Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 lutego 2018, 21:59

Typowa modernizacja EN57 z drugiej połowy pierwszego dziesięciolecia (konkretnie z 2007 jeśli dobrze zapamiętałem, że jest to EN57-750):
Obrazek

Obrazek

Archiwalny materiał o innej modernizacji, typowej dla pierwszej połowy pierwszego diesięciolecia:
https://kolej.krakow.pl/reportaze/3-pok ... anych-en57
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 lutego 2018, 22:42

Bardzo ciekawy artykuł o instalacjach oświetleniowych i grzewczych w wagonach produkcji krajowej:
http://infotransport.pl/img/czasopisma/artykuly/2737030

Według tego artykułu pierwsze indywidualne przekształtniki tranzystorowe świetlówkowe zastosowano w wagonach eksportowanych do ZSSR, były na napięcie 50-52V gdyż takie prądnice i baterie tam stosowano. Niestety były mocno nieudane. Wagony w których zastosowano te przekształtniki miały później przerabianą instalację na zasilaną z centralnej przetwornicy wirowej produkcji węgierskiej. Z tego też powodu postanowiono zastosować w wagonach 104A centralną przetwornicę oświetleniową tranzystorową. Przed znalezieniem tego artykułu te przetwornice i inne szczegóły tych wagonów były zagadką. Zastanawiałem się czy istniała możliwość, że zastosowane były oprawy na świetlówki 25W z EN57, okazało się, że nie. Przede wszystkim przetwornice centralne tranzystorowe były importowane z Wielkiej Brytanii, przedziały były oświetlone dwoma świetlówkami 40W czyli tak jak późniejsze wagony. Nie jest w artykule powiedziane wprost jaka była częstotliwość zasilania, lecz jest opis wagonów eksportowych do Iraku które miały instalację elektryczną tej samej brytyjskiej firmy, w tym centralną przetwornicę oświetleniową wirową wytwarzającą prąd o częstotliwości 400Hz. Co prawda w wagonach 104A była przetwornica statyczna, gdy w wagonach dla Iraku wirowa, lecz można przypuszczać, że w 104A również zastosowano zasilanie 400Hz w celu unifikacji dławików wewnątrz opraw oświetleniowych.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 lutego 2018, 18:28

Nie tylko Brytyjczycy wpadli na pomysł centralnej przetwornicy oświetleniowej statycznej, w laboratorium Philipsa swego czasu też pracowano nad takimi przetwornicami. Zapewniały one zasilanie o częstotliwości wielu kHz, dzięki temu w oprawach można było zastosować mikroskopijne dławiki wielkości zapłonnika:
https://tinyurl.com/ydefs7mk

Jeszcze wcześniej pracowano już nad przekształtnikami indywidualnymi:
https://tinyurl.com/y9824q42
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 1 marca 2018, 23:16

Ponownie przeczytawszy artykuł o instalacjach elektrycznych w wagonach polskiej produkcji się zastanowiłem czy mogły być na stanie PKP wagony krajowej produkcji z wirowymi przetwornicami oświetleniowymi centralnymi, inne niż pociąg rządowy Gierka (jeśli dobrze zrozumiałem, że wśród różnych elementów skopiowanych z instalacji wagonów dla Iraku, również wzięto przetwornicę oświetleniową, jest to sensowne gdyż do instalacji 110V trudniej było o inne przekształtniki). Z innych źródeł wiadomo, że Bipy miały przetwornice wirowe, lecz to były wagony produkcji NRD. Wagony dla ZSRR naszej produkcji miały wymieniane wadliwe przekształtniki indywidualne na węgierskie przetwornice wirowe, lecz to jest eksport. Z wagonów PKP to 104Ac z 1964 miały brytyjskie przetwornice centralne tranzystorowe, więc nie jest spełniony warunek konstrukcji wirowej, zaś od 1967 roku permanentnie postawiliśmy na stosowanie przekształtników indywidualnych. Chociaż nie mam konkretnych informacji to tak się zastanowiłem, że ambulansy pocztowe typu 101C mogły mieć przetwornice wirowe. Były to absolutnie pierwsze Y-ki krajowej produkcji (104A były pierwszymi krajowymi Y-kami pasażerskimi, lecz w szerszym ujęciu to były drugie po ambulansach pocztowych). Kiedyś przedstawiałem znalezione w necie archiwalne zdjęcia ambulansu pocztowego 101C:
http://forum.modelarstwo.info/threads/w ... 01c.36491/
http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.490290/
http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.490723/
Za przetwornicą wirową jest kilka argumentów, po pierwsze wczesny rok premiery czyli 1963 prawdopodobnie poprzedza finalizację umowy z firmą Stone na przetwornice tranzystorowe takie jak w 104Ac. Po drugie oprawy na tych zdjęciach wyglądają na typowe oprawy do świetlówek 25W znane z EN57, gdy z artykułu wiadomo, że 104Ac miały świetlówki 40W. Warianty tych wagonów były też eksportowane do Węgier, Bułgarii i Rumunii więc przy takiej skali stosowanie zagranicznych komponentów na dewizy odpadało (oczywiście w później wyprodukowanych egzemplarzach mogły być indywidualne przekształtniki z jednoczesnym stosowaniem opraw tego samego typu). Do tego producentem wagonów jest Pafawag który w tym czasie już klepał EN57 więc miał pod ręką wiele gotowych komponentów.
Swoją drogą odnośnie tego pociągu rządowego to znalazłem film z ujęciami na których widać świetlówki w oprawach 4x20W w akcji:



Pozostając w temacie produktów Pafawagu, rozruch oświetlenia w jednostce EN57-973 (wkręcone w oprawach świetlówki to Philipsy 36W/840 w wersji 1m):



Dźwięk pracującej przetwornicy oświetleniowej w EN57-1827:



Oświetlenie awaryjne w EN71-039:
Obrazek

To jest jedna z tych SKMek które mają przebudowane kanarówy i na krańcach nowe oprawy z indywidualnymi przekształtnikami, w 039 gdy klasyczne oświetlenie jest w trybie awaryjnym, to z czterech nowych opraw w danej kanarówie, świeci się tylko jedna (w EN71-044 dla odmiany świecą się wszystkie cztery, niezależnie czy w klasycznym oświetleniu świecą się świetlówki czy żarówki):
Obrazek

Rozruch mieszanego oświetlenia w drugiej połówce tej EN71 z instalacją w pełni sprawną:



EN57 i EN71 fabrycznie nie miały sygnalizacji zajętości WC, lecz w niektórych egzemplarzach później taką sygnalizację zamontowano, tutaj przykład EN71-006:
Obrazek

Obrazek

Ten przedsionek oświetlał chiński grubas T12 25W, obecnie już rzadki widok w EN57/EN71, przynajmniej na Pomorzu:
Obrazek

W wagonach dla ZSRR zainstalowano węgierskie przetwornice centralne, lecz nie wiem jak wyglądała sprawa stosowania takich przetwornic w wagonach produkcji w całości węgierskiej. Jedynie znalazłem zdjęcie szafy elektrycznej starego węgierskiego wagonu z kontrolką oznaczoną inverter. Nie jest wprost powiedziane, że jest to przetwornica oświetleniowa, lecz w takim starym wagonie to jedynym innym odbiornikiem prądu przemiennego ewentualnie może być wentylator nawiewu, choć byłaby to zbędna komplikacja gdy silnik prądu stałego dałby radę (silnik DC jest w instalacji nawiewu polskich wagonów z takim ogrzewaniem):
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... 050712.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... 050708.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... 050704.jpg
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/foto ... 050705.jpg
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 5 marca 2018, 17:44

Rozruch oświetlenia w czeskim EZT serii 460 widoczny w czasie 4:21:



Wybrane ED72 i ED73 fabrycznie posiadały wyświetlacze mozaikowe, były one podświetlone świetlówkami:
http://adamusadam.pl/system/assets/1217 ... normal.JPG
http://adamusadam.pl/system/assets/1217 ... normal.JPG
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 8 marca 2018, 23:12

Zdechły świetlówka 25W w EN57, dławik dość mocno jęczał:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez MRP200 » 9 marca 2018, 21:53

Wygląda jakby świeciła na efekcie prostownikowym.
MRP200
Moderator
 
Posty: 3778
Zdjęcia: 639
Dołączył(a): 21 września 2009, 07:25
Lokalizacja: Wągrowiec / Poznań

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 marca 2018, 03:16

Zaobserwowałem, że o ile chińskie świetlówki 25W często tak świecą przed kompletnym padnięciem, to dotychczas nie widziałem metrowej 36W ulegającej zużyciu w ten sposób. SKM w całości się przestawiła z chińczyków na metrowe 36W Philipsa Made in Poland, lecz Przewozy Regionalne wciąż stosują badziewne świetlówki takie jak ta ze zdjęć.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 14 marca 2018, 19:00

W EN57 zdarza się, że mechaniczny regulator napięcia jest zużyty i wtedy oświetlenie wyraźnie mruga. W radzieckich ER2 (jednostki przeznaczone do zasilania z sieci DC 3kV) też się to zdarza, na tym filmie widać pulsowanie oświetlenia żarowego:


Swoją drogą to między bazowymi ER2, a pochodnymi są spore różnice w systemie zasilania. Bazowe ER2 mają przetwornicę główną wytwarzającą 50V prądu stałego (dodatkowo ta przetwornica funkcjonuje też jako dzielnik napięcia, wytwarzając 1500V na potrzeby sprężarki) i stosownie na to napięcie są obwody sterowania, baterie, oświetlenie główne i awaryjne. Późniejsze ER2R (charakteryzujące się możliwością hamowania silnikami) w przetwornicy głównej zamiast prądnicy prądu stałego mają trójfazową synchroniczną prądnicę prądu przemiennego wytwarzającą 220V 50Hz. W związku z tym sprężarka oraz oświetlenie główne żarowe jest zasilane 220V z sieci trójfazowej, a oświetlenie awaryjne, obwody sterowania i baterie są na napięcie 110V. W kwestii napędu to funkcja hamowania silnikami jest tylko jedną z wielu różnic w ER2R względem zwykłych ER2. Zwykłe ER2 mają silniki na napięcie 1500V i zastosowany jest układ przełączania połączeń grup silników jak w EN57. W ER2R zaś są zastosowane silniki na napięcie 750V i wszystkie 4 silniki danego wagonu silnikowego są połączone na stałe w szereg. Odmian było więcej i poszczególne wersje mogą się różnić jeszcze innymi szczegółami. Nie jestem pewien co do ER2R, lecz w następcy ER2T zasilanie trójfazowe jest również doprowadzone do specjalnego transformatora który zasila obwody wzbudzenia silników trakcyjnych podczas hamowania elektrodynamicznego. W temacie instalacji NN to w ER9 przeznaczonych do zasilania z sieci 25kV 50Hz rozwiązano to tak, że jedno z uzwojeń wtórnych głównego transformatora wytwarza jednofazowe 220V 50Hz, które następnie jest konwertowane do trójfazowego 220V 50Hz przez rozdzielacz faz.

https://etrain.ru/archives/3803

W zespołach ДДБ1 zaś w Gagarinie zainstalowano alternator oświetlenia 220V, a oświetlenie awaryjne jest na napięcie 75V:
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%94%D0%94%D0%911


Mrugające żarówki można zaobserwować też w tej szwedzkiej zabytkowej lokomotywie:



Tu przyczyna jest zupełnie inna, sieć w Szwecji jest zasilana prądem o napięciu 15kV i częstotliwości 16,7Hz. Reflektory w tej lokomotywie są zasilane niskim napięciem z transformatora, mruganie jest efektem zasilania prądem o niskiej częstotliwości.
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 17 marca 2018, 20:55

W wagonach krajów dawnego ZSRR można spotkać różne rozwiązania, część ma indywidualne przekształtniki (zależnie od typu wagonu na 50V lub 110V) jak nasze wagony. Stare wagony produkcji ТВЗ (Тверской Вагоностроительный Завод) mają centralne przetwornice wytwarzające 220V 400Hz, wagony niemieckiej produkcji Ammendorf mają zaś przetwornice centralne 220V 425Hz.
Film o wagonie typu 61-817 wyprodukowanym w Twerze, od 20:16 krótko wspomniane jest o oświetleniu, jest nawet ujęcie na przetwornicę oświetleniową:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 8201
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron