Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez amisiek » 1 października 2017, 19:42

W tej czeskiej manewrówce nawet górny projektor słaby jest w porównaniu do polskich po modernizacji. Tak się zastanawiam kiedy pojawią się projektory diodowe. W nowych samochodach średniej i lepszej klasy to już jest standard.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 października 2017, 22:22

LEDy są już jakiś czas wykorzystywane w reflektorach kolejowych, nowe produkty Pesy je mają, z produktów Newagu reflektory diodowe mają wszystkie lokomotywy Dragon (z wyjątkiem 001) i Griffin, choć są EZT Impuls z halogenami to większość ma komplet LEDów (jedynie 36WEa Kolei Śląskich są nietypowe gdyż mają jako dolne reflektory diody, a jako górny halogena). Jak żarówki i halogeny wystarczyło ściemnić, to w przypadku LEDów zazwyczaj jest osobny zestaw diod do świateł przyciemnionych i osobny do pełnej mocy. Pesy mają te diody rozdzielone na osobne reflektory (tu świecą oba):
Obrazek


W Newagach zazwyczaj wszystko jest razem:
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Bonus, oświetlenie kabiny:
Obrazek

Lokomotywa 207E czyli radosna twórczość warsztatów Rail Polska w przerabianiu spalinowego gagarina na lokomotywę elektryczną (pomysł wcześniej zrealizowany tylko w Korei Północnej i Azerbejdżanie), zastosowano ten sam typ reflektorów:
Obrazek

Obrazek


Bonus, przedział maszynowy:
Obrazek

Zazwyczaj w tym reflektorze jako trzeci zestaw diod są czerwone diody końca pociągu:
Obrazek


W wyprodukowanym przez Newag Impulsie II dla włoskiego przewoźnika zastosowano diody końca pociągu jako osobny element:
Obrazek

Warto też dodać, że w tych Impulsach jest też sygnał zielony:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Newag_Impuls_II_dla_FSE_(2),_%C5%BBmigr%C3%B3d,_2016-09-29.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Newag_Impuls_II_dla_FSE_(3),_%C5%BBmigr%C3%B3d,_2016-09-29.jpg

Ciekawostką w przypadku tych reflektorów jest częstotliwość odświeżania która powoduje, że na niektórych nagraniach wideo te reflektory wyraźnie mrugają:

Ostatnio edytowano 2 lipca 2018, 23:32 przez trojmiejski, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 3 października 2017, 11:14

trojmiejski napisał(a):Wagon 144A:
Obrazek

Plus korytarz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zawsze mnie to zastanawia dlaczego można spotkać bardzo różne rodzaje świetlówek, choćby świetlówki 2D jako oświetlenie WC w niektórych EN57, lecz w kwestii liniowych T5 maksymalną mocą jest 13W, a mocniejszych T5 się nie spotyka.
Obrazek

Tu w korytarzu bocznym jest zachowane oryginalne oświetlenie świetlówkowe. Inne wagony Z różnych producentów zależnie od tego w jakim zakładzie były modernizowane mają różnie rozwiązane oświetlenie korytarza. Niektóre mają oprawy Mawela na świetlówki miniaturowe znane z autobusów marki Jelcz, w innym wagonie widziałem jako oświetlenie korytarza diody, chociaż cała reszta oświetlenia była oparta na świetlówkach.
Obrazek

Obrazek

W wyniku przetargu przekazano Cegielskiemu wagony 144A (których jest producentem) do naprawy P5 połączonej z modernizacją. Wagony właśnie opuszczają stopniowo bramy zakładu i na targach Trako można było zobaczyć efekt końcowy modernizacji. Zrobiono od zera nową instalację oświetleniową i na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że zastosowano spotykane w innych wagonach zwykłe rastry na dwie rury, lampkę nocną na trzonek bagnetowy i drugą identyczną oświetlenia awaryjnego uruchamianego z centralnej szafy. Niuans polega na tym, że zamiast świetlówek zastosowano rury diodowe, a w oprawkach bagnetowych zamiast żarówek są również LEDy. Naklejki na oprawach (produkcja Famor) informują o przystosowaniu do LEDów, do tego instalacja jest zrobiona tak, że w trybie 1/2 ściemnienie uzyskuje się poprzez wyłączenie połowy diod wewnątrz rury gdy w klasycznych instalacjach wagonów produkcji polskiej wyłączało się w całości jedną z dwóch świetlówek (tylko modernizacje Pesy mają regulację strumienia świetlnego świetlówki, zazwyczaj w modernizacjach Pesy jest jedna świetlówka na przedział, z wyjątkiem 140A z I serii modern na Przemyśl-Szczecin które mają 2 świetlówki).
Zewnątrzny widok:
Obrazek

Jedna z dwóch opraw 2x10W w przedsionku wejściowym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Naklejka producenta, oznaczenie oprawy OF4307.08/3765:
Obrazek

Obrazek

Korytarz boczny:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie przedziału, tryb 0:
Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 1:
Obrazek

Zbliżenie na detale:
Obrazek

Zbliżenie na rury przy krótszym czasie naświetlania zdjęcia, tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 0:
Obrazek

Porównanie ilości załączonych diod wewnątrz rury między trybem 1, a 1/2:
Obrazek

Obrazek

Naklejka oprawy 2x 20W o oznaczeniu OF4307.09/3765:
Obrazek

Obrazek

Lampki do czytania:
Obrazek

Podświetlenie gniazdka 230V 50Hz:
Obrazek

WC:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez toomm40 » 3 października 2017, 21:27

na chwile powrót do przeszłości, oświetlenie wnętrza "komputera" w EZT :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
TELAM - i wszystko jasne :D
Avatar użytkownika
toomm40
 
Posty: 5021
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 18 listopada 2011, 23:38
Lokalizacja: Poznań

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 4 października 2017, 11:14

Te bezpieczniki rurkowe na dole to od czego są?
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 4 października 2017, 19:42

slaweklampy napisał(a):Te bezpieczniki rurkowe na dole to od czego są?

Zapasowe bezpieczniki do obwodów WN.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 października 2017, 22:59

Coś trochę nietypowego czyli kolej linowa na wzgórze Petřín w Pradze (Lanová dráha Petřín), zastosowane oprawy znane są z czeskich wagonów co jest zrozumiałe gdyż producentem tych wagoników jest Vagónka Studénka:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 października 2017, 22:54

Wagony praskiego metra, bardzo mocna przebudowa radzieckich wagonów serii 81:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 25 października 2017, 22:30

Oryginalne oświetlenie drezyny WM-15:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oprawy w kabinie mają klosze takie same jak oprawy w Ogórkach:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 października 2017, 02:32

Jako porównanie z wykręcalnymi rurami ledowymi w wagonie 144A prezentuję wagon restauracyjny 406A z oświetleniem diodowym w postaci pasków zintegrowanych w oprawach. Wcześniej już 406A pokazywałem, lecz teraz mam zdjęcia zrobione od kuchni, w tym przypadku dosłownie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W przedziale służbowym znajdują się leżanki dla obsługi, poszczególne leżanki mają indywidualne lampki:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie główne:
Obrazek

Oświetlenie główne można ustawić tradycyjnie w tryb 0, 1/2, 1. Przejście między trybem 1, a 1/2 jest płynne czyli oświetleniem steruje mikroprocesor, zaś sam wybór trybu jest za pomocą podwójnego łącznika kołyskowego, tu ustawiony w tryb 1 (ten drugi pojedynczy łącznik to chyba jest od oświetlenia w WC, lecz jako, że był zamknięty to tylko przypuszczam):
Obrazek

Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 1/2 jest załączany przy takim ustawieniu łącznika kołyskowego (przy ustawieniu na odwrót oświetlenie pracuje w trybie 1):
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości