Strona 1 z 2

Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 22 października 2014, 17:18
przez KaszeL
Cześć,

Jakiś czas temu zrobiłem pomiary jasności reflektorów w moim samochodzie. Chciałbym rozwinąć ten temat i zrobić jakieś większe zestawienie - na początek żarówek H4. One są chyba nadal najpopularniejszym źródłem światła w samochodach. Chodzi oczywiście o takie, które legalnie możemy używać w naszych autach, czyli te które mają homologację. Obkupiłem się właśnie w 20+ różnych rodzajów żarówek H4. Poczynając o tanich zwykłych firmówek za kilka złotych a kończąc na super wypasach +130%. Pewnie nie tylko mnie nurtuje pytanie, czy te super drogie żarówy faktycznie dają o tyle światła ile twierdzą ich producenci. Jak tylko przyjdą do mnie te żarówki, to porobię ich pomiary w warunkach powiedzmy "laboratoryjnych". Piszę w cudzysłowowi dlatego, że nie mam dostępu do kuli Ulbrichta, która to dopiero pozwoliła by na w pełni profesjonalne pomiary żarówek. Niemniej postaram się zrobić tyle, ile mogę w warunkach domowych.

Powiedzmy, że mam już swoją wizję jakie pomiary robić - ale wszystkie sugestie są mile widziane. Chciałbym zrobić pomiary mocy pobieranej, strumienia świetlnego (mierzonego luksomierzem) w jakiejś tam odległości od żarówki a następnie pomiary w dedykowanym reflektorze. Wszystko to przy kilku różnych napięciach zasiania: 12.6 V (dla pracy na samym akumulatorze); 13,2 V (jako projektowe napięcie pracy żarówek H4); 14,4 V (dla maksymalnego napięcia jakie może występować w instalacji samochodowej). Następnie porobić beamshoty, żeby porównać geometrię żarówek. Czy ktoś z Was ma może jakieś sugestie, jakie jeszcze pomiary zrobić?

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 25 października 2014, 18:31
przez KaszeL
Już mam kilka ciekawych wniosków.

Chińczyk selektywny @14,4V osiąga moc 64W i daje tylko 620lx, w tej samej sytuacji Osram Night Breaker Unlimited +110% @14,4V daje 800lx i osiąga moc 60W. Natomiast Tungsram Megalight Ultra +120% @14,4V osiąga moc 56W i daje uwaga - 1010lx(!). To nie są drobne rozbieżności. Mówimy o różnicy rzędu 40%.

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 29 października 2014, 19:15
przez KaszeL
Panowie, poznajcie rozmiary szaleństwa. Żarówy powoli zaczynają przychodzić. To jest pierwsza partia ;)

Obrazek

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 29 października 2014, 20:05
przez JeD
Ile zamierzasz mieć kompletów owych lampek?

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 29 października 2014, 20:19
przez Watt
Żarówki testujesz w Lublinie :?: :D Ale sam test ciekawy, pozwoli wybrać dobre żarówki spośród jakiegoś chłamu :roll:

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 30 października 2014, 19:11
przez KaszeL
XXXJeDXXXX napisał(a):Ile zamierzasz mieć kompletów owych lampek?


Jak to ile, wszystkie :) A tak serio, to ze 40-50 będzie.

Watt napisał(a):Żarówki testujesz w Lublinie :?


Nie, kupiłem dedykowane reflektory do tego - żeby test był wiarygodny.

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 30 października 2014, 19:26
przez MercuryFenix
Dedykowane tzn. Jakie ? Typowe z samochodu ?
Sprawdzasz to w domu , na trafoku ?

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 31 października 2014, 00:34
przez KaszeL
Tak, typowe samochodowe. Dokładnie to reflektory firmy Wesem - polska stara dobra produkcja, odbłyśnik stalowy polerowany do tego klosz szklany z soczewką bezpośrednio na szkle czyli tzw. ryflowany. Reflektory dedykowane do żarówek H4. Jedna sztuka reflektora mijania o liczbie cechowania H4 12.5 i jedna sztuka reflektora drogowego o liczbie cechowania H4 17.5. Razem tworzą tandem na jedną stronę samochodu. Michał miał takie w np. w swoim byłym starze ;) Wszystkie testy będę robił w domu, na zasilaczu laboratoryjnym.

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 31 października 2014, 00:54
przez MercuryFenix
Elegancki zestaw :)
Ciekawe co z tego będzie :D
Ps. Jakie napięcie zasilania ? Bo jeżeli zasilacz laboratoryjny to masz duże pole manewru. :>

Re: Pomiary żarówek H4

PostNapisane: 31 października 2014, 01:48
przez KaszeL
Typowo 12,6V do symulacji pracy na samym akumulatorze, 13,2V do symulacji pracy na napięciu projektowym żarówek, 14,4V do symulacji pracy przy maksymalnym dopuszczalnym napięciu w instalacji samochodowej. Natomiast sam zakres mam dużo szerszy, zasilacz ma możliwość regulacji 0-60V i wydajność prądową 0-60A.