Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 października 2016, 23:26

Spotkałem się z nietypową sytuacją i nie jestem pewien wytłumaczenia.
Otóż czy w klasycznym wagonie ma sens regulacja w oprawie 2x20W zrobiona w taki sposób, że w oprawie jest jedna przetwornica 2x20W i przy zmianie trybu 1/2 na 1 i vice versa, połączenia elektryczne są tak przełączane, że w pierwszym przypadku ta przetwornica zasila jedną świetlówkę, a w drugim dwie w szeregu? Trafiłem na oprawę 2x20W w której ta świetlówka która powinna świecić się zarówno w trybie 1/2 i 1 jest mocno zużyta. Dziwne zjawisko polega na tym, że gdy jest ustawiony tryb 1/2 i ta świetlówka jest jedyną w oprawie do której dochodzi zasilanie, to świeci słabo, lecz zauważalnie. Gdy przełączy się tryb na 1, to ta świetlówka przestaje świecić w taki sposób. Moim zdaniem gdyby każda dwudziestka była niezależnie zasilana osobną przetwornicą, to nie powinno takie zachowanie zachodzić, zdechlak powinien jarzyć się tak samo zarówno w trybie 1/2 i 1. Czy istnieje jakieś alternatywne wytłumaczenie tego zjawiska?
Jako pokazanie sprawy umieszczam zdjęcia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 9 października 2016, 22:31

A nie jest czasem tak, że ta rura świeci cały czas, ale światło sprawnej świetlówki zagłusza światło tej zużytej i nie widać, że świeci?
Trzeba by popatrzeć w konstrukcję tego statecznika - wszelakich dziwactw w oświetleniu kolejowym nie brakuje... Czasem mam wrażenie, że co oprawa to inna konstrukcja układu i zdechlaki inaczej się zachowują.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 9 października 2016, 23:29

Wszystkie te zdjęcia zostały zrobione w serii, z tymi samymi parametrami. Z zagłuszaniem to pomyślałem o takiej możliwości, lecz z powodu omylności wzroku, zrobiłem zdjęcia i pokazałem do oceny.

Świetlówki są względnie słabo przepuszczalne dla światła innej świetlówki będącej tuż obok. Widać, że na zdjęciu ze świecącą sąsiadką nieoświetlony bok zdechlaka jest zaciemniony. Moim zdaniem jakby przy obu włączonych świetlówkach, ten zdechlak by się jarzył tak samo lekko jak przy wyłączonej sąsiadce, to powinno być to widoczne.

Może samemu w domu można by zrobić doświadczenie, umieszczając zdechłego daylighta, świecącego podobnie słabo, obok w pełni sprawnej świetlówki 830 i porównać jak wygląda ten daylight z wyłączoną sąsiadką, a jak z włączoną.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 14 października 2016, 14:25

Dawno nie było oświetlenia zewnętrznego lokomotyw. Nietypowe reflektory w elektrowozie EU07 (303E HCP Poznań).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 października 2016, 18:34

Takie reflektory widziałem w kilku EU07 I ET22. Swoją drogą 543 to ostatnia wyprodukowana EU07, 544, 545 to przerobione człony ET41.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 października 2016, 20:53

Zdjęcie wykonane z użyciem ISO 80:
Obrazek

EN57-1107:
Obrazek

Obrazek

EN57AKM:
Obrazek

Klasyki:
Obrazek

Obrazek

EN57-1729:
Obrazek

Wagon 609A:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 18 października 2016, 10:55

Waga ciężka, czyli ET22-R005 (ex. ET22-409).

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 21 października 2016, 10:14

Na stronie 30 znajduje się dokładny opis instalacji oświetleniowej EN57:
http://eu07.pl/userfiles/3948/priv-EN57.pdf
Pamiętam, że ten opis pochodzi z książki "Elektryczne zespoły trakcyjne serii EW55 i EN57" gdzie również jest załączony schemat, lecz obecnie nie mam dostępu do tej książki.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 24 października 2016, 18:46

W dyskusji w której niedawno uczestniczyłem, jeden z uczestników zaprezentował link do schematu instalacji oświetleniowej w EN57, oto on:
https://i.imgsafe.org/e076cef43f.jpg
Widać wszystko to co dotychczas było omawiane tutaj, obwód 1/3 świetlówek i obwód 2/3, oświetlenie awaryjne, dwie żarówki na dwa różne napięcia w plafonierze w WC, itd...
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 października 2016, 17:07

Rozruch oświetlenia w EN71-035, składak OKN, świetlówek 25W i oryginalnych dławików z EN57/EN71:



Teraz mogąc skonsultować z oryginalnym schematem instalacji oświetleniowej, jest możliwość zrozumienia dlaczego żarówki mrugają podczas zapłonu, dlaczego zapłon jest z opóźnieniem ze względu na rozruch przetwornicy oświetleniowej itd... Warto też zajrzeć do wcześniejszych filmów tu zaprezentowanych które nakręciłem z miejsca obok szafy nn, z słyszalnymi dźwiękami pracy styczników.




Tu zaś moment wygaszenia oświetlenia, warto też w słuchać w brzęczenie dławików słyszalne między 0:03, a 0:11. Na wcześniejszym filmie nagranym w innej jednostce, dźwięk dławika jest cichszy, więc zapewne zależnie od rocznika i stanu technicznego, głośność brzęczenia jest różna.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości