Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 września 2017, 16:09

Faktem jest, że lampy naftowe nie oświetlały zbyt mocno:
http://www.psmk.org.pl//galeria/news201 ... 3_002f.jpg

Z drugiej strony to kiedyś główne zagrożenie stanowiły zwierzęta w lesie, prędkości były mniejsze, aut na przejazdach jak i samych przejazdów mniej. W Wielkiej Brytanii wychodzono z założenia, że maszynista ma znać szlak na pamięć i nawet w całkowitych ciemnościach nie powinno go nic zaskoczyć. Swoją drogą to jak w Polsce był na wizycie brytyjski parowóz, to na czas pobytu otrzymał elektryczne repliki latarni naftowych, żeby mógł spełniać wymagania w Polsce:
Obrazek

Obrazek

Polskie wymagania odnośnie oświetlenia i tak są wyjątkowo ostre, nawet po przestawieniu się na prąd to oświetlenie elektryczne w zagranicznych parowozach często jest słabsze niż w naszych, przykład choćby parowozu serii 477 który przyjechał ze Słowacji na gościnne występy w Chabówce:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Niemiecki system oświetlenia również jest mniej jasny niż nasz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 1 września 2017, 21:37

trojmiejski napisał(a):W Wielkiej Brytanii wychodzono z założenia, że maszynista ma znać szlak na pamięć i nawet w całkowitych ciemnościach nie powinno go nic zaskoczyć.
Swoją drogą to jak w Polsce był na wizycie brytyjski parowóz, to na czas pobytu otrzymał elektryczne repliki latarni naftowych, żeby mógł spełniać wymagania w Polsce:
Polskie wymagania odnośnie oświetlenia i tak są wyjątkowo ostre, nawet po przestawieniu się na prąd to oświetlenie elektryczne w zagranicznych parowozach często jest słabsze niż w naszych, przykład choćby parowozu serii 477 który przyjechał ze Słowacji na gościnne występy w Chabówce:

A co, uważasz, że nasze wyśrubowane wymagania odnośnie oświetlenia pojazdów kolejowych są złe, a może krąży po głowie jakiś podteks wymogów urzędowych. Brytyjskimi wymaganiami za bardzo nie sugeruj się, bo Oni zawsze mieli odmienne wymagania. W czasach jak pojawiły się u nich na drogach pierwsze automobile (pierwowzory współczesnych samochodów) to wymyślili przepis, że przed jadącym automobilem miał iść człowiek niosący czerwoną flagę.
A dlaczego przez pewien czas nasze krajowe lokomotywy Su-45 miały malowane czoło na kolor żółty słonecznikowy :?: To nie malowanie w barwach przewoźnika, tylko miało to poprawić widoczność pociągów, szczególnie na przejazdach kat. D (przejazd bez żadnych zabezpieczeń). Jednak później wprowadzono w pojazdach kolejowych obowiązek całodobowej jazdy na światłach, i zrezygnowano z malowania na żółto przodów kolejnych lokomotyw.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 września 2017, 22:59

Stwierdziłem, że ostrość tych wymagań jest większa niż w innych państwach, lecz to właśnie jest sensowne, i tak tyle się zdarza wypadków na przejazdach więc bez mocnego oświetlenia to pewnie byłoby ich więcej. W różnych państwach często podejście do tematu jest mocno odmienne i większy nacisk się kładzie na inne szczegóły, lecz ostatecznie chodzi tak samo o bezpieczeństwo. Obecnie w Wielkiej Brytanii się wymaga mocnego oświetlenia, lecz w szczegółach opracowano to tak, że obecnie zazwyczaj się stosuje na Wyspach układ z jednym reflektorem do jazdy dziennej i osobno jednym reflektorem do jazdy nocnej. Zależnie od pory dnia jest używany albo dzienny, albo nocny. W obu reflektorach jest tak samo mocne źródło światła (halogen, ksenon lub LED), lecz różnią się między sobą ustawieniem optyki, nocne jest ustawione tak by oświetlać znaki na szlaku, dzienne tak, żeby zbędnie nie oślepiać za dnia.
My zaś praktykujemy przyciemnianie świateł, żeby nie oślepiać podczas przejazdu obok peronu, inne podejście do tego samego problemu oślepiania, w Wielkiej Brytanii nie jest coś takiego praktykowane. Z tego też powodu jak reflektor świeci się cały czas z pełną intensywnością i zmiana świateł w trasie zachodzi jedynie na granicy dnia i nocy, to na Wyspach mogą sobie pozwolić na stosowanie ksenonów. U nas jak co chwilę trzeba przyciemniać, to sens mają jedynie żarówki zwykłe i halogenowe oraz LEDy (zazwyczaj są osobne zestawy diod, lecz częste włączanie i wyłączanie diod z poszczególnych zestawów nie jest problemem) gdyż ciągłe gaszenie i zapalanie ksenonów by szybko zużywało lampy, a najwidoczniej nikt na kolei nie chce się bawić w układy optyczne a'la samochodowy bi-xenon.

Duża część Bautzenów należących do ČD ma oświetlenie przedziałów 2x25W, lecz są też takie z oświetleniem 2x40W, dla porównania 2x25W:
Obrazek

Obrazek

2x40W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 4 września 2017, 14:42

slaweklampy napisał(a):Wydaje mi się że te żarówki halogenowe nie były stosowane w oświetleniu zewnętrznym od początku istnienia tego pojazdu.

trojmiejski napisał(a):Musiałbym porównać z jakimś innym MBxd2 gdyż nie wykluczałbym z góry możliwości fabrycznego zastosowania tych halogenów, lecz nie mam konkretnych dowodów na poparcie lub zaprzeczenie tego stwierdzenia.

Zapomniałem też dodać, że oprawy świetlówkowe nie mają wkręconych świetlówek, a to zdjęcie nocne sugeruje, że instalację przerabiano i wewnątrz opraw świetlówkowych są klasyczne żarówki:
https://kolejzulawska.pl/wp-content/upl ... 24x684.jpg
W 2015 jeszcze świetlówki były:


Miałem okazję na ponowną styczność z tym MBxd2 i mogę temat tego wagonu motorowego uzupełnić o dwie kwestie. Po pierwsze reflektory na halogeny samochodowe raczej są oryginalne, gdyż szkło tych reflektorów ma oryginalny napis ELBA Made in Romania:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po drugie w oprawach świetlówkowych nie ma świetlówek gdyż oświetlenie zostało warsztatowo przerobione na LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Opraw żarowych w przedsionkach i WC nie przerabiano, tam żarówki nadal są:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 9 września 2017, 01:29

Wagon metra serii 81:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 9 września 2017, 20:51

trojmiejski napisał(a):Miałem okazję na ponowną styczność z tym MBxd2 i mogę temat tego wagonu motorowego uzupełnić o dwie kwestie. Po pierwsze reflektory na halogeny samochodowe raczej są oryginalne, gdyż szkło tych reflektorów ma oryginalny napis ELBA Made in Romania:

Bez problemy weszłaby tradycyjna żarówka samochodowa, możliwe, że pierwotnie takie tam stosowano. W momencie, kiedy w użyciu pojawiły się żarówki halogenowe, o większej mocy i znacznie wydajniejsze, to takie zaczęli tam stosować. W myśl zasady - dobrze widzieć, a nie jechać po omacku, jak to było ponoć na kolejach brytyjskich.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 września 2017, 22:55

EN57 Kolei Mazowieckich ze zmodernizowanym oświetleniem, zastosowano mieszankę opraw na świetlówki liniowe 18W i opraw na świetlówki PL:
Obrazek

Obrazek

Oprawa na świetlówkę PL:
Obrazek

Na świetlówkę liniową:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 11 września 2017, 20:24

trojmiejski napisał(a):Wagon metra serii 81:


Zostało tam jeszcze coś z rosyjskich CBETów?
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6552
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 września 2017, 20:26

Przez klosz widziałem jedynie świetlówki Piła.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 11 września 2017, 20:30

W tych wagonach były oryginalnie rury 20W marki CBET - wersje z 1996 roku miały jeszcze rozmiar T12, a z 2000, 2006 i 2008 roku już rozmiar T10 :) W którymś składzie były też Lismy.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6552
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość