Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 września 2017, 20:40

W sumie nie wiedziałem, że na wschodzie produkowano rury T10. W jakich barwach były te co w metrze występowały? Daylighty?

Zmodernizowana EN57 Kolei Mazowieckich:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Żarowe oświetlenie przejścia między wagonami:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 11 września 2017, 20:54

trojmiejski napisał(a):W sumie nie wiedziałem, że na wschodzie produkowano rury T10. W jakich barwach były te co w metrze występowały? Daylighty?


Wszystko było w ciepłej barwie. Zarówno Lismy (które komercyjnie dostepne były chyba tylko dzienne) jak i te CBETy, wszystkie były w ciepłej barwie. Konkretnie, była to barwa 740.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6552
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 września 2017, 21:01

Ciekawa sprawa, Razno w dużej mierze się spotykało w wersji daylight więc bym się spodziewał, że tu też będą daylighty, choć może celowo zastosowali cieplejszą barwę ze względu na przeznaczenie do zastosowania w transporcie.

Może oryginalne rosyjskie świetlówki są w najmłodszej partii 81, lecz tutaj jest zastosowany inny styl oświetlenia i przez te klosze nie da się dostrzec napisów na świetlówkach:
Obrazek

Obrazek

120A:
Obrazek

Obrazek

Bipa:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Późniejsza modernizacja EN57 z Newagu, tym razem dla Kolei Wielkopolskich:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 11 września 2017, 21:58

trojmiejski napisał(a):Ciekawa sprawa, Razno w dużej mierze się spotykało w wersji daylight więc bym się spodziewał, że tu też będą daylighty, choć może celowo zastosowali cieplejszą barwę ze względu na przeznaczenie do zastosowania w transporcie.


Trzeba też wziąć pod uwagę fakt, że to są świetlówki późniejszej produkcji - połowa lat 90-tych i nowsze - dużo CBETów było z 2006 i 2008 roku. Stąd nie dziwi mnie ciepła barwa tych rur. W większości współcześnie produkowanych i oświetlanych składów są stosowane fabrycznie rury w cieplejszej barwie niż dzienna, co tworzy lepszy i przyjemniejszy klimat w środku (może z wyjątkiem niektórych wymienianych rur, które są dzienne). Piły 25W robiono na przykład tylko jako ciepłe (że to 5xx to już szczegół).
Tak przy okazji - barwa 740 jest ogółem dość rzadka (na ogół jest to 640 lub 840), ale Osram też barwę 740 stosował - to były rury z oznaczeniem 25, zwane Universal White.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6552
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 12 września 2017, 06:00

Faktem jest, że zwyczaje się pozmieniały, teraz jak się stosuje coraz częściej metrowe 36W w EN57 to zniknęły ograniczenia odnośnie barwy i przewoźnik mógłby zamówić 1m 36W 865, lecz z powodu zwyczajów w praktyce zamawia 1m 36W 840:
Obrazek

ED72 Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, przedział 1 klasy w członie ra:
Obrazek

Kanarówa w członie rb, po prawej magazyn prowiantu na potrzeby wózka z napojami i przekąskami (w początkowym okresie eksploatacji coś takiego funkcjonowało):
Obrazek

Wnętrze tego magazynu jest oświetlone dwoma plafonierami żarowymi załączanymi łącznikiem kołyskowym:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 13 września 2017, 23:45

Świetlówki 830 w nowoczesnych pojazdach, wpierw Pesa Elf EN76-053, linia świetlna prawie w całości składa się ze świetlówek 18W, jedynie na samych krańcach członów koło przegubów są pojedyncze świetlówki 30W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pesa Acatus II:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 15 września 2017, 23:41

Oświetlony halogenami wagon restauracyjny Bautzen89:
Obrazek

W momencie kiedy oświetlenie było najbardziej potrzebne czyli podczas przejazdu przez tunel koło Miechowa, z jakiegoś powodu część halogenów zgasła:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 19 września 2017, 07:44

168A czyli najnowsza modernizacja klasycznego Y z Newagu, wagony z tej serii to przeróbki na wagony bezprzedziałowe z częścią rowerową (tak samo jest oznaczona też starsza seria będąca wagonami bezprzedziałowymi przystosowanymi dla niepełnosprawnych, lecz bez miejsc na rowerowy). Oświetlenie 100% LED:
Obrazek

Obrazek

Przedział pasażerski, tu dodatkowo zastosowano niebieskie oświetlenie dekoracyjne:
Obrazek

Obrazek

WC:
Obrazek

Przedsionek, dodatkowy pasek diodowy jest też w obudowie maszyny drzwiowej:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 19 września 2017, 07:47

Ten pasek z diodami w dziennej barwie fajnie się kontrastuje z oświetleniem ogólnym. Stosowane są zwykłe na 12V zasilane z przetwornic, czy jakieś specjalne na inne napięcia?
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 19 września 2017, 08:17

Tutaj wszystko jest na 24V, dzięki temu instalacja jest znacznie uproszczona i przy braku zasilania z przewodu WN to oświetlenie korzysta bezpośrednio z zasilania bateryjnego. Jak niektóre moderny EN57 mają jakieś LEDy, to w tych modernach te LEDy też są zasilane 24V, oczywiście z przetwornicy statycznej wielonapięciowej (w jednostkach z bateriami 110V to pod drutem przetwornica wytwarza 24V z 3kV, a przy braku zasilania w sieci to wytwarza 24V z bateryjnego 110V). W niektórych głębokich modernach z wymianą całej elektryki to nawet zrezygnowano ze 110V w ogóle i stosownie też baterie są 24V zamiast 110V jak w oryginalnym kiblu.

Rozruch oświetlenia w EN71-051, uwagę zwracają dwa niuasne:
1. W prawie wszystkich innych modernach na oświetlenie ze świetlówkami zasilanymi z przekształtników indywidualnych, sterowanie w szafie elektrycznej jest modyfikowane tak, że po załączeniu oświetlenia, stycznik od razu podaje zasilanie na świetlówki (dotyczy także nowych opraw w wybranych jednostkach SKM z mieszanką klasycznego oświetlenia 25W i nowego). Tutaj zaś mimo przerobienia oświetlenia na indywidualne przekształtniki zasilane ze 110V, sterowanie w szafie działa mniej więcej jak w oryginale, czyli po załączeniu oświetlenia najpierw mrugają żarówki oświetlenia awaryjnego, a dopiero po chwili kolejny stycznik załącza oświetlenie główne (w klasyce 220V 500Hz po rozruchu przetwornicy, tutaj 110V DC);
2. Z jakiejś nieznanej przyczyny niektóre świetlówki zaczęły wariować i po kilku próbach zapłonu zgasły. Możliwe, że jest to system odłączający zużyte świetlówki, lecz nie świeciło dziwnie dużo świetlówek, jeden z przedziałów był cały ciemny (z drugiej strony jak wkręcono jakieś chińskie badziewie to jednoczesne padnięcie wielu świetlówek nie jest tak bardzo nieprawdopodobne jakby mogło się wydawać):

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

cron