Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 22 lutego 2020, 21:04

Ciekawe, skąd "autor" oznakowania tabliczki wytrzasnął przy prądzie stałym cos fi = 0,9. Jak znam podstawy elektrotechniki, to dla prądu stałego cos Fi nie istnieje.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4141
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Postprzez Farel03 » 22 lutego 2020, 21:28

Faktycznie :P Dobre pytanie
Lepsze jest wrogiem dobrego. Najprostsze rozwiązania są najlepsze
Avatar użytkownika
Farel03
 
Posty: 2161
Dołączył(a): 10 sierpnia 2015, 21:19
Lokalizacja: Kraków

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Gismot » 23 lutego 2020, 00:28

Wykorzystali standardową tabliczkę znamionową (szablon) i zapomnieli wymazać :D
Avatar użytkownika
Gismot
 
Posty: 800
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 26 maja 2014, 20:10
Lokalizacja: Głogów\Zielona Góra

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 8 marca 2020, 18:40

Widok na oprawy oświetleniowe jakie posiada słoweńska Gomułka:



Klosz i to co się znajduje pod kloszem (widoczne w wybrakowanych oprawach) jest inne niż to co znamy w naszych EN57 i EN71 więc albo to jest jakaś krótka seria produkcyjna opraw która przetrwała tylko w słoweńskich jednostkach, albo jest to jakiś lokalny wytwór do którego przełożono bebechy z naszych oryginałów, osobiście nie mam danych żeby stwierdzić która wersja jest prawdziwa.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 9018
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 21 kwietnia 2020, 18:07

Światła zewnętrzne rumuńskiej lokomotywy elektrycznej:



Wagon 120A na starym zdjęciu, jeszcze z obecnymi kloszami opraw:
https://eraparowozow.org.pl/wp-content/ ... 20A-05.jpg
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 9018
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 maja 2020, 14:44

Zdjęcie statecznika tranzystorowego na 110V zasilającego świetlówkę podświetlenia filmu w EN57 (nie mam informacji jaki numer, lecz osobiście przypuszczam, że jest to EN57-1737). Autorem zdjęcia jest Karol Lange, umieszczam zdjęcie za zgodą:
Obrazek

Jako rys historyczny warto powiedzieć, że w odróżnieniu od stateczników na 24V to takie na 110V pojawiły się znacznie później i przez specyfikę produkcji EZT w naszym kraju nie występowały tak masowo jak te w wagonach na niższe napięcie. Zasadniczo jedynymi seriami które miały oświetlenie oparte w pełni na takich lub podobnych statecznikach to były EZT serii EW58 i EW60. W EN57 z końcówki produkcji i ED72 była specyficzna sytuacja, że w kabinach zamiast kombinacji dwóch plafonier żarowych ze starszych jednostek była kombinacja plafoniery i oprawy świetlówkowej 40W z takim statecznikiem, co oznaczało, że w kabinach było zastosowane nowocześniejsze technologicznie rozwiązanie względem oświetlenia przedziałów pasażerskich które aż do końca produkcji były oświetlone świetlówkami 25W zasilanymi z przetwornicy wirowej. Jak wspomniałem na początku tutaj statecznik służył do zasilania świetlówki 20W z podświetlenia filmu. Czy było to rozwiązanie fabryczne czy przeróbka z podświetlenia żarowego? Pewności nie mam. Z jednej strony znalazłem zdjęcie nowszej EN57-1790 z podświetleniem żarowym, ale wiadomo, że w tamtych czasach różnie rzeczy potrafiły się zdarzać. Jak było w jednostkach 1800-1825? Na razie nie przypominam sobie, choć chyba kiedyś widziałem zdjęcia nocne jednostek z tego zakresu. W EN57-19xx zamiast filmów stosowano wyświetlacze klapkowe z fabrycznym podświetleniem świetlówkowym, oczywiście na statecznikach tranzystorowych.

Jeśli dobrze podałem, że jest to EN57-1737 to przy okazji przypomnę zdjęcie podświetlonego filmu z tej jednostki:
Obrazek

Nowsza EN57-1790 z podświetleniem żarowym filmu:
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=293
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 9018
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 26 maja 2020, 21:37

Film z angielskimi napisami o SZT serii Д i Д1, o oświetleniu wspomniane jest bardzo krótko (można przewinąć do 28:37), lecz zawiera wiele ciekawych szczegółów:



Starsze roczniki miały fabrycznie oświetlenie żarowe, a nowsze świetlówkowe:
http://www.train-photo.ru/details.php?image_id=77667

Z innych źródeł znalazłem, że analogicznie do EN57 świetlówki były zasilane z przetwornicy wirowej oświetleniowej, silnik był na prąd stały 50V-65V, a prądnica wytwarzała 220V 400Hz.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 9018
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość