Strona 17 z 29

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 12 kwietnia 2017, 09:24
przez trojmiejski
Austriackie klony Düwagów miały żarówki jako rezystory, lecz oryginalne niemieckie wagony i Tatry T3 z pierwszej serii miały dedykowane pojedyncze oporniki które już grzały się bardziej. Skoro jednak takie rozwiązanie stosowano to najwidoczniej nie było to takie problematyczne niż by się wydawało na pierwszy rzut oka.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 13 kwietnia 2017, 12:05
przez Lampka
Zastanawiające jakiej rezystancji i mocy tam oporniki stosowano...
Źarowki są jednak lepszym rozwiązaniem bo emitują dodatkowo światło co przekłada sie na pewien wzrost sprawności takiego układu - część energii idzie w światło a nie tylko na cieplo.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 13 kwietnia 2017, 15:08
przez trojmiejski
Też się nad tym zastanawiam, lecz nigdzie nie znalazłem dokładniejszych informacji na ten temat i najprędzej coś mogą wiedzieć pojedyncze osoby na jakiś niemieckich forach tramwajowych.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 16 kwietnia 2017, 14:01
przez trojmiejski
Jak zazwyczaj łączono żarówki w szeregi po 5 sztuk 110V/120V, niemieckie GT6 miały żarówki 42V, a w Tatrach T1 i T2 oświetlenie stanowił szereg 15 żarówek 40V z mostkiem żeby w razie przepalenia żarówki reszta oświetlenia świeciła. W tramwajach LWS-86 jeżdżących i wyprodukowanych w Sankt Petersburgu zastosowano jeszcze inną konfigurację, te tramwaje mają 3 szeregi po 10 sztuk żarówek 60V zasilane z sieci 550V plus oświetlenie awaryjne 24V. Do tego 2 oprawy są zlokalizowane w dość specyficznym miejscu, są przymocowane do konstrukcji przegubu (sam przegub pod pewnym względami przypomina rozwiązania ze stodwójki):



Widać jak oświetlenie awaryjne załącza się zanim wróci zasilanie oświetlenia głównego:



Na tym filmie widać przerwany lub celowo wyłączony jeden z trzech szeregów, w ramach tego szeregu 10 żarówek nie świeci się, odpowiednio 5 żarówek w pierwszym członie i 5 w drugim:


Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 28 kwietnia 2017, 11:58
przez trojmiejski
Niektóre N8C z Kassel otrzymały nowe diodowe lampki oświetlenia fabrycznych wejść w miejscu wcześniejszych żarowych:
Obrazek

Obrazek

Przycisk otwierania drzwi, jak już się drzwi zaczynają otwierać to zapala się żarówka podświetlająca dolny piktogram:
Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 30 kwietnia 2017, 22:59
przez trojmiejski
Poznański Modertrans Beta, trochę starsze egzemplarze jak ten mają oświetlenie świetlówkowe, najnowsze Bety zaś mają oświetlenie w postaci identycznie wyglądających opraw LED:
Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 2 maja 2017, 22:50
przez trojmiejski
Solaris Tramino S105p, oświetlenie wnętrza LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 5 maja 2017, 22:12
przez trojmiejski
O ile poznańskie 105Na podczas współczesnych remontów otrzymywały osobne światła pozycyjne i kierunkowskazy, to zabytkowy poznański skład szybkowców ma oryginalne zespolone światła:
Obrazek

Tablica kierunkowa jest podświetlona świetlówką.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 10 maja 2017, 17:22
przez trojmiejski
Porównanie świateł przednich i tylnych w Tatrze RT6N1 przed i po modernizacji:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 6 czerwca 2017, 22:55
przez trojmiejski
trojmiejski napisał(a):Tramwaj Alstom-Konstal Ngd99, wyprodukowano tylko 4 sztuki, 3 obecnie są modernizowane przez Modertrans i w ramach modernizacji oświetlenie zostanie wymienione na LED. 1004 jest jedynym w tej chwili jeżdżącym egzemplarzem i jest to ostatnia okazja na złapanie oryginalnego oświetlenia w akcji, wkrótce ten egzemplarz pojedzie na modernizację jak bracia:
Obrazek

Takie lampki na żarówki rurkowe można spotkać w Jelczach M11 i w innych wybranych Jelczach i Autosanach:
Obrazek

Obrazek

Po modernizacji, ogólnie po zmianie oświetlenia i drzwi wygląda to biedniej niż w oryginale:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek