Strona 15 z 25

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 25 maja 2016, 15:56
przez trojmiejski
Różne serie Ikarusów dla Polski w tym ostatnia seria przegubowców o oznaczeniu 280.70 (produkcja 1993-1997) miała oświetlenie żarowe gdy egzemplarze produkowane na własny rynek węgierski od dawna miały oświetlenie świetlówkowe. W Polsce Ikarusy 2xx ze świetlówkami można było policzyć na palcach, oczywiście Ikarusy 4xx wszystkie miały świetlówki, lecz jest to osobna historia.
Z klasycznymi przetwornicami świetlówkowymi do autobusów był ten sam problem jak z przetwornicami kolejowymi, zbyt niska częstotliwość. Dla porównania świetlówki w Neoplanie N4007 z 1998 roku są zasilane przez przetwornice zapewniające 20kHz:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 9 czerwca 2016, 00:28
przez trojmiejski
Więcej zdjęć wnętrza Neoplana w którym znajduje się oprawa bez klosza z poprzedniego posta:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 10 czerwca 2016, 11:44
przez famabud
Lubelski Jelcz 272MEX

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 23 czerwca 2016, 20:27
przez trojmiejski
Klasyczny Jelcz:
Obrazek
Miejskie Jelcze (międzymiastowe to inna bajka) począwszy od PR110 (nie wiem jakie było oświetlenie we wcześniejszych licencyjnych PR100, warszawski zabytkowy PR100 ma nieoryginalne oświetlenie) miały oświetlenie świetlówkowe. Pierwsze PR110 miały mieszane oświetlenie jarzeniowo-żarowe, świetlówki w centralnej linii i oprawy żarowe takie same jak w ostatnich ogórkach:
http://omni-bus.eu/archiwum/displayimage.php?pid=101084
W większości przypadków późniejsze miejskie Jelcze miały oświetlenie wnętrza prawie w całości oparte na świetlówkach, tylko oświetlenie wejść było żarowe. Oświetlenie wejścia stanowiła pojedyncza żarówka ukryta za kloszem w maszynie drzwiowej. Takie oświetlenie było jednolicie stosowane w różnych seriach Jelczy, tylko w Jelczach M11 oświetlenie wejść było różne zależnie od egzemplarza. Część miała jak inne Jelcze pojedynczą żarówkę w maszynie drzwiowej, a część odrębne oprawy na 3 żarówki, umieszczone nad wejściem, przymocowane do sufitu.
http://c.wrzuta.pl/wi1056/efc28a6400295 ... 91_wnetrze
Z: http://kolejapopolsce.blogspot.com/2013 ... chive.html
Z M11 była też taka rzecz, że w niektórych egzemplarzach różnice względem typowego standardu jelczańskiego nie kończyły się tylko na oświetleniu wejść. Część M11 miała oświetlenie w całości żarowe z użyciem opraw z Ikarusów na 5 żarówek (co nie jest dziwne, gdyż w końcu podwozie i napęd Jelcza M11 pochodzi od Ikarusa, niektóre zarządy pro-Ikarusowe potrafiły długo eksploatować M11 ze względu na pokrewieństwo i wymienność części z Ikarusami, gdy PR110 dawno wycięły) lub przypadkową mieszankę opraw świetlówkowych 13W i opraw żarowych.

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 31 sierpnia 2016, 15:23
przez trojmiejski
Mercedes Citaro C2 w wersji LE MÜ obsługujący linie autobusowe w Karlskronie organizowane przez Blekingetrafiken:
Obrazek

Obrazek

Popularne w Skandynawii oświetlenie zewnętrzne wejścia, tutaj wykonane w technologii LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie wnętrza:
Obrazek

Obrazek

Każde siedzenie ma dodatkowo indywidualne lampki halogenowe:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie główne wykonane jest w technologii LED, przy zamykaniu i otwieraniu pierwszych drzwi oświetlenie wnętrza z przodu płynnie się zmienia między białymi i niebieskimi diodami, żeby w czasie jazdy nie oślepiać kierowcy:
Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 31 sierpnia 2016, 22:49
przez Lampka
Mnie zawsze ciekawiło zużywanie się świetlówek w busach, podobnie jak w pociągach. Nieraz widywałem rurki T8 18W świecące słabo, przy czym sprawna elektroda świeciła lekko na pomarańczowo, a zużyta była ciemna, jakoby była przerwana.

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 18 września 2016, 02:20
przez trojmiejski
Premiera klasycznego Ziutka po remoncie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tył:
Obrazek

Obrazek

Wejście jest dodatkowo oświetlone lampką w stopniach i w maszynie drzwiowej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oprawy pozornie wyglądają na świetlówkowe, lecz faktycznie to w każdej oprawie siedzą 3 żarówki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kabina:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie kabiny:
Obrazek

Ponownie przedział pasażerski:
Obrazek

Tabliczka:
Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 26 września 2016, 22:57
przez trojmiejski
Mercedes O405N2 z drobną przeróbką oświetlenia. Przy zostawieniu oryginalnego klosza, zastąpiono świetlówkę 30W dwoma słabszymi świetlówkami plus oczywiście zmiana osprzętu:
Obrazek

Obrazek

Podobnie przerobiona jest pierwsza oprawa za kabiną, oprawy w środku mają zgodnie z założeniami po jednej świetlówce 30W:
Obrazek

Dla porównania Mercedes z oświetleniem w pełni oryginalnym:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 2 października 2016, 20:13
przez trojmiejski
Oświetlenie Ziutka w akcji:
Obrazek

Obrazek

Wejścia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

освещение салона:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 3 października 2016, 10:15
przez Whites86
Ale lipa z tymi zarowkami