Wagon 1 klasy 112A po niskobudżetowym remoncie przeprowadzonym jakiś czas temu, jak się przyjrzeć, to umieszczono klasyczną oprawę w zrobionej w ramach przeróbki wnęce w suficie osłoniętej płaskim kloszem:
Film z zapłonem świetlówek, jak się wsłuchać, to ta z dwóch świetlówek która startuje opornie, powoduje w trakcie startu pisk przetwornicy, czyli układ zasilania jest klasyczny:
Dla porównania zrobione kiedyś zdjęcie klasycznej oprawy w wagonie Görlitz78 (swoją drogą to w kwietniu tego roku został odstawiony ostatni liniowo kursujący wagon tego typu mający numer 51 51 20-70 785-3 B10o):
Jeśli chodzi o niskobudżetowe moderny to w 2015 został odstawiony wagon typu 120A o numerze 50 51 84-18 004-8 B9pv który wyróżniał się tym, że jako jedyny chojnicki 120A zamiast gołych świetlówek miał oprawy wpuszczone w sufit:
Po trzech latach stania w krzakach ten egzemplarz będzie przywrócony do ruchu, przechodzi obecnie P5 i wróci pod nowym numerem 50 51 21-18 004-0. Jeśli zakres robót będzie taki jak w innych 120A po niedawnym P5, to prawdopodobnie oświetlenie przedziałów i przedsionków pozostanie takie samo jak przed P5, jedynie w WC wstawione zostaną LEDy: http://bazawagonow.pl/120A.html
W EN71-052 uszkodzeniu uległa przetwornica oświetleniowa i z tego powodu układ przekaźników załączył oświetlenie awaryjne:
Rozruch oświetlenia w EN57-1280 po typowej dla lat 2000-2005 naprawie głównej w ramach której wymieniono oświetlenie na nowe, oparte na indywidualnych przekształtnikach:
Na koniec dla porównania jednostka EN57AP po modernizacji zrobionej przez Newag, wyposażona w silniki asynchroniczne i oświetlenie w linii świetlnej:
Dość nietypowy składak EN57-702 w którym oryginalne są tylko człony rb i s, zaś człon ra został przeszczepiony z jednostki EN57-642 (pozostałe człony tej jednostki zostały zezłomowane). Nietypowość polega na tym, że te dwie jednostki gdy były niezależnymi pojazdami przeszły naprawy główne w różnych zakładach (642 w Newagu, 702 w Pesie) i różny był sposób wykonania modernizacji. W obu jednostkach zmieniono oświetlenie na oparte na indywidualnych przekształtnikach zasilanych 110V DC, lecz w 642 zastosowano świetlówki 36W/40W parami w centralnej linii świetlnej, gdy w 702 zastosowano świetlówki 30W w dwóch osobnych liniach. Po przeszczepie obecny mieszaniec ma zachowane rozbieżne style oświetlenia z różnym rodzajem świetlówek, 36W/40W w członie ra, 30W w członie s i rb:
Większość EN71 to składaki, nie licząc czteroczłonów dla Jugosławii, to z produkcji dla PKP fabrycznie czteroczłonowe były jedynie egzemplarze 001-020, przy czym i wśród nich dochodziło do podmian członów w trakcie eksploatacji. Przykładowo EN71-018 po wypadku w 1978 otrzymała fabrycznie nowe człony ra i rb w 1979. ED72-002 zaś ma człony rb i sb z EN57-1261 które zmodyfikowano w celu upodobnienia do pozostałych członów tego EDka, w tym zmieniono całe czoło z takiego z trzema szybami na takie z dwoma. Większość tych podmian była między jednostkami z oryginalnym oświetleniem (oprawy takie same i czasem jedynie inny profil sufitu zdradzał podmianę od wewnątrz), a jeśli była dokonana modernizacja, to już po podmianie więc stylistyka modernizacji była jednolita. Tu zaś jest nietypowa sytuacja, że człony tej jednostki różnią się stylistycznie między sobą.