Po wycofaniu z liniowej służby składu stopiątek 1341+1342 (z przeznaczeniem na zabytek po dokonaniu remontu) obecnie w Gdańsku skład 1295+1296 jest ostatnim liniowym składem z przetwornicami wirowymi i oryginalnymi mechanizmami drzwiowymi:
Ten skład z LEDami przeżyje trochę dłużej niż inne 105Na, gdyż jest w dobrym stanie technicznym, lecz i tak żywot 105Na w Gdańsku nie potrwa zbyt długo i ciekawe, że komuś w ogóle się chciało w takie coś bawić. LEDy rozumiem w taborze który jakiś czas pojeździ, choćby zmodernizowane Ngd99 mają znany z aut osobowych patent z LEDowymi dziennymi które przygasają w momencie załączenia kierunku:
Zmodernizowany 114Na 1502 za to zachował żarowe kierunki, pozycyjne i stopu, lecz tutaj celowo chodziło o to, żeby pojazd zewnętrznie odpowiadał wyglądowi takiemu jaki miał gdy wyjeżdżał z fabryki:
Zachowano oryginalny kształt linii świetlnych w rogach sufitu, lecz jak wcześniej za szybami były świetlówki to teraz po modernie są LEDy:
Pewną ciekawostką jest to, że w niektórych parach spiętych tyłem, obsługujących wahadła, w miejsce pozycyjnych przednich tymczasowo zamontowano pozycyjne tylne/stopu: http://gtlodz.eu/img-manewry_koncowe_2017_03,38789.html
Na tym filmie prócz widoków z zewnątrz jest też widok z wnętrza tramwaju podczas przejazdu i warto zwrócić uwagę jak w czasie 4:09 na chwilę gasną świetlówki przy przejeździe przez izolator i zapalają się żarówki oświetlenia awaryjnego:
O ile nie ma wątpliwości, że pozycyjne tylne są nad kierunkami, a stopu obok pozycyjnych, to do końca nie wiem do czego służą te czerwone światła położone najniżej. Raz świecą, raz nie. Przeciwmgielnymi nie mogą być gdyż przy tych warunkach pogodowych nie można stosować przeciwmgielnych, widoczność jest dobra.
Oświetlenie zmodernizowanej bydgoskiej osiemsetpiątki w akcji, zastosowano świetlówki PL:
O ile w większości składów i solówek (tak jak w tej sztuce przedstawionej powyżej) lampki nad wejściem są żarowe, to widziałem też jeden skład z lampkami LED, niestety nie mam zdjęcia.
Tatra T3 czyli wagon tramwajowy będący dla Czechosłowacji tym czym dla nas są stopiątki. Choć konstrukcyjnie jest bliżej 13N (T3 i 13N mają wspólnego przodka w postaci Tatry T1), a Tatra potem wyprodukowała bardziej zbliżone wizualnie do stopiątek wozy różnych odmian serii T6, to zdecydowanie większe znaczenie miały jednak T3, które poza stanowieniem podstawy taboru wielu miast Czechosłowacji, to były eksportowane do wielu państw (zajmują drugie miejsce na świecie w ilości wyprodukowanych egzemplarzy). Skład ze zdjęcia pochodzi z Pragi i przeszedł wymianę napędu na chopperowy, również oprawy są inne niż oryginalnie: