Strona 60 z 78

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 1 października 2017, 19:42
przez amisiek
W tej czeskiej manewrówce nawet górny projektor słaby jest w porównaniu do polskich po modernizacji. Tak się zastanawiam kiedy pojawią się projektory diodowe. W nowych samochodach średniej i lepszej klasy to już jest standard.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 1 października 2017, 22:22
przez trojmiejski
LEDy są już jakiś czas wykorzystywane w reflektorach kolejowych, nowe produkty Pesy je mają, z produktów Newagu reflektory diodowe mają wszystkie lokomotywy Dragon (z wyjątkiem 001) i Griffin, choć są EZT Impuls z halogenami to większość ma komplet LEDów (jedynie 36WEa Kolei Śląskich są nietypowe gdyż mają jako dolne reflektory diody, a jako górny halogena). Jak żarówki i halogeny wystarczyło ściemnić, to w przypadku LEDów zazwyczaj jest osobny zestaw diod do świateł przyciemnionych i osobny do pełnej mocy. Pesy mają te diody rozdzielone na osobne reflektory (tu świecą oba):
Obrazek


W Newagach zazwyczaj wszystko jest razem:
Obrazek

Obrazek

Obrazek


Bonus, oświetlenie kabiny:
Obrazek

Lokomotywa 207E czyli radosna twórczość warsztatów Rail Polska w przerabianiu spalinowego gagarina na lokomotywę elektryczną (pomysł wcześniej zrealizowany tylko w Korei Północnej i Azerbejdżanie), zastosowano ten sam typ reflektorów:
Obrazek

Obrazek


Bonus, przedział maszynowy:
Obrazek

Zazwyczaj w tym reflektorze jako trzeci zestaw diod są czerwone diody końca pociągu:
Obrazek


W wyprodukowanym przez Newag Impulsie II dla włoskiego przewoźnika zastosowano diody końca pociągu jako osobny element:
Obrazek

Warto też dodać, że w tych Impulsach jest też sygnał zielony:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Newag_Impuls_II_dla_FSE_(2),_%C5%BBmigr%C3%B3d,_2016-09-29.jpg
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Newag_Impuls_II_dla_FSE_(3),_%C5%BBmigr%C3%B3d,_2016-09-29.jpg

Ciekawostką w przypadku tych reflektorów jest częstotliwość odświeżania która powoduje, że na niektórych nagraniach wideo te reflektory wyraźnie mrugają:


Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 3 października 2017, 11:14
przez trojmiejski
trojmiejski napisał(a):Wagon 144A:
Obrazek

Plus korytarz:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Zawsze mnie to zastanawia dlaczego można spotkać bardzo różne rodzaje świetlówek, choćby świetlówki 2D jako oświetlenie WC w niektórych EN57, lecz w kwestii liniowych T5 maksymalną mocą jest 13W, a mocniejszych T5 się nie spotyka.
Obrazek

Tu w korytarzu bocznym jest zachowane oryginalne oświetlenie świetlówkowe. Inne wagony Z różnych producentów zależnie od tego w jakim zakładzie były modernizowane mają różnie rozwiązane oświetlenie korytarza. Niektóre mają oprawy Mawela na świetlówki miniaturowe znane z autobusów marki Jelcz, w innym wagonie widziałem jako oświetlenie korytarza diody, chociaż cała reszta oświetlenia była oparta na świetlówkach.
Obrazek

Obrazek

W wyniku przetargu przekazano Cegielskiemu wagony 144A (których jest producentem) do naprawy P5 połączonej z modernizacją. Wagony właśnie opuszczają stopniowo bramy zakładu i na targach Trako można było zobaczyć efekt końcowy modernizacji. Zrobiono od zera nową instalację oświetleniową i na pierwszy rzut oka można odnieść wrażenie, że zastosowano spotykane w innych wagonach zwykłe rastry na dwie rury, lampkę nocną na trzonek bagnetowy i drugą identyczną oświetlenia awaryjnego uruchamianego z centralnej szafy. Niuans polega na tym, że zamiast świetlówek zastosowano rury diodowe, a w oprawkach bagnetowych zamiast żarówek są również LEDy. Naklejki na oprawach (produkcja Famor) informują o przystosowaniu do LEDów, do tego instalacja jest zrobiona tak, że w trybie 1/2 ściemnienie uzyskuje się poprzez wyłączenie połowy diod wewnątrz rury gdy w klasycznych instalacjach wagonów produkcji polskiej wyłączało się w całości jedną z dwóch świetlówek (tylko modernizacje Pesy mają regulację strumienia świetlnego świetlówki, zazwyczaj w modernizacjach Pesy jest jedna świetlówka na przedział, z wyjątkiem 140A z I serii modern na Przemyśl-Szczecin które mają 2 świetlówki).
Zewnątrzny widok:
Obrazek

Jedna z dwóch opraw 2x10W w przedsionku wejściowym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Naklejka producenta, oznaczenie oprawy OF4307.08/3765:
Obrazek

Obrazek

Korytarz boczny:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie przedziału, tryb 0:
Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 1:
Obrazek

Zbliżenie na detale:
Obrazek

Zbliżenie na rury przy krótszym czasie naświetlania zdjęcia, tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 0:
Obrazek

Porównanie ilości załączonych diod wewnątrz rury między trybem 1, a 1/2:
Obrazek

Obrazek

Naklejka oprawy 2x 20W o oznaczeniu OF4307.09/3765:
Obrazek

Obrazek

Lampki do czytania:
Obrazek

Podświetlenie gniazdka 230V 50Hz:
Obrazek

WC:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 3 października 2017, 21:27
przez toomm40
na chwile powrót do przeszłości, oświetlenie wnętrza "komputera" w EZT :)

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 4 października 2017, 11:14
przez slaweklampy
Te bezpieczniki rurkowe na dole to od czego są?

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 4 października 2017, 19:42
przez MRP200
slaweklampy napisał(a):Te bezpieczniki rurkowe na dole to od czego są?

Zapasowe bezpieczniki do obwodów WN.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 5 października 2017, 22:59
przez trojmiejski
Coś trochę nietypowego czyli kolej linowa na wzgórze Petřín w Pradze (Lanová dráha Petřín), zastosowane oprawy znane są z czeskich wagonów co jest zrozumiałe gdyż producentem tych wagoników jest Vagónka Studénka:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 11 października 2017, 22:54
przez trojmiejski
Wagony praskiego metra, bardzo mocna przebudowa radzieckich wagonów serii 81:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 25 października 2017, 22:30
przez trojmiejski
Oryginalne oświetlenie drezyny WM-15:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oprawy w kabinie mają klosze takie same jak oprawy w Ogórkach:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 29 października 2017, 02:32
przez trojmiejski
Jako porównanie z wykręcalnymi rurami ledowymi w wagonie 144A prezentuję wagon restauracyjny 406A z oświetleniem diodowym w postaci pasków zintegrowanych w oprawach. Wcześniej już 406A pokazywałem, lecz teraz mam zdjęcia zrobione od kuchni, w tym przypadku dosłownie:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W przedziale służbowym znajdują się leżanki dla obsługi, poszczególne leżanki mają indywidualne lampki:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie główne:
Obrazek

Oświetlenie główne można ustawić tradycyjnie w tryb 0, 1/2, 1. Przejście między trybem 1, a 1/2 jest płynne czyli oświetleniem steruje mikroprocesor, zaś sam wybór trybu jest za pomocą podwójnego łącznika kołyskowego, tu ustawiony w tryb 1 (ten drugi pojedynczy łącznik to chyba jest od oświetlenia w WC, lecz jako, że był zamknięty to tylko przypuszczam):
Obrazek

Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 1/2 jest załączany przy takim ustawieniu łącznika kołyskowego (przy ustawieniu na odwrót oświetlenie pracuje w trybie 1):
Obrazek