Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 lutego 2018, 21:59

Typowa modernizacja EN57 z drugiej połowy pierwszego dziesięciolecia (konkretnie z 2007 jeśli dobrze zapamiętałem, że jest to EN57-750):
Obrazek

Obrazek

Archiwalny materiał o innej modernizacji, typowej dla pierwszej połowy pierwszego diesięciolecia:
https://kolej.krakow.pl/reportaze/3-pok ... anych-en57
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8021
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 lutego 2018, 22:42

Bardzo ciekawy artykuł o instalacjach oświetleniowych i grzewczych w wagonach produkcji krajowej:
http://infotransport.pl/img/czasopisma/artykuly/2737030

Według tego artykułu pierwsze indywidualne przekształtniki tranzystorowe świetlówkowe zastosowano w wagonach eksportowanych do ZSSR, były na napięcie 50-52V gdyż takie prądnice i baterie tam stosowano. Niestety były mocno nieudane. Wagony w których zastosowano te przekształtniki miały później przerabianą instalację na zasilaną z centralnej przetwornicy wirowej produkcji węgierskiej. Z tego też powodu postanowiono zastosować w wagonach 104A centralną przetwornicę oświetleniową tranzystorową. Przed znalezieniem tego artykułu te przetwornice i inne szczegóły tych wagonów były zagadką. Zastanawiałem się czy istniała możliwość, że zastosowane były oprawy na świetlówki 25W z EN57, okazało się, że nie. Przede wszystkim przetwornice centralne tranzystorowe były importowane z Wielkiej Brytanii, przedziały były oświetlone dwoma świetlówkami 40W czyli tak jak późniejsze wagony. Nie jest w artykule powiedziane wprost jaka była częstotliwość zasilania, lecz jest opis wagonów eksportowych do Iraku które miały instalację elektryczną tej samej brytyjskiej firmy, w tym centralną przetwornicę oświetleniową wirową wytwarzającą prąd o częstotliwości 400Hz. Co prawda w wagonach 104A była przetwornica statyczna, gdy w wagonach dla Iraku wirowa, lecz można przypuszczać, że w 104A również zastosowano zasilanie 400Hz w celu unifikacji dławików wewnątrz opraw oświetleniowych.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8021
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 lutego 2018, 18:28

Nie tylko Brytyjczycy wpadli na pomysł centralnej przetwornicy oświetleniowej statycznej, w laboratorium Philipsa swego czasu też pracowano nad takimi przetwornicami. Zapewniały one zasilanie o częstotliwości wielu kHz, dzięki temu w oprawach można było zastosować mikroskopijne dławiki wielkości zapłonnika:
https://tinyurl.com/ydefs7mk

Jeszcze wcześniej pracowano już nad przekształtnikami indywidualnymi:
https://tinyurl.com/y9824q42
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8021
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość