Strona 65 z 78

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 5 kwietnia 2018, 00:59
przez trojmiejski
Dwie obecnie już historyczne foty wagonu 112A znalezione na dysku, wcześniej nie publikowane:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 15 kwietnia 2018, 22:59
przez trojmiejski
Klasyczny wagon barowy 113A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 16 kwietnia 2018, 08:34
przez slaweklampy
Takie wagony to już chyba rzadkość. Ciekawe co tam jest w tych kwadratowych kloszach.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 16 kwietnia 2018, 11:11
przez trojmiejski
Ten egzemplarz to jest jedyny czynny obecnie 113A w klasycznej postaci. Poza nim są jeszcze cztery zmodernizowane 113Alux, lecz one wnętrze z oświetleniem mają zmienione, zaś 113Aa to są przeróbki wagonów 1 klasy na bary.

W tych plafonierach dwupłomiennych są żarówki 25W:
Obrazek

Obrazek

Wnętrze takiej plafoniery widać tutaj:
http://tozk.pl/wp-content/uploads/2015/ ... 24x576.jpg

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 21 kwietnia 2018, 22:59
przez trojmiejski
Za kilkadziesiąt dni skończy się świadectwo ostatniej sprawnej Bipy, dziś była pożegnalna impreza tej serii i jeśli nie znajdzie się organizacja która kupiłaby którąś z dwóch najdłużej jeżdżących Bip oraz sfinansowałaby przeprowadzenie naprawy P5, to możliwe, że to właśnie był ostatni raz kiedy ta seria wyjechała na szlak z pasażerami:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 24 kwietnia 2018, 17:19
przez trojmiejski
Kontynuując temat klasyki, ze starych wagonów z gołymi świetlówkami w regularnym ruchu jedynie Bonanzy 120A mają szansę przetrwać dłużej. Wszystkie jeżdżące 111A i 112A z oświetleniem świetlówkowym to mają świetlówki wpuszczone w sufit, a niektóre moderny mają oświetlenie LED. Bipy wkrótce znikną. Reszta jak pokazywany wyżej bar 113A jeździ jedynie w pociągach specjalnych. Jedynie te kilka 120A dzięki temu, że przeszły naprawy główne to ileś tam lat pojeździ. Do spotkania głównie w pociągach z Gdyni do Helu plus przedłużone relacje, przykładowo z Helu przez Gdynię do Chojnic.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 28 kwietnia 2018, 15:19
przez trojmiejski
Sprowadzony z Niemiec SZT serii 628 należący do Arrivy, przedział 2 klasy jest oświetlony świetlówkami w linii centralnej. Na innych zdjęciach z internetu widziałem, że przedział 1 klasy jest dla odmiany oświetlony świetlówkami w oprawach wkomponowanych w półki na bagaż, a przedsionki wejściowe są dodatkowo oświetlone świetlówkami zamontowanymi w maszynach drzwiowych, lecz tych dwóch detali osobiście nie sfotografowałem:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

W ramach polonizacji te SZT otrzymały nowe oświetlenie czołowe, jako światła dolne osobno zamontowane są halogeny oraz LEDy mogące świecić na biało lub czerwono, zaś górne światło to reflektor halogenowy (mniejszy niż dolne) otoczony pierścieniem białych diod. Trzy światła czoła pociągu zatem mogą być zrealizowane w całości przez halogeny lub w całości przez LEDy:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Świecących białych LEDów osobiście nie sfotografowałem, lecz widoczne w akcji są na tym zdjęciu:
http://rail.phototrans.eu/14,120681,0,L ... 8_619.html

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 29 kwietnia 2018, 07:43
przez PKPENK
Oprawa świetlówkowa :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 6 maja 2018, 23:49
przez trojmiejski
Wczoraj skończyło się świadectwo dla zespołu Bipa o numerach 50 51 25-18 241-8, 50 51 25-18 242-6, 50 51 25-18 243-4, 50 51 25-18 244-2, zaś pod koniec czerwca skończy się świadectwo drugiego zespołu 50 51 26-19 515-3, 50 51 26-19 516-1, 50 51 26-19 517-9, 50 51 26-19 518-7. Drugi zespół charakteryzuje się tym, że każda świetlówka 20W jest zasilana z osobnego przekształtnika, gdy w większości Bip oświetlenie było przerobione tak, że jeden przekształtnik zasilał dwie świetlówki 20W w szeregu, właśnie wczoraj odstawiony zespół tak ma to rozwiązane. Można to odróżnić na podstawie tego czy padnięte były pojedyncze świetlówki czy padnięcia były parami. Przy przeglądaniu starych zdjęć dopiero teraz dostrzegłem, że sytuację z padniętą parą świetlówek zdarzyło mnie się uchwycić. Na danym piętrze świetlówki są połączone tak, że I świetlówka jest w parze z III, II z V oraz IV z VI. W momencie robienia zdjęcia w szafie centralnej oświetlenie było ustawione tak, że świeciło się 2/3 świetlówek, para II-V była wyłączona. Do par I-III i IV-VI zasilanie dochodziło, ale na fotografowanym piętrze tylko świetlówki I-III świeciły pełną mocą. Świetlówka IV ledwo bździ typowo dla zdechlaka, zaś świetlówki VI co prawda nie widać gdyż zasłania ją poręcz i siedzenie, lecz gdyby świeciła pełną mocą, to powinien być widoczny blask odbijający się od sufitu. Tego blasku nie ma, co świadczy o szeregowym połączeniu. Przy osobnych przekształtnikach ta świetlówka powinna świecić.
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 10 maja 2018, 13:52
przez trojmiejski
Choć w różnych źródłach było podane, że w Bipach oryginalnie oświetlenie było zasilane z centralnej przetwornicy, to źródła te nie precyzowały jaka była częstotliwość zasilania. Dopiero teraz na tej stronie opisującej zespoły dla Czechosłowacji znalazłem opis (Osvětlení a vytápění), że świetlówki były zasilane prądem o częstotliwości 50Hz:
https://www.parostroj.net/katalog/ov/cl ... /Bpjo.php3

Można przypuszczać, że Bipa w wersji PKP też miała oświetlenie 50Hz.

Wracając do wersji dla Czechosłowacji, w sumie to tamten opis ma sens, ten film przedstawia rozruch oświetlenia w stanie fabrycznym i widać, że niektóre świetlówki 25W podczas zapłonu mrugają w bardzo zbliżony sposób do świetlówek na klasycznym układzie z dławikiem i zapłonnikiem bimetalicznym zasilanym ze zwykłej sieci przesyłowej.



Nowszy produkt VEB Waggonbau Görlitz czyli popularny Bohun ma pewne osobliwe cechy, przykładowo oświetlenie schodów na górne piętro jest załączane osobnym przełącznikiem w szafie, dzięki czemu oświetlenie schodów może być włączone przy reszcie oświetlenia wyłączonej. W wagonach po modernizacji w Pesie zmieniono oprawy oświetleniowe na nowego typu wpuszczane w sufit, lecz samo sterowanie oświetleniem pozostało takie same:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dla porównania Bohun z oryginalną oprawą:
Obrazek

Szafa elektryczna Bohuna po Pesie:
Obrazek

Inną charakterystyczną cechą są lampki ostrzegawcze zamontowane przy wejściach. Gdy system automatycznego zamykania drzwi zostanie uruchomiony przez kierownika kwadratem lub przez sygnał z prędkościomierza po ruszeniu składu, to wpierw włączają się te lampki oraz dzwonek i dopiero po chwili następuje samo zamknięcie drzwi:
Obrazek

Lampka po zgubieniu klosza:
Obrazek

Zbliżenie na żarówkę:
Obrazek

Obrazek

Film przedstawiający automatyczne zamykanie drzwi oraz sygnał nadawany przed zamknięciem:



Był to pierwszy raz kiedy widziałem te lampki w akcji zgodnie z przeznaczeniem, lecz raz wcześniej już je widziałem świecące cały czas z powodu zaciętego stycznika:
Obrazek

Obrazek

Obrazek