Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów
![Post Post](./styles/prosilver/imageset/icon_post_target.gif)
Różne serie Ikarusów dla Polski w tym ostatnia seria przegubowców o oznaczeniu 280.70 (produkcja 1993-1997) miała oświetlenie żarowe gdy egzemplarze produkowane na własny rynek węgierski od dawna miały oświetlenie świetlówkowe. W Polsce Ikarusy 2xx ze świetlówkami można było policzyć na palcach, oczywiście Ikarusy 4xx wszystkie miały świetlówki, lecz jest to osobna historia.
Z klasycznymi przetwornicami świetlówkowymi do autobusów był ten sam problem jak z przetwornicami kolejowymi, zbyt niska częstotliwość. Dla porównania świetlówki w Neoplanie N4007 z 1998 roku są zasilane przez przetwornice zapewniające 20kHz:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2016-05-25/221287.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2016-05-25/221288.jpeg)
Z klasycznymi przetwornicami świetlówkowymi do autobusów był ten sam problem jak z przetwornicami kolejowymi, zbyt niska częstotliwość. Dla porównania świetlówki w Neoplanie N4007 z 1998 roku są zasilane przez przetwornice zapewniające 20kHz:
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2016-05-25/221287.jpeg)
![Obrazek](http://fotki.lighting-gallery.pl/images/trojmiejski/2016-05-25/221288.jpeg)