Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 lipca 2018, 20:19

Zmodernizowany wagon Kolei Czeskich o oznaczeniu Bee238 (produkcja węgierska RABA Györ):
Obrazek

Korytarz:
Obrazek
Charakterystycznym rozwiązaniem jest układ świetlówek. Na oświetlenie prócz świetlówek na suficie składają się także świetlówki 18W nad oknem i nad wejściem do przedziału:
Obrazek

Jedna z dwóch świetlówek na suficie, druga jest naprzeciwko niej:
Obrazek

Są trzy tryby, w trybie 0 świeci się żarówka czuwania (w oprawie nad wejściem do przedziału), w trybie 1/2 świecą się 18W nad oknem i wejściem, a świetlówki na suficie są wyłączone, zaś w trybie 1 świeci się wszystko:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8386
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 31 lipca 2018, 02:20

Jak było już wspominane w Polsce przyjęto system, że wszystkie reflektory muszą zawierać żarówki dużej mocy, w przypadku klasycznych żarówek jest to 100W. Za granicą często się spotyka system z mocnym górnym reflektorem i słabymi dolnymi światłami. Czesi przykładowo w górnych reflektorach stosują klasyczne 100W lub halogeny 24V 70W gdy w dolnych żarówki 50W (110V w dieslach, 50V w lokomotywach elektrycznych z instalacją 48V) zarówno dla świateł białych pozycyjnych i czerwonych końca pociągu. Warto jednak zwrócić uwagę na koleje dawnego ZSRR. Tam stosowany jest układ podobny do czeskiego z tą różnicą, że w górnym reflektorze stosowana jest żarówka 500W. O tym jak to świeci można przekonać się na tych filmach:






Schemat budowy reflektora:
http://www.poezdvl.com/vl11/vl11_61.html

Przykładowa żarówka 50V 500W:
https://lampa-kgt.prom.ua/p334713-lampa-pzh-500.html

Oczywiście przy takiej mocy istnieje możliwość ściemnienia reflektora:



TEM2 (znane u nas jako SM48) mają taki patent, że sterowanie górnymi reflektorami jest podpięte do nawrotnika więc zależnie od ustawienia to się zapala reflektor po odpowiedniej stronie lokomotywy:



Podobne rozwiązanie zastosowano w drezynach Kolzam WMB-10.
Ostatnio edytowano 26 sierpnia 2018, 15:27 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8386
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 sierpnia 2018, 20:42

Modernizacje typu 168A mają oświetlenie w pełni LED, w ramach oświetlenia głównego zastosowano ciepłobiałe diody plus dekoracyjne diody niebieskie. Ciepłobiałe diody są zastosowane też w indywidualnych lampkach do czytania, dobrze spełniając rolę w odróżnieniu od słabych zwykłych żarówek w starych jedynkach (warto zwrócić uwagę, że tylko w bezprzedziałówkach 111Arow, 152A i 154A są halogeny jako indywidualne lampki do czytania, w przedziałówkach jakoś tak się złożyło, że nastąpił skok od razu z klasycznych żarówek do LEDów, nie licząc świetlówek T5 w tej roli w przedziałach menedżerskich wagonów 145Ab oraz nie licząc halogenowego oświetlenia przewijaka w przedziale dla matki z dzieckiem w 10 sztukach Z2B zmodernizowanych przez Newag). Prócz głównego oświetlenia LED jest też oświetlenie awaryjne LED w ramach którego zastosowano diody zimnobiałe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pokazuje to różnicę w podejściu do bezpieczeństwa względem dawnych lat, że jeden system oświetlenia dubluje drugi wykonany w tej samej technologii. Stare wagony z oświetleniem żarowym prawie w ogóle nie miały oświetlenia awaryjnego. Zasadniczo dopiero pierwsze pojazdy ze świetlówkami miały oświetlenie awaryjne ze względu na zawodność przetwornic wirowych, a też często oświetlenie awaryjne było w minimalnej postaci (EW55 w odróżnieniu od EN57 nie miały małych żarówek w każdej oprawie świetlówkowej, lecz osobne plafoniery i to tylko w przedsionkach wejściowych, podobnie Bipy tylko w przedsionkach i w okolicach schodów, a po przeróbce na przekształtniki to w ogóle utraciły oświetlenie awaryjne).
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8386
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 20 sierpnia 2018, 23:48

Oświetlenie awaryjne Bohuna, żarówki oświetlenia awaryjnego są tylko w oprawach nad schodami i w oprawach w przedsionkach wejściowych czyli poniekąd została podtrzymana tradycja z Bipy:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8386
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 sierpnia 2018, 22:37

Drezyna Kolzam WMB-10, oświetlenie czoła stanowią 4 halogeny (sterowanie jest podpięte do nawrotnika, świecą się po odpowiedniej stronie zależnie od wybranego kierunku) zaś w ramach oświetlenia kabiny zastosowano typowe oprawy Mawel na świetlówki T5:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8386
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 28 sierpnia 2018, 05:53

Instalacja najprawdopodobniej na napięcie 24V. Są też stosowane na inne napięcia np: 48V, tak jest w ET40.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przed naprawą główną były zamontowane zwykłe reflektory z żarówkami 100W i 40W.
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 5252
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 28 sierpnia 2018, 11:10

Tak, instalacja 24V, zresztą napęd stanowi silnik Andoria 6CT107 taki sam jak w Autosanach H9.

48V to typowe napięcie lokomotyw elektrycznych produkcji czechosłowackiej, z tego powodu zaczęli wcześniej stosować halogeny w lokomotywach gdyż my musieliśmy poczekać aż zostaną opracowane przetwornice halogenowe 110V->24V, zaś oni po prostu łączyli dwa halogeny górnego światła w szereg (plus dodatkowy układ z opornikiem działający w razie przepalenia jednego z halogenów żeby nie zgasły oba), tutaj akurat w ramach polonizacji jako dolne światła wstawiono później halogeny na przetwornicach, a czerwone końcówki pociągu są a LEDach:
Obrazek

Czechosłowackie spalinówki mają instalację 110V (napięcie baterii 96V), swoją drogą trafiłem na egzemplarz lokomotywy T448p z oryginalnym oświetleniem czoła na który składa się silny górny reflektor i dolne światła pozycyjne:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Gagary mają instalację 75V (napięcie baterii 64V):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie kabiny:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8386
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 31 sierpnia 2018, 11:32

Zapłon ksenonów w szwedzkim EZT:






Stare szwedzkie lokomotywy miały oświetlenie zasilane bezpośrednio przez odczep z głównego transformatora, a jako, że stosują tam zasilanie 16,7Hz to żarówki wykazują efekt stroboskopowy:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8386
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 31 sierpnia 2018, 23:05

System zasilania trakcji napięciem przemiennym o częstotliwości 16,7 Hz jest dość dziwnym systemem i pewnie dość kłopotliwym na dzień dzisiejszy. Niemniej zastosowanie takiego systemu ma podłoże historyczne, a dokładnie konstrukcja pierwszych lokomotyw elektrycznych z silnikami wolnoobrotowymi z wirnikami osadzonymi bezpośrednio na osi zestawu kołowego. Były to oczywiście silniki komutatorowe. Przy małych prędkościach obrotowych występował problem komutacji prądu na styku szczotka(i) - komutator. Jedynym wyjściem było zastosowanie prądu przemiennego o obniżonej częstotliwości (wspomniane 16,7 Hz) albo zastosowanie prądu stałego. Silniki wolnoobrotowe dawno przeszły do lamusa, bo ich miejsce zajęły silniki szybkoobrotowe napędzające zestawy kołowe poprzez przekładnie zębate. Ale systemy zasilania pozostały. Który jest lepszy można się długo spierać i jednocześnie pisać pracę doktorską. Nie mniej współczesny tabor pokazuje, że doskonale można sobie poradzić w systemie prądu stałego nawet 3 kV energoelektroniką zasilającą silniki trakcyjne asynchroniczne.
MRP200
Moderator
 
Posty: 3821
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: Wągrowiec / Poznań

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 3 września 2018, 16:30

Wagon 120A popularnie nazywany Bonanzą:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Lampka kontrolna hamulca:
Obrazek

Oprawy w Bonanzach występowały w dwóch wariantach, w wersji z żarówkami oświetlenia awaryjnego za dodatkową szybką i w wersji z gołymi żarówkami. Z tym typem z gołymi żarówkami osobiście spotkałem się tylko w 120A, w przedziałówkach i innych klasycznych wagonach polskiej produkcji trafiałem tylko na te oprawy z szybką. Innym jednak udało się dorwać takie oprawy w wagonie 609A:
http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... ost-595269
http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.444081/

Moje zdjęcia zrobione w innej Bonanzie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8386
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość