Bipy, które dawniej jeździły na trasie Poznań - Wągrowiec - Bydgoszcz, ciągnięte zazwyczaj SU-45, jak tylko sięgam pamięcią w członach pasażerskich miały świetlówki 20 W. 25 W oświetlano jedynie część przy drzwiach wejściowych. I raczej wszystkie miały już indywidualne przetwornice tranzystorowe, po ten charakterystyczny pisk, który czasami stawał się niesłyszalny jak pociąg nabrał pełnej prędkości też jeszcze mam gdzieś w pamięci. Ciekawsze efekty bywały jak wagon miał rozładowane akumulatory. Na postoju świetlówki ledwo bździły, dopiero jak skład się rozpędził to świeciły pełną mocą. Do kolejnego zatrzymania. I czasami do stacji końcowej nie był w stanie naładować akumulatorów na tyle, żeby oświetlenie świeciło stabilnie.
Były też Bipy z oświetleniem świetlówkowym w pełni opartym na świetlówkach 25W zasilanych z tranzystorowych przekształtników, tak jak tutaj: http://pkpic.flog.pl/wpis/4004620/wnetrze-bipy
Prawdę mówiąc to pierwszy raz słyszę o tym, że były Bipy z mieszanym oświetleniem 20W na piętrach i 25W w przedsionkach, dotychczas myślałem, że albo zespół wszystkie świetlówki miał mocy 20W, albo wszystkie 25W.
Szkoda, że nie chcą wymalować tych Bip na oliwkowo, klasyczne malowanie lepiej się prezentowało niż obecne:
Bipy były też jednym z bardzo niewielu przypadków zastosowania przetwornic tranzystorowych 25W polskiej produkcji. Nawet trudno mi stwierdzić gdzie indziej mogły być takie przetwornice wykorzystane, jak pierwsze wagony UIC Y w Polsce typu 104A (plus produkowane w tym samym czasie wagony pocztowe i ewentualnie coś jeszcze) miały centralne przetwornice to możliwe, że miały świetlówki 25W, aczkolwiek pewności co do tego nie mam (kiedyś było na phototrans.eu zdjęcie wnętrza produkowanego równolegle wagonu pocztowego z oprawami takimi jak w EN57, niestety to zdjęcie zostało usunięte). Nie ma żadnych danych mówiących o tym, czy w ogóle w późniejszych latach oświetlenie przerabiano na indywidualne przekształtniki. Jeśli tak to pytanie czy przerabiano z zachowaniem rur 25W czy ze zmianą opraw na 40W? Z tego co wiem to wagony Görlitz78 miały rury 25W i w razie awarii oryginalnego niemieckiego przekształtnika to może też te wagony reperowano przez wstawianie polskich odpowiedników, oczywiście póki oryginalne oprawy jeszcze były gdyż w tych wagonach podczas NG przerabiano kompletnie oświetlenie na takie z polskimi oprawami 2x40W. W Czechach zaś trafić na wagon z 25W na tranzystorach nie było problemem. Wagony pocztowe Pafawagu z rurami 25W były też eksportowane i nawet jeden taki wagon został przerobiony przez Węgrów na wagon imprezowy, nawet oryginalne oprawy się uchowały: http://static.civishir.hu/ci/2016/10/orfeumkocsiban.jpg http://iho.hu/img/120423_kassa/071.jpg http://travellina.hu/wp-content/uploads ... 180227.jpg http://puspokladanyanno.hu/wp-content/u ... csiban.jpg http://iho.hu/img/galery/150729-iseksz_2.jpg http://iho.hu/img/140710_albert/060.jpg
W zespołach trakcyjnych takich jak EN57 i podobnych nie stosowano wyłączników szybkich na zasilaniu 3 kV, bo po prostu w tych skrzyniach pod podwoziem nie dało by ich się zainstalować. Te wyłączniki mają sporą komorę gaszeniową, która musi być ustawiona pionowo. W tych składach stosowano pseudo-wyłącznik szybki, ale oparty na 4-ch stycznikach liniowych, z czego dwa miały styki zmostkowane odpowiednim oporem. Te styczniki otwierały się jako pierwsze, a dopiero pozostałe dwa wyłączały prąd już ograniczony wspomnianym oporem. Tyle, że zdarzało się, że przy konkretnym zwarciu szybciej wyłączały się wyłączniki na podstacjach i kabinach.
Oświetlenie awaryjne w wagonie 120A, to też jest ciekawa sprawa, że tego typu oprawy z gołymi żarówkami awaryjnymi dotychczas spotkałem tylko w wagonach 120A:
O ile oświetlenia przedsionków wejściowych i właściwych przedziałów pasażerskich nie ruszano, to oświetlenie WC razem z całymi kabinami przerobiono na oświetlenie LED:
Bautzen B249 należący do ČD wypożyczony do PKP IC na okres wakacji, przedziały oświetlone są dwoma świetlówkami 25W zasilanymi przez przekształtniki tranzystorowe, większość rur startuje prawie od razu, lecz niektóre potrafią startować z oporem:
Za drzwiami świetlówka 20W oświetlenia korytarza bocznego