Xenon HID samochodowy

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez bartek380V » 30 maja 2010, 07:32

Problemy z policja sa i beda dlatego ze lampa ksenonowa potrzebuje wg prawa specjalne wewnetrzne urzadzenie samopozoimujace na ktore kierowca nie ma wplywu. Ksenon ma 3 razy wiekszy strumien swiatla i wiazka swiatla musi byc ustawiona na droge a nie w auto kogos :) :) :) Oczywiscie jestem za ksenonami. Moze zrobie sobie jakas latarke ksenonowa a jakiej marze. :P :P
Zawsze przestrzegaj zasad BHP . robisz to na wlasną odpowiedzialnosc,jesli nie jestes pewien swojego bepieczenstwa i otoczenia to skonsultuj sie z wykwalifikowanym elektrykiem inaczej mozesz byc zabójca siebie i innych! (wszelkie prawa zastrzezone)
Avatar użytkownika
bartek380V
 
Posty: 1775
Zdjęcia: 121
Dołączył(a): 5 maja 2010, 15:14

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez DocBrown » 30 maja 2010, 11:56

To urządzenie samopoziomujące nie jest wymagane w autach wyprodukowanych przed którymśtam rokiem :twisted:
Wiem, że niektóre Audi V8 (tak, V8 a nie A8) miały xenony fabrycznie i bez żadnego samoregulatora.
DocBrown
 

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez max » 24 czerwca 2010, 22:34

Ciekawe jakie CRI ma lampa czysto xenonowa taka jak osram xbo. Podobno widmo najbardziej zbliżone do słonecznego. Prawie ciągłe i nie ma takiej lampy wyładowczej co by dawała takie światło. CRI bliskie 100 dlatego są używane do projekcji kinowych mimo mniejszej sprawności od MH czy innych lamp. To coś zawiera tylko xenon pod wysokim ciśnieniem i zero rtęci itp i innych soli czy związków metali parujących i tworzących wyładowanie. Daje też uv - niewiem jaki zakres ale daje. Ale pewnie i uvc bo niektóre lampy starszego typu wydzielają ozon. A nowe oznaczone OFR nie. Co do tej lampy to ona ma takie ciśnienie w sobie że zimna wybucha jak granat rzucając odłamkami z dużą siłą. Prędkość detonacji jest bardzo duża. A gorąca tym bardziej. Słyszałem że taka lampa po przegrzaniu w wyniku awarii wentylatora w projektorze wybuchła - ciśnienie wzrosło na tyle że lampa eksplodowała bez uderzenia itp. To aż wyrwało klapę projektora - zaczepy takie zamki ćwierćobrotowe to wyprostowało ten zaczep i wygięło obudowę w jego miejscu i urwało metalowe zawiasy. A przodem mało że poszedł filtr dichroiczny podczerwieni zapobiegający grzaniu filmu to jeszcze dokładnie wydmuchało klatkę filmu - nie nic nie uderzyło w film bo tylko perforacja została - wydęło gorącym gazem dokładnie kształt okienka obrazowego. A że film był dla młodszych - związany z moim avatarkiem to taki huk w połączeniu ze zgaśnięciem światła spowodował niezły popłoch na sali. Ciekawe czy te samochodowe mają takie ciśnienie.
max
 

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez andrzejlisek » 12 lipca 2010, 13:52

Posiadam jedną lampę do projektorów 1600W z oryginalnym pudełkiem. Na pudełku jest napis mówiący, żeby zdejmować pudełko dopiero po zamontowaniu lampy. Czyli taka lampa może eksplodować również przy nieostrożnej instalacji, jak się niechcący nią stuknie.
Avatar użytkownika
andrzejlisek
 
Posty: 1865
Zdjęcia: 96
Dołączył(a): 7 czerwca 2007, 20:48

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez arw » 3 maja 2012, 18:16

spektrum widmowe lampy D2S 4300K:
(Ra zdecydowanie mniej niz 60)

Obrazek
arw
 
Posty: 373
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 3 lutego 2010, 20:45

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez mosfetkiler » 23 maja 2012, 09:04

Może to zabrzmi śmiesznie ale zdałem sobie sprawę, że właściwie nie wiem jal sklasyfikować lampę HID czyli popularny "xenon" :?
Bo:
- startuje "po ksenonowemu" czyli dość szybko w kolorze niebieskim ale
barwa widmowa czystego ksenonu to przecież ok. 6000K. Spotyka się jednak lampy HID w barwach od 3000K do 14000K,
co ok. 2000K a więc muszą być jakieś istotne dodatki korygujące barwę świecenia,
- spadek napięcia na pracującej lampie HID 35W - ok. 100V jest porównywalny ze spadkiem napięcia na MH 35W
a przecież lampy ksenonowe typu XBO mają napięcie pracy w rejonie 20V.
Wygląda na to, że HID to raczej MH niż XBO...
mosfetkiler
 
Posty: 262
Zdjęcia: 3
Dołączył(a): 1 lipca 2010, 07:45

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez KaszeL » 23 maja 2012, 14:31

Dobrze kombinujesz ;) Te samochodowe ksenony maja bliżej do metalohalogenków niż do faktycznych ksenonów :P
Uwaga zły, zły admin. W razie problemów szukaj pomocy u dobrego -> neon44
Avatar użytkownika
KaszeL
Site Admin
 
Posty: 7980
Zdjęcia: 534
Dołączył(a): 3 czerwca 2007, 14:57
Lokalizacja: Poznań

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez litak1 » 23 maja 2012, 14:53

mosfetkiler napisał(a):Może to zabrzmi śmiesznie ale zdałem sobie sprawę, że właściwie nie wiem jal sklasyfikować lampę HID czyli popularny "xenon" :?
Bo:
- startuje "po ksenonowemu" czyli dość szybko w kolorze niebieskim ale
barwa widmowa czystego ksenonu to przecież ok. 6000K. Spotyka się jednak lampy HID w barwach od 3000K do 14000K,
co ok. 2000K a więc muszą być jakieś istotne dodatki korygujące barwę świecenia,
- spadek napięcia na pracującej lampie HID 35W - ok. 100V jest porównywalny ze spadkiem napięcia na MH 35W
a przecież lampy ksenonowe typu XBO mają napięcie pracy w rejonie 20V.
Wygląda na to, że HID to raczej MH niż XBO...

Bo to jest MH a dokładnie XMH ksenon to tylko gaz zapłonowy który bierze bardzo mały udział przy wyładowaniu rozgrzanej lampy, więc w bardzo małym stopniu zmienia charakterystykę światła pochodzącego z soli metali które biorą czynny udział w wyładowaniu. Barwa światła XMH zależy tylko od składu procentowego tych metali i jest analogiczne do zwykłych lamp MH. XMH w chwili startu emituje tylko światło ksenonowe z powodu wysokiej sprawności świecenia tego gazu w zakresie widzialnym i tylko dlatego stosuje się ten gaz. Po krótkiej chwili lampa rozgrzewa się i wyładowanie przejmują główne składniki. Lampa bardzo szybko się rozgrzewa z powodu bardzo dużego przeciążenia w chwili startu oraz małego jarznika, aby jak najszybciej osiągnąć strumień świetlny, tak zaprojektowane są ukłądy zasilające do tych lamp. Niestety powoduje to bardzo szybkie zużycie lamp i trwałość jest nawet piętnastokrotnie mniejsza niż zwykłych MH. Napięcie na lampie tej wynosi około 80 -100V z powodu małego ciśnienia ksenonu (główne ciśnienie pochodzi od rtęci i od soli również analogicznie do zwykłych MH. W technice lampowej ciśnienie to również zawartość procentowa gazu w rozgrzanym jarzniku, ale niewiem jak to fachowo i jasno wytłumaczyć ) Ciśnienie jest wyższe niż w MH aby uzyskać bardzo krótkie wyładowanie,z którego światło można łatwo kierunkować za pomocą optyki.
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego. Na tym forum łączymy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego. ;)
Avatar użytkownika
litak1
 
Posty: 1915
Zdjęcia: 259
Dołączył(a): 25 września 2011, 22:52
Lokalizacja: Wadowice

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez trojmiejski » 23 maja 2012, 15:00

Czyli z powodu takiego zachowania i efektów ksenonu jako gazu rozruchowego w lampach ulicznych się stosuje argon, żeby trwałość była większa?
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8176
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Xenon HID samochodowy

Postprzez litak1 » 23 maja 2012, 15:09

trojmiejski napisał(a):Czyli z powodu takiego zachowania i efektów ksenonu jako gazu rozruchowego w lampach ulicznych się stosuje argon, żeby trwałość była większa?

Nie, tylko z powodu jego ceny ksenon jest bardzo drogim gazem w porównaniu do argonu. A w wyładowaniu głównym nie zmienia praktycznie nic, ani barwy ani trwałości ani wydajności( trochę zmienia spadki napięć na wyładowaniu ale to już wyższa inżynieria) . W XMH stosuje się łatwoparujące sole które mają dużą wydajność świecenia dlatego CRI jest niskie ( w samochodzie nie jest potrzebne wysokie). Ksenon też łatwiej się jonizuje co pomocne jest np. w długich jarznikach lamp sodowych w których ciśnienie gazu zapłonowego dochodzi do 300T (atmosferyczne to około 760T) i prz takim ciśnieniu 5kV musi już wytwarzać iskrę długości ponad 10cm. :shock: Trwałość tych źródeł jest taka z powodu przeciążania zimnej lampy w chwili startu, aby zapewnić jak najszybsze rozgrzanie, małego jarznika a także od ilości załączeń która w samochodzie jest bardzo duża, poza tym zwykła lampa która ma około 15000 godzin trwałości mogłaby przeżyć kilka samochodów :lol: ,a to nie jest konieczne, a nawet dla firm produkujących niewskazane :D
Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego. Na tym forum łączymy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego. ;)
Avatar użytkownika
litak1
 
Posty: 1915
Zdjęcia: 259
Dołączył(a): 25 września 2011, 22:52
Lokalizacja: Wadowice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości