Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 18 listopada 2014, 21:03

Idea wagonów 111Arow polega na przebudowie przedziałowych wagonów standardu Y na wagony bezprzedziałowe z wydzielonymi miejscami do przewozu rowerów. Poza krótką serią wagonów 111Arow z Newagu, większość wagonów z tym oznaczeniem to dzieło Pesy. Mimo takiego samego oznaczenia, wagony z Newagu i Pesy to zupełnie dwie różne rzeczy niepowiązane ze sobą bezpośrednio. 111Arow z Newagu już wcześniej pokazałem, teraz czas na wynalazki z Pesy.
Pesa wypuściła kilka serii tego rodzaju modernizacji, serie różnią się między sobą niektórymi szczegółami, lecz wszystkie serie mają wspólne rozwiązania i taką samą ogólną stylistykę (analogiczne elementy stylistyki wnętrza jak oświetlenie w postaci linii świetlnej z pojedynczymi świetlówkami za rastrami FPS Poznań postanowił zastosować w wagonach 111Ainw o oznaczeniu B8bnopuz, lecz założenia tej modernizacji są znacząco inne, jest to projekt nie mający bezpośredniego powiązania z 111Arow i jakimikolwiek dziełami Pesy czy Newagu i jest to temat na osobną dyskusję). Pierwsza seria opuściła zakład Pesy w 2005 roku.
Pierwsza i druga seria ma kwadratowe okna i powstała w wyniku przebudowy kuszet 110Ac, a pozostałe serie mają okrągłe okna i powstały w wyniku przebudowy różnych odmian 111A.
Pierwsza seria miała 1 WC i wieszaki na rowery na obu końcach wagonu, druga seria miała 2 WC i wieszaki na rowery tylko na jednym końcu wagonu. Tym końcem wagonu co się różni między seriami jest ten gdzie się znajduje szafa elektryczna. W pierwszej serii naprzeciwko szafy elektrycznej są wieszaki, a w drugiej serii naprzeciwko szafy jest drugie WC.
Trzecia seria czyli pierwotna seria z okrągłymi oknami układ wnętrza ma jak pierwsza seria.
Trzy pierwsze serie wagonów typu 111Arow mają oznaczenie B9nopuvz i największą ilość siedzeń (cyfra 9 w oznaczeniu o tym mówi, mimo, że są to wagony bezprzedziałowe, to jeśli siedzenia się pogrupuje w wyimaginowane przedziały, każdy po 8 miejsc, to wyjdzie właśnie 9 przedziałów).
Ogólny opis układu wnętrza czwartej serii jest taki sam jak trzeciej serii do której ta seria jest podobna, czyli 1 WC i wieszaki na obu końcach. Różnica polega na tym, że w czwartej serii jedna z dwóch przestrzeni dla rowerów (ta od strony gdzie jest szafa elektryczna) jest powiększona w kierunku środka wagonu dzięki czemu mieści się więcej wieszaków, ale za to jest mniej miejsc siedzących. Wagony czwartej serii oznaczone są jako B8nopuvz.
Najnowsza piąta seria powstała w ramach modernizacji puli wagonów na różne typy do obsługi trasy Przemyśl-Szczecin, ta seria wyróżnia się najbardziej na tle innych. Najbardziej zauważalną zmianą jest zastosowanie nowoczesnych drzwi odskokowo-przesuwnych zamiast klasycznych łamanych. Tutaj część rowerowa jest również powiększona, lecz zamiast tej przy szafie elektrycznej, powiększona jest ta na drugim końcu i sam wymiar powiększenia jest większy przez co miejsc siedzących jest jeszcze mniej. Naprzeciwko szafy elektrycznej za to znowu się pojawił drugi WC. Oznaczenie piątej serii to B7nopuvz.
W ramach tego samego projektu modernizacji wagonów na trasę Przemyśl-Szczecin w październiku światło dzienne ujrzał wagon przeznaczony do przewozu niepełnosprawnych będący modyfikacją projektu 111Arow:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=14070
Szczegółów tego cuda Pesy akurat na chwilę obecną nie znam, jedynie to co w linku czyli wygląd zewnętrzny i oznaczenie B7bnopuz (takie samo oznaczenie ma 168A z Newagu mający takie samo przeznaczenie i określone oznaczeniem cechy).

Pierwsza seria:
Obrazek

Koniec wagonu na którym się znajduje szafa elektryczna:
Obrazek

Obrazek

Przeciwny koniec z WC i czerwoną wajchą hamulca ręcznego:
Obrazek

Obrazek

Część pasażerska:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Druga seria, po lewej szafa elektryczna:
Obrazek

Trzecia seria:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Większość 111Arow ma same ciepłobiałe świetlówki, lecz na szczęście są też egzemplarze z daylightami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Czwarta seria:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Piąta seria:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

trojmiejski napisał(a):W EN71-035, EN57-1729 i paru innych SKMkach w ramach naprawy poziomu utrzymania P4 wprowadzono kilka modyfikacji, największych zmian dokonano w obrębie przedziału dla podróżnych z większym bagażem. W większości EN57 (wczesne egzemplarze miały trochę inne rozplanowanie które zostało potem zmienione na rozwiązanie z późniejszych jednostek fabrycznych, co ciekawe to wczesne rozplanowanie przypominało pod pewnymi względami tu opisaną współczesną modyfikację) oryginalnie była to przestrzeń między kabiną, a przedsionkiem wejściowym której to obręb z zewnątrz wyznaczały podwójne drzwi ręczne i 2 okna o szerokości 750mm (numer 1900 i wyższe mają drzwi i 1 okno o szerokości 1100mm). Taki duży przedział który w danej chwili jest od strony czoła składu w całości pełni rolę przedziału służbowego przez co mimo dużej ilości wolnej przestrzeni przewóz rowerów może odbywać się jedynie w bagażówce od strony tyłu składu w przypadku gdy jedzie solowa EN57 lub EN71 albo gdy jedzie dwuskład lub trójskład to w bagażówce z tyłu czołowej jednostki i w bagażówkach pozostałych jednostek. Żeby wyeliminować niedogodność braku przestrzeni do przewożenia rowerów na czole składu, w opisywanych przypadkach usunięto ścianę działową między bagażówką, a przedsionkiem wejściowym, za to dodano nową między strefą z oknami, a strefą z drzwiami ręcznymi. W wyniku tego przedziały służbowe są tu małe, odległość między ścianami działowymi tego przedziału jest taka jak szerokość otworu drzwi ręcznych które prowadzą bezpośrednio do tego przedziału, a pozostała część dawnej klasycznej bagażówki jest otwartą przestrzenią dostępną dla pasażerów niezależnie od kierunku jazdy. Zostały wstawione wieszaki rowerowe. Klasyczne bagażówki w EN57 i EN71 są oświetlone 4 świetlówkami 25W, oczywiście każda w niezależnej oprawie. W wariancie zmodyfikowanym z EN57-1729 przedział służbowy oświetla jedna plafoniera, a w części pasażerskiej zachowały się 2 oryginalne oprawy świetlówkowe 25W plus oprawa świetlówkowa z przedsionka która też jest jak była, a po zlikwidowaniu ścianki też dodatkowo doświetla.
W EN71-035 zamiast zachować 2 oryginalne oprawy zamontowano jedną 2x25W będącą nowo wyprodukowanym pustakiem do rur 2x36W do którego przeszczepiono bebechy ze starych opraw. Poza taką dwójką reszta opraw jest oryginalna:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widać 3 bezpieczniki, 2 do każdej rury osobno i trzeci do żarówek oświetlenia awaryjnego:
Obrazek


Oświetlenie tej jednostki w akcji:
Obrazek

Obrazek

WC oświetla świetlówka 2D:
Obrazek

Dla kontrastu fabryczne rozwiązanie oświetlenia WC, są tam dwie żarówki, główna dużej mocy zasilana 220V 500Hz z obwodu świetlówkowego i awaryjna małej mocy 110V DC, tu zamiast typowego klosza jest rozwiązanie wandaloodporne:
Obrazek

Do grona jednostek z przerobioną kanarówą dołączyła EN57-1757, tu również zastosowano specyficzne oświetlenie części rowerowej przy całej reszcie oświetlenia oryginalnej. Zamiast jednak składaka, tu zastosowano całkowicie nową oprawę 2x18W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Częsty widok w EN57 czyli pracujące oświetlenie awaryjne, tutaj w jednostkach Przewozów Regionalnych, wcześniej już prezentowałem coś takiego, lecz były to same zbliżenia na oprawy, a teraz mam fotki ogólne lepszej jakości:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Ostatnio edytowano 14 grudnia 2014, 20:45 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11001
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez amisiek » 5 grudnia 2014, 20:08

Metro to w końcu też jest pojazd kolejowy...
Oto oświetlenie najstarszych wagonów warszawskiego metra. Są to radzieckie rury T12 20W w takich oto oprawach:
Obrazek
Obrazek
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 grudnia 2014, 22:16

Stylistyka zastosowana przez Pesę w wagonach 111Arow jest także zastosowana w innych wagonach zmodernizowanych przez Pesę, tu 113Aa PKP Intercity czyli wagon barowy powstały poprzez modernizację w 2013 roku wagonu 1 klasy 112A z końcówki lat 80-tych:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przedsionek wejściowy:
Obrazek

Obrazek

Przedział służbowy z miejscami do leżenia, wewnątrz przedziału znajdują się jedyne drzwi do WC
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Znowu korytarz:
Obrazek

Kuchnia:
Obrazek

Główna sala
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok na koniec wagonu:
Obrazek

Obrazek

Wagon 163A Przewozów Regionalnych czyli kolejna odmiana modernizacji Yka w której z przedziałowca zrobiono bezprzedziałowca. Dla PR Pesa zrobiła kilka odmian tego typu modernizacji, 162A jest wagonem 2 klasy mającym 78 miejsc siedzących, ideowo część wagonu z siedzenia jest jak w 111Arow (aczkolwiek jest różnica w konkretnym ułożeniu siedzeń więc dlatego piszę ideowo), lecz różnica jest w przedsionkach, w 162A nie ma żadnych wieszaków na rowery. 163A jest jak 162A z tą różnicą, że jest to wagon mieszany 1/2 klasa, 161A to wagon 2 klasy z częścią przystosowaną do przewozu niepełnosprawnych i wieszakami na rowery. Przewozy Regionalne mają też 113Aa które mimo takiego samego oznaczenia są mocno odmienne od 113Aa PKP Intercity, wagony PR są to wagony mieszane 2 klasa z częścią barową.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Malopolski SA133-004 z 2007 roku, taka stylistyka jest obecnie stosowana we wszystkich przeznaczonych na rynek polski wagonach motorowych i SZT Pesy innych niż Linki
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dla porównania już prezentowany SA131 czyli przedstawiciel dzieł Pesy produkowanych przed premierą SA133-001:
Obrazek

111Ainw oznaczony jako B8bnopuz czyli modernizacja wagonów 1 klasy 112A dokonana w ramach programu SPOT przez FPS Poznań w latach 2006-2007:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

168A czyli stary przedziałowy Y zmodernizowany przez Newag w 2013 roku na bezprzedziałówkę z częścią przystosowaną do przewozu osób niepełnosprawnych o oznaczeniu B7bnopuz, na tle innych tego typu modernizacji wyróżnia się masowym zastosowaniem diod co dotychczas się spotykało jedynie w pojazdach fabrycznie nowych:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Newag 14WE:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Newag 19WE:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Newag 35WE:
Obrazek

Obrazek

Newag 31WE:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wagon piętrowy Bombardiera należący do Kolei Mazowieckich:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11001
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Witeku » 10 stycznia 2015, 01:58

amisiek napisał(a):Metro to w końcu też jest pojazd kolejowy...
Oto oświetlenie najstarszych wagonów warszawskiego metra. Są to radzieckie rury T12 20W w takich oto oprawach


Rocznik 2007-2008. Nie takie najstarsze :P
Avatar użytkownika
Witeku
 
Posty: 1916
Dołączył(a): 4 sierpnia 2008, 00:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 10 stycznia 2015, 12:40

Pewny jesteś, że to rosyjskie lub radzieckie rury? Jeżeli tak, to przydałoby się je sfocić dokładnie.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Witeku » 11 stycznia 2015, 21:16

Lampka napisał(a):Pewny jesteś, że to rosyjskie lub radzieckie rury? Jeżeli tak, to przydałoby się je sfocić dokładnie.

Jakieś oryginały w tych wagonach się mogły zachować, w końcu tak długo nie jeżdżą, a jeszcze nie przechodziły NG. Tylko nie radzieckie, biorąc pod uwagę wiek tych wskazanych akurat na zdjęciu wagonów :)
Avatar użytkownika
Witeku
 
Posty: 1916
Dołączył(a): 4 sierpnia 2008, 00:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 12 stycznia 2015, 18:52

To jest ciekawe, przydałoby się poznać kogoś, kto zajmuje się tam oświetleniem :) Ja bym osobiście chciał mieć w zbiorach oryginalną rosyjską rurę T12 wytworzoną później, niż w pierwszej połowie lat 90-tych.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Witeku » 13 stycznia 2015, 18:32

Lampka napisał(a):To jest ciekawe, przydałoby się poznać kogoś, kto zajmuje się tam oświetleniem :) Ja bym osobiście chciał mieć w zbiorach oryginalną rosyjską rurę T12 wytworzoną później, niż w pierwszej połowie lat 90-tych.

Mówię: wagony z dostaw 1989-1997 przechodziły naprawę główną. Kolejne to już okres po 2006 r.
Avatar użytkownika
Witeku
 
Posty: 1916
Dołączył(a): 4 sierpnia 2008, 00:59
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 stycznia 2015, 17:53

SZT Pesa Link, 2 różne egzemplarze:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

EZT Pesa ELF
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wcześniej prezentowałem zmodernizowany przez Pesę wagon 140A z pierwszej puli (I pula wynosiła 68 sztuk) wagonów zmodernizowanych do obsługi trasy Przemyśl - Szczecin, ostatnio dzięki warunkowemu wyjazdowi wagonów z drugiej puli na trasy inne niż przewidziana mogłem sfotografować wagon 140A z drugiej puli w celu porównania go z tym z pierwszej puli. Sposób sterowania strumieniem świetlnym jest w modernizacjach z obu pul taki sam, różnica jest taka, że w wagonach z pierwszej puli w taki sposób są sterowane 2 świetlówki naraz, a w wagonach z drugiej puli w przedziale jest tylko 1 świetlówka w ogóle:
Obrazek

Obrazek

Tryb 0
Obrazek

Tryb 1/2
Obrazek

Tryb 1
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Austriacki wagon w EIC Sobieski który w obecnym rozkładzie kursuje w relacji Gdynia Główna - Wien Westabhnhof:
Obrazek

Obrazek

Porcja różnych EN57, tu jednostka której numer zapomniałem:
Obrazek

EN57-1392, jednostka zmodernizowana przez Newag w sposób zbliżony do modernizacji EN71-051:
Obrazek

Znowu EN57-1107, od czasu poprzednich zdjęć uzupełniono świetlówki w tej kanarówie w której plastiki wymieniono na przeźroczyste po dewastacji oryginalnych mlecznych:
Obrazek

Obrazek

Projekt modernizacji według którego zmodernizowano dużo egzemplarzy EN57, przedziały z 20 i 24 miejscami siedzącymi mają 2 oprawy 2x36W, a przedziały z 28 i 32 miejscami mają 3 oprawy 2x36W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wariant w którym w przedziale z 24 miejscami (widoczny na 2-gim zdjęciu) zamiast 2 opraw są 3:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

W tej jednostce z oryginalnymi oprawami przedstawiam przedział w którym wszystkie widoczne oprawy mają wkręcone Osramy 23W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Począwszy od jakiegoś egzemplarza o numerze między 1700, a 1799 prócz sygnalizacji dźwiękowej zamykania drzwi pojawiła się też sygnalizacja świetlna:
Obrazek

Obrazek

EN57-972:
Obrazek

Obrazek

EN57-972 to jedna z nielicznych jednostek mających oryginalne mleczne plafoniery w WC:
Obrazek

Obrazek
W poruszanym temacie modyfikacji kanarówy przez ZNTK Gdańsk w EN71-035, EN57-1729 i EN57-1757 (teraz do tego grona dołączyła EN57-1115 która nie miała jeszcze P4 w momencie pisania poprzedniego posta o SKMkach z takimi modyfikacjami) wspominałem, że przy ogólnej jednolitości większości wprowadzonych zmian, kwestia oświetlenia nie była jednolita i opisywałem jak w poszczególnych sztukach było rozwiązane oświetlenie. Za opisem szły zdjęcia, lecz nie w przypadku EN57-1729 którą przedstawiłem tylko słownie. Zatem uzupełniam przedstawienie jednostki o zdjęcie:
Obrazek

EN57-1115 czyli czwarta jednostka z przerobioną kanarówą podczas P4 w ZNTK Gdańsk:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przy tej oprawie 2x18W jest trochę ciemniej niż w częściach jednostki oświetlonych klasycznymi oprawami, mam wrażenie, że te świetlówki są niedociążone:
Obrazek

Obrazek

Prócz kwartetu z ZNTK Gdańsk analogiczne modyfikacje ma też EN57-1052 co właśnie wróciła z P4. Różnica jest taka, że w przypadku tej jednostki za P4 odpowiadał ZNTK Mińsk Mazowiecki (własność PESY) więc kwestia oświetlenia została rozwiązana w jeszcze odmienny sposób, na chwilę obecną zdjęć tej jednostki nie mam więc na razie zapodaję linka do zdjęć innej osoby:
http://www.garnek.pl/wej96/a/?m=201501
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 11001
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 18 stycznia 2015, 17:49

Ja ostatnio widziałem w śląskich składach rury T8 25W marki Spectrum. Wygląda na to, że Spectrum też już zrezygnowało z T12 na rzecz T8. W dodatku mam wrażenie, że mają one kiepską trwałość, gorszą, niż wersje T8 tej marki o standardowych mocach, nie mają też ekranów elektrod. Ostatnio widziałem, że niektóre z nich już nie działały. Dziwne, że piszą na nich moc 25W, mimo, że są to wersje T8.

Widzę, że te zdjęcia, albo niektóre z nich mają już prawie półtora roku :P
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość