Strona 75 z 75

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 6 lipca 2020, 22:23
przez trojmiejski
Choć już udało mnie się dorwać 120A po pełnej LEDyzacji, wpierw wrzucę świeże zdjęcia egzemplarza który nadal ma grubasy T12. Jest to wariant z LEDami w skrajnych przedsionkach, widać kontrast między dzienną barwą świetlówek, a ciepłą LEDów:
Obrazek

Jeden z grubasów już długo nie poświeci:
Obrazek

Obrazek

Porównanie pieczątek świetlówek Piła z różnych roczników:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 9 lipca 2020, 19:28
przez trojmiejski
Dla porównania wagon full LED. Muszę przyznać, że te rury dają radę. Pod względem lumenów jest to zamiennik grubasów mniej więcej 1:1, barwa jest sensowna bez dziwnych fioletowych odcieni, w porównaniu do T12 te LEDy są niebieskawe gdy grubasy mają zielonkawy odcień:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Przedsionek wejściowy:
Obrazek

Obrazek

Zaskoczony jestem kompleksowością zmian gdyż wstawili LEDy też do lampek podświetlających stopnie wejściowe:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 22 lipca 2020, 19:26
przez trojmiejski
Czeski wagon z fabryki Bautzena o oznaczeniu A149 czyli jedynka, większość elementów jest taka jak w dwójce B249, ale są elementy unikatowe, jak choćby indywidualne lampki do czytania. Napotkany egzemplarz jako oświetlenie główne przedziału miał dwie świetlówki 25W czyli takiej jak w EN57:
Obrazek

Lampki do czytania:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Korytarz:
Obrazek

Umywalnia:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 19 sierpnia 2020, 22:18
przez trojmiejski
Niemiecka mleczna żarówka Riva 24V 40W jako sygnał końca pociągu w wagonie Bautzen84:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Francuska Piła 36W w przedsionku wejściowym z windami dla niepełnosprawnych w wagonie 157Aa (w Polsce jedna z niewielu serii mająca świetlówki 36W w przedsionkach, tak poza tym to pamiętam na chwilę obecną różne moderny EN57, ryflaki SKPL i sprowadzone z Niemczech SZT serii SN84 oraz SZT serii 628):
Obrazek

Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 27 sierpnia 2020, 23:17
przez trojmiejski
Film wyjaśniający pewne rzeczy odnoszące się do tematu który kiedyś poruszyłem i poniżej cytuję. Jak ktoś zna język niemiecki to może posłuchać o stosowanych w wagonach zachodnioniemieckich falownikach rtęciowych przetwarzających 24V DC na 220V 100Hz. Ja akurat ten język znam dość mocno średnio, ale z warstwy wizualnej filmu wynika jedna rzecz co do której miałem wątpliwości. Otóż zastanawiałem się czy stosowano w oprawach zapłonniki bimetalowe i się okazuje, że nie. Za grzanie elektrod odpowiadał transformator grzewczy czyli rozwiązanie znane z różnych pradawnych lądowych układów bezzapłonnikowych:



trojmiejski napisał(a):Wspominany był fakt stosowania w pojazdach Made in GDR przetwornic oświetleniowych 220V 500Hz i faktu skopiowania rozwiązań przy opracowywaniu przetwornicy dla EW55 i EN57. Dotychczas nie był jednak poruszany temat podobnych rozwiązań stosowanych w RFN. Kilka istotnych szczegółów było odmiennych, po pierwsze stosowano przetwornice wytwarzające 220V 100Hz zamiast 500Hz. Inną różnicą było to, że choć typowe przetwornice silnik DC-alternator też się zdarzały, to w RFN stosowano także tzw. turbo invertery. Takie urządzenia zasadniczo działały podobnie jak mechaniczne choppery zwane też wibratorami, różnica polegała na tym, że styki nie pracowały jak elektryczny dzwonek, lecz były zamocowane na rotorze i zamiast fizycznego kontaktu prąd przepływał przez wyładowanie w rtęci którą komora rotora była wypełniona. Impulsy DC o naprzemiennym kierunku były konwertowane na AC przez transformator. O turbo inverterach można przeczytać po angielsku tutaj:
http://www.sma-australia.com.au/partner ... upply.html

Po niemiecku tutaj:
https://de.wikipedia.org/wiki/Turbowechselrichter

Różnych serii pojazdów z instalacją 220V 100Hz było wiele, odwiedzające Polskę w pociągach turystycznych z Niemiec wagony Am, ABm, Bm itd... właśnie są przykładem wagonów z taką instalacją. Wagon 2 klasy (Bm) jest opisany dokładnie tutaj na stronach 9 i 10:
http://www.lokmalanders.de/media/b4eeb3 ... fffff0.pdf

Własne zdjęcia wagonu Bm:
Obrazek

Obrazek

Jeśli podać inne konkretne przykłady na podstawie literatury to można wymienić też wagony 4yg z przetwornicą wirową lub turbo inverterem, ze świetlówkami 20W, 25W lub 40W (w oprawach z dławikiem i kondem) zależnie od podserii:
http://www.eisenbahn-harzvorland.de/yg- ... _umbau.htm

Schematy instalacji prądnic 24V przy wózkach:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 31,8037509

Wagon pocztowy:
http://braunschweig-philatelie.de/downl ... gen_bs.pdf
http://www.bahnpark-augsburg.de/fileadm ... 8_Info.pdf

Szynobus z oświetleniem 25W w którym przetwornica wirowa była uszkodzona i został podłączony turbo inverter:
http://www.vt209.de/page/8/

Wagony monachijskiego metra:
http://www.muenchner-u-bahn.net/ubahnnetz/technika.htm

Tu zaś toczyła się dyskusja w kontekście imitacji zachowania się świetlówek w modelu klasycznego wagonu:
http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... ?id=771753

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 16 września 2020, 20:07
przez trojmiejski
Na poprzedniej stronie odwołałem się do starych zdjęć druciarsko zledyzowanego 111A. Rzecz polega na tym, że nie tylko my wpadliśmy na pomysł takiego druciarstwa, Czesi w niektórych egzemplarzach swoich Bautzenów B249 (jako, że w pakiecie wymienili obicia siedzeń i dodali gniazdka do laptopów to wymyślili na to określenie humanizovaný) przerobili oświetlenie w bardzo podobny sposób, a nawet widać, że oczka LEDowe prawdopodobnie brali z tego samego źródła. W porównaniu do wcześniejszego oświetlenia świetlówkowego jest ciemniej i same oczka różnią się między sobą, niektóre walą zielenią jak wydojone rtęciówki. Egzemplarz z serii oryginalnie mającej dwie metrowe świetlówki 25W w osobnych oprawach:
Obrazek

Jak w oryginałach świetlówkowych w trybie 0 świeciła się żarówka tak tu po prostu świeci się jedno oczko LEDowe z sześciu:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Korytarz:
Obrazek

Umywalnia:
Obrazek

Przedsionek wejściowy:
Obrazek

Re: Oświetlenie pojazdów kolejowych

PostNapisane: 17 września 2020, 19:09
przez famabud
Jak ktoś lubi mocne CRI50 albo słabe 60 i klimat lamp rtęciowych, to jest to wagon dla niego :roll: ;)