Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 20 stycznia 2017, 11:49

To przygasanie trwało cały czas jak pracowało oświetlenie. Poza tym sprężarka jest na 110V więc jak się załącza to spadają obroty przetwornicy głównej 3kV->110V i faktycznie jest zauważalne widoczne lekkie przygaśnięcie świetlówek w jednostkach z oświetleniem z indywidualnymi przekształtnikami na 110V. Ja jednak mówię o jednostce z klasycznym oświetleniem zasilanym z odrębnej przetwornicy wirowej 110V->220V 500Hz. Lekki spadek napięcia w sieci DC nie ma wpływu na przetwornicę oświetleniową która ze względu na charakter wirowy i wysokie obroty ma duży moment bezwładności (czasem w niektórych jednostkach przy zbyt dużym spadku w sieci DC to układ przekaźników w szafie NN wykrywa spadek jako odcięcie zasilania więc na sekundę przełącza zasilanie p. oświetleniowej na bateryjne i wyłącza 2/3 świetlówek, w tym przypadku nie było takiego zjawiska). To i fakt, że było to zjawisko ciągłe raczej świadczy, że coś jest nie tak z samą instalacją oświetleniową. To nie jest pierwsza jednostka w której coś takiego widziałem, inna jednostka widziana dawniej z takim problemem miała żarówkę w WC i to przygasanie było widoczne także w przypadku tej żarówki.

Jeśli dla kogoś opis słowny jest niejasny to postanowiłem zobrazować to wykresem.

Na osi X przedstawiłem czas w sekundach, przy zasilaniu prądem o częstotliwości 500Hz częstotliwość migotania wynosi 1000Hz więc w ciągu 1 sekundy następuje 1000 mrugnięć. Dla czytelności wykresu przyjąłem częstotliwość migotania 100Hz czyli taką jaka występuje przy prądzie 50Hz. Na osi Y jest względna ilość światła gdzie 100 oznacza 100% strumień świetlnego osiąganego przez świetlówkę:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 20 stycznia 2017, 12:18

To pulsowanie oświetlenia równie dobrze mogło być spowodowane wadliwą pracą regulatora napięcia prądnicy oświetleniowej 220 V 500 Hz. Oryginalnie stosowano tam regulator elektromechaniczny, i takie zdaje się funkcjonują obecnie.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 20 stycznia 2017, 13:53

To chyba najlepsza odpowiedź, regulator elektromechaniczny raczej jest na pewno, nikt by nie bawił się w przeróbkę pojedynczego elementu zostawiając resztę taką samą. Prędzej przetwornica zostałaby wymieniona w całości na nową statyczną, lecz o ile wymiana przetwornicy głównej na statyczną jest chlebem powszednim (niektóre głębokie moderny, szczególnie te z klimą mają dwie duże przetwornice główne), to jest bardzo mało jednostek ze statyczną przetwornicą oświetleniową choć producenci osprzętu dla kolei mają taką w ofercie od dawna. W praktyce albo zostawiano oświetlenie jak było dotychczas z przetwornicą wirową, albo wymieniano oświetlenie w całości na takie z nowymi oprawami oparte o indywidualne przekształtniki świetlówkowe na 110V DC.

EN57-969 z oświetleniem przestrzeni pasażerskiej LED, oświetlenie jest zasilane 24V przez statyczną przetwornicę główną wielonapięciową (ta przetwornica może pracować w układzie buforowym, 24V jest napięciem gwarantowanym):
Obrazek

Dawniej w członie rb w miejscu wieszaków na rowery było WC:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W członie ra WC pozostało, nie mam własnego zdjęcia, lecz na zdjęciu opublikowanym przez przewoźnika było widać, że zamontowana jest klasyczna plafoniera z żarówką. Co ciekawe oryginalna plafoniera była 11 lat temu wymieniona na oprawę świetlówkową i jest to chyba pierwszy raz kiedy w EN57 powtórnie zamontowano plafonierę mniej więcej jak była oryginalnie (różnica jest w połączeniach elektrycznych):
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 20 stycznia 2017, 22:17

Gruntowna modernizacja zespołów trakcyjnych zaczyna przechodzić na standard napięcia gwarantowanego 24 V. Identyczne rozwiązanie zastosowano w nowoczesnych zespołach trakcyjnych EN-76 tzw. Elf. Tam bateria akumulatorów jest na 24 V.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 20 stycznia 2017, 22:30

Tutaj na pewno są baterie 110V (większość elektryki z szafy NN pozostała niezmieniona), a osobnego zestawu 24V nie ma. Przetwornica Medcom PSM26NS przy obecnym zasilaniu 3kV wytwarza 110V, 24V i 3x400V AC, zaś przy braku 3kV to z zasilania bateryjnego pobiera 110V i wytwarza 24V.

Opis moderny EN57-969:
http://www.skm.pkp.pl/uploads/tx_przeta ... a_969.docx

Na stronie 43 opis tej przetwornicy (ze strony producenta jakiś czas temu poznikały stare materiały więc wrzucam alternatywny link):
http://docplayer.pl/3510697-Systemy-zas ... cyjne.html
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 stycznia 2017, 14:58

Przy okazji opisywania dlaczego przy spadku napięcia pokładowego oświetlenie nie przygasa z powodu dużego momentu bezwładności przetwornicy oświetleniowej przypomniala mnie się ciekawostka nie związana bezpośrednio z oświetleniem. Chodzi o (obecnie muzealne) węgierskie lokomotywy V41 i V42. Założeniem było stworzenie jak najprostszej konstrukcji na 2 systemy zasilania, stary 16kV 50Hz i nowy 25kV 50Hz. Zastosowano system Ward Leonard który działa na takiej zasadzie, że mający stałe obroty silnik AC napędza prądnicę DC. Napięcie wytwarzane i przekazywane do silników trakcyjnych jest regulowane przez zmianę napięcia wzbudzenia prądnicy za pomocą potencjometru (analogicznie jak w lokomotywach spalinowych tylko tam dochodzi też regulacja obrotami). Ten układ jest o tyle ciekawy, że dzięki dużemu momentowi bezwładności możliwe jest ruszenie lokomotywą przy opuszczonych pantografach:




Ostatnio edytowano 22 stycznia 2017, 18:50 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 22 stycznia 2017, 18:42

Mocno wydaje mi się, że ta lokomotywa oryginalnie była jako spalinowa, a zapewne później przebudowano ją na elektryczną. Idea była taka, aby w największym stopniu wykorzystać istniejący układ rozruchu silników trakcyjnych, dlatego postanowiono wymontować oryginalny agregat prądotwórczy i zabudować w jego miejsce przetwornicę wirnikową. To, że ta lokomotywa pierwotnie mogła być spalinową, może też świadczyć platforma do pantografów nad kabiną maszynisty.
Również w Polsce nie brakuje różnych ciekawych rozwiązań. Czytając opowiadania maszynisty pana Marka Zienkowicza, można wyczytać, że swego czasu Centralny Ośrodek Badawczo Rozwojowy Kolei postanowił zbudować prototyp lokomotywy akumulatorowej, która miała służyć do obsługi pociągu sieciowego do przeglądów sieci trakcyjnej w tunelu kolejowym pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia - Warszawa Centralna. W sumie była to adaptacja typowej lokomotywy SM-42, z której wymontowano agregat prądotwórczy i zabudowano baterię akumulatorów. Pan Marek jak wspomina miał okazję prowadzić ten prototyp podczas próbnej jazdy na trasie w kierunku Mińska Mazowieckiego. Tyle, że inżynierowie nie wzięli poprawki, że w tym kierunku tor cały czas idzie pod górkę i zamiast zakładanych 40 km/h wlekli się 15-20 km/h, co skutkowało sporymi opóźnieniami planowych pociągów. Całe szczęście, że na haku mieli drugą spalinową SM-42, bo nie mieli by jak wrócić do Warszawy. W każdym razie po próbnej jeździe prototyp poszedł w przysłowiowe krzaki i więcej się nim nie zajmowano.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 stycznia 2017, 19:28

Lokomotywy serii V41 i V42 na pewno były fabrycznie elektryczne, platforma do pantografów jest dlatego, że dwa pantografy nie zmieściłyby się na budce kabiny maszynisty, a musiały być dwa gdyż bodajże każdy był od innego systemu zasilania, jeden na 16kV, drugi na 25kV. Nie mniej jednak faktycznie wiele elementów jest wspólnych ze spalinówkami serii M44, występującej swego czasu na PKP jako SM40 i SM41.

Wagon 140A zmodernizowany przez Pesę w ramach przetargu na modernizację 68 wagonów na trasę Przemyśl-Szczecin:
Obrazek

Dla przypomnienia, tutaj świecą obie świetlówki zarówno w trybie 1/2 i 1, lecz regulowany jest ich strumień świetlny:
Obrazek

Obrazek

W tym wagonie centralnie był ustawiony tryb 1/2 więc świetlówki ostatecznie będą świecić ze zmniejszonym strumieniem świetlnym obojętnie czy naciśnie się w przedziale przycisk 1/2 lub 1. Ciekawe rzeczy się dzieją jednak podczas rozruchu świetlówek. Najpierw zapalane są na pełną moc i dopiero po chwili są ściemniane, do tego jeszcze nie jednocześnie, lecz jedna po drugiej:






Indywidualne lampki do czytania w tym wagonie świecą się zarówno w trybie 0 i 1/2, gasną przy włączeniu trybu 1. Co ciekawe mimo tego, że centralnie ustawiony był tryb 1/2, to jak fizycznie został wciśnięty przycisk trybu 1 to sterownik indywidualnych lampek traktuje to jako uruchomienie trybu 1 i gasi te lampki, chociaż świetlówki są przyciemnione zgodnie z trybem 1/2:
Obrazek

Obrazek

Światło samych lampek przy wyłączonych świetlówkach:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 23 stycznia 2017, 20:32

EN57-969 po P4 na zdjęciach przewoźnika, widać oprawę żarową w WC, a na zdjęciu zewnętrznym pojedynczy zestaw akumulatorów 110V:
http://kurierkolejowy.eu/galerie/odnowi ... jskiej-skm

Miałem okazję jechać tą jednostką drugi raz, w praktyce przy zaniku zasilania zgasło całe oświetlenie.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 25 stycznia 2017, 15:23

Reflektory byczka ET22-R003 zwanego marokańczykiem.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

I jeszcze takie coś się trafiło.

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości