Świetlówkom w pociągach przyglądałem się od dawna, zawsze interesowały mnie one. Dawniej, gdzieś do 2007 roku, większość świetlówek o mocy 25w, w pociągach, było marki PILA (z oznaczeniem CE w górnej linijce), spotkałem też GE oraz Sylvania, w dziennej barwie. Pile wszystkie miały barwę ciepłobiałą. Często zużywały się one bez okopceń, po prostu nie świeciły (albo przez wstrząsy zrywała się skrętka, albo uszkodzenie oprawy). Od kilku lat, gdy w Pile przestano produkować grube świetlówki, zacżeto instalować Spectrum. Co ciekawe wydaje mi się, że raz spotkałem świetlówkę marki POLAM, ale też chińską, z oznaczeniem F25T12, jak Spectrum. Obecnie spotykane Spectrumy, także mają ciepłą barwę. Raz widziałem jednak ciekawostkę - otóż świetlówki o mocy 25w MAJĄ zamienniki T8
Produkuje je Osram i zaczynają się pojawiać (jeszcze rzadko). Świetlówki liniowe o mocy 25w mają dokładnie takie same wymiary, jak krótsza wersja rur o mocy 40w, produkowana przez niektóre firmy
Teraz kolejna kwestia, która była tutaj poruszana. Zapłon. Otóż - aby rozwiać wszelkie wątpliwości co do zapłonu świetlówek 25w i innych T12 w pociągach - świetlówki te MAJĄ WYŁĄCZNIE ZAPŁON NA ZIMNO
Czasem w momencie zapłonu zaświecają się na chwilę żarówki na końcach.
W oprawach tych nie ma klasycznych zapłonników, ale zapłon przebiega w sposób "elektroniczny", na zimno i świetlówki też zużywają się bez klasycznego migania. Gdy słabnie emisyjność którejś z katod świetlówki, wskutek wyparowania emitera ze skrętki, nie pojawia się jednak efekt prostownikowy, ale sama rura zaczyna po prostu świecić odrobinę słabiej, przy czym wokół wadliwej elektrody powstaje standardowe zaciemnienie. Dziwi mnie jedynie brak tych wszystkich "anomalii", które pojawiają się normalnie, gdy świetlówka zużywa się przy napięciu 220V. Kompakty też działają na wysokiej częstotliwości i w nich zużycie elektrody do przerwania żarnika to zaledwie parę minut, a tamte rury potrafią świecić słabo tygodniami...
Często wtedy widoczny jest klasyczny efekt, że rura świeci jakby do połowy - im bliżej zużytej elektrody, tym słabiej
Zastanawia mnie, czy w tych układach elektroda świetlówki jest zwarta i świetlówka działa dalej też po przerwaniu skrętki, czy też jak skrętka się przerwie, to działanie się kończy, jak na elektronice...
trójmiejski
Kto remontuje te składy? Przydałoby się bardzo, żeby zdobyć przynajmniej parę sztuk takich opraw.