Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 21 sierpnia 2016, 10:15

slaweklampy napisał(a):Oświetlenie zewnętrzne autobusu szynowego SA-133

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie wnętrza:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 23 sierpnia 2016, 13:48

Jak już było omówione elektryka większości Bip opiera się o 3 prądnice, każdą podłączoną do własnej szafki elektrycznej. Osobno są zasilane człony skrajne (A, B), a środkowe człony (C, D) mają wspólne zasilanie. Istotną rzeczą jest to, że w razie awarii jednej z prądnic, można ją odłączyć i przełączyć zasilanie tak, że będzie się ono opierać jedynie na pozostałych dwóch prądnicach, z zachowaniem pełnej sprawności oświetlenia (oczywiście akumulatory będą gorzej naładowane więc przy dłuższym postoju oświetlenie może paść z powodu rozładowania).
Bipa z 1973 czyli ten zespół z dwóch ostatnich który ma 3 prądnice (drugi z 1977 dla przypomnienia ma tylko 2 prądnice w ogóle) od jakiegoś czasu jeździ z niesprawną prądnicą zamocowaną do wózka Jacobsa między członami C i D, awaria jest prozaiczna, urwał się pas łączący prądnicę z osią i nie jest ona napędzana. Mimo tego oświetlenie świeci w pełni.
Obrazek

Widok z drugiej strony:
Obrazek

Dla porównania prądnica zamocowana do wózka między członami D i B, wyraźnie widać pas łączący prądnicę z osią:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 25 sierpnia 2016, 12:20

Dla uzupełnienia zbliżenia na prądnicę pod członem A w zespole z 1977:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 27 sierpnia 2016, 11:50

Oświetlenie zewnętrzne w polskim wagonie, widać częściowo uchyloną szybkę z czerwonym szkłem umożliwiającą przełączanie sygnałów:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 sierpnia 2016, 23:32

Oświetlenie wnętrza oliwkowej Bonanzy w akcji, na początek drugi przypadek zdechłej świetlówki z mocno świecącą elektrodą:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przedsionek:
Obrazek

WC, jedna z bardzo nielicznych Bonanz z oświetleniem żarowym WC zamiast typowego świetlówkowego:
Obrazek

Szafka elektryczna:
Obrazek

Obrazek

Tutaj widać jak się świeci kontrolka pracy prądnicy:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 31 sierpnia 2016, 09:32

Tego typu lampki kontrolne stosowane są w lokomotywach EP09, żarówki telefoniczne bodajże na 60V.
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MercuryFenix » 31 sierpnia 2016, 09:40

Jeśli to te same to są kontrolki OWS 21 dla żarówek 2W przy 60V
Mam tego dużo od lumixa :)
Pasja czyni nas wyjątkowymi
Avatar użytkownika
MercuryFenix
 
Posty: 2214
Zdjęcia: 16
Dołączył(a): 20 czerwca 2011, 20:25
Lokalizacja: Mikołów/WLKP

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 31 sierpnia 2016, 12:32

Co do kontrolek w EP09 to mam w zbiorach zdjęcie pulpitu:
Obrazek

Oświetlenie zewnętrzne szwedzkiego EZT o oznaczeniu X11:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jako sygnał końca pociągu zastosowane są mrugające na czerwono lampki umieszczone z boku:
Obrazek

Obrazek

Mruganie dobrze widać na niektórych filmach na YT:






Tu mocno spokrewniona seria X10:






Gumowy nos obsługujący pociąg Øresundståg (nazwa jest połączeniem szwedzkiego Öresundståg i duńskiego Øresundstog), tutaj światła końca pociągu są jak u nas:
Obrazek

Obrazek

W różnych miejscach i w różnym czasie stosowano różne rozwiązania oświetlenia końca pociągu. W większości przypadków stosowano zwykłe żarówki umieszczone za czerwoną szybką, lecz zdarzało się też, że stosowano barwione żarówki. Tak jest w tym wagonie motorowym z początku XX wieku który obecnie okazjonalnie jeździ na jedynej linii w Czechach zelektryfikowanej 1,5kV:
http://media0.mypage.cz/images/media0:4 ... 010129.JPG
Ostatnio edytowano 31 sierpnia 2016, 14:32 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MercuryFenix » 31 sierpnia 2016, 14:12

Czyli to są te kontrolki ;)
Pasja czyni nas wyjątkowymi
Avatar użytkownika
MercuryFenix
 
Posty: 2214
Zdjęcia: 16
Dołączył(a): 20 czerwca 2011, 20:25
Lokalizacja: Mikołów/WLKP

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 31 sierpnia 2016, 14:42

Jeszcze jeden film na którym widać pulsujące światła końca pociągu na szwedzkiej kolei:



Oświetlenie amerykańskiej lokomotywy Class 66 opracowanej z myślą o rynku brytyjskim która w praktyce zdobyła popularność nie tylko na brytyjskich lecz też i kontynentalnych szlakach:
Obrazek

Obrazek

Mleczna żarówka w maszynowni:
Obrazek

Obrazek

Wnętrze maszynowni Skody 181:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości