Strona 27 z 29

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 6 listopada 2019, 21:12
przez trojmiejski
Dla upewnienia się spojrzałem jeszcze raz na zdjęcia na dysku i mogę potwierdzić, że jest z obu stron. Od strony wagonu doczepnego:
Obrazek

Od drugiej strony:
Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 6 listopada 2019, 21:14
przez MRP200
Zgadliście. To prymitywna piasecznica. Piasek sypało się do tego lejka dłonią z pojemnika.Nie było zapewne to łatwe, ale wtedy te tramwaje nie rozwijały jakiś dużych prędkości.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 6 listopada 2019, 22:14
przez trojmiejski
Ten tramwaj dodatkowo wyróżnia się też tym, że zamiast typowego układu z dwoma osiami napędowymi tutaj tylko jedna oś jest napędowa. Widać to na tym zdjęciu (względem oryginału w tej replice jest taka różnica, że zamiast pustej przestrzeni przy osi tocznej tutaj zainstalowano w tamtym miejscu akumulatory):
Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 19 listopada 2019, 15:35
przez trojmiejski
Najnowsza Pesa 128NG. W odróżnieniu od wcześniejszych tramwajów z serii Jazz, ta partia zawiera oświetlenie LED (produkcja Famor) które dostosowuje się temperaturą barwową do warunków zewnętrznych. Na zdjęciach jest w trybie 3000K, lecz wczoraj minąłem się z tą samą sztuką świecącą wewnątrz 5500K:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 28 listopada 2019, 19:58
przez trojmiejski
Ten sam tramwaj z oświetleniem w trybie daylight. Żeby nie było przekłamania programowy WB jest ustawiony tak samo na 4500K:
Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 6 stycznia 2020, 23:36
przez trojmiejski
Tegoroczne wydanie przyozdobionej na święta gdańskiej N-ki:
Obrazek

Przez większość dni jeździła z kompletem oświetlenia, w tym z podświetleniem tablic na dachu które w zeszłych latach nie zawsze było uruchamiane. Jednakże miałem szczęście lub nieszczęście wybrać na polowanie dzień w którym przytrafiła się tej N-ce pewna awaria oświetlenia. Poza kierunkowskazami jedynymi świecącymi klasycznymi żarówkami były 4 sztuki w oświetleniu wnętrza. Jako, że doświadczalnie było widać jak te 4 sztuki są zasilane z 600V, a nie było żadnej innej świecącej dodatkowej żarówki pełniącej rolę piątej żarówki w typowym połączeniu szeregowym, prawdopodobnie w szeregu były 3 żarówki 110V i 1 żarówka 230V. Zdjęcia wnętrza zrobione komórką gdyż w aparacie bateria się rozładowała:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 27 lipca 2020, 11:36
przez trojmiejski
Pochodzący oryginalnie z Düsseldorfu Düwag GT6 z 1957 wyposażony w oświetlenie żarowe (są dwa szeregi po 14 żarówek 42V, co prawda oprawek B22d jest 30 sztuk, aczkolwiek dwie tuż za kabiną nie są połączone z układami szeregowymi, może w założeniach powinny być zasilane z baterii na jeszcze niższe napięcie, w członie A jest 14 oprawek w tym 12 instalacji szeregowej gdy w B jest 16 sztuk zatem pojedynczy szereg obejmuje 6+8 żarówek z obu członów w jednej linii):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zbliżenie na Tungsrama 40W 42V (napięcie wynika z połączenia 14 żarówek w szereg):
Obrazek

Obrazek

Oprawy z mlecznym kloszem to bateryjne zasilanie automatycznie załączające się przy zaniku napięcia:
Obrazek

Obrazek

Nie moje zdjęcie przedstawiające 16 świecących żarówek z członu B:
https://s24.flog.pl/media/foto/pozahory ... e85536.jpg

Z tego co pamiętam to w Düwagach jest tak, że oświetlenie automatycznie załącza fotokomórka lecz w trakcie mojego przejazdu oświetlenie się nie załączyło. Prawdopodobnie fotokomórka była odłączona w szafie centralnej. Choć potem odkryłem na zdjęciach, że wykręcone są pierwsze za kabiną żarówki i były początkowo wątpliwości odnośnie znaczenia tego faktu, to sprawę wyjaśnił ten film z tego samego wozu gdzie żarówka za kabiną jest wykręcona, lecz nie przeszkodziło to w rozruchu przynajmniej jednego z szeregów:



Znalazłem też dla porównania inną sztukę GT6 nadal będącą w Niemczech. Tu też jest żarówek w szeregu 14 i ogólnie oprawek jest 28, z innym rozmieszczeniem poszczególnych żarówek danych szeregów, a konkretnie po równo w obu członach:
http://www.bkcw-bahnbilder.de/PictureGa ... 2/pix.html
http://www.bkcw-bahnbilder.de/PictureGa ... 160153.htm
http://www.bkcw-bahnbilder.de/PictureGa ... 160154.htm
http://www.bkcw-bahnbilder.de/PictureGa ... 160155.htm
http://www.bkcw-bahnbilder.de/PictureGa ... 160160.htm

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 31 lipca 2020, 18:24
przez trojmiejski
Jeszcze widok na Helmuta z zewnątrz:
Obrazek

Tablica podświetlona świetlówką:
Obrazek

Obrazek

W ramach renowacji na historyka przywrócono oryginalne niemieckie światła tylne, w tym pomarańczowe światło stopu
Obrazek

Kierunki to znany patent z żarówkami mrugającymi naprzemiennie, świeci pomarańczowy stop:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 22 września 2020, 20:56
przez trojmiejski
W związku z tym, że w tym roku nie mogły się odbyć Dni Transportu Publicznego to Tramwaje Warszawskie wrzuciły do Google Street View widok z różnych punktów na ich wybrane tramwaje zabytkowe.
A #43 https://goo.gl/maps/bpdrhPNqkYiZuko78
C #257 https://goo.gl/maps/W5AFXScSsNZPRhks8
Lw #541 https://goo.gl/maps/A166X5mZRchX7jmf6
13N #503 https://goo.gl/maps/s4TovLHpCBBcSP5n6
105N #1000 https://goo.gl/maps/Xpmx7HmHa8FGsDD86
105N #1006 https://goo.gl/maps/Yf4kpezM9oSREPL9A
W #2204 https://goo.gl/maps/Rr9Q2QA3vm261WbDA
K #446 https://goo.gl/maps/EcQoe4wpYZryryEu6

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 4 listopada 2020, 16:59
przez trojmiejski
Łatwo zauważalny jest fakt, że w odróżnieniu od zabytków z zagranicy nasze zabytki mają zazwyczaj przeźroczyste żarówki choć bardziej zgodne z historią byłoby stosowanie mlecznych żarówek. Jednakże znalazłem zdjęcia wnętrza zabytkowego składu tramwajów Berolina nazwanych Jaś i Małgosia (które są zabytkami od odpowiednio 1970 w przypadku silnikowego Jasia i 1972 w przypadku doczepy Małgosi) które w niektórych oprawach do dziś zachowały jeszcze mleczne żarówki, możliwe, że oryginalnie zainstalowane w czasie PRLu:
https://polska-org.pl/4105992,foto.html
https://polska-org.pl/4106000,foto.html