Xenon HID samochodowy

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez arw » 3 lutego 2010, 22:57

A zwykły MH emituje UV i wymaga opraw filtrujących?
Czy to tylko sprawka zawartosci ksenonu w bance w samochodowych HIDach?

HID jest metalohalogenem który się bardzo konkretnie nagrzewa podczas pracy.

Ale chyba nie bardziej niż halogen? (35W vs. 55W)
arw
 
Posty: 373
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 3 lutego 2010, 20:45

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez amisiek » 3 lutego 2010, 23:05

Według mnie, zwykły MH przeznaczony do opraw zamkniętych (for closed luminaries) może emitować UV, ten do opraw otwartych nie ma prawa. To zależy od tego, czy zewnętrzna bańka jest wystarczająco gruba i czy zawiera filtr pochłaniający UV (większość lamp już taki filtr posiada, ale niestety nie wszystkie, to trzeba sprawdzić w katalogu).
Generatorem UV są głównie pary rtęci (ksenon uruchamia wyładowanie, potem odparowuje rtęć z amalgamatu lub kropelek, potem odparowują sole metali z grupy halogenków) i to przechodzi przez kwarcową bańkę. Jak obejrzysz charakterystyki widmowe różnych lamp, to zobaczysz, że prawie każda z nich ma prążki od rtęci... to stąd może być ten UV właśnie.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez arw » 3 lutego 2010, 23:11

Mhm, czyli nie jesteś pewien tego, co napisałeś?
Można jakoś w amatorski sposob zmierzyć/sprawdzić emisję UV ?
arw
 
Posty: 373
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 3 lutego 2010, 20:45

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez DocBrown » 3 lutego 2010, 23:18

Promieniowanie UV powoduje świecenie białych kartek papieru na niebieskofioletowo.

P.S. Amisiek, tylko jarznik jest kwarcowy, bańka jest z normalnego szkła i zatrzymuje większość UV !!
DocBrown
 

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez DocBrown » 3 lutego 2010, 23:21

amisiek napisał(a):Jak kupisz rozsądne rzeczy czyli nie allegrohidy ale Osram Xenarc H4 w barwie 4200, masz autopoziomowanie (ja mam) i spryskiwacze, to się nie czepiają. Dwie ważne sprawy - nie może świecić po oczach z boku (H4 mają wiązkę z boku, HIDy jej mieć nie mogą) i nie może być to 6000K ale poczciwe 4200. To świeci jak mocny halogen i specjalnie się nie wyróżnia. Wg mnie najważniejszym problemem jest precyzja osadzenia lampy w oprawie. 2 mm przesunięcia powoduje rozjechanie ogniska i odcięcia. Przynajmniej w moim samochodzie tak jest.

Doc, wiesz, że na Wiejski Tuning dzisiaj znowu coś wrzuciłem ;)?

Jakby dotykała, to może pęknąć od różnicy temperatur. HID jest metalohalogenem który się bardzo konkretnie nagrzewa podczas pracy.


Pomyśle o tym. 4200K to tak średnio mi pasi, aktualnie mam żarówki H4 które świecą prawie jak daylighty (tak, to nie żart !!) i mijałem policjantów wiele razy i nikt się do niczego nie dochrzanił. Czy te Osramy Xenarc występują w wersji 6000K, albo 6500K ??
Bo z tego co wiem, to barwa może być nawet i wyższa od 6500K, najistotniejsze jest to, aby nie oślepiać jadących z przeciwka. Moje reflektory są tak skonstruowane, że podzielone są na dwie sekcje, na krótkich świeci żarnik od krótkich w żarówce H4, a po załączeniu długich świeca dodatkowo H1 umieszczone w osobnych sekcjach, oraz żarnik od długich w H4
DocBrown
 

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez amisiek » 3 lutego 2010, 23:25

Nie jestem pewien, bo to zależy od modelu lampy. Gdy przeglądasz specyfikacje techniczne (a odwalałem sporo tej roboty, efekty masz w dziale informacje podstawowe - Lampy ;) ) to znajdziesz czasami informacje na ten temat. Niestety nie ma ich w przypadku tanich lamp HID. Standardowe D2R i D2s mają takie wpisy w katalogu, ale produkcje chińskie już niekoniecznie. Nie wiem jaką lampę masz - to może być różna produkcja przecież.
Można spróbować, odpalając w szczelnej oprawie i wąchając - zapach ozonu wskaże dużą emisję UV. Pośrednia i mało sprawna metoda, ale lepsze to, niż nic. Świecenie papieru - zgadza się, jest jeszcze sposób w postaci pisaka z fluoresceiną. Normalnie jest jaskrawa, w obecności UV wręcz gryzie w oczy zielonym.
Wiem, Doc, ale w przypadku niektórych MH nie ma zewnętrznej bańki, samochodowy HID jest właśnie taką lampą.
Co do barwy - wierz mi, lepiej wybrać 4200. Tu nie powinien być bajer ale lepsze oświetlenie drogi. Przynajmniej jestem takiego zdania. Te z H4 Osram to chyba nie, ale są inne. Można także wstawić adapter, który umieści Ci D2R w ognisku, ale to już jest rzeźba, której nie popieram. Spece od ksenonów to http://www.oswietlenia.com ale nie kupuj chińszczyzny, to są wyrzucone pieniądze. Mój kolega zrobił ten błąd, kosztowało go to dwa razy tyle, w końcu i tak kupił do swojego Opla homologowane kompletne lampy przednie firmy Hella. Tam się wstawia standardowe D2S.
Ja mam tak, że krótkie świecą HIDami z autopoziomowaniem, długie zwykłym halogenem.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez KaszeL » 4 lutego 2010, 00:13

Ja myślę, że w przypadku świateł samochodowych głównym problemem chińszczyzny jest właśnie oświetlanie kierowców. Homologowane ksenony nie powinny tego robić, ale oczywiście wypadki się zdarzają. W mojej firmowej Viki C FL już raz auto poziomowanie wysiadło. Rezultat, błyskający z naprzeciwka kierowcy. Oczywiście w takim przypadku nie ma żartów, chodzi o bezpieczeństwo na drodze - dlatego wszelkim samoróbkom również jestem przeciwny. Natomiast odnośnie świecenia zwykłych żarówek na długich - to bardzo klasyczne rozwiązanie. Tylko reflektory Bi-Ksenonowe świecą samymi lampami wyładowczymi. Niemniej tam jest to rozwiązane nieco inaczej. Palnik jest jeden, a w momencie przełączenia się na długie podnosi się przesłona.

Arw: Każdy MH sieje UV, w tym także "ksenon" samochodowych, który defacto jest lampą MH z większą zawartością Xenonu. To, czy lampa przepuszcza takie promieniowanie zależy tylko i wyłącznie od jej konstrukcji. Jedne mają bańki UV Stop, inne nie. To należy za każdym razem osobno sprawdzić. Szkoda oczu.
Uwaga zły, zły admin. W razie problemów szukaj pomocy u dobrego -> neon44
Avatar użytkownika
KaszeL
Site Admin
 
Posty: 8650
Zdjęcia: 534
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 14:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez DocBrown » 4 lutego 2010, 18:56

Mam reflektory Hella od Audi 90 B3 (powoli stylizuje swoje 80 na 90), 6500K nie jest dla mnie bajerem, tylko chodzi mi o to, że w takim świetle dużo lepiej widzę (przynajmniej ja tak mam)
DocBrown
 

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez arw » 4 lutego 2010, 19:33

Ok, słońce też zapodaje nam wiązkę UV-A i jakoś każdy żyje.
Pytanie, kto wie ile taki HID czy MH emituje UV? Porównywalnie ze słońcem? wiecej? mniej?

A co do świecenia białej kartki na niebieskofioletowo, to chyba tylko jak jest widmo czystego UV, bo jak go zakłóca inne pasmo, to juz karta świecić nie bedzie tym efektem?
arw
 
Posty: 373
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 3 lutego 2010, 20:45

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez amisiek » 4 lutego 2010, 23:06

Tak, dlatego nie zawsze tę różnicę widać. Barwniki świecące w UV, takie jak fluoresceina czy eozyna są bardzo dobrym wskaźnikiem. Ewentualnie banknoty ze świecącymi w UV elementami.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron