Strona 58 z 78

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 11 września 2017, 20:40
przez trojmiejski
W sumie nie wiedziałem, że na wschodzie produkowano rury T10. W jakich barwach były te co w metrze występowały? Daylighty?

Zmodernizowana EN57 Kolei Mazowieckich:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Żarowe oświetlenie przejścia między wagonami:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 11 września 2017, 20:54
przez Lampka
trojmiejski napisał(a):W sumie nie wiedziałem, że na wschodzie produkowano rury T10. W jakich barwach były te co w metrze występowały? Daylighty?


Wszystko było w ciepłej barwie. Zarówno Lismy (które komercyjnie dostepne były chyba tylko dzienne) jak i te CBETy, wszystkie były w ciepłej barwie. Konkretnie, była to barwa 740.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 11 września 2017, 21:01
przez trojmiejski
Ciekawa sprawa, Razno w dużej mierze się spotykało w wersji daylight więc bym się spodziewał, że tu też będą daylighty, choć może celowo zastosowali cieplejszą barwę ze względu na przeznaczenie do zastosowania w transporcie.

Może oryginalne rosyjskie świetlówki są w najmłodszej partii 81, lecz tutaj jest zastosowany inny styl oświetlenia i przez te klosze nie da się dostrzec napisów na świetlówkach:
Obrazek

Obrazek

120A:
Obrazek

Obrazek

Bipa:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Późniejsza modernizacja EN57 z Newagu, tym razem dla Kolei Wielkopolskich:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 11 września 2017, 21:58
przez Lampka
trojmiejski napisał(a):Ciekawa sprawa, Razno w dużej mierze się spotykało w wersji daylight więc bym się spodziewał, że tu też będą daylighty, choć może celowo zastosowali cieplejszą barwę ze względu na przeznaczenie do zastosowania w transporcie.


Trzeba też wziąć pod uwagę fakt, że to są świetlówki późniejszej produkcji - połowa lat 90-tych i nowsze - dużo CBETów było z 2006 i 2008 roku. Stąd nie dziwi mnie ciepła barwa tych rur. W większości współcześnie produkowanych i oświetlanych składów są stosowane fabrycznie rury w cieplejszej barwie niż dzienna, co tworzy lepszy i przyjemniejszy klimat w środku (może z wyjątkiem niektórych wymienianych rur, które są dzienne). Piły 25W robiono na przykład tylko jako ciepłe (że to 5xx to już szczegół).
Tak przy okazji - barwa 740 jest ogółem dość rzadka (na ogół jest to 640 lub 840), ale Osram też barwę 740 stosował - to były rury z oznaczeniem 25, zwane Universal White.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 12 września 2017, 06:00
przez trojmiejski
Faktem jest, że zwyczaje się pozmieniały, teraz jak się stosuje coraz częściej metrowe 36W w EN57 to zniknęły ograniczenia odnośnie barwy i przewoźnik mógłby zamówić 1m 36W 865, lecz z powodu zwyczajów w praktyce zamawia 1m 36W 840:
Obrazek

ED72 Małopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, przedział 1 klasy w członie ra:
Obrazek

Kanarówa w członie rb, po prawej magazyn prowiantu na potrzeby wózka z napojami i przekąskami (w początkowym okresie eksploatacji coś takiego funkcjonowało):
Obrazek

Wnętrze tego magazynu jest oświetlone dwoma plafonierami żarowymi załączanymi łącznikiem kołyskowym:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 13 września 2017, 23:45
przez trojmiejski
Świetlówki 830 w nowoczesnych pojazdach, wpierw Pesa Elf EN76-053, linia świetlna prawie w całości składa się ze świetlówek 18W, jedynie na samych krańcach członów koło przegubów są pojedyncze świetlówki 30W:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Pesa Acatus II:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 15 września 2017, 23:41
przez trojmiejski
Oświetlony halogenami wagon restauracyjny Bautzen89:
Obrazek

W momencie kiedy oświetlenie było najbardziej potrzebne czyli podczas przejazdu przez tunel koło Miechowa, z jakiegoś powodu część halogenów zgasła:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 19 września 2017, 07:44
przez trojmiejski
168A czyli najnowsza modernizacja klasycznego Y z Newagu, wagony z tej serii to przeróbki na wagony bezprzedziałowe z częścią rowerową (tak samo jest oznaczona też starsza seria będąca wagonami bezprzedziałowymi przystosowanymi dla niepełnosprawnych, lecz bez miejsc na rowerowy). Oświetlenie 100% LED:
Obrazek

Obrazek

Przedział pasażerski, tu dodatkowo zastosowano niebieskie oświetlenie dekoracyjne:
Obrazek

Obrazek

WC:
Obrazek

Przedsionek, dodatkowy pasek diodowy jest też w obudowie maszyny drzwiowej:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 19 września 2017, 07:47
przez slaweklampy
Ten pasek z diodami w dziennej barwie fajnie się kontrastuje z oświetleniem ogólnym. Stosowane są zwykłe na 12V zasilane z przetwornic, czy jakieś specjalne na inne napięcia?

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 19 września 2017, 08:17
przez trojmiejski
Tutaj wszystko jest na 24V, dzięki temu instalacja jest znacznie uproszczona i przy braku zasilania z przewodu WN to oświetlenie korzysta bezpośrednio z zasilania bateryjnego. Jak niektóre moderny EN57 mają jakieś LEDy, to w tych modernach te LEDy też są zasilane 24V, oczywiście z przetwornicy statycznej wielonapięciowej (w jednostkach z bateriami 110V to pod drutem przetwornica wytwarza 24V z 3kV, a przy braku zasilania w sieci to wytwarza 24V z bateryjnego 110V). W niektórych głębokich modernach z wymianą całej elektryki to nawet zrezygnowano ze 110V w ogóle i stosownie też baterie są 24V zamiast 110V jak w oryginalnym kiblu.

Rozruch oświetlenia w EN71-051, uwagę zwracają dwa niuasne:
1. W prawie wszystkich innych modernach na oświetlenie ze świetlówkami zasilanymi z przekształtników indywidualnych, sterowanie w szafie elektrycznej jest modyfikowane tak, że po załączeniu oświetlenia, stycznik od razu podaje zasilanie na świetlówki (dotyczy także nowych opraw w wybranych jednostkach SKM z mieszanką klasycznego oświetlenia 25W i nowego). Tutaj zaś mimo przerobienia oświetlenia na indywidualne przekształtniki zasilane ze 110V, sterowanie w szafie działa mniej więcej jak w oryginale, czyli po załączeniu oświetlenia najpierw mrugają żarówki oświetlenia awaryjnego, a dopiero po chwili kolejny stycznik załącza oświetlenie główne (w klasyce 220V 500Hz po rozruchu przetwornicy, tutaj 110V DC);
2. Z jakiejś nieznanej przyczyny niektóre świetlówki zaczęły wariować i po kilku próbach zapłonu zgasły. Możliwe, że jest to system odłączający zużyte świetlówki, lecz nie świeciło dziwnie dużo świetlówek, jeden z przedziałów był cały ciemny (z drugiej strony jak wkręcono jakieś chińskie badziewie to jednoczesne padnięcie wielu świetlówek nie jest tak bardzo nieprawdopodobne jakby mogło się wydawać):