Strona 72 z 78

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 10 lipca 2019, 22:16
przez trojmiejski
Wagon konferencyjny 508A, oświetlenie wnętrza stanowi mieszanka świetlówek liniowych i kompaktów:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Widok na kompakty na ścianie bocznej:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Świetlówka w przedsionku umieszczona poprzecznie do osi wagonu czyli cecha często się powtarzająca w wagonach socjalnych, konferencyjnych i podobnych specjalnych które zostały doprowadzone do takiej postaci w Polsce. Tutaj dodatkowo występuje też świetlówka w łączniku między przedsionkiem, a właściwym korytarzem bocznym czyli coś co występuje także w wybranych seriach zwykłych wagonów:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 17 lipca 2019, 13:14
przez trojmiejski
Porównanie świeżych modern z oświetleniem LED, pierwszy to wagon typu 174A, modernizacja dokonana przez FPS:
Obrazek

Wnętrze przedziału:
Obrazek

Tradycyjnie są 3 tryby, przełączanie między nimi jest skokowe:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Indywidualne lampki:
Obrazek

Obrazek

W maszynie drzwiowej jest dodatkowa lampa reflektorowa doświetlająca schody:
Obrazek

140A-10, nowa modernizacja dokonana przez ZNTK Mińsk Mazowiecki, tutaj jest dodatkowa lista doświetlająca przy samych stopniach:
Obrazek

Wnętrze przedziału, wagony 140A-10 oraz 141A-10 charakteryzują się specyficzną cechą, otóż słabe światło trybu 0 świeci się także przy wyłączonym oświetleniu wagonu (tak było w tym przypadku), podczas gdy w innych wagonach wyłączone oświetlenie oznacza kompletne wyłączenie wszystkiego. Naciśnięcie przycisku innego trybu przy wyłączonym oświetleniu wygasza wszystko i ponowne naciśnięcie 0 załącza. Choć nie miałem okazji widzieć w tej konkretnej serii pozostałych trybów w akcji to ze względu na podobieństwo do 141A-10 przypuszczam, że przy przełączaniu między 1/2, a 1 i w drugą stronę, jest płynna zmiana jasności:
Obrazek

Indywidualne lampki, te również świecą przy oświetleniu zasadniczo wyłączonym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 2 sierpnia 2019, 22:16
przez trojmiejski
Klasyczna Bonanza 120A:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 9 sierpnia 2019, 16:06
przez trojmiejski
Uzupełnienie tematu 140A-10, zgodnie z przewidywaniami zmiana jasności jest płynna, tryb 1:
Obrazek

Tryb 1/2:
Obrazek

Tryb 0:
Obrazek

Korytarz boczny:
Obrazek

Przedsionek:
Obrazek

Kolejna nowość czyli bezprzedziałowy wagon 2 klasy typu 111A-20 również będący owocem modernizacji Pesy. Oświetlenie wnętrza zostało zrobione na wzór wcześniejszych bezprzedziałówek 111Arow lecz zamiast prawdziwych świetlówek są rury LED:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 13 sierpnia 2019, 19:08
przez trojmiejski
SZT niemieckiej serii 628:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie przedziału 1 klasy jest inne:
Obrazek

Oświetlenie zewnętrzne jest zdublowane, sygnał Pc1 i Tb1 można podać albo halogenami albo LEDami (te drugie mają mniejszy strumień świetlny). Górne światło składa się z reflektora halogenowego otoczonego pierścieniem z diodami, zaś dolne światła są rozdzielone na osobne oczka, w jednej parze są halogeny, w drugiej LEDy które mogą świecić na biało lub czerwono. Tutaj egzemplarz z oświetleniem w trybie halogenowym:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Inny egzemplarz. Układ świateł jest ideowo taki sam. Górne światło z dwoma trybami jest identyczne. Są dolne LEDy mogące świecić na biało lub czerwono. Jednakże zamiast dolnych halogenów są odrębne dedykowane LEDy o dużym strumieniu współpracujące z górnym halogenem. Do tego funkcjonalne odpowiedniki świateł z wcześniejszego egzemplarza są umieszczone w oczkach w odwrotnej kolejności. Załączone było oświetlenie o mniejszym strumieniu więc można zobaczyć jak LEDy górnego światła świecą:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 13 sierpnia 2019, 21:08
przez MRP200
Takie same Spalinowe Zespoły Trakcyjne jeżdżą w Kolejach Wielkopolskich, ale oczywiście wynajęte od Arrivy. Ciekawostką jest, że te zespoły posiadają instalację elektryczną (prądu stałego) na 110 V. Inną ciekawostką jest elektryczna sprężarka powietrza. W jednostkach spalinowych sprężarka powietrza typowo napędzana jest bezpośrednio z silnika spalinowego podobnie jak w samochodach ciężarowych.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 26 września 2019, 22:18
przez trojmiejski
Znane z naszych szlaków SN61 też miały instalację 110V więc generalnie takie napięcie w starszych wagonach motorowych i SZT się zdarzało. Co do sprężarki to fakt, dało się usłyszeć, że się załącza sporadycznie zależnie od potrzeb. Ogólnie to te SZT są bardzo dobrze wyciszone, nawet lepiej niż co niektóre nowsze konstrukcje.

SM30 i ET41 w historycznych barwach:
Obrazek

O SM30-507 już kiedyś wspominałem, że ma historyczny układ świateł zewnętrznych (brak dolnych czerwonych końcówek, odrębna górna czerwona końcówka obecna dlatego, że według dawnych przepisów lok luzem powinien mieć koniec oznakowany pojedynczym czerwonym górnym światłem), jednakże dopiero teraz miałem bezpośredni kontakt z tą maszyną:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wnętrze dwuczłona:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Kabina:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Światła końca w EU44:
Obrazek

Sporą ciekawostką jest to, że górne światło też może świecić na czerwono, te Siemensy są przewidziane na wiele rynków więc choć obecnie w Polsce taki sygnał nie jest przewidziany, to możliwość wyświetlania zostawiono na wypadek gdyby lokomotywa trafiła gdzieś gdzie taki sygnał jest przewidziany (przykładowo Szwecja):
Obrazek

Ty2 świecący czerwonymi końcówkami:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 27 września 2019, 06:11
przez slaweklampy
Oświetlenie wewnętrzne kabiny w elektrowozach ma zwykle regulację jasności, tak pisze w książce "Lokomotywy Elektryczne Serii EU06 EU07..."

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 27 września 2019, 22:15
przez trojmiejski
Zgadza się, nawet na zdjęciu pulpitu załapały się stosowne dźwignie:
Obrazek

Teraz coś z mocno innej beczki czyli British Railways Mark 1, pierwsza generacja standaryzowanych wagonów opracowanych na potrzeby znacjonalizowanych po wojnie Kolei Brytyjskich:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Oświetlenie przedsionka wejściowego:
Obrazek

Obrazek

Generalna idea jest taka, że opraw sufitowych jest ledwie kilka, a za dokładniejsze doświetlenie odpowiadają pary żarówek nad każdą czwórką siedzeń:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wariantów wagonów jest kilka, w składzie którym jechałem był też wagon przedziałowo-bagażowy:
Obrazek

Żarówka w korytarzu bocznym:
Obrazek

Lampki do czytania w przedziale:
Obrazek

Główne oświetlenie przedziału:
Obrazek

Regulacja oświetlenia w przedziale:
Obrazek

Jedna z żarówek w części bagażowej:
Obrazek

Wagon z mini bufetem który został przerobiony na oświetlenie świetlówkowe jeszcze w czasach regularnej eksploatacji:
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 28 września 2019, 14:27
przez qba
To jakiś okazjonalny zabytkowy wagon? Czy regularna linia? Matowe kulkowe żarówki świetne!