Dyskusje na temat sygnalizatorów świetlnych na skrzyżowaniach, podświetlanych znakach drogowych i wszelkich innych podświetlanych oznaczeniach na zewnątrz
Tramwajowe sygnalizacje mijankowe nie są aż taką rzadkością w miastach posiadających trakcję tramwajową. Wyjątkiem jest Poznań, który posiada 100% torowisk dwutorowych, ale w pozostałych miastach odcinki jednotorowe stosowane są z różnych przyczyn. Czasami istniejąca zabudowa ulic nie pozwala na zabudowę drugiego toru. Przedstawiona na zdjęciach sygnalizacja mijankowa to tzw. ręczna sygnalizacja, ale w Tramwajach Śląskich stosowane są również sygnalizacje automatyczne, w większości przekaźnikowe. Głównie stosuje się je na torowiskach używanych w ruchu liniowym. Informację o wjeździe i wyjeździe tramwaju z odcinka jednotorowego czerpią zazwyczaj z kontaktów sankowych umieszczonych na przewodzie jezdnym wzbudzanych pantografem.
Byłem w sobotę w Zabrzu i nad torami tramwajowymi dostrzegłem coś co wygląda jak tarka do warzyw, a w środku jest ŻARÓWKA, po kształcie skrętki stwierdzam, że to wstrząsoodporna Helios 100W. Zaświeca się na chwilę i gaśnie.
RACJONALNE OŚWIETLENIE MIESZKAŃ SPRZĘTEM OŚWIETLENIOWYM "POLAM" - ułatwia prace wykonywane w domu - nie powoduje olśnienia i zmęczenia wzroku - stwarza nastrój i warunki miłego wypoczynku
To jest latarnia od sygnalizacji mijankowej przekaźnikowej na odcinku jednotorowym. Zaświeca się w momencie, kiedy tramwaj oczekujący na swoją kolejkę wjeżdża na odcinek jednotorowy, a jej świecenie sygnalizuje, że sygnalizacja mijankowa jest czynna.
Z tymi sygnalizacjami mijankowymi jest też taki problem, że jak trafi się taka w wycenie do przetargu, to jest lipa. Te urządzenia zasilane są bezpośrednio napięciem trakcyjnym 600 V i żaden producent urządzeń bezpieczeństwa ruchu nie złoży oferty cenowej. Nawet Tramwaje Śląskie mnie olały, a jest to ich rozwiązanie. A na prośbę o udostępnienie dokładnych schematów czy rysunków warsztatowych Zamawiający odpowiada: "Zamawiający nie posiada".
Nowsze LEDowe, praktyką warszawską jest stosowanie podświetlanych strzałek oznaczających kierunek dla którego dany sygnalizator obowiązuje. W Gdańsku na przykład stosuje się metalowe tabliczki ze strzałką:
Dla porównania sygnalizatory obowiązujące dla autobusów mają podświetlany napis BUS:
Gdańsk, ul. Chłopska, mieszane sygnalizatory żarowo-ledowe, sterowanie nimi jest podpięte do inteligentnego systemu. Gdy w cyklu na tym skrzyżowaniu przychodzi czas na puszczenie tramwaju, pionowa kreska zapala się jedynie dla tego kierunku w którym będzie jechał najbliższy tramwaj (nie jestem pewien czy jest to połączone z GPSem, czy jest to detekcja położenia zwrotnicy z licznikiem osi), ewentualnie gdy z tego kierunku będzie jechał tramwaj w kierunku przeciwnym. Gdy nie ma żadnego tramwaju to zapala się światło tak jak było w poprzednim cyklu. Zdjęcia z długim naświetlaniem:
Informację o kierunku jazdy tramwaju sterownik sygnalizacji świetlnej dostaje ze sterownika zwrotnic. Dotychczas odbywało się to poprzez styki bezpotencjałowe (czyli zwykłe przekaźniki) na zasadzie przycisków zgłoszeniowych dla pieszych.