W tym wątku została błędnie zrozumiana sprawność świetlna jako
właściwości fotometryczne opraw oświetleniowych i wydobywający się z nich kształt i symetria strumienia świetlnego (parametry rozsyłu) jak słusznie zauważył Michał
Najlepiej ulice oświetlają najnowsze oprawy z odbłyśnikami tłoczonymi i płaskimi lub niezbyt wypukłymi kloszami. Takie oprawy - zakładając ich odpowiednią wysokość zawieszenia i rozstaw na słupach - bardzo równomiernie oświetlają ulicę, mają ograniczony efekt olśnienia itp.
Do opraw drogowych które najlepiej oświetlają zaliczył bym produkty Schredera: Onyx, Ipso, Opalo ; Philipsa: Selenium, Iridium, Traffic Vision ; Disano: Brallo ; Es System: SL-100 ; Siteco: SR, ST ; Thorn: Jet, Oracle, Triumph ; Gewiss: Avenue ; Lena Lighting: Astra Road ; Luxmat: SHZ100.
Absolutnie do tego grona nie zaliczył bym nowych Strad: oślepiające światło z bocznych odbłyśników (szczególnie przy niskim zawieszeniu nad ulicami) oraz jaśniejsze i ciemniejsze smugi na oświetlonej powierzchni czy inne oprawy z których widać wyraźnie granicę światła i cienia na drodze np. Malaga tak świeci przy niskim zawieszeniu i dużym rozstawie słupów już nie wspominając o zawieszeniu na co drugim słupie a co jest częstym zjawiskiem na wsiach dlatego aby dobrze oświetlała teren musi być zainstalowana tylko wg zaleceń producenta.
Oczywiście im brudniejsza i starsza oprawa tym fotometria i sprawność świetlna gorsza. Widać wyraźnie różnicę miedzy np. Stradą OUS400 z brudnym, przypalonym i zmętnionym kloszem z lat 90-tych a np. SGS203 250W która lepiej i jaśniej oświetli ulicę.