zmieni się co najwyżej górne pomarańczowe na zielone, ale dolne pomarańczowe i zielony pas zostaną (z S9 na S6).

Przykładowo taki widok zarejestrowałem na stacji Gdańsk Wrzeszcz, dla toru 1 w kierunku Gdyni. Gdy semafor blisko przystanku SKM Gdańsk Zaspa wyświetla stop, tu jest zapalony sygnał S9. Gdy tam dalej zapali się przelot, w peronach następuje zmiana z S9 na S2:
Obrazek

Obrazek

Zmiana:
Obrazek

Obrazek

Powtarzacz odnoszący się do tego semafora, gdy na semaforze jest sygnał S9, to tu zielone miga, gdy jest S2, to tu zielone jest stałe:
Obrazek

Sygnał dla toru 3 dla pociągu PKM który będzie jechał zaraz linią PKM czyli 248. Początkowo świecił się sygnał S13a, potem się zmienił na S12a:
Obrazek

Obrazek

W drugą stronę wjeżdżając do Wrzeszcza od strony Gdyni też się trafia na podobne pary semaforów półsamoczynnych, z poprzedzającym wyświetlającym S9, nawet dziś widziałem z okna SKM taki sygnał, choć kiepskie jest podejście do zdjęć. Na szczęście sygnał S9 na wjeździe do Wrzeszcza widać na tym nagraniu w 13:35, a jako, że nastąpiła w międzyczasie zmiana, kolejny w 15:03 na podobnej zasadzie pokazuje S13a:



W kierunku z Gdyni do Gdańska też na stacji Sopot semafor na końcu peronu wyświetla sygnał S9 gdy kolejny na wysokości nastawni Sp (dawniej Sp1) wyświetla stop i po ustawieniu przelotu tu również następuje zmiana z S9 na S2:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

W oddali IC Mieszko zaraz minie semafor przy nastawni wyświetlający S2, ten do którego semafor przy peronie się odnosi:
Obrazek

Szersze ujęcie:
Obrazek

Obrazek

Jak widać na szerszym ujęciu z tego toru jest też możliwość jazdy w bok, a konkretnie w prawo, dlatego obecne są pasy różnych kolorów, pomarańczowy dla sygnału S13a wyświetlanego gdy pociąg zostanie skierowany w bok:
Obrazek

Moje własne nagranie dokumentujące zmianę sygnału:



Dla toru przy pozostałej krawędzi peronowej odnosi się semafor o takiej samej konfiguracji świateł:
Obrazek

Po lewej sygnał S5 dla SKMki do Gdańska:
Obrazek

Kierunek Gdynia:
Obrazek

Obrazek

Przejazd Impulsa do Słupska:
Obrazek

I cyk czerwone:
Obrazek

Potem zmiana na S5 (ten semafor odnosi się do SBL czterostawnej):
Obrazek

SBL trzystawna SKM, ten chyba jest żarowy choć na linii SKM (lk250) w obrębie Gdańska są już LEDowe SBL:
Obrazek

Odniosę się tutaj do nieswoich materiału lecz wysoce informatywnego. Co prawda w ostrym Słońcu nie zawsze widać sygnały, lecz to co trudno dostrzec jest uzupełnione o komentarz głosowy. Odnośnie dyskusji o stacji Wrzeszcz, kierunek Gdynia, w 17:50 widać ostatni SBL z wskaźnikiem W18 migający na zielono w odniesieniu do sygnału S9 wyświetlanego przez semafor wjazdowy do stacji. W międzyczasie w trakcie dojazdu następuje zmiana z S9 na S3 (pojedyncze migające zielone) na wspomnianym semaforze, widocznym w 18:40. On sam zaś migał na zielono w odniesieniu do sygnału S9 wyświetlanego przez semafor na końcu peronu który sfotografowałem. W 19:30 wyłania się zza zakrętu powtarzacz przeze mnie sfotografowany i miga na zielono w odniesieniu do S9, zaraz potem wyłania się właściwy semafor i na wideo nawet się zarejestrowała zmiana S9 na S2.

W przypadku Sopotu ja ma swoich zdjęciach przedstawiłem zmiany sygnałów dla pociągów jadących z Gdyni do Gdańska, tu zaś na nagraniu jest przedstawiona dość skomplikowana sytuacja dla pociągów jadących z Gdańska do Gdyni. Wpierw za SKM Gdańsk Żabianka w 25:20 widać semafor wyświetlający migające pomarańczowe S4 w odniesieniu do semafora tuż przed peronem wyświetlającego sygnał S13a (komentarz głosowy o jeździe na "2" w 26:05). W międzyczasie sygnał na semaforze przed peronem zmienia się z S13a na migające zielone S3 w odniesieniu do zmiany z S1 na S5 na semaforze za peronem (widoczny na moich zdjęciach z Impulsem do Słupska). Sam semafor przed peronem jest widoczny w 26:38. W sumie nawet dla mnie to dziwne, że na semaforze półsamoczynnym jest wyświetlany sygnał S3 w odniesieniu do S5 na kolejnym półsamoczynnym. W każdym innym przypadku S3 na poprzedzającym półsamoczynnym oznaczał na kolejnym sygnał z ograniczeniem 100km/h z zielonym pasem (S6-S9), co nawet widać na tym samym filmie w 18:40. Owszem, normą jest migające zielone S3 na ostatnim SBL w odniesieniu do S5 na półsamoczynnym (ostatni SBL będzie też migał na zielono gdy półsamoczynny będzie pokazywał migające pomarańczowe S4) lub S3 na półsamoczynnym w odniesieniu do S5 na pierwszym SBL. Lecz nigdy wcześniej nie widziałem odniesienia S3 do S5 między dwoma półsamoczynnymi. Oczywiście zanim przejechany został peron to nastąpiła zmiana na tym za peronem z S5 na S3 w odniesieniu do SBL:



Wkraczamy do Gdyni, obecnie dużo się dzieje na linii SKM, remontowane są przystanki Orłowo, Grabówek, Leszczynki. Na przystanku Orłowo odbywa się ruch jednym torem:
Obrazek

Obrazek

Raz w jedną:
Obrazek

A zaraz S10a dla pociągu w drugą stronę:
Obrazek

Semafor w Śródmieściu Gdyni odnoszący się do toru lk201 (co potwierdza obecność wskaźnika W3, w natłoku torów znajduje się po lewej stronie toru lk201, a po prawej względem toru linii SKM, wskaźnik W3 informuje maszynistę na linii SKM, że choć semafor znajduje się po jego lub jej prawej, to się do niego lub niej nie odnosi). Podaje sygnał do kontynuowania jazdy wprost lk201 po torze który w tym kierunku jest torem lewym lub podaje sygnał do jazdy w bok z lk201 na linię SKM czyli lk250:
Obrazek

Obrazek

Obecnie z powodu robót na linii SKM w wyniku których przebudowywane są Leszczynki i Grabówek, między Chylonią, a Stocznią ruch odbywa się jednym torem co sprawia problemy w prowadzeniu ruchu w godzinach szczytu. W związku z tym od 1 kwietnia wprowadzono rozkładowe połączenia z Wejherowa do Gdyni, które to w Chyloni przechodzą z lk250 na lk202 i kontynuują jazdę lk202 bez zatrzymań do Gdyni Głównej, wjeżdżając na tor 1 lub 2, oba tory są przy peronie 2. Większość tych połączeń kończy bieg w Gdyni, ale jest jedno połączenie po 16 w bezpośredniej relacji z Wejherowa do Gdańska. Ten kurs wjeżdża na tor lk201, mija omawiany semafor i przechodzi ponownie na lk250. Tu sygnał S10 podany dla wspomnianego kursu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tamtego dnia trafił się skład EN71+EN57 w którym wystawiono nie bylejaką jednostkę EN71 lecz EN71-052 czyli egzemplarz w historycznym malowaniu fabrycznym:
Obrazek

Z perspektywy Gdyni Głównej sprawa też okazuje się nieoczywista. Jak w jednym z wcześniejszym postów wspominałem, jedyne wyjazdy na "1" w kierunku Gdańska są tylko z toru 10 i 1, w obu przypadkach dotyczy to relacji z wyjazdem na tory lk201. Semafor dla toru 10 w takiej sytuacji odnosi się do SBL przy prawym torze lk201, semafor dla toru 1 odnosi się do przedstawionego powyżej semafora z wskaźnikiem W3. Rzecz w tym, że w drugim przypadku odległość jest mniejsza od długości drogi hamowania. Zatem gdy dla SKM jadącej do Gdańska z toru 1 podana zostanie jazda, a na tym dalszym semaforze z W3 nadal jest czerwone, wpierw podany zostaje sygnał S13a i dopiero gdy na dalszym sygnał się zmieni, to tu dopiero wtedy następuje zmiana z S13a na S4 czyli sygnał bez wątpliwości będący sygnałem na "1":
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zatem temat sygnałów przy braku długości drogi hamowania przedstawiłem na przykładzie stacji Gdańsk Wrzeszcz, Sopot i Gdynia Główna. Prócz torów dalekobieżnych to także w przypadku SKM występuje taka sytuacja której na razie nie sfotografowałem jeszcze. Dotyczy ona semafora między przystankami Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana, a Gdynią Główną dla kierunku do Głównej/Chyloni, ten semafor jest tuż obok tego dla pociągów do Gdańska ze wskaźnikiem W3 przedstawionego powyżej więc brak dokumentacji dla przeciwnego kierunku jest jedynie kwestią mojego niedbalstwa. Ogólnie to ten nieprzedstawiony semafor wyświetla sygnał S13 czyli z ograniczeniem 40km/h gdy na semaforze na końcu peronu SKM Gdynia Główna jest czerwone w kierunku Chyloni. Gdy tam zostanie ustawiony przelot to następuje zmiana z S13 na S2.

W Gdańsku Głównym semafor tuż za peronem 1 dla toru 2 w kierunku Tczewa również wyświetla S13a gdy kolejny semafor za tunelem wyświetla stop, a po ustawieniu przelotu na "1" na dalszym, to ten blisko peronu zmienia sygnał z S13a na S2. Analogicznie gdy ten za tunelem poda sygnał na "2" jak S13a, to ten za peronem zmienia sygnał z S13a na S4.

Z perspektywy Chyloni to semafor SKM dla kierunku do Gdańska przekierowuje z ograniczeniem 60km/h na tor lewy gdy przed robotami jazda była na "1" na wprost. Powinien być zapalony wskaźnik W24 poniżej, podejrzewam, że po prostu żarówka w wskaźniku się przepaliła:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Czterokomorowy na torze lewym przed remontowanymi Leszczynkami dla odmiany ma prawidłowo zapalony wskaźnik W24:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 8 kwietnia 2022, 18:48

Post uzupełniający do poprzedniego, z perspektywy przystanku SKM Sopot Wyścigi uchwyciłem w akcji semafor K dla pociągów jadących po lk202 w kierunku Gdyni. Znajduje się on przed peronem stacji Sopot i jego wskazania odnoszą się do semafora P który znajduje się za peronem. Tak jak na podlinkowanym w poprzednim poście filmie, semafor K pokazuje sygnał S13a gdy na semaforze P jest sygnał S1 stop, lecz co nietypowe później sygnał na semaforze K zmienia się z S13a na S3 gdy na semaforze P następuje zmiana z S1 na S5. Normą jest gdy ostatni SBL z wskaźnikiem W18 wyświetla S3 w odniesieniu do sygnału S5 lub S4 na najbliższym półsamoczynnym lub odwrotna sytuacja gdy półsamoczynny wyświetla S3 w odniesieniu do S5 na pierwszym SBL. Jednakże jest to jedyny znany mi przypadek gdy sygnał S3 jest wyświetlany przez półsamoczynny w odniesieniu do sygnału S5 na innym półsamoczynnym. Typowo S3 jest wyświetlany gdy na następnym półsamoczynnym jest wyświetlany sygnał ograniczający prędkość do 100km/h z zakresu S6-S9 czyli z zapalonym zielonym pasem. Na początek sytuacja wyjściowa czyli przelot ustawiony na obu omawianych semaforach:
Obrazek

Żeby było bardziej czytelnie kolejne zdjęcia będą przycięte do mniejszego rozmiaru. Jak się przyjrzeć to ledwo widać w tle dalszy semafor P zamontowany na bramownicy, wyświetlający sygnał S2:
Obrazek

Przyjechał Impuls przestawiając sygnał na semaforze K na S1, wymienił pasażerów, pojechał dalej i ledwo co przejechał semafor P, a na semaforze K nastąpiła zmiana z S1 na S13a:
Obrazek

Dwa ujęcia po sobie pokazujące sygnał S3 czyli migające pojedyncze zielone:
Obrazek

Obrazek

W ramach dalszych poszukiwań odpowiednich Cabview, znalazłem dodatkowe materiały odnoszące się do wątku Wrzeszcza i Sopotu. Na początek stare materiały z czasu gdy kwiaty w Gdańsku jeszcze masowo były sodowe, na przystanku Gdańsk Stocznia były sodówki, a nie MIXy, a perony stacji Gdańsk Wrzeszcz w obecnej formie dopiero powstawały. Na początku wyjazd z Gdańska Głównego na tor lewy, z zapalonym wskaźnikiem W24. Później następuje sekwencja sygnałów na semaforach odpowiadająca tej na współczesnym filmie, tyle, że tutaj odpowiednio dla toru lewego. W 4:55 na wjazdowym do Wrzeszcza następuje zmiana sygnału z S1 na S9 w odniesieniu do semafora przy peronie, widocznego później w 6:25, odnoszącego się do toru 2 (na moich zdjęciach w poprzednim poście ten semafor jest widoczny w tle, za semaforem dla toru 1). Podobnie jak dla przedstawionego przeze mnie przejazdu torem 1, tak samo na filmie przejazd torem 2 odbywa się na sygnał S9. Na sam koniec podjazd pod semafor K w Sopocie, wyświetlający stop:



Tu krótki film przedstawiający wyjazd na S13a spod semafora K i podjechanie pod semafor P wyświetlający stop:



Film z jazdą w drugą stronę, 10:30 sygnał S9 w Sopocie na wyjeździe w kierunku Gdańska, 16:50 wjazd do Wrzeszcza na S9, potem zatrzymanie przed peronami, w 21:27 zmiana z S1 na S13a:



W związku z robotami na SKM w kwestii przebudowy Grabówka i Leszczynek, część pociągów kończy bieg na przystanku Gdynia Stocznia - Uniwersytet Morski, typowo z Gdyni Głównej SKM zmieniają tor na lewy (502) i kończą bieg przy krawędzi peronowej przystanku Stocznia dla tego toru. Wyjazd na S13, tu nic niezwykłego, ale pro forma wrzucam:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano 10 kwietnia 2022, 20:00 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez MRP200 » 10 kwietnia 2022, 19:08

Gwoli ścisłości, to semafory montuje się na osobnych niezależnych bramownicach, a nie na bramkach trakcyjnych. Jest to jednak rozwiązanie znacznie droższe (sama bramka semaforowa jest dwukrotnie droższa od identycznej rozmiarowo bramki trakcyjnej) i stosuje się je tylko wtedy gdy nie można ustawić semafora na maszcie np. z powodu braku skrajni lub są problemy z zapewnieniem widoczności semafora.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4281
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 10 kwietnia 2022, 19:58

Racja, tu popełniłem błąd w terminologii i poprawiam post.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 14 kwietnia 2022, 21:32

Trochę zdjęć z województwa mazowieckiego, na początek linia WKD. Na stacji Podkowa Leśna Główna znajduje się semafor wyjazdowy zgodny ze starą sygnalizacją kolejową obowiązującą w latach 1959-1968. Ten semafor wyróżnia się tym, że w przypadku jazdy w bok przy obsłudze kursów do stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska, wyjazd odbywa się na sygnał składający się z dwóch zielonych świateł którego dokładne znaczenie brzmi "Wolna droga ze zmniejszoną szybkością". Współczesnym odpowiednikiem jest sygnał S10 czyli kombinacja zielonego i pomarańczowego. Kilka lat temu taki sygnał wyświetlały też semafory w Tarnowie, ale w trakcie modernizacji stacji postawiono nowe semafory o współczesnym układzie świateł. Możliwe, że ten semafor na WKD jest ostatnim tego typu (oczywiście da się jeszcze znaleźć semafory sześciokomorowe, lecz żaden z tych nadal działających już nie ma oryginalnego układu świateł, te co przetrwały mają układy komór uwspółcześnione, z pięcioma komorami świecącymi i jedną zaślepioną), a biorąc pod uwagę, że wkrótce będą robić drugi tor do Grodziska, jest ryzyko, że będzie zastąpiony nowym:
Obrazek

Obrazek

Wspomniany sygnał z dwoma zielonymi światłami:
Obrazek

Film z odjazdem pociągu dla którego ten sygnał był podany:



Między dwoma kursami do Grodziska były też pomiędzy kursy kończące bieg w Podkowie Leśnej Głównej oraz kurs do stacji Milanówek Grudów. Jako, że do Milanówka jedzie się na wprost, to wyjazd odbywa się na pojedyncze zielone (zapalone jest to w najwyższej komorze). Niestety zanim zdążyłem zrobić zdjęcie, to już było po ptakach więc nie mam zdjęcia z pojedynczym zielonym. Za to uchwyciłem sygnał manewrowy dla jednostek kończących bieg w Podkowie i odstawiających się na tory postojowe:
Obrazek

Obrazek

Ustawiłem się w oczekiwaniu na kolejny kurs do Grodziska i uchwyciłem podwójne zielone na długiej ogniskowej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Semafor wyjazdowy w kierunku Warszawy, ten akurat jest trzykomorowy bez udziwnień:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Warszawa Zachodnia WKD, kolejnym charakterystycznym widokiem dla linii WKD jest SBL dwustawna. Semafory SBL dwustawnej mogą pokazywać tylko dwa sygnały, czerwone "Stój" i zielone "Wolna droga". Wiem, że w kierunku Warszawa Śródmieście WKD ostatni SBL ze wskaźnikiem W18 ma zaś też dwa światła tyle, że czerwone i pomarańczowe. Zdjęcia tego ostatniego SBL nie mam. Pokaże zatem te ze światłem czerwonym i zielonym:
Obrazek

Obrazek

Ten SBL jest dla pociągów jadących w kierunku Podkowy/Grodziska/Milanówka:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

SBL dla pociągów jadących w kierunku Warszawa Śródmieście WKD:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Semafor wyjazdowy H22 dla toru 22 przy peronie 2 dla pociągów podmiejskich jadących w kierunku Warszawa Śródmieście/Warszawa Centralna. Domyślnie z tego toru odjeżdżają pociągi jadące po grupie torów podmiejskich w kierunku Warszawy Śródmieście. W sytuacji gdy pociąg przechodzi z grupy torów podmiejskich na grupę torów dalekobieżnych, to zostaje zapalony wskaźnik W 26b w kształcie litery D (niestety nie miałem okazji uchwycić takiej sytuacji):
Obrazek

Obrazek

Wyjazdowy H20 dla toru 20 przy peronie 2:
Obrazek

Wyjazdowy G6 dla toru 6 przy peronie 5, na tym maszcie zaś jest zainstalowany wskaźnik W 26a w kształcie litery P oznaczający przejazd z grupy torów dalekobieżnych na grupę torów podmiejskich. Jako, że sygnał S10 był podany dla pociągu jadącego w kierunku Warszawy Śródmieście, ten wskaźnik jest na zdjęciach zapalony. Co prawda lepiej by było widać ten wskaźnik nocą, ale jak się porówna ze zdjęciami po przejeździe pociągu gdy sygnał zmienił się na "Stój", widać subtelną różnicę między wskaźnikiem zapalonym, a wygaszonym:
Obrazek

Obrazek

Zbliżenie, o ile wskaźnik W 26a jest żarowy, to wskaźnik W 24 jest LED:
Obrazek

Obrazek

Podobna sytuacja dla semafora wyjazdowego G4 odnoszącego się do toru 4 przy peronie 5:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sygnalizacja i oznakowanie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 24 gości