Strona 20 z 25

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 13 listopada 2016, 00:26
przez trojmiejski
Pierwszy na świecie Solaris Urbino 18. Ten prototyp jest jedyny w swoim rodzaju, wymiary poszczególnych członów są unikatowe, znacznie inne niż seryjnych U18. Jest to też jedyny przegubowiec Solarisa który ma wejście bezpośrednio przy przegubie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oprawa świetlówkowa jest umieszczona w listwie po stronie wieży. Kilkadziesiąt Urbino 12 z początków produkcji też tak ma umieszczoną oprawę, lecz dość szybko przeniesiono oprawę naprzeciwko, stało się to gdy jeszcze stosowano małe wieże tak jak tutaj (później przy większych wieżach to i tak nie było innych opcji niż naprzeciwko):
Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 13 listopada 2016, 00:39
przez zdzichu
Znacznie lepiej wyglądają te drzwi zaraz za przegubem. Autobus wydaje się być przestronniejszy.

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 18 listopada 2016, 23:58
przez trojmiejski
Rozwiązanie z III drzwiami za przegubem jest bardzo dobre, lecz mimo tego, to nie jest obecnie stosowane przez zachodnich producentów. Solaris miał okazję przy wprowadzaniu IV generacji powrócić do rozwiązania z ich pierwszego przeguba, lecz tak nie wyszło, a szkoda, gdyż taką przeróbkę łatwiej byłoby wprowadzić w IV niż w seryjnych przegubach I, II i III generacji. Dlaczego? Wystarczy spojrzeć na schematy, prototyp:
http://galeria.solaris-club.com/details ... ge_id=1814
Seryjny II generacji (seryjna I i III mają takie same wymiary):
http://galeria.solaris-club.com/details ... ge_id=2818
IV generacja:
http://galeria.solaris-club.com/details ... ge_id=5476
Jak widać w IV wystarczyłoby wzajemnie zamienić III drzwi i rząd siedzeń za przegubem, niestety Solaris wolał żywcem skopiować rozwiązanie z Mercedesa Citaro.

Co do rozwiązań przyciemniania oświetlenia w przedniej części autobusu, to zauważyłem, że duża różnorodność rozwiązań jest w Manach III generacji. Gdyńskie przegubowe Many na CNG mają przyciemnianie świetlówek jak Mercedes na poprzedniej stronie. Używane Many z Berlina mają analogicznie przyciemniane halogeny. Za to Many należące do ZKM Gdańsk mają to rozwiązane tak, że jak za kabiną jest para halogenów, to lewy świeci się cały czas pełną mocą, a prawy tylko przy otwartych I drzwiach.

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 9 grudnia 2016, 00:23
przez trojmiejski
Zdjęcia wnętrza Jelcza M181MB/3 należącego do MPK Kraków. Autobusy wyprodukowane krótko przed końcem żywota firmy Jelcz miały nowsze rozwiązania oświetlenia niż klasyczne oprawy Mawela na T5 8W lub 13W. Oto przykład takiego oświetlenia:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 13 grudnia 2016, 21:15
przez trojmiejski
Podświetlenie wejścia w krakowskim Solarisie IV generacji:
Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 22 grudnia 2016, 18:37
przez trojmiejski
Oświetlenie w akcji we wspomnianym w pierwszym poście na tej stronie pierwszym U18:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 1 stycznia 2017, 04:04
przez trojmiejski
Oświetlenie autobusu Scania w akcji:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 11 stycznia 2017, 22:18
przez trojmiejski
Przebudowany na trolejbus Mercedes O405N2AC (oryginalnie na CNG):
Obrazek

Ten Mercedes ma regulację strumienia pierwszej za kabiną świetlówki przy otwieraniu i zamykaniu pierwszych drzwi. W listopadzie prezentowałem filmy przedstawiające ten mechanizm, lecz średnio było to widać, gdyż autofocus aparatu od razu dostosowywał się do ilości światła. Nakręciłem nowy film na którym widać to lepiej, dodatkowo jeszcze ze względu na kontrast z drugą w kolejności świetlówką która świeci cały czas stałym strumieniem:


Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 15 stycznia 2017, 19:17
przez trojmiejski
Świetlówki w akcji w zabytkowej Skodzie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie autobusów i trolejbusów

PostNapisane: 15 stycznia 2017, 21:59
przez toomm40
Skoda jest rewelacyjna, i te drzwi harmonijkowe otwierane do wewnątrz , oprawy też ciekawe, widać ,że już archaiczny design, na plus jest fakt,że klosze nie są zupełnie matowe.jeszcze powinny być tam Tesle T12 z epoki :)