Oświetlenie pojazdów kolejowych

Oświetlenie we wszelkiego typu pojazdach takich jak: samochody, autobusy, ciężarówki

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 czerwca 2018, 17:29

Ostatnio spotkałem się z sytuacją w rodzynku EN57-1718 polegającą na tym, że jest z kloszy w linii świetlnej był nieobecny i można było zobaczyć co się kryje w środku:
Obrazek

Prócz oprawek trzymających świetlówkę nic więcej tam nie było, nie było też żarówki oświetlenia awaryjnego (możliwe, że tylko co któraś oprawa ma taką żarówkę).

Dla porównania oświetlenie w akcji:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 18 czerwca 2018, 08:28

Zmodernizowany wagon 168A.

Obrazek

Obrazek
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 18 czerwca 2018, 20:12

Do Trójmiasta wróciły po P4 jednostki EN57-1107 i 1120. W ramach P4 wymieniono oświetlenie na nowe LED zasilane z instalacji 24V. Przed P4 1107 miała świetlówki 30W na indywidualnych przekształtnikach, w takim samym stylu jak w członach rb i s prezentowanej stronę wcześniej jednostki EN57-702. 1120 zaś wcześniej miała klasyczne oświetlenie ze świetlówkami 25W. Wpierw 1107:
Obrazek

Obrazek

1120:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dodatkowe oświetlenie wejścia załącza się niezależnie od oświetlenia głównego, gdy maszynista lub kierownik aktywuje otwieranie drzwi. W pierwszej jednostce SKM z oświetleniem full LED czyli EN57-969 (w tej jednostce wyjątkowo WC jest oświetlone żarowo, 1107 i 1120 otrzymały nowe kabiny WC z oświetleniem LED) oświetlenie wejść jest podłączone do oświetlenia głównego:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 24 czerwca 2018, 22:18

Zapłon świetlówek na ciepło w zmodernizowanym wagonie 136A:

Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 28 czerwca 2018, 21:25

Wagony Bautzen B249 należący do Kolei Czeskich, przedziały w egzemplarzach na które trafiłem były oświetlone dwoma świetlówkami 25W (są też takie oświetlone dwoma świetlówkami 40W), świetlówki w trakcie zapłonu mają podgrzewane skrętki, a przetwornice piszczą:



Obrazek

Obrazek

W naszych wagonach przełączniki w przedziałach mają trzy pozycje: 0, 1/2 i 1. W tych czeskich wagonach produkcji NRD przełączniki w przedziałach mają tylko dwie pozycje, świetlówki wyłączone i świetlówki włączone. Pasażer zatem nie może regulować ilości świecących świetlówek. Jednakże w szafie centralnej globalna regulacja oświetlenia całego wagonu jest trzystopniowa: 0, 1/2, 1. Jak w szafie centralnej ustawiona jest opcja 1/2 to w przedziale się zapali tylko jedna świetlówka:
Obrazek

Obrazek

WC i umywalnie są oświetlone żarówkami:
Obrazek

Od czasu zeszłorocznej wizyty tych wagonów w Polsce dorobiły się one LEDowych wskaźników otwartych drzwi:
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 7 lipca 2018, 17:09

141A-10 czyli najnowsza modernizacja klasycznego Y-ka wykonana przez Pesę. Oświetlenie w pełni LED:
Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 1, przejście między 1/2, a 1 jest płynne, a nie skokowe jak w 144A:
Obrazek

Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 10 lipca 2018, 22:59

Przedział menedżerski w wariancie Z2A Bautzen zawierającym 3 takie przedziały spośród 9 ogółem. Halogeny załączane są w różnych układach zależnie od jednego z czterech ustawień, 0, 1/2, 1 i unikalnego dla przedziałów menedżerskich trybu oświetlenia stołu:
Tryb 0:
Obrazek

Druga słaba żarówka to oświetlenie awaryjne załączane z szafy centralnej, tak się złożyło, że na chwilę to oświetlenie się włączyło i mogłem uchwycić tę żarówkę w akcji:
Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

W szafie centralnej globalne ustawienie oświetlenia było 1/2 więc trybu 1 w przedziale nie mogłem załączyć. W trybie 1 powinno świecić pięć halogenów, te dwa załączone w trybie 1/2 plus centralny halogen oraz górny i dolny halogen po prawej.

Tryb oświetlenia stołu, gdy w szafie centralnej jest ustawiony globalnie tryb 1/2 (jak tutaj) to świecą się dwa halogeny plus żarówka trybu 0, gdy zaś w szafie jest ustawiony tryb 1 to świecą się tylko halogeny:
Obrazek

Obrazek

Dla porównania przedział menedżerski w 145Ab (swoją drogą te wagony wkrótce będą odstawione gdyż zbliża się im termin P5 i prawdopodobnie modernizacja obejmie zmianę funkcji, nieoficjalnie mówi się, że powstaną z nich kolejne restauracyjne typu 406A), przełącznik nad drzwiami do przedziału przełącza jedynie między dwoma opcjami, trybem 0 i oświetleniem stolika zaś halogeny nad poszczególnymi czterema siedzeniami są załączane indywidualnie. Zdjęcie zrobione pod kątem więc jeden z halogenów jest poza kadrem gdyż miałem wtedy tylko obiektyw 24mm, wszystkie nie zmieściłyby się, a nie chciałem żeby krawędź zdjęcia przecinała któreś halogeny w połowie:
Obrazek

Dziwię się, że w ostatnich czasach nie zamienili części halogenów na LEDy, widziałem zdjęcia restauracyjnych Bautzenów z oświetleniem halogenowym w których w części opraw były LEDy.
Ostatnio edytowano 1 sierpnia 2018, 16:24 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez slaweklampy » 11 lipca 2018, 11:03

To są źródełka na 12, czy 230V?
Spieszmy się zbierać stare lampy i radia, tak szybko odchodzą.
Avatar użytkownika
slaweklampy
 
Posty: 6044
Zdjęcia: 1766
Dołączył(a): 2 września 2009, 06:43
Lokalizacja: Pęplin

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 11 lipca 2018, 12:47

24V, takie halogeny też są na rynku, a jako, że instalacja wagonu jest na 24V to takie halogeny są najbardziej oczywistym rozwiązaniem.


Reflektory LED w drezynie roboczej SKM:
Obrazek

Obrazek

SM42:
Obrazek

Widok na żarówkę w reflektorze:
Obrazek

Obrazek

Oświetlenie kabiny:
Obrazek

Wyprodukowana w Rosji zgrzewarka szyn PRSM-4, strona producenta: https://sinaratm.ru/products/putevaya-tekhnika/prsm-4/ :
Obrazek

Obrazek

Typowy dla rosyjskich produkcji reflektor z pionowo umieszczoną żarówką:
Obrazek

Z innych produkcji ze wschodu u nas obecnych to ST44 mają górny reflektor z pionową żarówką jednocześnie mając jako dolne reflektory typowe garnki PKP z poziomymi żarówkami (takich oryginałów jest coraz mniej ze względu na masowe przerabianie na halogeny) oraz niektóre przemysłowe TEM2 również mają kombinację z górnym reflektorem z pionową żarówką i dolnymi z poziomymi (co ciekawe egzemplarze należące do PKP, oznakowane jako SM48, mają wszystkie reflektory z żarówkami poziomymi):
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Można też spotkać inne nietypowe kombinacje, przykładowo SM30-670 ma górny reflektor w technologii halogenowej zaś dolne są na klasycznej żarówki (SM30 fabrycznie nie posiadały górnych reflektorów):
Obrazek

Obrazek

Wagon 406A z dodatkowymi niebieskimi światłami sygnalizującymi obecność załogi w wagonie na bocznicy stojącym bez lokomotywy:
Obrazek

Obrazek

Z1A Henschel podający sygnał Pc4:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Typowa dla wagonów sypialnych Görlitz 81 i Bautzen 86 informacja o stanie miejsc z podświetleniem żarowym:
Obrazek

Obrazek

Sygnalizacja automatycznego zamykania drzwi w wagonie piętrowym:
Obrazek
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

Postprzez trojmiejski » 13 lipca 2018, 23:17

Restauracyjny Bautzen:
Obrazek

Znalazłem film (od 2:23) na którym widać innego Bautzena w którym w części opraw mocowanych do ściany zastosowano LEDy zamiast halogenów:



O ile halogeny w postaci samych kapsułek (na trzonek G6,35) zastępowano czasem LEDami, to sufitowych halogenów z zintegrowanymi odbłyśnikami Intercity nie podmieniało na LEDy. Innym nietypowym przypadkiem z jakim się spotkałem było zastosowanie halogenów z odbłyśnikiem w lampach przy stolikach zamiast halogenów kapsułkowych. Oczywiście średnio to wyglądało jak świeciło do góry zamiast dookoła.
Ostatnio edytowano 22 lipca 2018, 22:36 przez trojmiejski, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
trojmiejski
 
Posty: 10940
Zdjęcia: 3344
Dołączył(a): 23 października 2011, 23:33

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Oświetlenie w motoryzacji

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości