Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 sierpnia 2017, 11:31

Przedwojenny, dwuosiowy wagon bagażowy niemieckiej produkcji o oznaczeniu F 035 060 (odmiana Pwi-23), należący do skansenu w Chabówce, obecnie wnętrze jest przebudowane na bufet:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie w akcji:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 22 sierpnia 2017, 18:55

Gismot napisał(a):http://www.lighting-gallery.pl/viewtopic.php?p=248001#p248001

Producent opraw do tych wagonów motorowych (same wagony motorowe były produkowane w latach 1984-1986) jest rumuńska Elba (na kloszu opraw żarowych jest nawet widoczne logo producenta), może korzystali z tego samego źródła, choć można by też argumentować, że idea pryzmatycznego klosza jest na tyle uniwersalna, że mogą się powtarzać niezależnie u różnych producentów. Z pojazdów kolejowych to jeszcze nasze SA102 wyprodukowane przez ZNTK Poznań miały oprawy z kloszami o zbliżonym wyglądzie:
Obrazek

Ten wagon motorowy też pokazuje, że Rumuni mieli podobną tendencję do mieszania światła żarowego i świetlówkowego jak my. Jak NRDowskie Bautzeny mają żarówki dużej mocy tylko w WC i umywalniach, tak w naszych wagonach często żarówki oświetlały przedsionki wejściowe mimo, że bez problemu można było zastosować świetlówki i faktycznie niektóre odmiany 111A i 112A właśnie miały w przedsionkach świetlówki. Przykładowo ten wagon który w jakimś momencie życia przeszedł modernizację właśnie ma mieszankę z żarówkami w przedsionkach:
http://www.transport-in-comun.ro/trenur ... 09-001.jpg
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri/vag-cal/21-47/50%2053%2011-47%20153-4-A1622(TmN-BucN)-BucN-003.jpg
http://www.transport-in-comun.ro/trenur ... 8-1-07.jpg
http://www.transport-in-comun.ro/trenur ... 8-1-12.jpg
Oryginalnie prawdopodobnie miał oświetlenie w pełni świetlówkowe gdyż warto zaznaczyć, że ten wagon dla CFR wyprodukował Pafawag Wrocław (oznaczenie 119A, te eksportowe Bonanzy były wyprodukowane zanim z fabryki wyjechała pierwsza Bonanza 120A dla PKP):
http://www.transport-in-comun.ro/trenuri/vag-cal/21-47/50%2053%2021-47%20061-7-P8123(BucN-SloboziaVeche)-BucN-014.jpg

Odnośnie przedwojennych dwuosiowych wagonów niemieckiej produkcji zwanych popularnie Donnerbüchse to przedstawiam kolejną odmianę czyli wagon drugiej klasy Bi w wariancie z zakrytymi pomostami (większość Donnerbüchse miała pomosty otwarte):
http://skansenchabowka.pl/tabor/wagon-o ... -serii-bi/

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie w akcji w innym egzemplarzu (ta sztuka ma otwarte pomosty):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oczywiście te oprawy zamontowano w trakcie dawnej eksploatacji na PKP, oryginalne oprawy wyglądały znacznie inaczej:
http://donnerbuechse.eu/83281.htm
http://www.donnerbuechse.eu/27479-Restaurierung.htm
http://www.donnerbuechse.eu/36148-Restaurierung.htm
http://www.donnerbuechse.eu/85210-Restaurierung.htm

Bagażówka:
http://www.donnerbuechse.eu/117662-Restaurierung.htm
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 29 sierpnia 2017, 10:03

Kolejna trochę młodsza klasyka czyli Ryflaki, na początek najstarsza odmiana czyli 43A, mającą inny wygląd wnętrza, inne okna, inne wózki, inną konstrukcję czoła niż późniejsze odmiany. Ta wersja jest wyposażona zarówno w ogrzewanie parowe i elektryczne. Konstrukcja czoła z charakterystyczną wnęką umożliwiała łatwą przebudowę oryginalnego rozwiązania z harmoniami brezentowymi na rozwiązanie z gumowymi wałkami i wagon na zdjęciach również był przebudowany, tyle, że podczas ostatniej naprawy przywrócono oryginalne rozwiązanie, tak było w 2012 (43A po lewej):
Obrazek

Obrazek

Tak jest teraz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wózek z prądnicą:
Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Obrazek

Nowsza odmiana 101A, w tej wersji zastosowano czoło z charakterystycznym oświetleniem końca pociągu, wysuniętymi zderzakami i harmonią brezentową (w przypadku tej odmiany nie praktykowano przebudów na gumowe wałki, te wagony do końca liniowo jeździły z harmoniami brezentowymi, hipotetycznie jakby podjęta miała być przebudowa to gumowe wałki byłyby na przedłużeniach podobnych jak tutaj: http://tinyurl.com/y7544e94 , http://tinyurl.com/y7jjjlag ), znacznie zmodyfikowane i ulepszone wózki i okna opuszczane. Odmiana 101A była przewidziana jako wagony doczepne do wagonów motorowych SN61 i SN80 (o ile SN61 było dużo, to SN80 wyprodukowano tylko 13 sztuk ze względu na wstrzymanie importu przekładni hydraulicznych) zatem wyposażona była w przewody sterowania wielokrotnego żeby móc wpiąć te wagony między dwie sztuki SN61 (analogicznie jak obecnie Bonanzy 120A jeżdżą wpięte między dwie Pesy SA132 lub dwa Newagi SA137) i wyposażone były wyłącznie w ogrzewanie parowe (SN61 miały kocioł parowy). Później w miarę zanikania SN61 to 101A zaczęły się pojawiać w składach z lokomotywami.
Obrazek

Jeden z dwóch 101A w składzie miał zdjętą harmonię na jednym z końców, widać za to zachowany przewód sterowania wielokrotnego:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Później była trzecia odmiana 102A będąca zasadniczo tym samym co 101A, tyle, że zmieniono światła końca pociągu na typowe UIC, ogrzewanie było zarówno parowe i elektryczne, zrezygnowano z przewodu sterowania wielokrotnego i o ile większość 102A miała takie same wózki jak 101A to dodatkowo egzemplarze 102A z końcówki produkcji (tylko te z Pafawagu) otrzymały nowsze wózki 4ANb. Do tego prócz zwykłych 102A 2 klasy były też ryflaki 1 klasy.

Przy okazji warto wspomnieć o EZT ED70 wyprodukowanych dla PKP w NRD, te zespoły technologicznie przypominały EN57, lecz wyposażenie wnętrza miały do podróży dalekobieżnych, wszystkie miejsca siedzące były 1 klasy. Oświetlenie było oparte o rury 25W zasilane z przetwornicy 220V 500Hz o czym jest nawet wspomniane w tych skanach z katalogu (rozwiązania oświetleniowe w EN57 były kopią rozwiązań niemieckich):
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_001.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_002.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_003.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_004.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_005.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_006.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_007.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_008.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_009.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_010.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_011.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_012.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_013.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_014.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_015.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_016.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_017.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_018.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_019.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_020.jpg
http://fotothek.slub-dresden.de/fotos/d ... 44_021.jpg

http://omni-bus.eu/archiwum/displayimag ... play_media

Odnośnie opisanych we wcześniejszym poście rumuńskich Bonanz z Pafawagu to znalazłem zdjęcie wnętrza w postaci fabrycznej:
http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.241978/
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 30 sierpnia 2017, 08:38

Ciekawe, czy Narva też produkowała 25tki w wersji T12 czy T10.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6552
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 sierpnia 2017, 11:59

O T10 25W nic nie znalazłem, za to T12 25W były:
http://www.lighting-gallery.net/gallery ... pid=134927

Co mnie zaskoczyło, choć raczej na kolei chyba nie były stosowane, to ogólnie Narva robiła też T12 25W U-kształtne:
http://www.lighting-gallery.net/gallery ... pid=133935
http://www.lighting-gallery.net/gallery ... pid=135985

Ta druga jest w kolekcji forumowego kolegi Alexa więc może będzie w stanie powiedzieć coś więcej.

Przedwojenny czechosłowacki wagon bagażowy z oryginalnym oświetleniem żarowym opartym o grzybki Tesli 25V 50W plus oświetleniem świetlówkowym 220V 50Hz załączanym po podłączeniu do zewnętrznego zasilania na postoju (oświetlenie wymagane z tego względu, że wagon przewozi w swoim wnętrzu makietę kolejową prezentowaną podczas imprez kolejowych):
http://www.mdc.sk/katalog-predmet/50/

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Klasyczny Osram T12:
Obrazek

Obrazek

Na l-g.net znalazłem zdjęcie takiej Tesli 25V 50W z boku:
http://www.lighting-gallery.net/gallery ... &pid=35371
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 30 sierpnia 2017, 12:55

Te żarówki Tesla wyglądają jak słynne Razno, możliwe że były produkowane na licencji.
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 sierpnia 2017, 13:47

Oświetlenie parowozu, OKz32:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

TKt48:
Obrazek

Widać też podświetlenie wskaźników:
Obrazek

Kilka informacji na temat oświetlenia w parowozach:
http://parowozy.net/technika/oswietlenie
http://przeciwlotnicza.pl/biblioteka-hi ... --134.html
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Lampka » 30 sierpnia 2017, 20:06

Czyli pewnie 25W Narva robiła jeszcze w wariancie T12. Dopiero 40 i 65W były jako T10.
Kolekcjoner i poszukiwacz starych opraw i źródeł światła
Avatar użytkownika
Lampka
 
Posty: 6552
Zdjęcia: 14
Dołączył(a): 16 sierpnia 2011, 21:59
Lokalizacja: Gliwice

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 sierpnia 2017, 22:52

Może zapotrzebowanie na 25W było na takim poziomie, że nie opłacało się wdrażać produkcji wersji T10? Poza tym rury 25W są z definicji Rapid Start i choć takie względnie niewielkie zmniejszenie grubości nie powinno mieć, aż takiego wpływu na łatwość zapłonu, to jednak postanowiono nie ryzykować?

Odnośnie reflektorów starego typu wspomnianych w jednym z linków, to choć na zdjęciu nie widać jaki to jest egzemplarz Pt47, to po kilku szukaniach znalazłem, że to jest Pt47-1. Szkoda, że tego typu reflektorów zachowało się tak mało.

Ciekawy przypadek parowozu typu Ol12-7 produkcji austriackiej, oryginalnie ten parowóz miał oświetlenie naftowe, a następnie oświetlenie zostało przerobione na elektryczne:
http://www.parowozy.pl/historia/odbudow ... zntk-pila/

Jakiś czas pojeździł z typowymi reflektorami PKP, a potem postanowiono zainstalować oryginalne lampy naftowe przerobione na halogeny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 31 sierpnia 2017, 19:48

trojmiejski napisał(a):Ciekawy przypadek parowozu typu Ol12-7 produkcji austriackiej, oryginalnie ten parowóz miał oświetlenie naftowe, a następnie oświetlenie zostało przerobione na elektryczne:
Jakiś czas pojeździł z typowymi reflektorami PKP, a potem postanowiono zainstalować oryginalne lampy naftowe przerobione na halogeny:

Wyobrażam sobie pracę maszynistów na tym parowozie z oświetleniem naftowym podczas nocnych kursów. To już była pełna jazda po omacku.
MRP200
Moderator
 
Posty: 4279
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: PWA / Kostrzyn Wlkp

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości