Strona 74 z 78

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 22 lutego 2020, 21:04
przez MRP200
Ciekawe, skąd "autor" oznakowania tabliczki wytrzasnął przy prądzie stałym cos fi = 0,9. Jak znam podstawy elektrotechniki, to dla prądu stałego cos Fi nie istnieje.

PostNapisane: 22 lutego 2020, 21:28
przez Farel03
Faktycznie :P Dobre pytanie

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 23 lutego 2020, 00:28
przez Gismot
Wykorzystali standardową tabliczkę znamionową (szablon) i zapomnieli wymazać :D

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 8 marca 2020, 18:40
przez trojmiejski
Widok na oprawy oświetleniowe jakie posiada słoweńska Gomułka:



Klosz i to co się znajduje pod kloszem (widoczne w wybrakowanych oprawach) jest inne niż to co znamy w naszych EN57 i EN71 więc albo to jest jakaś krótka seria produkcyjna opraw która przetrwała tylko w słoweńskich jednostkach, albo jest to jakiś lokalny wytwór do którego przełożono bebechy z naszych oryginałów, osobiście nie mam danych żeby stwierdzić która wersja jest prawdziwa.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 21 kwietnia 2020, 18:07
przez trojmiejski
Światła zewnętrzne rumuńskiej lokomotywy elektrycznej:



Wagon 120A na starym zdjęciu, jeszcze z obecnymi kloszami opraw:
https://eraparowozow.org.pl/wp-content/ ... 20A-05.jpg

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 7 maja 2020, 14:44
przez trojmiejski
Zdjęcie statecznika tranzystorowego na 110V zasilającego świetlówkę podświetlenia filmu w EN57 (nie mam informacji jaki numer, lecz osobiście przypuszczam, że jest to EN57-1737). Autorem zdjęcia jest Karol Lange, umieszczam zdjęcie za zgodą:
Obrazek

Jako rys historyczny warto powiedzieć, że w odróżnieniu od stateczników na 24V to takie na 110V pojawiły się znacznie później i przez specyfikę produkcji EZT w naszym kraju nie występowały tak masowo jak te w wagonach na niższe napięcie. Zasadniczo jedynymi seriami które miały oświetlenie oparte w pełni na takich lub podobnych statecznikach to były EZT serii EW58 i EW60. W EN57 z końcówki produkcji i ED72 była specyficzna sytuacja, że w kabinach zamiast kombinacji dwóch plafonier żarowych ze starszych jednostek była kombinacja plafoniery i oprawy świetlówkowej 40W z takim statecznikiem, co oznaczało, że w kabinach było zastosowane nowocześniejsze technologicznie rozwiązanie względem oświetlenia przedziałów pasażerskich które aż do końca produkcji były oświetlone świetlówkami 25W zasilanymi z przetwornicy wirowej. Jak wspomniałem na początku tutaj statecznik służył do zasilania świetlówki 20W z podświetlenia filmu. Czy było to rozwiązanie fabryczne czy przeróbka z podświetlenia żarowego? Pewności nie mam. Z jednej strony znalazłem zdjęcie nowszej EN57-1790 z podświetleniem żarowym, ale wiadomo, że w tamtych czasach różnie rzeczy potrafiły się zdarzać. Jak było w jednostkach 1800-1825? Na razie nie przypominam sobie, choć chyba kiedyś widziałem zdjęcia nocne jednostek z tego zakresu. W EN57-19xx zamiast filmów stosowano wyświetlacze klapkowe z fabrycznym podświetleniem świetlówkowym, oczywiście na statecznikach tranzystorowych.

Jeśli dobrze podałem, że jest to EN57-1737 to przy okazji przypomnę zdjęcie podświetlonego filmu z tej jednostki:
Obrazek

Nowsza EN57-1790 z podświetleniem żarowym filmu:
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=293

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 26 maja 2020, 21:37
przez trojmiejski
Film z angielskimi napisami o SZT serii Д i Д1, o oświetleniu wspomniane jest bardzo krótko (można przewinąć do 28:37), lecz zawiera wiele ciekawych szczegółów:



Starsze roczniki miały fabrycznie oświetlenie żarowe, a nowsze świetlówkowe:
http://www.train-photo.ru/details.php?image_id=77667

Z innych źródeł znalazłem, że analogicznie do EN57 świetlówki były zasilane z przetwornicy wirowej oświetleniowej, silnik był na prąd stały 50V-65V, a prądnica wytwarzała 220V 400Hz.

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 15 czerwca 2020, 12:22
przez trojmiejski
Świeżo wyremontowana Bonanza 120A z dość zaskakującą niespodzianką, wszystkie świetlówki 40W/36W zostały zamienione na rury LEDowe z zachowaniem oryginalnych opraw. Jest to pierwszy przypadek u nas z zastosowaniem rur LEDowych w istniejących oprawach świetlówkowych, wagony 144A, 111A-20, 141A-20 (możliwe, że też 111A-30, ale jako, że nikt dotychczas zdjęć wnętrza nie wrzucił to nie jest pewne) są trochę inną kwestią gdyż tam rury LEDowe wstawiono do fabrycznie nowych opraw dedykowanych do LEDów.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W przedsionkach zaś zamiast opraw 20W/18W zmajstrowano takie cudo:
Obrazek

PostNapisane: 15 czerwca 2020, 13:18
przez Farel03
No piękne to to zmajstrowane cudo nie jest :/

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 15 czerwca 2020, 15:06
przez trojmiejski
Druciarstwo straszne fakt faktem choć porównując tamto z tym:
Obrazek

To nie wiem co gorsze. W tym 120A jest chociaż jakaś nadzieja, że zastosowane LEDy będą dawały światło o sensownym widmie w porównaniu do tamtych fioletowawych LEDów z przedziałowego 111A.

Widać progresję w stopniowej LEDyzacji 120A wychodzących z napraw w różnych latach. Początkowo zostawiano wszędzie świetlówki, potem wstawiano LEDy tylko w WC, potem w WC i w skrajnych przedsionkach obok WC, a teraz najnowszym trendem jest pokazana powyżej LEDyzacja w pełni.