Oświetlenie Tramwajów

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez MRP200 » 5 marca 2017, 14:40

slaweklampy napisał(a):
trojmiejski napisał(a):Co do konkretnie holendrów to się nie wypowiadam gdyż nie mam konkretnych informacji. Nie mniej jednak przygasanie oświetlenia sugeruje zasilanie z instalacji nn. Tu jednak też się pojawia pytanie czy tak było oryginalnie? Możliwe, że to była poznańska przeróbka. Biorąc pod uwagę, że to konstrukcja z lat 50-tych to raczej należy przypuszczać, że świetlówki były zasilane prądem stałym, wtedy nie było jeszcze indywidualnych przekształtników tranzystorowych więc de facto były tylko dwie opcje zasilenia świetlówek. Albo zasilanie prądem stałym przez opory, albo centralna przetwornica oświetleniowa jak w EN57. Większość producentów tramwajowych preferowała to pierwsze rozwiązanie.


Moc potrzebna do oświetlenia tramwaju była stosunkowo niewielka w porównaniu z EZT EN57, czy EN71, więc przy dużej cenie przetwornicy wirującej takie rozwiązanie nie miało zbytnio dużego sensu ekonomicznego.

Modernizację oświetlenia żarowego można dość łatwo zmodernizować na lampy z diodami LED E27 stosując przetwornicę statyczną na napięcie wyjściowe 220V prądu stałego lub o mniejszym napięciu jeśli pozwalają na to źródła światła.

No i jak zwykle piszesz nieprawdę.
Bo pojawienie się w tramwajach instalacji nn nie miało żadnego związku z oświetleniem wnętrza a z podniesieniem bezpieczeństwa w pierwszej kolejności. Tramwaje dwuosiowe serii N4 wyposażono w instalację nn ponieważ pod koniec lat 60-tych pojawił się wymóg stosowania hamulców elektromagnetycznych szynowych, które zasilane są z baterii akumulatorów 36 V. Dodatkowo te tramwaje doposażono w maszyny drzwiowe. A było to spowodowane serią wypadków, który najtragiczniejszy miał miejsce w Szczecinie w 1967 roku, kiedy to w porannym szczycie w składzie składającym się z wozu motorowego i dwóch doczep podczas hamowania na stromym zjeździe przepaliły się obwody w nastawnicy i tramwaj stracił hamowanie.
W pierwszych tramwajach szybkobieżnych serii N13 przetwornica wirnikowa pełniła jednocześnie dodatkową funkcję. Na wale pomiędzy silnikiem a prądnicą zamontowana była dmuchawa, która zapewniała chłodzenie rozrusznika GBT-372. W tych tramwajach instalacja nn była już niezbędna, do zasilania oświetlenia zewnętrznego oraz całego rozrządu. Co ciekawe, oświetlenie wnętrza nadal było żarowe, zasilane napięciem trakcyjnym.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4281
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 5 marca 2017, 14:55

slaweklampy napisał(a):Moc potrzebna do oświetlenia tramwaju była stosunkowo niewielka w porównaniu z EZT EN57, czy EN71, więc przy dużej cenie przetwornicy wirującej takie rozwiązanie nie miało zbytnio dużego sensu ekonomicznego.

Przede wszystkim z 600V jeszcze da się sensownie obniżyć napięcie przez opornik, gdy o czymś takim przy 3kV można zapomnieć. W EZT można by zasilić przez opornik świetlówki 15W lub 20W niskim napięciem 110V (krótka seria dedykowanych na jedną trasę niemieckich EZT miała świetlówki 15W zasilane pokładowym 72V: http://www.wisoveg.de/rheinland/histo/kbe/his-et57.htm ), lecz to rozwiązanie miałoby na tyle dużo wad, że lepiej było zastosować dającą większą elastyczność przetwornicę oświetleniową.
Do tego tramwaje jeżdżą od pętli do pętli więc są częste okazje do zmiany kierunku przepływu prądu, w przypadku kolei zanim pociąg dojedzie do stacji końcowej to może minąć wiele godzin, a w tym czasie migracja rtęci zdąży już nastąpić.

Co do LEDów to w Polsce została ledwie garstka tramwajów z oświetleniem żarowym i raczej zbyt dużo czasu im nie zostało, zatem takie przeróbki są nieopłacalne w ich przypadku, a zabytków nie powinno się profanować. Dałoby radę kupić LEDy na 24V z trzonkiem B22d (takie są stosowane w tramwajach, nie E27) więc nawet jeśli problemu przetwornicy by nie było, to i tak nie opłaca się przedrutować opraw z zasilania WN z wieloma żarówkami w szeregu na zasilanie NN. A nie kojarzę żadnego tramwaju z fabrycznym oświetleniem głównym żarowym zasilanym z NN, tylko reflektory, kierunki i oświetlenie drzwi było zasilane z NN, ewentualnie oświetlenie awaryjne w wozach z oświetleniem świetlówkowym zasilanym z WN. Dopiero potem przy świetlówkach z przetwornicami tranzystorowymi zaczęto stosować NN do celów ogólno oświetleniowych. I tu się pojawiły rury ledowe na 24V, zresztą nawet bydgoskie i toruńskie Swingi od Pesy otrzymały takie rury fabrycznie, a niektóre NGT6 z Krakowa niedawno przeszły przeróbkę na takie rury.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez MRP200 » 5 marca 2017, 18:47

Zasilanie świetlówek napięciem trakcyjnym 600 V poprzez oporniki, jakkolwiek jest możliwe, to trzeba pamiętać, że taki sposób zasilania ma niską sprawność, a część dostarczonej mocy zostaje rozproszone w rezystorach w postaci ciepła, i to zapewne nie mała ilość. To też po części komplikowało niejako konstrukcję samego wozu, bo rezystory musiały być umieszczone w przewiewnym miejscu, np. w jakimś domku na dachu pojazdu. Podobnie jak umieszczone są rezystory rozruchowe chociażby w Helmutach.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4281
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 5 marca 2017, 18:58

To prawda, że to rozwiązanie ma wadę niskiej sprawności (do tego w przypadku stosowania rur z paskiem zapłonowym to dodatkowe straty są na pasku) i potrzebę mechanizmu zmiany kierunku przepływu prądu, żeby uniknąć migracji rtęci, choć jest to rozwiązanie pod pewnymi względami prostsze od przetwornicy oświetleniowej która też swoją drogą wymaga wielu przekaźników sterujących itd...
Wszystko zależy od konkretnego przypadku, przykładowo seria 100 Wiener Lokalbahn ma przetwornicę wirową jednocześnie wytwarzającą 220V 100Hz do oświetlenia i 24V do ładowania baterii. W przypadku tych wozów ma to uzasadnienie, zależnie od odcinka trasy ten tramwaj jest zasilany albo +/- 850V, albo +/- 600V i przy takiej rozpiętości napięć przetwornica wirowa jest konieczna ze względu na dużą elastyczność (równolegle produkowane wiedeńce E2 mają przetwornice statyczne, lecz te tramwaje jeżdżą tylko po mieście więc są stabilnie zasilane +/- 600V)

Znalazłem film na którym widać tętnienie światła świetlówki w Helmucie co sugerowałoby, że jednak przerabiano w Poznaniu oświetlenie:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 7 marca 2017, 20:30

Film na którym widać GT8 w szczegółach, w tym pulpit motorniczego, nastawnik oraz widok wnętrza, za dnia egzemplarz ze świetlówkami, w nocy egzemplarz z żarówkami:



Wspomniane już było, że każdy człon ma osobną szafkę elektryczną, lecz warto wspomnieć o jeszcze jednym szczególe.
Otóż w tramwaju zainstalowane są zmierzchówki i prócz opcji wyłączenia lub włączenia oświetlenia na stałe, jest też opcja automatycznego sterowania oświetleniem.

Swoją drogą to Witek kiedyś sfotografował żarówki w GT8:
Witeku napisał(a):Poznań GT8

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Pięcioczłon oświetlony żarówkami:



GT8N jeżdżące w Łodzi mają mieszane oświetlenie żarowo-świetlówkowe. Jest to efekt tego, że człon środkowy ze świetlówkami został wyprodukowany później i dostawiony do istniejących dwuczłonów. O historii jest więcej napisane na Wikipedii (patrz GT8N): https://pl.wikipedia.org/wiki/D%C3%BCwag_GT8
Oryginalnie to wyglądało tak:
http://gtlodz.eu/details.php?image_id=6017

Przed wprowadzeniem do eksploatacji zamieniono oprawki bez klosza na nowe plafoniery:
http://gtlodz.eu/img-3092007_r_wnetrze_ ... ,6688.html
http://gtlodz.eu/img-515,36433.html

Chociaż większość tramwajów z oświetleniem żarowym miała żarówki w szeregu zasilane bezpośrednio z sieci, to odkryłem, że tramwaje Hägglund M28 używane przez Göteborgs Spårvägar są oświetlone żarówkami 24V zasilanymi z instalacji NN:



http://www.lighting-gallery.net/gallery ... pid=113128

http://www.lighting-gallery.net/gallery ... pid=113127

Mieszane oświetlenie w wiedeńcach E1 już pokazywałem, lecz zawsze było w pełni sprawne, znalazłem zdjęcie wiedeńca w Sarajevie u którego oświetlenie świeci się tylko częściowo:
http://www.vlaky.net/servis/galeria.asp?page=1&id=3625
http://www.vlaky.net/upload/galeria/003625/079780.jpg

Tramwaj dwuosiowy z mieszanym oświetleniem:
http://www.mhd140.cz/program-doprovodny ... 2239-1523/
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 20 marca 2017, 07:31

N8C obwieszony lampkami choinkowymi:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 22 marca 2017, 09:19

Ostatnio w wielu gdańskich tramwajach wymieniono kierunkowskazy na nowe, dotyczy to głównie N8C, lecz widziałem też Swinga z nowymi kierunkami, w przypadku N8C oryginalne wyglądają tak:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oryginalne w Swingu:
Obrazek

Widziałem też Swinga z kierunkami takimi jakie są w Jazzach, lecz nie pamiętam numeru tego wozu.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 25 marca 2017, 00:08

Oświetlenie drzwi w zmodernizowanej stopiątce, dwie lampki oświetlające i lampka sygnalizacyjna zamykania drzwi:
Obrazek

Bydgoskie 805Na mają tylko jedną lampkę oświetlającą i jedną sygnalizacyjną.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez trojmiejski » 11 kwietnia 2017, 07:24

Oświetlenie wejścia w zmodernizowanym N8C z Kassel:
Obrazek

N8C z Dortmundu nie mają czerwonej lampki ostrzegawczej między lampkami oświetleniowymi, większość w zamian za to ma oczko diodowe w stopniu wejściowym (brak go w kasselczykach) mrugające na czerwono lub wybrane egzemplarze mają trzy oczka w stopniu, świecące na zielono gdy są otwarte drzwi i mrugające podczas zamykania na czerwono.

W nowym członie środkowym w wagonach z Kassel zastosowano nowe drzwi i mechanizm drzwiowy, białe światło diodowe świeci się przy otwartych drzwiach gdy jest załączone oświetlenie główne:
Obrazek

Dortmundy jako starsza moderna mają w nowym członie środkowym lampkę z żarówkami:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10943
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie Tramwajów

Postprzez Lampka » 12 kwietnia 2017, 08:19

trojmiejski napisał(a):To prawda, że to rozwiązanie ma wadę niskiej sprawności (do tego w przypadku stosowania rur z paskiem zapłonowym to dodatkowe straty są na pasku) i potrzebę mechanizmu zmiany kierunku przepływu prądu, żeby uniknąć migracji rtęci, choć jest to rozwiązanie pod pewnymi względami prostsze od przetwornicy oświetleniowej która też swoją drogą wymaga wielu przekaźników sterujących itd...
]


Jakie straty na pasku? On sluzy tylko do zaplonu lamp, potem prad plynie juz wyładowaniem glównym. To tak samo jak straty na starterze bimetalicznym, podobna proporcja. Jesli są to pojedyncze ulamki wata.

Z tego co kojarze to w tych ukladach role rezystorow pelnily żarowki wiec nie wymagaly raczej dodatkowego chlodzenia.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6560
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron