Oświetlenie Tramwajów

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 27 maja 2018, 01:18

Oświetlenie wnętrza zasilane jest bezpośrednio z sieci przez łączenie żarówek w szereg, zaś kwestia dodatkowych punktów świetlnych jest sprawą dość niejednoznaczną gdyż eNki z poszczególnych miast przechodziły w trakcie żywota różne modyfikacje i w detalach potrafią dość znacznie się różnić od siebie. Przykładowo standardowo eNki miały 8 opraw w wnętrzu, 6 w przedziale z miejscami siedzącymi i po egzemplarzu w przedsionku. Poznański zabytek to skład silnikowej 602 z doczepą bierną 456 i zdjęcia wnętrza pochodzą z tej doczepy biernej. W tej doczepie jest 9 opraw, w jednym z przedsionków są dwie sztuki. Jednocześnie ta doczepa jako oznakowanie linii ma jedynie tarczę na dachu podświetloną od spodu. Jakby dodać podświetlenie tarczy do 9 opraw we wnętrzu to wychodzi 10 żarówek czyli dwa szeregi po 5 żarówek 120V (w praktyce widziałem zastosowane żarówki 110V czyli jeszcze w zakresie tolerancji):
http://phototrans.pl/14,122781,0.html

Gdańska eNka ma zasilane wysokim napięciem oświetlenie wnętrza oraz oświetlenie tablicy kierunkowej i tarczy na dachu, widać to na tym filmie jak przy przejeździe przez izolator oświetlenie wysokonapięciowe jedynie chwilowo mrugnęło, a lampki choinkowe zasilane z dedykowanej przetwornicy 220V 50Hz (niektóre zestawy lampek ledowych generowały wyraźny efekt stroboskopowy) zapaliły się z opóźnieniem względem reszty typowym dla przetwornic:


Obwód tablicy i tarczy jest odrębny od oświetlenia wnętrza, nocą częściej gdańską eNkę widywałem z wyłączonym podświetleniem tablicy niż z włączonym.
Trochę mnie dziwi, że reflektor czołowy również mrugnął. Oryginalnie żarówka w reflektorze była połączona w szereg z żarówkami oświetlenia wnętrza, lecz po to instalowano później przetwornice w eNkach żeby między innymi oświetlenie czoła było niezależnie zasilane (zachowanie takiego samego napięcia na czterech żarówkach wewnątrz po odjęciu piątej zewnętrznej można było uzyskać przez włączenie w szereg dodatkowego opornika). Za dnia gdańska eNka jeździ z wygaszonym oświetleniem wnętrza przy świecącym reflektorze czyli faktycznie jest niezależnie zasilany, lecz będąc w obwodzie z baterią to nie powinien mrugać przy przejeździe przez izolator. Oczywiście może tak być, że akumulatory są prawie martwe albo zasilają tylko hamulec szynowy, a oświetlenie zewnętrzne jest podpięte do przetwornicy z pominięciem baterii czyli pracuje tylko gdy jest zapodane WN na przetwornicę. Oczywiście zakładając, że jest to faktycznie przetwornica gdyż słyszałem, że niektóre eNki miały 24V generowane na rezystorach działających jako dzielnik napięcia, nawet słyszałem konkretnie o rezystorach TP2 choć nie widziałem schematu elektrycznego eNki i nie wiem w którym miejscu schematu znajdują się te rezystory.
Ostatnio edytowano 4 czerwca 2018, 00:09 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8252
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 2 czerwca 2018, 22:52

Wyprodukowany w XIX wieku tramwaj Herbrand należący do MZK Bydgoszcz. Jego renowacja została przeprowadzona w 2012 roku, niestety pojawiło się kilka dziwnych anachronizmów, choćby współczesny wyświetlacz. Oświetlenie wnętrza również zostało przerobione na niskonapięciowe. Przykładowo można dowolnie włączać i wyłączać pojedynczą żarówkę w kabinie niezależnie od tego czy reszta oświetlenia jest włączona lub nie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8252
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 5 czerwca 2018, 22:05

Bardziej zbliżony do oryginału drugi bydgoski Herbrand, z wyjątkiem kierunkowskazów i pozycyjnych to oświetlenie jest wysokonapięciowe, widać to choćby na tym filmie gdy podczas przejazdu przez izolator na chwilę gaśnie górny reflektor:



Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8252
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 9 czerwca 2018, 22:58

W ramach uzupełnienia znalezione na YT filmy o łódzkim Herbrandzie który jest bardzo podobny do bydgoskiego:



Łódzki w odróżnieniu od bydgoskiego ma wewnątrz przedziału pasażerskiego oryginalne oprawy oraz posiada dodatkowe oświetlenie pomostów którego nie ma w bydgoskim. Te oprawy na pomostach to nietypowy misz-masz klasyki z pewną bardzo lubianą :twisted: oprawą domowego użytku z okresu PRL:



Z klasyków dwuosiowych z Bydgoszczy mam jeszcze zdjęcia Konstala 5N:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oczywiście jak większość zachowanych eNek ma instalację zmodyfikowaną, z dodatkowym zasilanie NN. niezależnym reflektorem który prócz światła mijania ma dodatkowo jeszcze pozycyjne, widać to na tym filmie:



4 żarówki wewnątrz jeśli nie są zasilane NN, to przy zasilaniu WN muszą mieć w obwodzie dodatkowy rezystor zastępujący nieobecną tutaj piątą żarówkę. Bez zobaczenia zachowania żarówek na własne oczy w trakcie nocnej przejażdżki trudno stwierdzić. W gdańskiej eNce w obydwu szeregach oświetlenia wnętrza brakuje piątej żarówki, lecz musi to być rozwiązane przez dodatkowy rezystor gdyż tak poza tym to oświetlenie się zachowuje typowo jak przy zasilaniu WN, oświetlenie gaśnie przy przejeździe przez izolator i zależnie od wahań napięcia w sieci to raz żarówki świecą trochę słabiej, raz trochę mocniej. Dla porównania śląskie eNki z linii 38 mają oświetlenie przerobione na NN.

Oryginalnie w doczepach ND 4 żarówki oświetlenia wnętrza były w szeregu z żarówką oświetlenia tarczy na dachu, odpowiednio drugi szereg we wnętrzu podłączony był do oświetlenia tarczy na drugim końcu doczepy. Źródło: http://www.kmps.org.pl/przystanek/pdf/przystanek128.pdf
Jak było w silnikowych eNkach to jeszcze nie znalazłem konkretnego info czy piątą żarówką szeregu była tak samo żarówka oświetlenia tarczy, czy może dla odmiany żarówka w reflektorze.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8252
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez Michal » 10 czerwca 2018, 11:44

Ten wyświetlacz na Herbrandzie to siara totalna, pasuje jak przysłowiowej świni- siodło. Konstalem 5N przez 5lat dojeżdżałem do szkoły :)
"Zrobił wilk elektrownię, lecz by prąd uzyskać
Spalał w niej cały węgiel z kopalni od liska.
Kopalnia z elektrowni cały prąd zżerała,
Stąd brak światła i węgla. Ale system działa! "
Avatar użytkownika
Michal
 
Posty: 4221
Zdjęcia: 323
Dołączył(a): 24 stycznia 2008, 23:44

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 10 czerwca 2018, 15:53

Podobnie jak ten Herbrand jest zmasakrowany, to w Toruniu jeździ zrobiony z eNki pseudozabytek lub pseudozabytkowa stopiątka w Warszawie:
http://phototrans.pl/14,821587,0,Konsta ... __100.html

Bydgoska osiemsetpiątka:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8252
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 14 czerwca 2018, 11:33

Konstal 805Nm, pierwsza w ogóle tak zaawansowana modernizacja Konstala. Obecne oświetlenie jest inne niż to które ten wagon miał po modernizacji ( http://phototrans.pl/14,107760,0,Konstal_805Na_362.html ):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8252
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 18 czerwca 2018, 20:19

Najnowszy bydgoski Swing z Pesy, ten tramwaj został fabrycznie wyposażony w rury LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8252
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 28 lipca 2018, 19:53

Zabytkowa warszawska parówa 13N #795, stylizowana na stan fabryczny ostatniej partii 13N dostarczonych do Warszawy:
Obrazek

Obrazek

Oryginalne tylne światła dla tych roczników (te z początku produkcji miały inne), dla porównania zdjęcie z 1972:
http://phototrans.pl/14,849494,0,Konstal_13N_365.html
http://phototrans.pl/14,847636,0,_263.html

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8252
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez MRP200 » 28 lipca 2018, 21:47

Szkoda, że nie nakręciłeś krótkiego filmu ze startu takiej 13-tki. Odgłos rozpędzających się silników - unikatowy.
MRP200
Moderator
 
Posty: 3790
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: Wągrowiec / Poznań

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość