Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 7 listopada 2011, 08:07

W tego typu jednostkach ładowanie akumulatorów odbywa się z przetwornicy głównej wirnikowej, które sukcesywnie wymieniane są na przetwornice statyczne. To taka okrągła szumiąca maszyna zamontowana pod podwoziem wagonu (przetwornica wirnikowa).
Wspomniany przez Cieszyna klekoczący dźwięk wydawała sprężarka główna dopompowująca co pewien czas zbiorniki powietrza w jednostce.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 listopada 2011, 19:33

Przyczyna gaśnięcia świetlówek, a zapalania się żarówek jest wytłumaczona w tym temacie na znanej kolejowej grupie dyskusyjnej:
http://groups.google.com/group/pl.misc. ... ae1dbed95d
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez cieszyn » 8 listopada 2011, 00:30

MPR200, trójmiejski - dzięki Wam za wyjaśnienia!

Kolej to moja bardziej cicha pasja, nie mam na nią czasu, a warto by może na stronach fanów kolei pobobrować?
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 8 listopada 2011, 18:34

Zasilanie prądem o częstotliwości 500Hz ma też taką zaletę, że świetlówka kończąca żywot nie będzie mrugać próbując odpali tylko będzie świecić słabo, ale w sposób ciągły. Ciekawe czy zapłon jest na ciepło czy na zimno? Nie miałem okazji się przyjrzeć, a także mnie to interesuje jakie temperatury barwowe mają świetlówki F25T12 wykorzystywane w EN57. Wiem, że są stosowane świetlówki Spectrum o temperaturze 3500K i Sylvania o widmie 640, jakieś jeszcze? W wagonach osobowych też są stosowane F25T12? Ostatnie pytanie, zna ktoś link do informacji o widmach świetlówek? Na forum pojęcie to jak zauważyłem jest używane do określania właściwości świetlówek lecz nie wiem co te liczby oznaczają, dlatego widmo wcześniej wspomnianych świetlówek Sylvania podałem tylko dlatego, że ta wartość była nadrukowana na lampie.
EDIT:
Znalazłem informację o oznaczeniach barw i w związku z tym kolejne pytanie, prócz ograniczonej ilości dostępnych temperatur dla F25T12, ograniczona jest ilość różnych powłok fosforowych? Nie stosuje się fosforów z lepszym CRI? Bo faktycznie w EN57 jest jasno, ale kolory są bardzo blade.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 listopada 2011, 19:45

Dziś jechałem EN57 (o numerze 880) w której zamiast świetlówek świeciły żarówki oświetlenia awaryjnego. Było ciemno, ale klimatycznie.
31541 31542
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez amisiek » 14 listopada 2011, 19:52

Ten kibel jeszcze nie został zmodernizowany, więc "tyku-tyku" i szumiąca przetwornica. Zawsze mnie fascynowało oświetlenie lokomotyw, a dokładniej to, jak dobrze świecą ich reflektory mimo stosunkowo małej mocy żarówek. Zresztą nawet te żarówki są inne, mają trzonek bagnetowy i inne napięcie zasilania niż 220/230V. Z tego co pamiętam, w lokomotywach są akumulatory 96V, w stanie naładowania pewnie 110V, zatem żarówki są dostosowane do tego napięcia.
Lubię dobre światło.
Avatar użytkownika
amisiek
Site Admin
 
Posty: 8991
Zdjęcia: 1887
Dołączył(a): 12 stycznia 2010, 23:01

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez cieszyn » 15 listopada 2011, 00:22

Gdzieś czytałem, że w elektrowozach EP09 świecą nie żarówki a halogeny, zasilane przez oporniki lub przetwornicę.

Siła światła jest dobra dzięki dużym reflektorom, które służą do zwiększenia gęstości energii fali świetlnej i jej skupieniu w określoną wiązkę.

Napiecie pokladowe tej lokomotywy to 110V - jest to napiecie sterownicze.
Pzdr/
Staszek
Avatar użytkownika
cieszyn
 
Posty: 12646
Zdjęcia: 9
Dołączył(a): 25 lipca 2007, 15:38
Lokalizacja: Warszawa

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 16 listopada 2011, 19:30

Oświetlenie zmodernizowanej EN71 SKM Trójmiasto, jeden rząd takich świetlówek zapewnia tyle światła co dwa rzędy starych dwunastek i CRI też na wyższym poziomie:
31590
Oświetlenie wagonu 111A:
31741 31742 31743 31744 31745
Po opuszczeniu wagonu dopiero wpadłem na pomysł, że mogłem nakręcić film z odpalania świetlówki.
Oświetlenie w kabinie EP09:
31740
Oświetlenie przedziału maszynowego lokomotywy serii 189:
31746
Szczegóły oprawy w EN57 z włączonymi żarówkami:
Obrazek

Obrazek
W przedsionku wagonu typu 120A doznałem lekkiego szoku, w PKP prawie wszystkie stare oprawy mają zdjęte klosze, przez co świetlówki są na wierzchu, klosze tak normalnie to są w nowych oprawach w nowych i zmodernizowanych pociągach, zazwyczaj te oprawy są wpuszczone sufit, a w tym wagonie są klosze założone na klasyczną oprawę (sam wagon też klasyczny):
Obrazek
32214 32215 32216
Wagon 159A:
Obrazek
Inna zmodernizowana EN71 SKM Trójmiasto:
32404
Ostatnio edytowano 8 maja 2012, 18:10 przez trojmiejski, łącznie edytowano 2 razy
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 8 maja 2012, 21:03

Przedstawiam oświetlenie kultowej już Bipy czyli czteroczłonowego zespołu piętrowych wagonów, ta seria wagonów jest obecnie na wymarciu. Zespół wyprodukowany w Görlitz mimo zagranicznego pochodzenia ma polskie oprawy (wagony te były też do innych krajów eksportowane, wersja dla Rumunii miała oprawy rumuńskie http://tinyurl.com/77ydzf9 , a wersja dla Czechosłowacji czechosłowackie http://tinyurl.com/6of8eu5 http://tinyurl.com/7jtnebv ):
Obrazek
Podstawą oświetlenia są świetlówki, ale w WC zastosowano oprawę na żarówki (tutaj widać WC na końcach członów skrajnych), możliwe, że w przedziale dla kierownika pociągu (wejście do niego to drzwi po prawej na poniższym zdjęciu) też są żarówki, ale to tylko przypuszczenie jako, że pasażer nie ma tam wstępu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
W członach środkowych WC zostało zlokalizowane pod schodami na górne piętro, tu żarówki są nie tylko w WC, ale także przy schodach z dolnego pokładu na środkowy:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Zbliżenie na oprawę:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
W części opraw są wkręcone Spectrumy T8
Obrazek

Obrazek
Jeszcze widok na tył pociągu z odsłoniętymi lampami końca pociągu:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 8 września 2012, 15:38

W 100% żarowe oświetlenie wagonów zwanych potocznie ryflakami, były ich trzy typy, najpierw najstarszy typ 43A z przebudowaną ścianą czołową i gumowymi wałkami zamiast brezentowej harmonii jaka była oryginalnie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Jedna z niewielu współczesnych fotek egzemplarza bez przeróbki czoła:
http://antygaleria.hostit.pl/details.ph ... c9f6b569e8
Nowszy typ 101A, ze względu na różnice konstrukcyjne, przerobienie czoła i przejścia jest niemożliwe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Typu 102A wtedy nie było w składzie, ale od 101A różni się jedynie drobnostkami.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości