Strona 28 z 29

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 8 lutego 2021, 22:06
przez trojmiejski
Stodwójka z tegorocznego WOŚPu, tym razem względem stanu sprzed dwóch lat działało podświetlenie tablic:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wewnątrz świecił komplet żarówek:
Obrazek

Filmik z przejazdu:


Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 18 września 2021, 22:59
przez trojmiejski
Pochodzący z 1908 warszawski tramwaj typu A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tradycyjna metoda z tylnym światłem czyli filtr barwny umieszczony przed reflektorem:
Obrazek

Żarówka na tylnym pomoście:
Obrazek

Wnętrze jest podzielone na dwa przedziały:
Obrazek

Każdy przedział ma własną oprawę z pięcioma żarówkami:
Obrazek

Obrazek

W tramwaju zastałem polskie klasyczne żarówki, tutaj Piła 127V 60W z półokrągłym żarnikiem:
Obrazek

Obrazek

Inna Piła z żarnikiem w innym wykonaniu, o prostym kształcie:
Obrazek

Obrazek

Helios 150V 60W:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 22 września 2021, 22:02
przez trojmiejski
Tramwaj typu Lw z 1925:
Obrazek

Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Obrazek

eNka z 1951:
Obrazek

Włączone podświetlenie tablicy i oświetlenie wnętrza:
Obrazek

Pierwsza wyprodukowana parówka 13N o numerze 503 z 1959:
Obrazek

Obrazek

Mała tablica relacyjna charakterystyczna dla pierwszych egzemplarzy:
Obrazek

Również charakterystyczne dla pierwszych egzemplarzy kierunki:
Obrazek

Tył:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Obrazek

Stanowisko konduktora:
Obrazek

Obrazek

Pulpit:
Obrazek

Seryjny egzemplarz wystylizowany na stan z czasów PRL, pod koniec lat 70-tych. Średni film, żarowe podświetlenie tablicy z numerem linii:
Obrazek

Oświetlające wejście z zewnątrz małe żarówki we wnęce:
Obrazek

Tylne światła które powszechnie instalowano przy okazji remontów w trakcie eksploatacji:
Obrazek

Takie światła były instalowane jako zastępstwo fabrycznych obłych świateł stosowanych również w Starach 25.

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 16 grudnia 2021, 14:09
przez trojmiejski
Świeżo wykonana modernizacja N8C z wymianą silników na asynchroniczne:
Obrazek

Wóz 1107 jest szczególny pod tym względem, że jedną z kabin ma całkowicie zabudowaną gdyż poza ruchem liniowym, może także służyć jako nauka jazdy:
Obrazek

Zbliżenie na linię świetlną LED:
Obrazek

Wcześniej nie występujący w modernach N8C podłużny pasek LED świecący na biało gdy drzwi są otwarte, a podczas ich zamykania świecący na czerwono:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 19 grudnia 2021, 09:50
przez slaweklampy
Do czego są te gniazda blisko lamp tylnych i reflektorów?

Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 19 grudnia 2021, 10:43
przez Farel03
Te gniazda występują w modelach 13N, 102N/Na, 105N/Na (jako i wersjach wąskotorowych) i służą do jazdy ukrotnionej. Wagon podłączony do takiego gniazda staje się doczepą czynną i przy bardzo dokładnym zestrojeniu połączenie sprzęgiem mechanicznym nie byłoby nawet wymagane

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 11 lutego 2022, 18:22
przez trojmiejski
Jak co roku na WOŚP wyjechały zabytkowe tramwaje, Bergmann z 1927 roku:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Konstal 105N, podejrzewam, że wszystkie świetlówki to grubasy T12, po tym jak świecą na pewno to są rury o barwie dziennej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Podświetlenie i sygnalizacja wejść:
Obrazek

Zgodnie z przeznaczeniem tablice za świetlikami w klapach maszyn drzwiowych są podświetlane świetlówkami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

102Na:
Obrazek

Obrazek

Żarówki wyglądają na niskonapięciowe choć pewności nie mam. Trzecia sztuka najbardziej na prawo nie świeciła:
Obrazek

Obrazek

Cztery oprawy wewnątrz nie świeciły, jako, że już wcześniej zidentyfikowałem, że w tym egzemplarzu ilość opraw jest mniejsza niż fabrycznie, to pewnie coś pokombinowali z układem połączeń szeregowych i dlatego nie świeciły się cztery oprawy zamiast spodziewanych pięciu:
Obrazek

Nie mój film, pokazuje jednak, że z częścią żarówek przepaloną już tak wyjechał rano:


Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 12 sierpnia 2022, 20:52
przez trojmiejski
Klasyczne czechosłowackie tramwaje w Pradze, widok z zewnątrz na Tatrę T1 czyli oryginał który był bazą do stworzenia Konstala 13N:
Obrazek

Obrazek

Tył, światło pośrodku to pojedyncze światło stopu, a po bokach to są światła pozycyjne:
Obrazek

Obrazek

Model rozwojowy czyli Tatra T2, Praga ma trzy wozy tego typu, a regularnie się pojawiają egzemplarze 6003 i 6004 (egzemplarz 6002 rzadko wyjeżdża ze względu na posiadanie wędki), które do 2018 jeździły w Libercu z oświetleniem wnętrza przerobionym na świetlówkowe i gdy Praga odkupiła te wozy, to po zakupie przywróciła do stanu historycznego. Przy czym 6003 przywrócono do stanu jak z fabryki czyli pojedyncze światło z przodu i pojedyncze światło stopu na tyle, zaś 6004 wystylizowano na wygląd jaki w wyniku modernizacji wagony T2 miały w latach 80-tych. Wtedy przerabiano elektrykę na tożsamą z modelem T3, z przodu przerabiano oświetlenie na dwa światła i podobnie z tyłu na zestaw z typowymi światłami zespolonymi kierunek+wsteczny+stop/pozycje, które w Polsce można było spotkać w Ogórkach i Skodach 9Tr. Tu wagon 6003 z pojedynczym stopem:
Obrazek

Obrazek

Wagon 6004 w stanie jak z lat 80-tych:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze, oświetlenie stanowią żarówki z gwintem E27 w konfiguracji piętnastu żarówek 40V 40W połączonych w szereg do zasilania 600V. Żarówki mają specjalną budowę z mostkiem wewnątrz bańki, gdy przepali się włókno to przepływający prąd zwiera mostek dzięki czemu nawet przy jednej przepalonej żarówce, pozostałe czternaście będzie świecić do czasu wymiany żarówki:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Lampka ostrzegawcza zamykania drzwi, świeci się razem z sygnałem dźwiękowym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 13 sierpnia 2022, 21:09
przez MRP200
trojmiejski napisał(a):Wnętrze, oświetlenie stanowią żarówki z gwintem E27 w konfiguracji piętnastu żarówek 40V 40W połączonych w szereg do zasilania 600V. Żarówki mają specjalną budowę z mostkiem wewnątrz bańki, gdy przepali się włókno to przepływający prąd zwiera mostek dzięki czemu nawet przy jednej przepalonej żarówce, pozostałe czternaście będzie świecić do czasu wymiany żarówki:

A nie czasami trzonek bagnetowy B22d. Nie podważam tego, ale trzonek gwintowy do pojazdów trakcyjnych kompletnie się nie nadaje. Drgania podczas jazdy powodują samoistne wykręcanie źródeł światła (i nie tylko tych elementów).

Re: Oświetlenie Tramwajów

PostNapisane: 14 sierpnia 2022, 12:08
przez trojmiejski
Kiedyś na zagranicznym lightingu pojawiło się zdjęcie takiej żarówki i miała trzonek E27, co mnie samego zdziwiło gdyż też bym się spodziewał, że trzonek B22 byłby bardziej stosowny. Napięcie żarówki i obecność mostka zgadzały się z założeniem stosowania w takich tramwajach więc jestem w stanie uwierzyć, że opis który widziałem był prawdziwy.