Strona 24 z 29

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 28 lipca 2018, 21:54
przez toomm40
odgłos otwierania i zamykania drzwi też unikatowy-o ile ta 13-stka też miała jeszcze silniki od wiertarek(?) ;)

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 28 lipca 2018, 22:19
przez MRP200
W 13-tkach chyba zastosowano całkowicie inne maszyny drzwiowe, jednak charakterystyczne dla tych wozów pozostaną dwudzielne drzwi harmonijkowe.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 29 lipca 2018, 02:02
przez trojmiejski
O nakręceniu filmu akurat pomyślałem :D :


Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 19 sierpnia 2018, 22:58
przez trojmiejski
Małe uzupełnienie w temacie parówy #795, żarówka oświetlenia tablicy bocznej:
Obrazek

O ile bez dokładnego przyjrzenia się nie widać różnicy jako tako między zastosowaniem żarówek 110V lub 220V, a żarówek NN, o tyle w przypadku tego wagonu podświetlenie przedniego filmu nie sprawia wrażenia zgodnego z historią. Owszem, 13N miały później zastosowany tzw. duży film z podświetleniem świetlówkowym, lecz wagony z końcówki produkcji fabrycznie miały średni film (#795 to jeden z nielicznych wagonów które zachowały średni film przez cały okres istnienia) który nie powinien być równomiernie oświetlony, przez niego powinno w wybranych punktach mocniej się przebijać światło 3 żarówek 220V (wystarczy porównać z jakąś stodwójką). Ten wagon obecnie w założeniach ma reprezentować stan fabryczny, nie stan bezpośrednio po zakończeniu regularnej eksploatacji więc w takiej sytuacji przedni film jest zbyt równomiernie oświetlony:
http://phototrans.pl/14,919733,0,Konstal_13N_795.html
http://phototrans.pl/14,900144,0,Konstal_13N_795.html

Oświetlenie ostatniego wejścia:
Obrazek

Parówki pod koniec regularnej eksploatacji miały ostatnie wejście oświetlone w inny sposób, za pomocą 4 żarówek na zewnątrz, dobrze to widać na tym filmie, w minucie 11:31:



Kierunkowskazy i tylne światła były inne, prócz takich świateł jak w wagonie #407 występowały także światła zespolone z FS Lublin.

Tu trzeba pochwalić, że w #795 zastosowano fabryczne światła tego samego typu co stosowane w Starach 21 i 25:
Obrazek

Wspominałem, że ten wagon reprezentuje stan fabryczny parówek z końca produkcji. 13N z początku produkcji wyglądały pod wieloma szczegółami zupełnie inaczej, dzielona szyba przednia, mały film, pantograf nożycowy i zupełnie inne światła. W Warszawie historykiem w takiej konfiguracji jest wagon #503 który również jest pierwszym wyprodukowanym wagonem 13N w ogóle. Własnych zdjęć nie mam lecz dobrze widać ten wagon na tym filmie, od 3:23:



Wewnątrz zostawiono plafoniery jak były, lecz warto wspomnieć, że oryginalnie #503 i #504 jako jedyne dwie parówy miały oświetlenie kinkietowe:
http://tramwar.pl/u0503-2.html

Oczywiście taki styl świateł zewnętrznych jest bezpośrednim nawiązaniem do Tatry T1 czyli oryginału którego kopią są nasze parówy:






Choć łączy je wspólny przodek, rozwój tramwajów czechosłowackich i polskich później poszedł w mocno różne strony, a jednak mimo separacji niektóre późniejsze rozwiązania okazywały się być podobne. Przykładowo stosowane w Tatrach T3 światła tylne przypominają te z późniejszych 13N:






Takie światła były też stosowane w produktach Skody, trolejbusach i autobusach, w tym w ogórkach (te produkowane na licencji przez Jelcza zależnie od rocznika miały albo czechosłowackie światła, albo polskie i to takie jak w omawianych powyżej 13N i Starach). Przykład takich świateł w trolejbusie Skoda 9Tr:
Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 22 sierpnia 2018, 01:19
przez trojmiejski
Tak zwana Berlinka czyli zabytkowy warszawski tramwaj typu K, o historii tych wagonów jest trochę opowiedziane na tym filmie:



Na początku tego filmu widać załączanie oświetlenia:



Używane są cztery szeregi po 5 żarówek, w skład pierwszego wchodzi żarówka w reflektorze czołowym, trzy żarówki w świetliku i żarówka oświetlenia tarczy na dachu, drugi szereg to analogiczny do pierwszego komplet żarówek na drugim końcu wagonu, zaś pozostałe szeregi to oświetlenie wnętrza (8 plafonier w przedziale i po sztuce w przedsionkach):
Obrazek

Obrazek

W kwestii bliższego widoku na świetlik to będę się posiłkował starym zdjęciem:
Obrazek

Na filmie motorniczy w celu załączenia oświetlenia przekręca te łączniki obrotowe:
Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Obrazek

Wagon ten posiada historyczne kierunkowskazy lecz w praktyce obecnie nie są używane:
Obrazek

Oczywiście w Polsce w niektórych innych historycznych wagonach mających takiego typu kierunkowskazy nie zostawiono ich tylko w roli atrapy lecz po to, żeby nadal ich używać:





Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 26 sierpnia 2018, 22:50
przez trojmiejski
Warszawska stopiątka stylizowana na stan fabryczny:
Obrazek

Elektryka pozostała w formie przerobionej więc niezgodnie z pierwowzorem jest duża szafa elektryczna:
Obrazek

Prostopadle umieszczona oprawa świetlówkowa i charakterystyczny kaseton:
Obrazek

Światła zewnętrzne choć podobne to jednak trochę inne niż w późniejszych stopiątkach:
Obrazek

Znaleziony film z nocnego przejazdu bliźniaczym wagonem #1000:


Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 29 sierpnia 2018, 23:45
przez trojmiejski
Mocno zmodyfikowany Konstal 5N z Elbląga:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 2 września 2018, 18:45
przez trojmiejski
Konstal z Torunia:
Obrazek

Zmieniono układ lampek zamontowanych do maszyn drzwiowych, zamiast dwóch białych i jednej czerwonej zastosowano bydgoski układ z jedną białą i jedną czerwoną.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 7 września 2018, 15:49
przez trojmiejski
Film z berlińskim Rekowagen posiadającym mieszane oświetlenie świetlówkowo-żarowe, świetlówki są w szeregu z żarówkami jako ogranicznikami prądu, całość jest podłączona bezpośrednio do zasilania WN z sieci trakcyjnej. Choć film nagrany po zjednoczeniu Niemiec, na ulicach nadal widać dużo klimatów oświetleniowych NRD:


Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 11 września 2018, 19:19
przez trojmiejski
Zabytkowy tramwaj Ring z 1930:
Obrazek

Świetlik:
Obrazek

Nie mrugające kierunkowskazy z żarówkami 110V:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oryginalnie poza osobnym oświetleniem świetlików było tak, że jeden szereg składał się z żarówki reflektora czołowego, trzech żarówek w przedziale i żarówki w przedsionku po przeciwnej stronie, a drugi szereg z analogicznej kombinacji (przed reflektorem wstawiona była wtedy półprzeźroczysta czerwona tarcza). Obecnie jeden szereg nadal jest tak zrobiony, lecz w przypadku drugiego świecą się żarówki wnętrza, ale "tylny" reflektor nie. Potencjalne wyjaśnienie braku piątej żarówki na następnych fotach.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wtedy załączony był jeden szereg:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wyjaśnienie tajemnicy drugiego szeregu, brak piątej żarówki 110V 60W skompensowano tak, że jedna z czterech żarówek które są w szeregu wyjątkowo jest żarówką 230V 100W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Klasyczny Polamp:
Obrazek