Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 marca 2017, 00:21

Kadry z serialu potencjalnie przedstawiające wnętrze wagonu 104A, wiele detali jest innych niż w późniejszych Y-kach:
http://motyw-kolejowy.blogspot.com/2016 ... l1989.html
https://3.bp.blogspot.com/-_uz-VPFoEEE/ ... cia-20.jpg
https://2.bp.blogspot.com/-gGJVXMlvTEI/ ... cia-22.jpg

Oprawy świetlówkowe w EW55:
http://motyw-kolejowy.blogspot.com/2016 ... -1982.html
https://2.bp.blogspot.com/-cssdxS6pbMw/ ... rzyk15.jpg

Gdy EN57 mają pojedynczą świetlówkę w przedsionku wejściowym, tak EW55 miały dwie świetlówki w przedsionki i plafonierę żarową oświetlenia awaryjnego (nie było żarówek 8W w każdej oprawie):
http://motyw-kolejowy.blogspot.com/2015 ... -1972.html
http://4.bp.blogspot.com/-LvJwyO69V_8/V ... posure.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-PeFvaagcKFc/V ... posure.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-apK2FmqsRZU/V ... posure.jpg

Dawny sposób oznaczania końca pociągu:
http://motyw-kolejowy.blogspot.com/2016 ... s-sie.html
https://3.bp.blogspot.com/-c5N6BSO5gzA/ ... -sie02.jpg

Przy okazji zauważyłem jak wygląda praca oświetlenia przy chwilowym zaniku zasilania w EN71-048 czyli jednostce z nowym oświetleniem z indywidualnymi przekształtnikami na 110V DC. Część świetlówek bardzo lekko przygasa po przełączeniu na zasilanie bateryjne, a część gaśnie na sekundę. Jednakże po ponownym zapaleniu tych zgaszonych, to one jeszcze chwilę pracują na zasilaniu bateryjnym i dopiero z opóźnieniem rozjaśniają się w pełni, gdy przetwornica główna statyczna zaczyna świergotać:
Obrazek

W EN57AKM tylko wyłącznie świetlówki przygasają.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 marca 2017, 00:25

Jakiś czas temu przedstawiłem różnice w sposobie sterowania indywidualnymi lampkami do czytania w klasykach, modernach z Pesy i nówkach z FPS. Ostatnio sprawdziłem, że różne modernizacje Z2A Bautzen różnią się między sobą pod tym względem, tu wagon z lampkami które można włączyć niezależnie od ustawienia oświetlenia głównego:
Obrazek

Korytarz boczny:
Obrazek

Obrazek


Inna sztuka, tu indywidualne lampki świecą się tylko w trybie 0:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 20 marca 2017, 07:27

Widok na żarówki podświetlające film kierunkowy w EN71-040:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 28 marca 2017, 07:30

W niektórych jednostkach, w szczególności tych z przetwornicą główną wirową, spadek napięcia przy załączeniu sprężarki może zostać potraktowany przez zespół przekaźników jak zanik zasilania i oświetlenie się zachowuje jak przy zaniku zasilania. W jednostkach z oryginalną instalacją oświetleniową jest to wyłączenie 2/3 świetlówek, w różnych modernach zachowanie jest różne. W EN57-716 jest przykładem moderny trochę nieprzemyślanej w szczegółach. Oświetlenie wymieniono w całości na takie zasilane z indywidualnych przekształtników 110V DC i w przypadku zaniku zasilania gaśnie całe oświetlenie. Do tego choć wymieniono w tej jednostce wiele elementów, to zachowano oryginalną przetwornicę wirową, choć logika wskazywałaby, że przy takim zakresie moderny, przetwornica powinna też być wymieniona. W takim układzie tu właśnie zachodzi zjawisko traktowania spadku napięcia jak zaniku. Na filmie nie zarejestrowałem momentu zgaśnięcia, lecz jedynie sam moment ponownego zapłonu:



EN57-1107 również w trakcie modernizacji otrzymała nowe oświetlenie na indywidualnych przekształtnikach 110V DC (kiedyś wrzuciłem zdjęcie takiego przekształtnika z tej jednostki) ze świetlówkami 30W umieszczonymi we wspólnych liniach świetlnych. W tych liniach świetlnych, te świetlówki są rozłożone tak, że znajdują się nad czwórkami siedzeń i imitują oryginalny układ oświetlenia. Pod względem zachowania się przy zaniku zasilania to też imitują oryginalny układ, gaśnie 2/3 świetlówek:
Obrazek

Dla porównania oświetlenie załączone w pełni:
Obrazek

Obrazek

W kanarówie z powodu dewastacji plastiki są wybrakowane więc widać przekształtniki i świetlówki gołym okiem:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez Gismot » 28 marca 2017, 11:15

Oświetlenie wagonu II klasy:
PL - PKPIC 5151 20-70865-3 B10 ou
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Obrazek

Obrazek

Obrazek

zapłon świetlówek:

Avatar użytkownika
Gismot
 
Posty: 876
Zdjęcia: 0
Dołączył(a): 26 maja 2014, 20:10
Lokalizacja: Głogów\Zielona Góra

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 28 marca 2017, 13:21

SA137:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 30 marca 2017, 22:59

EN57-1392, jednostka zmodernizowana w ramach naprawy głównej w 2004 roku przez ZNTK Nowy Sącz (obecnie Newag), oświetlenie oparte o świetlówki 36W (dominują daylighty) zasilane z indywidualnych przekształtników 110V DC:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Identyczne oświetlenie i detale wykończenia otrzymała EN71-051 SKM Trójmiasto w ramach moderny w 2005 roku, obecnie jest w trakcie P4 w ASO, więc jak wróci to będzie miała kilka modyfikacji względem stanu przed P4.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 3 kwietnia 2017, 19:18

Kolejne osobliwe zjawisko czyli rura Piła 25W Cool White De Luxe w EN57-1828 (to jest ta jednostka która miała Polampy 25W świeżo po P4 i których już nie ma gdyż się zużyły):
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 4 kwietnia 2017, 16:35

Jestem ciekaw jak to było z trwałością świetlówek T12 w tej barwie.

EN71 i EN57

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Żarowki od świateł czerwonych w tych reflektorach mają trzonek B22d?
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 20 kwietnia 2017, 08:12

Deluxy ogólnie raczej miały dobrą trwałość, lecz na układzie zasilania z EN57 rzadko kiedy cokolwiek dożyje roku, najdłużej żyjący Polamp w tej jednostce przeżył rok.

Uchwyciłeś EN71-009 czyli jednostkę co miała daylighta 765 25W, niestety ostatnio jechałem tą jednostką i zauważyłem, że został zastąpiony chińskim kijem.

W światłach końca pociągu zastosowano trzonek B22d.

Oświetlenie czoła tyrystora, skrajne dolne reflektory to LEDy mogące świecić na biało lub czerwono:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10944
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości