Sygnalizatory kolejowe

Dyskusje na temat sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach, podświetlanych znakach drogowych i wszelkich innych podświetlanych oznaczeniach na zewnątrz

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez PKPENK » 27 listopada 2022, 10:01

Kraków Płaszów :

Obrazek
Avatar użytkownika
PKPENK
 
Posty: 1127
Zdjęcia: 3
Dołączył(a): 8 stycznia 2012, 21:30

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 14 grudnia 2022, 15:25

Dobrze widzieć, że na linii nr 7 działa jeszcze stara SBL, kiedyś na nagraniach cabview widziałem te semafory z zielonym na dole, lecz samemu zdjęć nie zrobiłem kiedy byłem ostatnio w Warszawie.

Sygnał dla drezyny jadącej po torze 8 w Gdyni Głównej w kierunku Gdańska, z zapalonym wskaźnikiem W24 oznaczającym jazdę po torze lewym. Układ rozjazdów jest tak dobrany, że przy jeździe na tor lewy jest jazda z ograniczeniem 40km/h, sygnał S10. Przy jeździe na tor prawy jest ograniczenie 60km/h więc zapalony byłby jeszcze pomarańczowy pas:
Obrazek

Do 10 grudnia z Gdańska Głównego do Wrzeszcza na linii SKM jazda była torem lewym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Opisywałem kiedyś różnice między naszym, a czeskim systemem sygnalizacji. Wiele elementów jest podobnych, choć na przykład u nas sygnał z zielonym pasem oznacza jazdę z ograniczeniem 100km/h, u Czechów jeden zielony pas oznacza jazdę z ograniczeniem 80km/h, zaś dwa zielone pasy oznaczają jazdę z ograniczeniem 100km/h. Dodatkową różnicą jest sygnalizacja ograniczenia prędkości innego niż wymienione. W Polsce przy jeździe z ograniczeniem 70km/h będzie sygnał z pomarańczowym pasem i zapalonym wskaźnikiem W21 pokazującym cyfrę "7". Przy jeździe z ograniczeniem 120km/h będzie sygnał z zielonym pasem i zapalonym wskaźnikiem W21 pokazującym cyfry "12". U Czechów rozwiązano to inaczej. Przy jeździe 70km/h po prostu pod dwoma światłami (dolne stałe pomarańczowe, góra zależy od sytuacj) będzie wyświetlana duża biała cyfra "7" bez kolorowych pasów, przy jeździe 120km/h będzie wyświetlane białe "12", również bez pasów. Tu widać przykład jazdy na 120km/h:



W 3:08 wyświetlana "11" dla prędkości 110km/h (widać też trzy rzędy diod odpowiednio dla wyświetlania pomarańczowego i dwóch zielonych pasów):



U Czechów funkcjonuje też precyzyjne zapowiadanie ograniczenia prędkości podanego na następnym semaforze, tu semafor SBL wyświetlający na pomarańczowo "12" czyli, że następny semafor podaje ograniczenie 120km/h (które będzie wyświetlane białym "12"). U nas świecący na pomarańczowo wskaźnik W21a dopiero ma być wprowadzony, na chwilę obecną nie ma go jeszcze w obowiązujących przepisach:



Przykład już niefunkcjonującego chyba nigdzie czeskiego systemu semaforów grupowych, które były pomalowane w pasy biało-niebiesko-czerwono i zależnie od sytuacji mogły mieć naraz białe, niebieskie i czerwone światło. Zasadniczo zamiast stawiać semafor mechaniczny dla każdego toru osobno, to był jeden grupowy semafor wyjazdowy ze stacji, a za doprecyzowanie z którego toru ma teraz jechać pociąg to odpowiedzialne były te trzykolorowe semafory świetlne:



Czeski system sygnalizacji choć podobny, to różni się wieloma detalami od naszego krajowego systemu. Tak samo system stosowany na szerokim torze w krajach byłego ZSRR pod pewnymi względami różni się zarówno od naszego systemu i czeskiego. W systemie krajów byłego ZSRR jest położony pewien nacisk na pozycję semaforów odpowiednio jako wjazdowe, wyjazdowe, a także przebiegowe jeśli są takie ustawione między wjazdowym, a wyjazdowym.

W sytuacji gdy jest wolny przebieg bokiem przez stację, semafor wjazdowy będzie pokazywał migające pomarańczowe, a pod nim drugie stałe pomarańczowe, oznaczając jazdę w bok z ograniczeniem prędkości. Jednocześnie semafor wyjazdowy będzie pokazywał tylko wyłącznie samo zielone, nawet jeśli jest wyjazd z boku. W Polsce w takiej sytuacji zapalone byłoby zielone i pomarańczowe.

W krajach byłego ZSRR jeśli wjazd na stację jest na wprost, lecz wyjazd jest w bok, a trzeci semafor pokazuje stop, to wtedy wjazdowy będzie pokazywał jedno migające pomarańczowe, wyjazdowy będzie pokazywał dwa stałe pomarańczowe.

Dosyć ciekawa sytuacja jest z interpretacją sygnałów z zielonym pasem. W Polsce dwa światła zapalone razem z zielonym pasem oznaczają jazdę 100km/h. W Czechach jeden zielony pas oznacza 80km/h, a dwa zielone pasy 100km/h. W krajach byłego ZSRR jeśli jest podany sygnał z dwoma pomarańczowymi światłami i zielonym pasem na wjazdowym, a wyjazdowy pokazuje stop lub jest druga sytuacja kiedy wjazdowy miga na zielono przy wjeździe wprost, dwa pomarańczowe i zielony pas są na wyjazdowym, a czerwone jest na trzecim semaforze, wtedy zielony pas oznacza ograniczenie 60km/h.

Jeśli jednak jest podany przelot to wtedy ten sam zielony pas umożliwia jazdę z prędkością 80km/h. Przykładowo przy przelocie bokiem, gdy trzeci semafor pokazuje stop, wtedy wjazdowy będzie pokazywał migające pomarańczowe, stałe pomarańczowe poniżej i zielony pas, umożliwiając wjazd 80km/h. Wyjazdowy będzie pokazywał dwa stałe pomarańczowe oznaczając wyjazd w bok z niską prędkością (chyba 40km/h jak u nas), a trzeci będzie stop.

Jeśli wjazdowy będzie pokazywał migające zielone, stałe pomarańczowe poniżej i zielony pas, to wjazd w bok będzie z prędkością 80km/h, a wyjazdowy będzie pokazywał ten sam sygnał i wyjazd w bok będzie również na 80km/h, przy zielonym na trzecim semaforze. Jeśli trzeci będzie pokazywał stop, to wjazd w bok będzie 80km/h, a wyjazd w bok będzie 60km/h według sygnału z dwoma pomarańczowymi i zielonym pasem.

W krajach byłego ZSRR nie ma pomarańczowego pasa. Zaś dwa zielone pasy oznaczają jazdę 120km/h.

Ciekawa sprawa jest też przy podaniu sygnału wjazdu na tor, który w połowie peronu jest rozdzielony osobnym semaforem na dwa odrębne sektory. W Polsce semafor wjazdowy nie podaje żadnego specjalnego sygnału przy wjeździe na tor z zatrzymaniem przed semaforem pośrodku peronu. W Czechach podobnie jest przy zatrzymaniu przed semaforem pośrodku peronu. Często semafor wjazdowy może pokazywać brak drogi hamowania, w Polsce sygnał ograniczenia prędkości (nawet przy jeździe wprost) i znacznik W 20, a w Czechach sygnał stałe pomarańczowe + stałe białe lub stałe pomarańczowe + stałe białe + stałe pomarańczowe. To jest jednak wykorzystanie sygnałów obowiązujących uniwersalnie w poszczególnych państwach, wykorzystywanych także w innych sytuacjach. No i nie zawsze dochodzi do sytuacji braku drogi hamowania między semaforem wjazdowym, a semaforem pośrodku peronu. Oczywiście z powodu natury umieszczenia semaforów w takim układzie, to gdy pociąg ma podjechać do semafora na końcu peronu, wtedy w praktyce zawsze ten pośrodku peronu będzie pokazywał brak drogi hamowania. Tak jest w Dęblinie. Gdy pociąg ma podjechać do semafora na końcu peronu, semafor wjazdowy będzie pokazywał sygnał S4 bez zapalonego wskaźnika W 20 (w Dęblinie są świecące wskaźniki LED), semafor pośrodku peronu będzie pokazywał sygnał S13 i zapalony W 20, a semafor na końcu peronu naturalnie S1 stop.

W Czechach istnieje sygnał umożliwiający wjazd na tor już zajęty przy braku dodatkowego semafora pośrodku peronu i ten sygnał ma postać światła stałego pomarańczowego u góry, migającego białego pośrodku i stałego pomarańczowego na dole, ale jak to podkreśliłem, dotyczy on sytuacji gdy dodatkowego semafora pośrodku peronu nie ma.

W krajach byłego ZSRR zaś funkcjonuje specjalny sygnał na semaforze wjazdowym, odnoszący się do wjazdu na tor rozdzielony na sektory przez semafor pośrodku peronu, gdy ten semafor pośrodku pokazuje czerwony sygnał stop. Ten specjalny sygnał na semaforze wjazdowym jest złożony z trzech stałych świateł pomarańczowych i w dokładnym brzmieniu jest to sygnał zezwalający na wjazd EZT, SZT, lokomotywy bez wagonów lub drezyny na widoczność, z prędkością nie większą niż 25km/h, do semafora pośrodku peronu pokazującego sygnał stop.

W krajach byłego ZSRR powszechne jest stosowanie zapalanych wskaźników pokazujących dokładnie ustalony przebieg, jeśli dobrze to rozumiem to przykładowo jazda w lewo będzie wskazana ukośną kreską od lewej górnej krawędzi do prawej dolnej, a jazda w prawo będzie wskazana ukośną kreską w drugą stronę. Gdy sygnalizacja jest w trakcie rekonstrukcji i takiego wskaźnika nie ma, wtedy dopuszczone jest pokazanie sygnału złożonego z dwóch zielonych świateł. Dokładne brzmienie jest takie, że w przypadku braku wskaźnika trasy dopuszcza się zastosowanie dwóch świateł zielonych w przypadku odjazdu pociągu na rozgałęzienie lub tor odcinka wielotorowego lub odjazdu na lewy tor (w krajach byłego ZSRR ruch odbywa się jak u nas prawym torem) jeśli szlak jest wyposażony w dwukierunkową SBL, przy co najmniej dwóch wolnych odstępach

Odnośnie wjazdu na tor lewy to funkcjonuje też sygnał złożony z migającego pomarańczowego i stałego białego, oznacza on zezwolenie na wyjazd ze stacji z prędkością nie większą niż 40km/h i dalej jazdę torem lewym na podstawie wskazań sygnalizacji kabinowej.

Jeśli dobrze zrozumiałem tekst to w przypadku normalnego ruchu są też przewidziane specjalne sygnały dla wyjazdowych semaforów półsamoczynnych pracujących w trybie automatycznym, odnoszących się do wskazań SBL. Stałe zielone i stałe białe na wyjazdowym oznacza, że trzy lub więcej odstępów SBL jest wolnych. Stałe pomarańczowe i stałe białe oznacza, że jeden lub dwa odstępy SBL są wolne. Są też sygnały złożone z trzech świateł, Stałe pomarańczowe u góry, stałe pomarańczowe pośrodku i stałe białe na dole oznacza wyjazd w bok ze stacji ze zmniejszoną prędkością, dalej jeden lub dwa odstępy SBL wolne. Migające pomarańczowe u góry, stałe pomarańczowe pośrodku i stałe białe na dole oznacza wyjazd w bok ze stacji ze zmniejszoną prędkością, dalej trzy lub więcej odstępów SBL wolnych.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 19 stycznia 2023, 13:31

Przy aktualnie przebudowywanym przystanku Gdynia Grabówek nadal jest i działa sygnalizator trzystawnej SBL z żarowym wskaźnikiem W20:
Obrazek

Odnośnie porównywania systemów sygnalizacji prędkościowej, to wskazałem różnice między naszym systemem, a system czeskim i trzecim z kolei system krajów byłego ZSRR. Warto też przyjrzeć się systemowi z krajów byłej Jugosławii, jak Słowenii czy Chorwacji gdyż ten system zawiera kilka niuansów. Nasz system górnym światłem wskazuje jakiego sygnału należy się spodziewać na następnym semaforze, a dolne światło informuje o ograniczeniu prędkości. Przykładowo sygnał S10 jest złożony z zielonego stałego światła u góry (oznaczającego, że następny semafor wskazuje drogę wolną) i pomarańczowego stałego światła na dole oznaczającego ograniczenie prędkości 40km/h. Co istotne dolne światło oznaczające ograniczenie prędkości nigdy nie miga (wyjątkiem jest sygnał zastępczy Sz).

W krajach byłej Jugosławii kolejność świateł jest na odwrót. Sygnał analogiczny do naszego S10 w krajach byłej Jugosławii wygląda tak, że zielone stałe światło (oznaczające, że następny wskazuje drogę wolną) jest na dole, zaś pomarańczowe światło oznaczające ograniczenie prędkości tutaj po pierwsze jest u góry, a po drugie jest w tamtych państwach zawsze światłem migającym. Czyli jak mówiłem odpowiednik naszego S10 będzie miał w krajach byłej Jugosławii migające pomarańczowe u góry, stałe zielone na dole. Odpowiednik naszego S13 będzie miał migające pomarańczowe u góry, stałe pomarańczowe na dole. Zapowiedź ograniczenia prędkości na następnym semaforze jest realizowana migającym zielonym światłem czyli przy jeździe szlakiem Vmax będzie to samo migające zielone, a jeśli zapowiada na następnym semaforze ograniczenie prędkości taki semafor, który sam nakazuje pokonanie go z ograniczeniem prędkości, to wtedy będą wyświetlone dwa migające światła, odpowiednio u góry migające pomarańczowe, a na dole migające zielone.

Tu jest graficzne przedstawienie różnych kombinacji sygnałów:
https://www.fpz.unizg.hr/ztos/sigpravwww3.htm

Na tym filmie widać kilka przykładów:



Na początku koło 0:20 widać sygnał złożony z dwóch migających świateł, zgodnie z zasadami jest to zapowiedź semafora w punkcie 1:35 pokazującego migające pomarańczowe i stałe zielone (ograniczenie prędkości, dalej jazda Vmax).

Potem w 2:02:22 widać zmianę sygnału z czerwonego na sygnał złożony z migającego pomarańczowego i stałego pomarańczowego, czyli jazda z ograniczeniem prędkości, następny semafor pokazuje stop. Ten kolejny semafor widać później i dopiero w 2:07:57 widać jak się zmienia sygnał stop na sygnał z dwoma migającymi światłami, zapowiadający, że trzeci semafor w 2:10:25 też będzie pokazywał sygnał z ograniczeniem prędkości.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 17 kwietnia 2023, 15:11

Wyjazd ze stacji Gdańsk Osowa, dość rzadki widok czyli wskaźnik W21 podwyższający prędkość do 120km/h:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

W drugą stronę czterokomorowy, dalej bliżej stacji przed rozjazdami są pięciokomorowe z pomarańczowymi pasami i wskaźnikami W21 podwyższającymi do 80km/h:
Obrazek

Nowe SBL w wersji LED na gdyńskim odcinku linii SKM już działają:
Obrazek

Obrazek

Ten system działa o tyle charakterystycznie, że SBL dla lewego toru nominalnie są wygaszone zgodnie z przepisami, ale gdy najbliższy odstęp zostaje zajęty, to wtedy automatycznie ze stanu wygaszonego przechodzą do wyświetlania sygnału stop:
Obrazek

SBL LED przed Gdańsk Politechnika:
Obrazek

Jednokomorowa tarcza ostrzegawcza przy podjeździe od strony stacji Gdańsk Zaspa Towarowa w kierunku Gdańska Głównego:
Obrazek

Obrazek

SBL LED ze wskaźnikiem W3 też w wersji LED:
Obrazek

Gdańsk Główny:
Obrazek

Obrazek

Iława Główna, przy przejeździe przez anglika wprost jest ograniczenie 100km/h:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Taka sama sytuacja jest dla toru 4:
Obrazek

Powtarzacze:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 5 maja 2023, 16:28

Chojnice:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok w kierunku Piły:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Karzełek przeznaczony do wyświetlania sygnału zastępczego:
Obrazek

Odjazd składu z Fiatem:
Obrazek

Tuchola:
Obrazek

Wjazdowe na stację Gdańsk Wrzeszcz w postaci pięciokomorowego semafora, dwóch kolorów pasów i wskaźnika W21 podwyższającego do 80km/h. W przypadku semafora B w sytuacji skierowania pociągu na tor 1, to wyświetlany jest sygnał S9 (dwa pomarańczowe światła i zielony pas) gdy semafor na peronie pokazuje stop lub jest wyświetlany sygnał S2 gdy semafor na peronie pokazuje przelot. W sytuacji skierowania pociągu na tor 3, to semafor B wyświetla różne kombinacje z pomarańczowym pasem i zapalonym wskaźnikiem W21:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 20 czerwca 2023, 14:06

Starogard Gdański:
Obrazek

Obrazek

Wjazdowy do Chojnic:
Obrazek

Obrazek

Poznań Główny, okazuje się, że semafor sześciokomorowy jest też na wyjeździe w kierunku Wrocławia/Ostrowa Wielkopolskiego/Rzepina:
Obrazek

Obrazek

O ile takie sześciokomorowe dwurzędowe się spotyka czy to w wersji podwieszanej czy jako karzełki, to na stacji Kłodzko Miasto jest jeszcze rzadsza kombinacja z semaforem sześciokomorowym dwurzędowym posiadającym dodatkowo jeszcze pomarańczowy pas. W akcji widać na początku tego filmu:



Taka ciekawostka, zaraz po punkcie czasowym 13:20 jest widoczny dwukomorowy SBL z wskaźnikiem W18:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 20 września 2023, 15:04

Trójkomorowy na wyjeździe z Gdyni Postojowej (zielone, czerwone, białe):
Obrazek

Obrazek

Reda, w bok do Helu jest pokazywany sygnał S10, a na wprost przez angliki jest S6:
Obrazek

Wyjazdowy z Kuźnicy:
Obrazek

Tarcza ostrzegawcza przed wjazdem do Jastarni:
Obrazek

Obrazek

Powtarzacz:
Obrazek

Obrazek

Wjazdowy do Jastarni, reaguje tak szybko, że ledwo co czoło pociągu minęło go i już przełączyło na czerwone:
Obrazek

Tarcza ostrzegawcza przed wjazdem do Helu:
Obrazek

Trzykomorowy (pomarańczowe, czerwone, białe) pokazujący sygnał S4:
Obrazek

Obrazek

Kolejny semafor blisko peronów:
Obrazek

Obrazek

Jazda w drugą stronę, wjazdowy do Pucka:
Obrazek

Wjazdowy do Mrzezina, tu prędkość jest podbita do 80km/h:
Obrazek

Obrazek

W Gdyni Głównej z toru 10 jazda do Gdańsk Osowa odbywa się na wprost, pociągi odjeżdżają co godzinę lub trochę częściej w godzinach szczytu więc zazwyczaj odjazd odbywa się na sygnał S2. Ostatnio zdarzyła się sytuacja, że chwilę po odjeździe pasażerskiego do Wrzeszcza skierowano na ten szlak towara i jako, że SBL reagowała na obecność pasażerskiego na szlaku, to w Gdyni Głównej początkowo dla towara wyświetlał się sygnał S5 (jako, że SBL jest czterostawna to zanim towar podjechał pod semafor to w międzyczasie sygnał zmienił się z S5 na S3):
Obrazek

Rok temu w Legionowie uchwyciłem te powtarzacze dwukomorowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tu na tym filmie w minucie 40:20 widać te powtarzacze nocą (przy czym w drugim z nich przepaliła się żarówka w świetle pomarańczowym):

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Sygnalizatory kolejowe

Postprzez trojmiejski » 22 września 2023, 23:05

LEDowy semafor firmy AZD:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia strona

Powrót do Sygnalizacja i oznakowanie

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości